Altai
Parkkilaiva. Paavo H. Korpela/Jorma Salkosalo: Merikaupungista merille ja merten taakse. Kuva kapteeni Johan Himangan jäämistöstä.
Fregatti/parkkilaiva, tasasaumainen tammesta ja kuusipuusta rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja kuparilla peitetty 5/1877.
Tunnuskirjaimet: RBMT
Rakentaja: Emanuel Fredrik Urnberg (1837-1917), laivanrakennusmestari, Rauma 1876
Vesillelasku: 11.08.1876 kello 3 iltapäivällä
Vetoisuus: 1143,04 brt, 1021,42 nrt
Kantavuus: 1641 tonnia, suolalasti = 12 000 tynnyriä, kivihiililasti 1643 tonnia, riisilasti 1520 tonnia, vehnälasti 1517 tonnia = 55741 bushelia
Mitat: 61,46 x 11,70 x 6,36 m
Miehistö: 1+2+20 (1876)
Omistajat:
Raumo Nya Rederi Ab, Rauma 1876 - 30.05.1888 Johan Wilhelm Söderlund (1845-1904), Rauma 30.05.1888 - 13.02.1899 Johan Tork (1851-1923)ym., Rauma 13.02.1899 - 1902 helmikuu
Päälliköt:
Karl Wilhelm Palén (1835-1909) 1876 - 1877 elo/lokakuu Claes Niska (1835-1895) 1877 elo/lokakuu - 1883 lokakuu (k. 31.1.1895 Oulussa 59-vuotiaana, majakkalaiva Plevnan päällikkö) Hans Larsson (1835-1899) 1883 lokakuu - 1888 touko/heinäkuu (kuoli parkkilaiva Melusinen päällikkönä) Fredrik Wälbono Lindblad (1857-1906) 1888 touko/heinäkuu - 10.08.1891 Fredrik Wilhelm Nyroos (1858-1914) 10.08.1891 - 1899 maaliskuu (kuoli merellä rautaparkki Pleionen päällikkönä) Johan Himanka (1858-1929) 1899 maaliskuu - 1902 helmikuu
Aluksen rakennuskustannukset olivat 400 000 markkaa. Fregatti teki neitsytmatkan Raumalta Hulliin 17.10.1876 - 01.11.1876.
Merikapteeni Karl Palén (1835 - 1909). Hän toimi fregatti Arvion päällikkönä 1871 - 1876. Niilo Jussila: Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista.
Alus menetti keularaa'an ja liivaripuomin törmäyksessä raahelaisen parkki Matts Augustin kanssa Englannin etelärannikolla lähellä Dungenessia 24.2.1877. Fregatti oli kivihiililastissa matkalla Shieldsistä Genovaan. Laiva hinattiin kahden hinaajan voimin Gravesendiin korjauksia varten. Matka jatkui 17.3.1877 Genovaan ja perille määräsatamaan saavuttiin 16.4.1877.
Samana vuonna fregatti toi 10 000 tynnyriä suolaa Sisilian Trapanista Viipuriin (30.6. - 21.8.1877).
Laiva saapui riisilastissa Burman Akyabista Irlannin Queenstowniin 15.8.1882 isomasto murtuneena ja isoraaka katkenneena. Matkaan oli lähdetty 24.3.1882.
Alus lähti kivihiililastissa Cardiffista kohti Bataviaa 10.5.1884. Matkalla alus joutui koviin myrskyihin Intian valtamerellä, jolloin viisi miehistön jäsentä loukkaantui ja kaksi huuhtoutui yli laidan. Laiva saapui Sunda-salmessa olevan Anjerin redille 19.8.1884. Matkaa jatkettiin seuraavana päivänä ja lähellä Bataviaa fregatti purjehti luotsauksessa koralliriutalle 21.8.1884.
Aluksen ollessa karilla se joutui merirosvohyökkäyksen kohteeksi, joka kuitenkin torjuttiin. Laiva saatiin irti nousuveden myötä ja ankkuroitiin 23.8.1884 Batavian redille. Alus oli saanut vuodon ja se jouduttiin lastin purkauksen jälkeen telakoimaan.
Laiva lähti Jaavan Tjilatjapista sokerilastissa kohti Lissabonia 23.12.1884. Matkalla kuusi miehistön jäsentä sairastui kuumeeseen ja fregatti joutui menemään Kapkaupunkiin, jonne saavuttiin 26.2.1885. Matkaa jatkettiin 4.3. ja Lissaboniin tultiin 30.4.1885.
Vuonna 1889 laiva vei 1643 tonnin kivihiililastin Cardiffista Rio de Janeiroon. Siellä riehui keltakuume-epidemia, jonka seurauksena laivan kolme merimiestä, joista yksi oli kirvesmies, kuolivat tähän tautiin.
Vuonna 1890 rekisterissä Record of American and Foreign Shipping alus on merkitty parkkilaivaksi.
Parkkilaiva Delfzijlin satamassa Hollannissa. © Rauman merimuseon kokoelmat.
Matkalla puutavaralastissa Raumalta Barcelonaan parkki purjehti osuuden Kööpenhamina - Barcelona 23 vuorokaudessa, jota pidettiin nopeana matkana. Laiva saapui perille 3.11.1890.
Vuonna 1893 alus purjehti Kanadan Metiksestä Lontooseen 16 vuorokaudessa (21.9. - 6.10.1893), jota pidettiin nopeana matkana.
Matkalla 1500 tonnin suolalastissa Ibizasta Pietarsaareen laiva purjehti karille Pietarsaaren edustalla 19.6.1895. Osa lastista purettiin proomuihin. Alus saatiin irti karilta ja hinattiin satamaan, jonne saavuttiin 21.6.1895.
