Aimo
aimo.jpg (30248 bytes)

Parkkilaiva. Öljymaalaus vuodelta 1884. Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2.

Fregatti/parkkilaiva, rakennettu puusta, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 10/1867.
Tunnuskirjaimet:			QWGM 
Rakentaja:				tanskalainen laivanrakennusmestari Carl Johan Fredrik Jörgensen (1813-1872), Åbo varv 1864 - 1866
Vesillelasku:				01.09.1866 kello 5 iltapäivällä
Vetoisuus:				780,20 brt, 720 nrt (439,50 lästiä)
Kantavuus:				kivihiililasti 1120 tonnia, suolalasti 972 tonnia, vehnälasti 1095 tonnia = 40241 bushelia,
					riisilasti 11293 säkkiä
Mitat:					51,32 x 10,95 x 5,87 m
Miehistö:				1+1+1+15
Omistajat:
E. Julin & Co, G.A. Lindblom ja 
C.M. Malm, Turku (Åbo)			01.09.1866 - 20.07.1889
August Richard Svahnström (1854-1918), 
Nauvo (Nagu)				20.07.1889 - 16.12.1898

Kauppaneuvos Erik Julin (1797 - 1874). Helsingin Kaiku 34/1913. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.

	

Kauppaneuvos Gustaf Adolf Lindblom (1828 - 1889). Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2.

Tanskan konsuli, kauppias Carl Mauritz Malm (1820 - 1894). Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2.

Päälliköt:
Christian Feilcke (1833-1892)		1866 - 1867
Johan Wilhelm Söderholm	(1829-1868)	1867 - 22.04.1868 (kuoli Madrasissa 22.4.1868)
Anders Rosenberg (1818-1896)		22.04.1868 - 1869
Gustaf Kristian Enberg (1824-1871)	1869 - 26.07.1871 (kuoli Atlantilla)
Werner Hertzberg (1843-1881)		26.07.1871 - 1871 elo/syyskuu
Amandus Botvid Nyström (1830-1913)	1871 elo/syyskuu - 1872 elokuu
Carl Reinhold Bremer (1827-1915)	1872 elokuu - 1879 elokuu
Anders Wilhelm Smitslund (1846-1898)	1879 elokuu - 20.07.1889 (menehtyi rautaparkki Valkyrian haaksirikossa) 
August Fridolf Svahnström (1858-1916)	20.07.1889 - 1894
August Gideon Svahnström (1863-1942)	1894 - 1895 huhtikuu, 1896 huhtikuu - 1896 marraskuu
Karl Oskar Karlsson (1865-		1895 huhtikuu - 1895 marraskuu
G. Mattsson				1897 toukokuu - 16.12.1898

Alus teki neitsytmatkan puutavaralastissa Turusta Cadiziin, jonne lähdettiin 5.11.1866. Deal oli sivuutettu 28.12.1866. Matkalla Cadiziin laiva poikkesi Vigossa tammikuussa 1867.

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin Newcastlesta Intian Madrasiin 18.10.1867 - 12.3.1868.

Paluumatkalla Eurooppaan fregatti saapui kajuutta täynnä savua hätäsatamaan Brestiin 18.10.1868. Lastiruumassa oli tulipalo. Palo sammutettiin ja lasti purettiin. Alus oli ollut riisilastissa matkalla Burman Rangoonista Falmouthiin.

Laiva lähti kivihiililastissa Sunderlandista kohti Burman Rangoonia 29.9.1872. Se joutui yhteentörmäykseen amerikkalaisen parkki Amelian kanssa 7.10.1872 paikassa lat. = 49º52'P, long. = 4º39'L ja sai vaurioita. Törmäyksessä liivaripuomi menetettiin ja keulaan tuli vuoto. Fregatti hakeutui hätäsatamaan Falmouthiin, jonne ankkuroitiin 8.10.1872 iltapäivällä.

