Altai
Altai satamassa.jpg (33946 bytes)

Parkkilaiva. Paavo H. Korpela/Jorma Salkosalo: Merikaupungista merille ja merten taakse. Kuva kapteeni Johan Himangan jäämistöstä.

Fregatti/parkkilaiva, tasasaumainen tammesta ja kuusipuusta rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja kuparilla peitetty 5/1877.
Tunnuskirjaimet:			RBMT
Rakentaja:				Emanuel Fredrik Urnberg (1837-1917), laivanrakennusmestari, Rauma 1876
Vesillelasku:				11.08.1876 kello 3 iltapäivällä
Vetoisuus:				1143,04 brt, 1021,42 nrt
Kantavuus:				1641 tonnia, suolalasti = 12 000 tynnyriä, kivihiililasti 1643 tonnia, riisilasti 1520 tonnia, 
					vehnälasti 1517 tonnia = 55741 bushelia
Mitat:					61,46 x 11,70 x 6,36 m
Miehistö:				1+2+20 (1876)
Omistajat:
Raumo Nya Rederi Ab, Rauma		1876 - 30.05.1888
Johan Wilhelm Söderlund (1845-1904),
Rauma					30.05.1888 - 13.02.1899 
Johan Tork (1851-1923)ym., Rauma	13.02.1899 - 1902 helmikuu 
Päälliköt:
Karl Wilhelm Palén (1835-1909)		1876 - 1877 elo/lokakuu
Claes Niska (1835-1895)			1877 elo/lokakuu - 1883 lokakuu (k. 31.1.1895 Oulussa 59-vuotiaana, majakkalaiva Plevnan päällikkö)
Hans Larsson (1835-1899)		1883 lokakuu - 1888 touko/heinäkuu (kuoli parkkilaiva Melusinen päällikkönä)
Fredrik Wälbono Lindblad (1857-1906)	1888 touko/heinäkuu - 10.08.1891 
Fredrik Wilhelm Nyroos (1858-1914)	10.08.1891 - 1899 maaliskuu (kuoli merellä rautaparkki Pleionen päällikkönä)
Johan Himanka (1858-1929)		1899 maaliskuu - 1902 helmikuu

Aluksen rakennuskustannukset olivat 400 000 markkaa. Fregatti teki neitsytmatkan Raumalta Hulliin 17.10.1876 - 01.11.1876.

Merikapteeni Karl Palén (1835 - 1909). Hän toimi fregatti Arvion päällikkönä 1871 - 1876. Niilo Jussila: Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista.

Alus menetti keularaa'an ja liivaripuomin törmäyksessä raahelaisen parkki Matts Augustin kanssa Englannin etelärannikolla lähellä Dungenessia 24.2.1877. Fregatti oli kivihiililastissa matkalla Shieldsistä Genovaan. Laiva hinattiin kahden hinaajan voimin Gravesendiin korjauksia varten. Matka jatkui 17.3.1877 Genovaan ja perille määräsatamaan saavuttiin 16.4.1877.

Samana vuonna fregatti toi 10 000 tynnyriä suolaa Sisilian Trapanista Viipuriin (30.6. - 21.8.1877).

Laiva saapui riisilastissa Burman Akyabista Irlannin Queenstowniin 15.8.1882 isomasto murtuneena ja isoraaka katkenneena. Matkaan oli lähdetty 24.3.1882.

Alus lähti kivihiililastissa Cardiffista kohti Bataviaa 10.5.1884. Matkalla alus joutui koviin myrskyihin Intian valtamerellä, jolloin viisi miehistön jäsentä loukkaantui ja kaksi huuhtoutui yli laidan. Laiva saapui Sunda-salmessa olevan Anjerin redille 19.8.1884. Matkaa jatkettiin seuraavana päivänä ja lähellä Bataviaa fregatti purjehti luotsauksessa koralliriutalle 21.8.1884.

