Alastor

© Merikapteeni Hannu Vartiainen.

Rautaparkki
Tunnuskirjaimet:			TDHJ/OHOX
Rakentaja:				Mounsey & Foster, Sunderland 1875, Englanti
Vesillelasku:				1875 lokakuu
Vetoisuus:				849,90 brt, 747,42 nrt
Kantavuus:				1250 dwt, kivihiililasti 1241 tonnia, vehnälasti 1092 tonnia, guanolasti 1280 tonnia, 
					puutavaralasti 2,600,000 ft., raakasokerilasti 19048½ pikolia (indonesialainen mittayksikkö)
Mitat:					59,55/56,74 x 9,61 x 5,64 m
Miehistö:				1+2+1+9
Omistaja:
Rederi Ab Alastor 
(konsuli Karl Schröder ym.), Hanko	1928 maaliskuu - 1946
Päälliköt:
Karl August Ademar Karlsson (1892-1963)	1928 maaliskuu - 1929 joulukuu, 1932 syys/lokakuu - 1934 tammikuu 
Mikael Mauritz Karlsson	(1878-1938)	1930 huhtikuu - 1932 syys/lokakuu 
Julius Eriksson				1934 toukokuu - 1935 
Andreas (Anders) Donner (1877-1945)	1935 kesäkuu - 1936 marraskuu 
Johan Mauritz Mattsson (1878-1939)	1936 marraskuu - 1937 joulukuu 
Robert Leonard Sundblom	(1886-1957)	1938 huhtikuu - 1939 lokakuu 

Rautaparkki rakennettiin R.H. Penneylle Shorehamiin. Neitsytmatka purjehdittiin Sunderlandista Rangooniin, jonne lähdettiin 10.12.1875. Lastina oli mm. 1007 tonnia kivihiiltä.

Englantilaisomistuksessa alus purjehti Englannin ja Uuden Seelannin välisessä liikenteessä. Ensimmäinen matka purjehdittiin kappaletavaralastissa Lontoosta Aucklandiin 1.2. - 30.5.1877. Lastina oli mm. ruutia. Laiva kuljetti siirtolaisia ja teki 10 matkaa Uuteen Seelantiin vuosina 1878 - 1890. Näistä ensimmäinen matka purjehdittiin kappaletavaralastissa Lontoosta Aucklandiin 3.12.1878 - 18.3.1879. Mukana oli 23 matkustajaa. Aluksen päällikkönä toimi kapteeni Thomas Glazebrook 20 vuoden ajan.

Maaliskuussa 1888 laiva joutui hirmumyrskyyn Intian valtamerellä matkalla Sarawakista Swanseaan ja sai pahoja rikivaurioita. Hätärikin turvin purjehdittiin Mauritiukselle.

Ankkurissa Mauritiuksella. A.D. Edwardes Collection. State Library of South Australia.

Marraskuussa 1895 rautaparkki myytiin varustamolle M.F. Straye ym. Kristiansandiin Norjaan. Myyjä oli varustamo R.H. Penney & Sons Shorehamnista. Hinta oli 3000 puntaa.

Vuosina 1900 - 1907 laivan omisti varustamo S.O. Stray & Co. (A/S Exelsior) ja vuosina 1907 - 1922 S.O. Stray & Co. (Bark Alastors rederi) sekä vuosina 1922 - 1928 Hans Hansen (A/S Alastor).

Laiva ostettiin Suomeen Hans Hansenilta Brevikistä 1500 punnalla maaliskuussa 1928.

alastor.jpg (11924 bytes)

Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku n:o 12/1952.

Suomalaisomistuksessa parkki kuljetti puutavaraa Suomesta ja Ruotsista pääasiallisesti Lontooseen vuosina 1928-1939.

Merikapteeni Karl August Ademar Karlsson (1892 - 1963). Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener 1960.

Matkalla Lontoosta Härnösandiin laiva joutui hinauksessa yhteentörmäykseen norjalaisen moottorilaiva Arnan kanssa Ångermanjoen suistossa 7.11.1936. Aluksen kokkapuu murtui ja keula vahingoittui. Onnettomuushetkellä vallitsi sakea sumu.

Merikapteeni Helge Heikkisen (1910 - 1997) arkisto.

Matkalla painolastissa Plymouthista Maarianhaminaan laiva joutui ankaraan itämyrskyyn Pohjanmerellä ja menetti purjeensa sekä toisen pelastusveneistä. Laiva ajautui lähes avuttomana noin 400 mailia lähelle Tay-joen suistoa, josta luotsi, kapteeni Alexander J. Cook ja hinaaja Harecraig pelastivat sen suojaan Tay-joelle. Alus menetti toisen ankkurin ja 90 syltä kettinkiä. Alastor oli lähtenyt Plymouthista 8.12.1938. Korjausten jälkeen matka jatkui ja laiva saapui Maarianhaminaan 25.1.1939.

Viimein matka tehtiin puutavaralastissa Härnösandista Lontooseen, jonne saavuttiin 23.9.1939. Sodan ajan laiva makasi varastolaivana Lontoossa. Alus myytiin vuonna 1946 Ramsgateen Englantiin. Siitä tehtiin ravintolalaiva nimeltä Bounty. Parkki romutettiin vuonna 1952.