Merikapteeni Fredrik Nyroos (1858 - 1914). Hän toimi päällikkönä nelimastoparkissa Fennia 1899 - 1901, fregatissa Rhea 1901 - 1904, parkkilaivassa Osmo 1912 - 1913 ja rautaparkissa Pleione 1914. © Rauman merimuseo.
Parkkilaiva joutui kovaan myrskyyn matkalla Georgian Sapelosta Liverpooliin 25.12.1897. Myrskyssä perämiehen jalka ja ruorimiehen käsi murtuivat ison aallon iskeytyessä laivaan. Alus sai myös vaurioita. Perille määräsatamaan saavuttiin 12.1.1898.
25.1.1902 laiva purjehti brikettilastissa koralliriutalle Tamataven edustalla matkalla Englannin Newportista Madagaskarin Tamataveen. Luotsi oli laivassa. Lastia purettiin proomuihin ja taklaus rikattiin alas, jotta runko olisi pysynyt pystyssä. Se ei kuitenkaan riittänyt aluksen pelastamiseksi. Hylky myytiin hintaan 3400 frangia ja proviantti ym. hintaan 2848 frangia helmikuussa 1902.
Merikapteeni Johan Himanka (1858 - 1929). Samuli Paulaharju: Vanha Raahe (1925).
Parkki poistettiin rekisteristä 20.7.1902.
Matkoja vuosina 1876 - 1902
Kirjoja ja kirjoituksia:
Finlands Sjöfartstidning: Dödsfall. Sjökapten Karl Wilhelm Palén Finlands Sjöfartstidning 1/1910, 8.1.1910 s. 3
Hella, Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001 612 sivua, (s. 151) ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Kaiku: Kuollut. Merikapteeni Johan Himanka Kaiku 79/1929, 6.4.1929 s. 4
Korpela, Paavo: Parkkilaiva Altain viimeiset vaiheet merikapteeni Suomen Merenkulku 6/1960 s. 185-186
Merisaappaat ja seelipussi Purjelaivoilla maailman merillä Kirjapaino Osakeyhtiö Kaleva, 1972 225 sivua (s. 25-108)
Korpela, Paavo H./ Salkosalo Jorma: Merikaupungista merille ja merten taakse Siirtolaisuusinstituutti, Turku 2007 173 sivua (s. 74-83) ISBN 978-951-9266-89-3
Länsi-Suomi: Kuolleita. Kauppalaivuri Johan Tork Länsi-Suomi 2/1923, 9.1.1923 s. 1, 2
The Morning News: Capt. Nyroos of the Russian bark... Savannah, Georgia The Morning News, January 26 1897, page 6
Onkka, Felix: Tarinoita Raahesta ja lähiympäristöstä Raahelainen Oy, Raahe 1983 102 sivua (s. 30-31) ISBN 951-99516-2-8
Rauman Lehti: Keltakuumeeseen kuolleita raumalaisia merimiehiä Rauman Lehti 51/1889, 26.6.1889 s. 1
Kuollut. Kunnallisneuvos Johan Wilhelm Söderlund Rauman Lehti 81/1904, 21.7.1904 s. 1
Merikapteeni F.W. Nyroos - muistokirjoitus Rauman Lehti 97/1914, 1.9.1914 s. 2
Sanomia Turusta: Raumalta... Sanomia Turusta 67/1876, 29.8.1876 s. 2
Laiwankauppa Sanomia Turusta 127/1888, 4.6.1888 s. 2
Soinila, Hannu: Rauman kauppalaivasto 1890-1910 Brassip piukka 3 Rauman Merimuseoyhdistyksen julkaisuja n:o 3 Rauma 1995 62 sivua (s. 12) ISBN 951-96645-0-7
Uleåborgsbladet: Dödsfall. Sjökaptenen Claes Niska Uleåborgsbladet 10/1895, 2.2.1895 s. 3
Urhonen, Akseli: Kun fregattimme kävi Jaavalla Werner Söderström Osakeyhtiö Helsinki 1947, Nelopaino Oy 198 sivua
Uudenkaupungin Sanomat: Karl Wilhelm Palénin muistokirjoitus Uudenkaupungin Sanomat 1/1910, 4.1.1910 s. 1, 3
Vartiainen, Hannu: Rauman merenkulun historia merikapteeni Rauman merimuseo 2016 606 sivua (s. 230-233) ISBN 978-952-68562-0-9
Vuori Piia/Vartiainen Hannu: Rauma, purjelaivat ja politiikka J.W. Söderlund Rauman merimuseo Esa Print, Lahti 2010 270 sivua (s. 98-103, 245-250) ISBN 978-952-67115-4-4
Wasa Tidning: Dödsfall. Sjökaptenen Claes Niska Wasa Tidning 30/1895, 6.2.1895 s. 3
Åbo Underrättelser: Finska sjöassuransföreningens årsberättelse Åbo Underrättelser 53/1885, 24.2.1885 s. 2
Andra sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse Åbo Underrättelser 55/1885, 26.2.1885 s. 1
Raumo. Skeppet Altai försåldt Åbo Underrättelser 148/1888, 3.6.1888 s. 2
Sjöassuransföreningen i Finland Åbo Underrättelser 57/1899, pv. 28.2.1899 s. 1
Dödsfall. Sjökaptenen Hans Larsson
Åbo Underrättelser 207/1899, 3.8.1899 s. 2
Finska Sjöassuransföreningen Åbo Underrättelser 57/1902, 28.2.1902 s. 3
Sjöassuransföreningen i Finland Åbo Underrättelser 57/1903, 28.2.1903 s. 3
Ålands Sjöfartstidning: Dödsfall. Kommunalrådet Johan Wilhelm Söderlund Ålands Sjöfartstidning 83/1904, 23.7.1904
Copyright © Jukka Mikkola