Aluksen ollessa karilla se joutui merirosvohyökkäyksen kohteeksi, joka kuitenkin torjuttiin. Laiva saatiin irti nousuveden myötä ja ankkuroitiin 23.8.1884 Batavian redille. Alus oli saanut vuodon ja se jouduttiin lastin purkauksen jälkeen telakoimaan.

Laiva lähti Jaavan Tjilatjapista sokerilastissa kohti Lissabonia 23.12.1884. Matkalla kuusi miehistön jäsentä sairastui kuumeeseen ja fregatti joutui menemään Kapkaupunkiin, jonne saavuttiin 26.2.1885. Matkaa jatkettiin 4.3. ja Lissaboniin tultiin 30.4.1885.

Vuonna 1889 laiva vei 1643 tonnin kivihiililastin Cardiffista Rio de Janeiroon. Siellä riehui keltakuume-epidemia, jonka seurauksena laivan kolme merimiestä, joista yksi oli kirvesmies, kuolivat tähän tautiin. 

Vuonna 1890 rekisterissä Record of American and Foreign Shipping alus on merkitty parkkilaivaksi.

altai.jpg (40012 bytes)

Parkkilaiva Delfzijlin satamassa Hollannissa. © Rauman merimuseon kokoelmat.

Matkalla puutavaralastissa Raumalta Barcelonaan parkki purjehti osuuden Kööpenhamina - Barcelona 23 vuorokaudessa, jota pidettiin nopeana matkana. Laiva saapui perille 3.11.1890. 

Vuonna 1893 alus purjehti Kanadan Metiksestä Lontooseen 16 vuorokaudessa (21.9. - 6.10.1893), jota pidettiin nopeana matkana.

Matkalla 1500 tonnin suolalastissa Ibizasta Pietarsaareen laiva purjehti karille Pietarsaaren edustalla 19.6.1895. Osa lastista purettiin proomuihin. Alus saatiin irti karilta ja hinattiin satamaan, jonne saavuttiin 21.6.1895.

Merikapteeni Fredrik Nyroos (1858 - 1914). Hän toimi päällikkönä nelimastoparkissa Fennia 1899 - 1901, fregatissa Rhea 1901 - 1904, parkkilaivassa Osmo 1912 - 1913 ja rautaparkissa Pleione 1914. © Rauman merimuseo.

Parkkilaiva joutui kovaan myrskyyn matkalla Georgian Sapelosta Liverpooliin 25.12.1897. Myrskyssä perämiehen jalka ja ruorimiehen käsi murtuivat ison aallon iskeytyessä laivaan. Alus sai myös vaurioita. Perille määräsatamaan saavuttiin 12.1.1898.

25.1.1902 laiva purjehti brikettilastissa koralliriutalle Tamataven edustalla matkalla Englannin Newportista Madagaskarin Tamataveen. Luotsi oli laivassa. Lastia purettiin proomuihin ja taklaus rikattiin alas, jotta runko olisi pysynyt pystyssä. Se ei kuitenkaan riittänyt aluksen pelastamiseksi. Hylky myytiin hintaan 3400 frangia ja proviantti ym. hintaan 2848 frangia helmikuussa 1902.

Johan Himanka.jpg (6859 bytes)

Merikapteeni Johan Himanka (1858 - 1929). Samuli Paulaharju: Vanha Raahe (1925).

Parkki poistettiin rekisteristä 20.7.1902.