Lokakuussa 1873 alus menetti oikeanpuoleisen ankkurin ja 45 syltä kettinkiä matkalla Schiedamista Shieldsiin The Downsissa.

Fregatti purjehti karille Bogskärin luona ollessaan puutavaralastissa matkalla Reposaaresta Sharpnessiin 5.10.1879. Laiva sai vuodon ja joutui menemään Turkuun korjauksia varten. Kotisatamaan alus saapui 7.10.1879. Korjausten jälkeen matka Sharpnessiin alkoi 27.10.1879 ja määräsatamaan saavuttiin 30.11.1879.

Laiva kuljetti sokerilastin Jaavan Sourabayasta Helsinkiin 17.11.1881 - 25.4.1882.

Vuonna 1884 rekisterissä Record of American and Foreign Shipping laiva on merkitty parkkilaivaksi.

Matkalla Floridan Pensacolasta Marseilleen parkki joutui koviin myrskyihin Atlantilla. Myrskyssä laivapoika putosi mastosta mereen ja hukkui 2.2.1891 paikassa lat. = 35º31'P, long. = 54º51'L. Samalla matkalla alus sai vuodon ja joutui purjehtimaan hätäsatamaan Gibraltariin 10.3.1891. Matka jatkui korjausten jälkeen Marseilleen 12.3.1891 ja perille määräsatamaan tultiin 26.3.1891.

Vuonna 1894 matkalla suolalastissa Ivizasta Turkuun alus joutui hakeutumaan hätäsatamaan Lissaboniin 10.7.1894 lääkärinapua varten, kun laivan miehistö sairastui kuumeeseen. Yksi matruusi kuoli 17.7. sairaalassa. Matka jatkui 19.7. Turkuun, jonne saavuttiin 11.8.1894.

Matkalla painolastissa Lontoosta Ruotsin Neder Kalixiin alus saapui vuotavana Helsingborgiin 13.8.1898. Kuivatelakoinnin jälkeen laiva lähti Helsingborgista 4.9.1898 ja saapui määräsatamaan 14.9.1898.

Alus purjehti kovassa myrskyssä karille iltapäivällä 15.12.1898 ollessaan matkalla painolastissa Ranskan Calaisista Turkuun. Haaksirikko sattui Bullerönin luona Sadhamnista etelään Tukholman saaristossa. Miehistö, kooltaan 15 henkeä pelastui luodolle, josta höyrylaiva Sandhamn pelasti heidät seuraavana päivänä ja vei Sandhamniin.

Laiva purjehti maailman meriä 32 vuotta, joka on osoitus sen aikaisesta loistavasta laivanrakennus- ja merimiestaidosta.

