Alexander
Alexander.jpg (42525 bytes)

Parkkilaiva. W.B. Spencerin öljymaalaus kapteeni G.A. Caveniuksen ajalta. Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2.

Fregatti/parkkilaiva, rakennettu puusta, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 1/1873.
Tunnuskirjaimet:			QWGL
Rakentaja:				Strömma varv, Kimito 1871 - 1872
Piirustukset:				laivanrakennusmestari Lars Petter Kjäldström (1827-1881)
Vesillelasku:				17.08.1872
Vetoisuus:				692,27 nrt (400 lästiä)
Kantavuus:				fosfaattilasti 1008 tonnia, riisilasti 935 tonnia = 9245 säkkiä, vehnälasti 8018 säkkiä, 
					kivihiililasti 1039 tonnia, puutavaralasti 269 standarttia
Painolasti:				357 tonnia
Mitat: 					51,10 x 10,50 x 5,25 m
Omistajat:		
Viktor Alexander Reims ym., Turku (Åbo)	1872 - 1882
Firma V.A. Reims ym., Turku (Åbo)	1882 - 1884
V.A. Reims.jpg (7409 bytes)
Kauppias V.A. Reims (1820 - 1882). Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2
Päälliköt:
Otto Ferdinand Cederqvist (1836-1906)	1872 - 1874
Adolf Wilhelm Ahlberg (1821-1910)	1874 - 21.09.1880
Gustaf Adolf Cavenius (1844-1901)	21.09.1880 - 1884 (menehtyi nelimastoparkki Glenbreckin haaksirikossa)

Fregatti purjehti painolastissa Turusta Sundsvalliin 25.9. - 2.10.1872. Sieltä vietiin neitsytmatkana puutavaralasti Swanseaan, jonne tultiin 11.12.1872.

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin 1039 tonnin kivihiililastissa Swanseasta Hong Kongiin, jonne lähdettiin 16.2.1873. Sunda-salmessa oltiin 3.6.1873 ja määräsatamaan saavuttiin 27.6.1873.

Vuonna 1875 rekisterissä American Lloyd’s Register of American and Foreign Shipping fregatti on merkitty parkkilaivaksi.

Heinäkuussa 1877 laiva purjehti suolalastissa matkan Kööpenhamina - Utö 54 tunnissa.

Kapteeni A. W. Ahlberg (1821 - 1910). Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2. Aktiivipalveluksen jälkeen hän toimi Hangon satamamestarina vuodesta 1882 lähtien.

Alus saapui 970 tonnin kivihiililastissa Cardiffista Rio de Janeiroon 7.1.1879. Kaksitoista miehistön jäsentä sairastui keltakuumeeseen vuorokauden kuluessa aluksen tultua satamaan. Sairastuneiden joukossa olivat myös molemmat perämiehet. Neljä miestä kuoli tautiin sairaalassa.

Vuonna 1882 alus purjehti 8018 säkin vehnälastissa Australian Geelongista Falmouthiin f.o. (7.2. - 25.5.1882). Purkaussatama oli Bordeaux.

Vuonna 1883 laiva purjehti Uuden Seelannin Lytteltonista 7261 säkin vehnälastissa Falmouthiin 100 vuorokaudessa (7.5. - 14.8.1883). Purkaussatama oli Lontoo, jonne saavuttiin 27.8.1883.

Alus ajautui ankkurissa ollessaan hirmumyrskyssä karille Akyabissa Burmassa 18.5.1884. Riisilastista (9245 säkkiä) saatiin nostettua 537 tonnia hyvässä kunnossa ja se myytiin paikalla. Koko lasti oli ollut 935 tonnia. Laiva myytiin.

Matkoja vuosina 1872 - 1884

Kirjoja ja kirjoituksia:
Finlands Sjöfartstidning:	Dödsfall. Sjökaptenen Adolf Wilhelm Ahlberg
				Finlands Sjöfartstidning 9/1910, 5.3.1910 s. 3
Grönstrand, Lars:		Gångna Tiders Skepp
fil.mag.			Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo
				Åbo 1965
				440 s. (s. 19-26)
Gustafsson, Allan		Åboländsk bygdesjöfart under segel
				Uusikaupunki 1972
				224 s. (s. 171)
Hangö:				Dödsfall. Sjökaptenen Adolf Wilhelm Ahlberg
				Hangö 25/1910, 1.3.1910 s. 2
Hangö-Bladet:			Efterskrift. Sjökaptenen Adolf Wilhelm Ahlberg
				Hangö-Bladet 33/1910, 1.3.1910 s. 3
Morgonbladet:			Gula febern
				Morgonbladet 75/1879, 1.4.1879 s. 3
Nikula, Oscar:			Åbo Sjöfarts Historia II:2
				Åbo Tryckeri och Tidnings Aktiebolaget, 1930
				233 s. (s. 86)
Uusi Suometar:			Kuolleita. Merikapteeni Otto Ferdinand Cederqvist
				Uusi Suometar 71/1906, 27.3.1906 s. 3
Åbo Tidning:			Dödsfall. Sjökaptenen Otto Ferdinand Cederqvist
				Åbo Tidning 70/1906, 24.3.1906 s. 2
Åbo Underrättelser:		Dödsfall. Viktor Alexander Reims
				Åbo Underrättelser 59/1882, 2.3.1882 s. 1, 2
				Finska sjöassuransföreningens årsberättelse
				Åbo Underrättelser 52/1885, 23.2.1885 s. 1-2

 

				Copyright © Jukka Mikkola