Matkoja vuosina 1876 - 1902

Kirjoja ja kirjoituksia:
Finlands Sjöfartstidning:	Dödsfall. Sjökapten Karl Wilhelm Palén
				Finlands Sjöfartstidning 1/1910, 8.1.1910 s. 3
Hella, Tenho:			Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä
				Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet
				Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001
				612 sivua, (s. 151)
				ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Kaiku:				Kuollut. Merikapteeni Johan Himanka
				Kaiku 79/1929, 6.4.1929 s. 4
Korpela, Paavo:			Parkkilaiva Altain viimeiset vaiheet
merikapteeni			Suomen Merenkulku 6/1960 s. 185-186
				Merisaappaat ja seelipussi
				Purjelaivoilla maailman merillä
				Kirjapaino Osakeyhtiö Kaleva, 1972
				225 sivua (s. 25-108)
Korpela, Paavo H./
Salkosalo Jorma:		Merikaupungista merille ja merten taakse
				Siirtolaisuusinstituutti, Turku 2007
				173 sivua (s. 74-83)
				ISBN 978-951-9266-89-3
Länsi-Suomi:			Kuolleita. Kauppalaivuri Johan Tork
				Länsi-Suomi 2/1923, 9.1.1923 s. 1, 2
The Morning News:		Capt. Nyroos of the Russian bark...
Savannah, Georgia		The Morning News, January 26 1897, page 6
Onkka, Felix:			Tarinoita Raahesta ja lähiympäristöstä
				Raahelainen Oy, Raahe 1983
				102 sivua (s. 30-31)
				ISBN 951-99516-2-8
Rauman Lehti:			Keltakuumeeseen kuolleita raumalaisia merimiehiä
				Rauman Lehti 51/1889, 26.6.1889 s. 1
				Kuollut. Kunnallisneuvos Johan Wilhelm Söderlund
				Rauman Lehti 81/1904, 21.7.1904 s. 1
				Merikapteeni F.W. Nyroos - muistokirjoitus
				Rauman Lehti 97/1914, 1.9.1914 s. 2
Sanomia Turusta:		Raumalta...
				Sanomia Turusta 67/1876, 29.8.1876 s. 2	
				Laiwankauppa
				Sanomia Turusta 127/1888, 4.6.1888 s. 2
Soinila, Hannu:			Rauman kauppalaivasto 1890-1910
				Brassip piukka 3
				Rauman Merimuseoyhdistyksen julkaisuja n:o 3
				Rauma 1995
				62 sivua (s. 12)
				ISBN 951-96645-0-7 
Uleåborgsbladet:		Dödsfall. Sjökaptenen Claes Niska
				Uleåborgsbladet 10/1895, 2.2.1895 s. 3   
Urhonen, Akseli:		Kun fregattimme kävi Jaavalla
				Werner Söderström Osakeyhtiö
				Helsinki 1947, Nelopaino Oy
				198 sivua
Uudenkaupungin Sanomat:		Karl Wilhelm Palénin muistokirjoitus
				Uudenkaupungin Sanomat 1/1910, 4.1.1910 s. 1, 3
Vartiainen, Hannu:		Rauman merenkulun historia
merikapteeni			Rauman merimuseo 2016
				606 sivua (s. 230-233)
				ISBN 978-952-68562-0-9	
Vuori Piia/Vartiainen Hannu:	Rauma, purjelaivat ja politiikka
				J.W. Söderlund
				Rauman merimuseo
				Esa Print, Lahti 2010
				270 sivua (s. 98-103, 245-250)
				ISBN 978-952-67115-4-4
Wasa Tidning:			Dödsfall. Sjökaptenen Claes Niska
				Wasa Tidning 30/1895, 6.2.1895 s. 3
Åbo Underrättelser:		Finska sjöassuransföreningens årsberättelse
				Åbo Underrättelser 53/1885, 24.2.1885 s. 2
				Andra sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse
				Åbo Underrättelser 55/1885, 26.2.1885 s. 1
				Raumo. Skeppet Altai försåldt
				Åbo Underrättelser 148/1888, 3.6.1888 s. 2
				Sjöassuransföreningen i Finland
				Åbo Underrättelser 57/1899, pv. 28.2.1899 s. 1
				Dödsfall. Sjökaptenen Hans Larsson
				Åbo Underrättelser 207/1899, 3.8.1899 s. 2
				Finska Sjöassuransföreningen
				Åbo Underrättelser 57/1902, 28.2.1902 s. 3
				Sjöassuransföreningen i Finland
				Åbo Underrättelser 57/1903, 28.2.1903 s. 3
Ålands Sjöfartstidning:		Dödsfall. Kommunalrådet Johan Wilhelm Söderlund
				Ålands Sjöfartstidning 83/1904, 23.7.1904
		
				Copyright © Jukka Mikkola