Alma
Upea parkkilaiva Kristiinankaupungissa vuonna 1894. Kristiinankaupungin merimuseo, valokuvaaja tuntematon. Christer Norrvik: Purjeiden kaupunki.
Parkkilaiva, tasasaumainen puusta rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja yellow- metallilla peitetty 12/1875.
Tunnuskirjaimet: RGPB
Rakentaja: Matts Mattsinpoika Hannus (1831-1879), laivanrakennusmestari, Kristiinankaupunki 1874 - 1875
Vesillelasku: 11.08.1875
Vetoisuus: 783,51 brt, 750,44 nrt (413 lästiä)
Kantavuus: noin 1400 dwt, puutavaralasti 350 standarttia, kivihiililasti 1101 tonnia, fosfaattilasti 1150 tonnia, suolalasti 1168 tonnia, riisilasti 11600 säkkiä
Painolasti: 442 tonnia
Mitat: 50,71 x 10,39 x 5,91 m
Miehistö: 1+2+14 (1875)
Omistajat:
Carl Emil Carlström ja Erik Alfred Tötterman, myöhemmin E.A. Carlström, Kristiinankaupunki 1875 - 1900 marraskuu Victor Starck, Maarianhamina 1900 marraskuu - 1906 toukokuu Axel Melander ym., Maarianhamina 1906 toukokuu - 07.08.1914
Kauppaneuvos Carl Emil Carlström (1818 - 1889). Kristinestads Historia (1915).
Kauppaneuvos Erik Alfred Tötterman (1834 - 1899). Kristinestads Historia (1915).
Päälliköt:
Anders Herman Hjulman (1832-1904) 1875 - 1883 Karl Rönnberg (1852-1890) 1883 - 1889 Bror August Wilhelm Starck (1857-1928) 1889 - 1900 marraskuu Frans Wiktor Johansson (1869-1928) 1900 marraskuu - 1902 helmikuu Frans Emil Karlsson (1860-1930) 1902 helmikuu - 1903 marraskuu Gustaf Erik Gustafsson (1860-1911) 1903 marraskuu - 1905 syyskuu Anders Donner (1877-1945) 1905 syyskuu - 1905 joulukuu Axel Erik Georg Melander (1868-1941) 1906 toukokuu - 1907 loka/marraskuu, 1908 - 01.08.1914 Anders Algot Assaf Nylund (1878-1924) 1907 loka/marraskuu - 1907 joulukuu
Alus lähti puutavaralastissa neitsytmatkalle Kööpenhaminaan 26.9.1875. Sieltä matka jatkui Skotlantiin määräsataman ollessa Dundee, jonne saavuttiin 25.10.1875. Täällä parkin pohja peitettiin kuparilevyillä.
Ensimmäinen kaukomatka kivihiililastissa tehtiin Newcastlesta Rio de Janeiroon 10.1. - 6.3.1876.
Matkalla painolastissa Barcelonasta Georgian Savannahiin alus purjehti karille 21.12.1886 aamulla lähellä Calaburrasin majakkaa. Laiva hinattiin Malagalle, jonne saavuttiin 28.12.1886. Sieltä parkki hinattiin Cadizin kuivatelakalle korjauksia varten, jonne lähdettiin 13.1.1887. Korjausten tultua suoritetuksi laiva purjehti Cadizista Savannahiin 7.2. - 25.3.1887.
Alus lähti 16.4.1900 suolalastissa Trapanista kohti Vaasaa. Se joutui 13.5. kovaan lounaismyrskyyn Gibraltarin ja St. Vincentin välillä. Isomasto ja mesaanimasto menivät poikki. Miehistön pelasti höyrylaiva Anna Eugenie, joka vei heidät Darmouthiin. Sinne saavuttiin 19.5.1900. Englantilainen höyrylaiva Valencia tapasi Alman ja hinasi sen Gibraltariin. Pelastuspalkkiona jouduttiin maksamaan 300 puntaa. Miehistö palasi Gibraltariin.
Korjausten jälkeen matka jatkui suolalastissa kohti Vaasaa 19.9.1900 ja alus joutui jälleen koviin myrskyihin. Myrskyissä mm. ylempi märssyraaka ja mesaanipuomi katkesivat. 15.10.1900 ennen keskiyötä pidettiin laivaneuvottelu, jonka tuloksena päätettiin pyrkiä suojaan Elben suulle. Sinne saavuttiin 16.10.1900. Matka jatkui Keisari Wilhelmin kanavan läpi Itämerelle. Perille määräsatamaan saavuttiin 1.11.1900.
Merikapteeni A.W. Starck (1857 - 1928). Hän toimi myöhemmin Kristiinankaupungin satamakapteenina. Suomen Kuvalehti n:o 33/1917. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.
21.8.1901 ollessaan matkalla puutavaralastissa Georgian Sapelosta Leithiin alus otti mukaansa norjalaisen parkkilaivan pelastamat miehet Pohjois-Atlantilla paikassa lat.= 49º20'P, long.= 17º46'L. Pelastuneet (päällikkö ja 9 miestä) olivat osa englantilaisen parkki Romanoffin miehistöä. Alus oli uponnut ja he olivat olleet 49 tuntia veneessä ennen pelastuksen tuloa. Romanoffin toisen veneen miehistö, perämies ja neljä miestä olivat kadonneet. Pelastuneet siirrettiin jo samana päivänä höyrylaiva Mackinawiin, joka vei heidät Englantiin. Alma oli lähtenyt Sapelosta 13.7.1901 ja oli joutunut 13.8. kaksi päivää kestäneeseen luoteismyrskyyn, jolloin osa kajuutasta oli täyttynyt vedellä ja laiva oli saanut vaurioita. Perille Leithiin laiva tuli 4.9.1901.
