Lusitania
"Shipping" Illustrated, New York 3.8.1907.
Tiedot aluksesta
Rakentaja: John Brown & Co., Limited, Clydebank 1907
Vesillelasku: 7.6.1906
Luovutus varustamolle: 26.8.1907
Omistaja: Cunard Line
Vetoisuus: 31 938 brt
Kantavuus: 44 000 dwt
Mitat: 235.50 x 26.40 x 19.10 m
Syväys: 11.4 m
Peräsin: paino 65 tonnia
Ankkurit: 3 kappaletta, kukin painoltaan 10 tonnia
Konetyyppi: Parsons - turbiinit (25 kattilaa ja 192 tulipesää), hiiltä kului 800 - 1000 tonnia vuorokaudessa
Polttoainevasto: 6000 tonnia hiiltä
Koneteho: 76 000 hevosvoimaa/180 r.p.m. (4 potkuria)
Nopeus: 25 solmua (max. 26,45 solmua koeajossa)
Miehistö: 802
Matkustajia: 2165 (1 luokka 563, 2. luokka 464 ja 3. luokka 1138)
Neitsytmatka: Liverpool - Queenstown - New York tehtiin 7.9. - 13.9.1907
Lähteet: "Shipping" Illustrated, New York 14.9.1907 Frederick A. Talbot: Steamship Conquest of the World (1912) ja Marine News Vol. XLII No. 5/1988.
Frederick A. Talbot: Steamship Conquest of the World (1912).
Alus piti hallussaan nopeimmasta Atlantin ylityksestä saatua "Sinistä nauhaa" kolme kertaa (1907 - 1909).
Nopein matka länteen oli 4 päivää 11 tuntia 42 minuuttia keskinopeudella 25.88 solmua. Nopein matka itään oli 4 päivää 15 tuntia 30 minuuttia keskinopeudella 25.57 solmua.
I maailmansodassa saksalainen sukellusvene U - 20, päällikkönään kapteeniluutnantti Walther Schwieger torpedoi aluksen lähellä Irlannin etelärannikkoa 7.5.1915. Torpedo iskeytyi aluksen oikeaan kylkeen, jolloin laivan ammuslasti räjähti. Laiva kaatui oikealle kyljelleen ja upposi 18 minuutissa, jolloin 1198 ihmistä menehtyi. Uhreista 758 oli matkustajia. Upotuksessa pelastui 764 ihmistä. Hylky löytyi vuonna 1982.