Adolf Tidemand ex Hannibal
© Suomen Merimuseo, merikapteeni Sten Lillen (1900 - 1980) kokoelma.
Rautafregatti/rautaparkki
Tunnuskirjaimet: TNVH
Rakentaja: Smith & Rodger Govan, Glasgow 1862, Skotlanti
Vesillelasku: Middleton yard, 24.10.1862
Vetoisuus: 1202,05 brt, 1127,90 nrt
Kantavuus: 1830 tonnia, vehnälasti 1774 tonnia = 65019 bushelia, villalasti 5421 paalia
Mitat: 65,98 x 10,17 x 6,90 m
Miehistö: 1+1+13
Omistajat:
Johan Erik Johansson ym., Vårdö 1902 heinäkuu - 1908 joulukuu
Päälliköt:
Karl Robert Davidsson (1864-1920) 1902 - 1905 lokakuu Erik Arvid Abrahamsson (1872-1947) 1905 lokakuu- 1908 elokuu Italis Hjalmar Karlsson (1878-1908) 1908 elokuu -
Rautafregatti rakennettiin varustamolle W.H. Dickson & F.W. Lund Liverpoolista. Neitsytmatka purjehdittiin Liverpoolista Calcuttaan, jonne lähdettiin 6.1.1863.
Kesäkuussa 1893 laiva ostettiin Norjaan ja uudeksi nimeksi tuli Adolf Tidemand. Omistajaksi tuli T. Fredriksen Mandalista. Hinta oli 3500 puntaa. Samalla laiva oli muutettu rautaparkiksi.
Vuonna 1898 alus siirtyi varustamon Fredriksen & Co. omistukseen.
Alus Norjan lipun alla. Malcolm M. Brodie Collection. State Library Victoria.
Ahvenanmaalle se ostettiin varustamolta Fredriksen & Co. Mandalista, Norjasta hintaan 3300 puntaa ja se oli ostohetkellä Mühlgrabenissa.
Ensimmäinen matka tehtiin painolastissa Riikasta Maarianhaminaan 4.9. - 5.9.1902.
Merikapteeni Karl Robert Davidsson (1864 - 1920). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Osmo 1919 - 1920. Åland n:o 36/1920. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.
Ensimmäinen kaukomatka tehtiin puutavaralastissa Sundsvallista Etelä-Afrikan Port Elisabethiin, jonne lähdettiin 20.10.1902 ja perille määräsatamaan saavuttiin 2.2.1903.
Merikapteeni Arvid Abrahamsson (1872 - 1947). Hän toimi päällikkönä rautaparkissa Axel 1919 - 1921 ja parkkilaivassa Osmo 1921. Ålands Sjöfart n:o 1/1939.
Alus lähti kivihiililastissa Englannin West Hartlepoolista kohti Italian Genovaa 17. marraskuuta vuonna 1908 ja katosi matkalla jäljettömiin. Miehistöön kuului 15 miestä. Laiva oli myyty Italiaan hintaan 1650 puntaa.
Matkoja vuosina 1902 - 1908
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Argus: The Barque Adolf Tidemand (Melbourne) The Argus, 15 January 1896 page 4
Finlands Sjöfartstidning: Åländskt fartyg försvunnet med man och allt Finlands Sjöfartstidning 15/1909, 16.4.1909 s. 2
En hälsning från Adolf Tidemand Finlands Sjöfartstidning 19/1909, 14.5.1909 s. 3
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 96) ISBN 951-9064-31-1
Nya Pressen: Åländskt fartyg försåldt till Italien Nya Pressen 344/1908, 19.12.1908 s. 4
"Adolf Tidemand" det försvunna Vårdöfartyget Nya Pressen 16/1909, 21.4.1909 s. 2
Shipping Gazette and Lloyd’s List: Posted Missing Shipping Gazette and Lloyd’s List, 7 April 1909, page 8
Suomen Merenkulku: "Borta med man och allt" Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1941 s. 162-164, 195-196
75 år. Sjökapten Erik Arvid Abrahamsson
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1947 s. 217
Turun Sanomat: Adolf Tidemandin katoaminen Turun Sanomat 1282/1909, 14.4.1909 s. 3
Västra Finland: Det försvunna Vårdö-fartyget Västra Finland 43/1909, 15.4.1909 s. 3
Merimies Axel Åbergin kuolinilmoitus Västra Finland 16/1910, 8.2.1910 s. 1
Åbo Underrättelser: Fartygsköp Åbo Underrättelser 185/1902, 12.7.1902 s. 2
Nyligen inköpta järnbarkskeppet "Adolf Tidemand" Åbo Underrättelser 244/1902, 9.9.1902 s. 4
"Adolf Tidemand" det försvunna Vårdöfartyget Åbo Underrättelser 99/1909, 13.4.1909 s. 3
Dödsfall. J.E. Johansson Åbo Underrättelser 48/1918, 5.5.1918 s. 6
Åland: Fartygsköp Åland 60/1902, 10.7.1902 s. 2
Åländskt fartyg försvunnet med man och allt
Åland 29/1909, 10.4.1909 s. 2
Sjökapten Karl Robert Davidsson - in memoriam Åland 36/1920, 5.5.1920 s. 2
Dödsfall. Sjökaptenen Arvid Abrahamsson Åland 29/1947, 13.3.1947 s. 3
Ålands Sjöfart: Redare på Åland. Arvid Abrahamsson Ålands Sjöfart 1/1939
Arvid Abrahamsson 70 år Ålands Sjöfart 3/1942
Copyright © Jukka Mikkola