Matkoja vuosina 1866 - 1898

Kirjoja ja kirjoituksia:
Bremer, C.R.:		Från allmänheten
sjökapten		Åbo Underrättelser 278/1881, 13.10.1881 s. 1-2
Finlands Allmänna
Tidning:		Landsorten
			Finlands Allmänna Tidning 208/1866, 7.9.1866 s. 1
Finlands Sjöfartstidning: 80 år. Sjökaptenen Amandus Botvid Nyström
			Finlands Sjöfartstidning 30/1910, 30.7.1910 s. 2
			Dödsfall. Sjökaptenen Amandus Botvid Nyström
			Finlands Sjöfartstidning 37/1913, 13.9.1913 s. 2-3
Grönstrand, Lars:	Gångna Tiders Skepp
fil.mag.		Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo
			Åbo 1965
			440 s., (s. 9-18)
Helsingfors Dagblad:	Skeppet Aimo gått af stapeln
			Helsingfors Dagblad 208/1866, 7.9.1866 s. 2
			Från jungmansåren
			Helsingfors Dagblad 184/1881, 11.7.1881 s. 1-2
Hufvudstadsbladet:	Ett vackert fregattskepp
			Hufvudstadsbladet 208/1866, 7.9.1866 s. 1
			Sjökaptenen August G. Svahnström död
			Hufvudstadsbladet 107/1942, 22.4.1942 s. 5
Nikula, Oscar:		Åbo Sjöfarts Historia II:2
			Åbo Tryckeri och Tidnings Aktiebolaget, 1930
			233 s. (s. 49-50, 107, 216 - 217)
Sanomia Turusta:	Kuollut. Kauppaneuwos Gustaf Adolf Lindblom
			Sanomia Turusta 112/1889, 15.5.1889 s. 1-2
			Kuollut. Merikapteeni Christian Feilcke
			Sanomia Turusta 256/1892, 2.11.1892 s. 2
Shipping and Mercantile
Gazette:		Maritime Depositions
			Shipping and Mercantile Gazette, 12 October 1872, page 7
			Maritime and Commercial Law
 			Shipping and Mercantile Gazette, 6 November 1872, page 7
			The Gazette
			Shipping and Mercantile Gazette, 14 December 1872, page 5
Suomen Merenkulku:	Dödsfall. Sjökapten August Gideon Svahnström
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1942 s. 140
Svahnström A.F.:	En graf i Atlanten
sjökapten		Åbo Tidning 78/1891, 21.3.1891 s. 3
Västra Finland:		Dödens skördar. Sjökaptenen Amandus Botvid Nyström
			Västra Finland 104/1913, 11.9.1913 s. 3
			Dödens skördar. Fridolf Svahnström. In memoriam	
			Västra Finland 81/1916, 20.7.1916 s. 3
Åbo Posten:		Dödsfall. Kommerserådet Erik Julin
			Åbo Posten 72/1874, 23.6.1874 s. 1-2
Åbo Tidning:		Dödsfall. Sjökaptenen Christian Feilcke
			Åbo Tidning 298/1892, 2.11.1892 s. 2
			Finsk sjökapten föremål för de fransk-ryska
			ovationerna
			Åbo Tidning 292/1893, 27.10.1893 s. 2
			Lång hemfärd
			Åbo Tidning 210/1895, 6.8.1895 s. 2
			Strandadt fartyg
			Åbo Tidning 345/1898, 19.12.1898 s. 1-2
Åbo Underrättelser:	Utskjutning af fregattskeppet Aimo
			Åbo Underrättelser 103/1866, 4.9.1866 s. 2
			Eldswåda å fartyg
			Åbo Underrättelser 130/1868, 31.10.1868 s. 3
			Skeppet Aimo...
			Åbo Underrättelser 33/1869, 27.2.1869 s. 2
			Döde: Gustaf Kristian Enberg
			Åbo Underrättelser 141/1871, 12.9.1871 s. 1
			Finska sjöassuransföreningens årsberättelse
			Åbo Underrättelser 34/1873, 3.3.1873 s. 2
			Andra Sjöassuransföreningens Årsberättelse
			Åbo Underrättelser 51/1874, 3.3.1874 s. 2
			Andra Sjöassuransföreningens Årsberättelse
			Åbo Underrättelser 49/1875, 1.3.1875 s. 2
			Sjöolycka. Barkskeppet Aimo, grundstött vid Bogskär 
			Åbo Underrättelser 273/1879, 8.10.1879 s. 1
			Direktionens för Finska sjöassuransföreningens årsberättelse
			Åbo Underrättelser 58/1881, 1.3.1881 s. 2
			Dödsfall. Kommerserådet Gustaf Adolf Lindblom
			Åbo Underrättelser 129/1889, 14.5.1889 s. 2
			Dödsfall. Generalkonsuln Carl Mauritz Malm
			Åbo Underrättelser 268/1894, 3.10.1894 s. 2
			Sjöfart och Handel
			Åbo Underrättelser 348/1898, 22.12.1898 s. 3
			Dödsfall. Sjökaptenen August Richard Svahnström
			Åbo Underrättelser 284/1918, 31.12.1918 s. 6

 

			Copyright © Jukka Mikkola