Vuonna 1902 parkkilaiva vei puutavaralastin Norjan Fredrikstadista Australian Fremantleen (20.2. - 27.6.1902).
Matkalla Ruotsin Domsjöstä Kapkaupunkiin alus purjehti karille 16.8.1903 lähellä Finngrundetia. Parkkilaiva saapui Kööpenhaminaan 2.9.1903, jossa lasti purettiin, alus telakoitiin ja laiva lastattiin uudelleen. Matka jatkui 14.11.1903 kohti Kapkaupunkia ja perille määräsatamaan saavuttiin 19.3.1904.
Saksalaiset takavarikoivat aluksen 7.8.1914 Warnemündessä. Sitä ennen laiva oli pysäytetty merellä saksalaisen torpedoveneen toimesta 6.8.1914 ja hinattu Warnemünden satamaan 7.8.1914.
Rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1920 Sailing Ships (Supplement) omistaja on W. Schuchmann, laivan nimi on Hermann ja kotipaikka on Gestemünde.
Rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1923 Sailing Ships omistaja on Gustav Salling ja kotipaikka on Flensburg.
Rekistereissä Lloyd’s Register of Shipping 1924-1926 Sailing Ships omistaja on Franz Heinrich ja kotipaikka on Lyypekki.
Laiva romutettiin Wilhelmshavenissa vuonna 1925.
Tuntemattoman taiteilijan maalaus. Merikapteeni Helge Heikkisen (1910 - 1997) arkisto.
Parkkilaiva Alman komea pienoismalli on Café Almassa Kristiinankaupungissa. Pienoismalli rakennettiin vuosina 1987 - 1993. Diplomissa ovat rakentajien nimet.
Matkoja vuosina 1875 - 1914
Kirjoja ja kirjoituksia:
Giermann, Heiko: Zwei Brüder, zwei Kapitäne Das maritime Leben der Kapitäne und Cap Horniers Wilhelm und Walter Giermann Der Albatros Heft 1 2004 s. 1- 3, 11 ISSN 0516-5016
Grönstrand, Lars: "Starckens Alma" fil. mag. Ålands Sjöfart 4/1973 s. 134-138
Starckens Alma Åländska skeppsporträtt i ord och bild Mariehamn 1978 Ålands Tidnings-Tryckeri Ab 291 s. (s. 4-12) ISBN 951-99156-9-9
Hufvudstadsbladet: Dödsfall. Sjökaptenen August Wilhelm Starck Hufvudstadsbladet 308_2P/1928, 11.11.1928 s. 3
Kristinestads Tidning: Märkligt fynd från hafwet Kristinestads Tidning 55/1899, 19.7.1899 s. 2
Hawereradt Kristinestads fartyg Kristinestads Tidning 39/1900, 19.5.1900 s. 2
Kåhre, Georg Den åländska segelsjöfartens historia magister Ålands Nautical Club r.f. Kåhre, Karl Mariehamn 1988 sjökapten: 815 s. (s. 432-433) ISBN 951-99965-1-6
Norrvik, Christer: Alma 64 s., ill. Kristinestads Sjöhistoriska Förening rf.
Purjeiden kaupunki Kristiinankaupungin merenkulku vuoden 1809 jälkeen Kristiinankaupungin kaupunki 1999 Kirjapaino: Oy Fram Ab, Vaasa 1999 636 s. (s. 297, 302, 397-398) ISBN 951-96339-2-8
Stad under segel Kristinestads sjöfart efter 1809 Staden Kristinestad 1999 Tryckeri: Oy Fram Ab, Vasa 1999 576 s. ISBN 951-96339-1-X
Nya Pressen: Dödsfall. Kommerserådet Carl Emil Carlström Nya Pressen 285A/1889, 20.10.1889 s. 2
Dödens skördar. Kommerserådet Erik Alfred Tötterman Nya Pressen 17C/1899, 26.4.1899 s. 3
Sundberg, Göte: "Från den vida oceanen" sjökapten Skeppsredaren Erik Nylund Mariehamn 2002 344 s. (s. 103-105) ISBN 952-5064-22-0
Syd-Österbotten: Dödsfall. Sjökaptenen Anders Hjulman Syd-Österbotten 10/1904, 5.3.1904 s. 2
Vasabladet: Sjöförklaring Vasabladet 133/1900, 6.11.1900 s. 2
Åbo Tidning: Sjöolyckor Åbo Tidning 304/1900, 8.11.1900 s. 4
Åbo Underrättelser: Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse Åbo Underrättelser 56/1887, 27.2.1887 s. 1
Sjöassuransföreningen i Finland Åbo Underrättelser 57/1888, 28.2.1888 s. 2
Sjöassuransföreningen i Finland Åbo Underrättelser 57/1901, 28.2.1901 s. 4
Om barkskeppet Almas senaste resa Åbo Underrättelser 252/1901, 17.9.1901 s. 4
Barken Alma... Åbo Underrättelser 24/1902, 26.1.1902 s. 3
Sjöolyckor Åbo Underrättelser 245/1906, 12.9.1906 s. 4
Åland: Fartygsköp Åland 112/1900, 17.11.1900 s. 2
Om barkskeppet "Almas" senaste resa... Åland 89/1901, 14.9.1901 s. 2
De finska fartygen i tyska hamnar Åland 81/1914, 10.10.1914 s. 2
Dödsfall. Sjökaptenen Anders Algot Assaf Nylund Åland 81/1924, 8.10.1924 s. 2
Dödsfall. Sjökaptenen Emil Karlsson Åland 93/1930, 22.11.1930 s. 3
Axel Melander - In memoriam Åland 13/1941, 1.2.1941 s. 2
Copyright © Jukka Mikkola