Matkoja vuosina 1928 - 1939

Kirjoja ja kirjoituksia:
Anderson, John:		Last Survivors in Sail
			Percival Marshall & Co., Ltd.
			London 1948
			71 pp. (p. 3-4), ill.
Auckland Star:		The Barque Alastor
			Auckland Star, 31 May 1877, page 2
			Arrival of the Alastor
			Auckland Star, 19 March 1879, page 2
Brett, Henry:		White Wings, Fifty Years of Sail in the New Zealand trade 1850-1900
			Auckland 1924
			368 pp., illustrated
Carr, Frank G.G. - 
Cookson, Richard M. - 
Hurst, Alex:		The Medley of Mast and Sail
			Teredo Books Ltd., Brighton Sussex
			Plymouth 1976
			330 pp. (p. 70-71)
			ISBN 0 903662 03 5
Colton, J. Ferrell:	Last of the Square-rigged Ships
Captain			G.P. Putnam's Sons
			New York 1937
			288 pp. (p. 36-38)
			With 74 Illustrations
The Daily News:		The Barque Alastor. A Perilous Voyage
(Perth)			The Daily News, 28 November 1893, page 3 
Dundee Evening
Telegraph:		Sailing Ship in Distress at Mouth of Tay
			Dundee Evening Telegraph, 19 December 1938, page 1
			Skipper of Barque Pays Tribute
			Dundee Evening Telegraph, 21 December 1938, page 4
			Alastor Leaves the Tay	
			Dundee Evening Telegraph, 11 January 1939, page 5
			Dundee Pilot and Tug’s Crew Thanked
			Dundee Evening Telegraph, 29 March 1939, page 4
Greenhill, Basil:	A Quaside Camera 1845 - 1917
			David & Charles Ltd., Newton Abbot,
			London 1975
			112 pp. (p. 58), ill.
			ISBN 0 7153 6885 0
			Library of Congress Catalog Card Number
			74-20469
Grönstrand, Lars:	Viimeinen jätepuutavarapurjehtija
fil.mag.		Den sista splitvedskutan
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku
			12/1952 s. 308-314
			Alastor
			Ålands Sjöfart 4/1958 s. 81-83
Hangö:			Alastor av Hangö ute för hårt väder
			Hangö 135/1928, 20.11.1928 s. 2
			Nya malörer för "Alastor" av Hangö
			Hangö 2/1937, 9.1.1937 s. 2
Harris, R.E.S.:		More about the "Alastor"
			Sea Breezes Vol. 41, No. 267 September 1967
			p. 665
Helsingin Sanomat:	Kaksi merionnettomuutta Pohjanlahdella
			Helsingin Sanomat 304/1936, 9.11.1936 s. 5
			70-vuotias. Merikapteeni Karl August Ademar Karlsson
			Helsingin Sanomat 66/1962, 9.3.1962
Hufvudstadsbladet:	Finländska barkskeppet Alastor segelslitet i svår storm
			Hufvudstadsbladet 317/1928, 20.11.1928 s. 4
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 97)
			ISBN 951-9064-31-1
Liverpool Journal of Commerce: Finnish Barque’s North Sea Ordeal
			Liverpool Journal of Commerce, 20 December 1938 page 9
			Timber Ship’s Bad Passage
			Liverpool Journal of Commerce, 24 December 1938 page 8
The Mercury:		Arrival of the Alastor. Submarine disturbances
(Hobart)		The Mercury, 18 June 1894, page 2
Portsmouth Evening News:Barque Alastor at Portsmouth
			Portsmouth Evening News, 2 February 1937, page 2
Roach, James:		Re Alastor in November "Sea Breezes"
			Sea Breezes Vol.XIX No. 183 February 1935
			p. 85
Sunderland Daily Echo
and Shipping Gazette:	Wear Barque Returns to the Red Ensign
			Sunderland Daily Echo and Shipping Gazette, 9 February 1937, page 2
			Blue Peter Meets a Few Old-Timers
			Sunderland Daily Echo and Shipping Gazette, 30 August 1938, page 2
			"Little Old Lady" of the Sea
			Sunderland Daily Echo and Shipping Gazette, 18 October 1938, page 2
			Last Wear-Built Sailing Ship
			Sunderland Daily Echo and Shipping Gazette, 4 December 1945, page 2
			Wear Barque Becomes a Restaurant!
			Sunderland Daily Echo and Shipping Gazette, 19 September 1947, page 2
Suomen Merenkulku:	50 år. Sjökapten Karl August Ademar Karlsson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku3/1942 s. 98
			Parkkilaiva Alastor ravintolaksi Englannissa -
			Barkskeppet Alastor blir restaurang i England
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1947 s. 17
			60 år. Sjökapten Karl August Ademar Karlsson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1952 s. 167
			70 år. Sjökapten Karl August Ademar Karlsson
			Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart 3/1962 s. 92
			Dödsfall. Sjökapten Karl August Ademar Karlsson
			Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart 2/1963 s. 71-72
The Sydney Morning
Herald:			Tale of two barques
			The Sydney Morning Herald, 21 June 1930 page 14
Åbo Underrättelser:	Två nya fartyg med Hangö som hemort
			Åbo Underrättelser 108/1928, 20.4.1928 s. 5
Åland:			Dödsfall. Sjökaptenen Mikael Karlsson
			Åland 19/1938, 9.3.1938 s. 2
			
			Copyright © Jukka Mikkola