Antonia
Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2.
Komposiittiparkki, rautakaarinen, tasasaumainen, tammesta ja kovapuusta rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja kuparilla peitetty 2/1877.
Tunnuskirjaimet: TFPS
Rakentaja: Meursing & Huijgens, Amsterdam 1875 - 1876, Hollanti
Vesillelasku: 10.5.1876, Concordia
Vetoisuus: 995 brt, 937,56 nrt
Kantavuus: 1550 dwt, puutavaralasti 436 standarttia
Painolasti: 255 tonnia
Mitat: 54,00 x 10,78 x 6,45 m
Miehistö: 17
Omistajat:
Konsuli G.A. Lindblom (1862-1916) ym., Turku (Åbo) 1892 maaliskuu - 1900 toukokuu
Päälliköt:
Thomas Wilhelm Engblom (1854-1893) 1892 maaliskuu - 19.08.1893 (kuoli Amsterdamissa) Lindblom 19.08.1893 - 1893 syyskuu Ivar Fredrik Gustaf Stenius (1861-1917) 1893 syyskuu - 1896 marraskuu Gustaf Adolf Cavenius (1844-1901) 1896 marraskuu - 1898 toukokuu (kuoli nelimastoparkki Glenbreckin haaksirikossa) August Gideon Svahnström (1863-1942) 1898 toukokuu - 1900 toukokuu
Komposiittiparkki rakennettiin J. Vethille Amsterdamiin.
Laiva purjehti Amsterdamista Sourabayaan Jaavalle, jonne saavuttiin 6.8.1877. Ymuidenista oli lähdetty 3.5.1877.
Vuonna 1892 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping omistaja on J. Veth Amsterdamista.
Parkki ostettiin Amsterdamista maaliskuun alussa 1892 hintaan 2550 puntaa = 63 750 mk:aa ja se oli ostohetkellä Honfleurissa, Ranskassa. Ensimmäinen matka tehtiin painolastissa Honfleurista Floridan Pensacolaan 11.4. - 29.5.1892.
Konsuli G.A. Lindblom (1862 - 1916). Åbo Underrättelser 111/1916. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.
Ensimmäinen matka kotisatamaan purjehdittiin fosfaattilastissa Antwerpenista Turkuun 28.9. - 22.10.1892. Sieltä vietiin puutavaralasti Espanjan Alicanteen 16.11.1892 - 10.1.1893.
Matkalla puutavaralastissa Turusta Barcelonaan parkkilaiva purjehti karille sakeassa sumussa 12.11.1893 lähellä Arconan majakkaa Rügenin saaren luona. Lastia jouduttiin purkamaan ja alus saatiin hinaajien avulla pois karilta 15.11.1893. Laiva hinattiin Kööpenhaminaan, jonne saavuttiin 16.11.1893. Sieltä matka jatkui tarkastuksen jälkeen 2.12.1893 Barcelonaan. Perille määräsatamaan saavuttiin 2.2.1894.
Vuonna 1895 laiva purjehti Pensacolasta Hulliin 34 vuorokaudessa, jota pidettiin nopeana matkana (21.5. - 21.7.1895).
Parkkilaiva sai vuodon puutavaralastissa ja osa kansilastia
jouduttiin heittämään mereen hirmumyrskyssä 26.9. - 1.10.1896. Alus oli matkalla
Alabaman Mobilesta Englannin Newcastleen. Jättiläisaalto iski alukseen 30.9.1896 kello 2
iltapäivällä paikassa lat. = 41º56'P, long.
= 43º23'L. Se löi sisään kajuutan ovet
keulakannella ja rikkoi skailetin lasit. Osan molemmista partaista meri vei mennessään
päivän aikana. Illalla havaittiin 9 jalkaa vettä ruumassa. Koko yö pumpattiin
käsipumpuilla ja tuulipumpulla. Aamulla 1.10. paapurin käsipumppu ja tuulipumppu
rikkoontuivat. Pumppausta jatkettiin yhdellä pumpulla, jolloin veden pinta ei laskenut
merkittävästi. Osa kansilastia jouduttiin heittämään mereen, jotta laivan vaikea
kallistuma saatiin korjattua. Aamulla 2.10. saatiin paapurin käsipumppu korjattua.
Keulakorokkeen saumat tilkittiin ja kansilasti surrattiin. Seuraavana päivänä tehtiin
muita korjauksia ja 4.10. alus oli saatu tyhjennettyä vedestä.
Määräsatamassa lasti purettiin poijuissa ja alus telakoitiin. Matka purjehdittiin 27.8.
- 29.10.1896.
Laiva lähti Burman Rangoonista teak-lastissa kohti Falmouthia 8.5.1899. Se joutui kovaan myrskyyn ja palasi takaisin lähtösatamaan vuotavana 4.6.1899. Alus tarkastettiin, lasti purettiin ja parkki korjattiin telakalla. Laiva lähti uudelleen matkaan 30.9.1899. Matkalla Lontooseen alus joutui kovaan myrskyyn 3.2.1900 lähellä Azoreita. Se menetti liivaripuomin ja keulamaston. Ranskalainen kaapelilaiva Pouyer Quertier hinasi aluksen 10 tunnissa St. Michaeliin Azoreille. Hinaaja Atlas hinasi teak-lastissa olleen parkin sieltä 28.2. - 10.3.1900 Falmouthiin. Täältä se hinattiin myöhemmin Lontooseen.
Alus myytiin 1000 punnalla proomuksi Ranskaan toukokuussa 1900.
Lisätietoa ja valokuva laivasta löytyy tietopankista Stichting Maritiem-Historische Databank.
Matkoja vuosina 1892 - 1900
Kirjoja ja kirjoituksia:
Finlands Sjöfartstidning: Sjökapten Ivar Stenius 50 år Finlands Sjöfartstidning 36/1911, 30.9.1911 s. 2
Grönstrand, Lars: Gångna Tiders Skepp fil.mag. Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo Åbo 1965 440 s., (s. 28-34)
Hufvudstadsbladet: Sjökaptenen August G. Svahnström död Hufvudstadsbladet 107/1942, 22.4.1942 s. 5
Nya Pressen: Strandadt Åbo-fartyg Nya Pressen 311/1893, 15.11.1893 s. 2
Barkskeppet Antonias grundstötning Nya Pressen 335/1893, 9.12.1893 s. 3
Åbo Tidning: Fartygsköp Åbo Tidning 66/1892, 8.3.1892 s. 1
Fartygsköp Åbo Tidning 70/1892, 12.3.1892 s. 3
Afliden fartygsbefälhafvare. Sjökaptenen Th. W. Engblom
Åbo Tidning 226/1893, 22.8.1893 s. 1, 2
Sjöolyckor Åbo Tidning 318/1893, 22.11.1893 s. 3
Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse Åbo Tidning 59/1894, 2.3.1894 s. 3
Öfriga skeppsnyheter Åbo Tidning 296/1896, 31.10.1896 s. 4
Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse Åbo Tidning 54/1897, 25.2.1897 s. 4
Sjöolycka Åbo Tidning 35/1900, 6.2.1900 s. 2
Åbo Underrättelser: Barkskeppet Antonias grundstötning Åbo Underrättelser 334/1893, 8.12.1893 s. 3
Sjöassuransföreningen i Finland Åbo Underrättelser 56/1900, 27.2.1900 s. 2
Dödsfall. Konsul Gösta Lindblom Åbo Underrättelser 111/1916, 23.4.1916 s. 6
Dödsfall. Sjökaptenen Ivar Stenius Åbo Underrättelser 74/1917, 17.3.1917 s. 5
Copyright © Jukka Mikkola