Arvio
Niilo Jussila (1917 - 1996): Uudenkaupungin laivat.
Fregatti/parkkilaiva, tasasaumainen puusta rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 12/1871.
Tunnuskirjaimet: QWSF
Rakentaja: Hans Henrik Kjäldström (1830-1877), laivanrakennusmestari, Uusikaupunki 1871
Vesillelasku: 08.07.1871
Vetoisuus: 799,81 brt, 764,99 nrt (426 lästiä)
Kantavuus: kivihiililasti 1191 tonnia, puutavaralasti 375 standarttia, riisilasti 1104 tonnia, vehnälasti 1100 tonnia = 40420 bushelia, maissilasti 1130 tonnia = 44492 bushelia, sokerilasti 921,5 tonnia, koksilasti 694 tonnia
Miehistö: 18
Omistajat:
Carl Gustaf Sandbäck ym., Uusikaupunki 1871 - 1880 C.J. Österlund ym., Turku (Åbo) 1880 - 28.06.1883 V.A. Reims ym., Turku (Åbo) 28.06.1883 - 1890 Robert Hartman ym., Uusikaupunki 1890 - 1906 huhtikuu G.A. Nordström ym., Uusikaupunki 1906 huhtikuu - 1911 Juho Saarinen ym., Uusikaupunki 1911 - 08.01.1913 Karl Viktor Wirén ym., Luvia 08.01.1913 - 05.11.1916
Kauppias Carl Gustaf Sanbäck (1822 - 1883). K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).
Päälliköt:
Karl Wilhelm Palén (1835-1909) 1871 - 1876 tammi/helmikuu Adolf Fredrik Gadd (1847-1886) 1876 tammi/helmikuu - 1878 tammi/maaliskuu ( kuollut 39-vuotiaana 10.1.1886 Hongkongissa Storfurstenin kapteenina) Alexander Brunström (1828-1878) 1878 tammi/maaliskuu - 24.07.1878 (kuoli keltakuumeeseen Bahialla, Brasiliassa 50-vuotiaana) Axel Johan Österlund (1854-1900) 1878 heinäkuu - 1880 maalis/huhtikuu, 1880 elokuu - 1884 heinä/syyskuu (kuoli Pernambucossa Brasiliassa 45-vuotiaana 25.7.1900) Appelberg 1880 maalis/huhtikuu - 1880 elokuu Ernst Eskil Wadman (1856-1898) 1884 heinä/syyskuu - 1888 loka/marraskuu Gustaf Adolf Constantin Mannerström (1850-1920) 1888 loka/marraskuu - 1890 Carl Fredrik Sjöroos (1848-1904) 1890 - 1896 elo/syyskuu Axel Enok Fagerlund (1862-1902) 1896 elo/syyskuu - 1898 Lars Albin Lundahl (1868-1931) 1898 - 1904 lokakuu Gustaf Adolf Nordström (1872- 1906 huhtikuu - 20.05.1911 Mathias Jalo Putta (1882-1969) 20.05.1911 - 20.01.1913 (merenkulkuneuvos 5.9.1951) Karl Viktor Wirén (1868-1959) 20.01.1913 - 05.11.1916
Arvion vesillelasku 8.7.1871. Kyösti Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, kolmas osa 1809 - 1875 (1930).
Rakennuskustannukset olivat 220 000 markkaa. Fregatti lähti painolastissa Uusikaupungista 15.8.1871 Luulajaan. Sieltä laiva lähti neitsytmatkalle puutavaralastissa kohti Hullia 29.9.1871. Alus joutui yhteentörmäykseen tuntemattoman laivan kanssa Bornholmin luona 10.10.1871. Fregatti joutui hakeutumaan korjauksia varten hätäsatamaan Kööpenhaminaan, jonne saavuttiin 11.10.1871. Sieltä matka jatkui Hulliin, jonne saavuttiin 24.10.1871.
Alus saapui Englannin itärannikon Shieldsistä Singaporeen 24.6.1872. Matkan pituus on normaalisti Afrikan eteläkärjen kautta 12 010 meripeninkulmaa.
Merikapteeni Karl Palén (1835 - 1909). Hän toimi fregatti Altain päällikkönä 1876 - 1877. Niilo Jussila: Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista.
Vuonna 1878 laivan ollessa Bahialla Brasiliassa lähes koko miehistö sairastui keltakuumeeseen, jolloin mm. päällikkö kuoli.
Alus saapui Irlannin Waterfordista Delaware Breakwateriin 26.2.1879. Matkalla laiva oli joutunut yhteentörmäykseen englantilaisen parkki Delawisin kanssa Biskajan lahdella. Arvio ei saanut vahinkoja, mutta Delawis menetti liivaripuomin ja keulaprammitangon törmäyksessä.
Matkalla sokerilastissa Jaavan Sourabayasta Helsinkiin alus joutui hirmumyrskyyn 15.3.1884 Intian valtamerellä paikassa lat. = 25º26'E, long. = 66º49'I. Myrskyssä laiva menetti mm. keulaprammiraa'an ja keulaprammitangon. Aluksen lastina oli 4110 koria raakasokeria. Matka purjehdittiin 5.2. - 22.7.1884.
Laiva lähti Alabaman Mobilesta puutavaralastissa (pitchpine) kohti Hullia 10.8.1889. Se joutui hirmumyrskyyn 8.9.1889. Hirmumyrskyssä aluksen ollessa kallistuneena oikealle mm. oikeanpuoleinen reelinki keulasta keskilaivaan rikkoontui ja huuhtoutui mereen. Vuotavaa alusta pumpattiin yötä päivää. Laivaneuvottelun perusteella päätettiin pyrkiä hätäsatamaan New Yorkiin. Aluksen täyttyessä vedellä jouduttiin kolmasosa kansilastista heittämään mereen laivan keventämiseksi. 13.9. aamupäivällä laiva oli täynnä vettä ja paikalle tullut englantilainen höyrylaiva tarjosi hinausapua. Se vaatii korvauksena hinauksesta lähimpään satamaan 2500 puntaa. Tästä kieltäydyttiin ja päätettiin pyrkiä omin avuin hätäsatamaan. Perille New Yorkiin saavuttiin 15.9.1889. Korjausten jälkeen matka jatkui Hulliin 27.12.1889 ja perille määräsatamaan saavuttiin 29.01.1890.
Laiva saapui painolastissa 19 vuoden merimatkojen jälkeen Londonderrystä kotisatamaan Uusikaupunkiin 3.8.1890. Täältä otettiin lankkulasti Espanjan Alicanteen, jonne purjehdittiin 20.10. - 3.12.1890.
Vuonna 1890 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping laiva on merkitty parkkilaivaksi.
Parkkilaiva menetti styypuurin ankkurin ja kettingin kovassa myrskyssä 14. ja 15.12.1902 Table Bayssa Etelä-Afrikassa.
Marraskuussa 1912 matkalla puutavaralastissa Pernajanlahdelta Lontooseen jungmanni putosi mastosta myrskyisenä yönä ja sai vaikeita vammoja. Parkkilaiva purjehti tämän jälkeen Norjan Kristiansandiin, jonne saavuttiin 25.11.1912. Potilas toimitettiin heti sairaalaan, jossa hän kuitenkin kuoli seuraavana päivänä. Matka Lontooseen jatkui 3.12. ja perille saavuttiin 26.12.1912.
Merenkulkuneuvos, merikapteeni Jalo Putta (1882 - 1969) toimi teräsparkki Fahrwohlin päällikkönä 1913 - 1921. Hän toimi Rauman merenkulkuopiston opettajana vuosina 1921 - 1952 ja siitä ajasta suurimman osan oppilaitoksen rehtorina. Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).
5.11.1916 alus joutui haveriin Englannin kanaalin suulla, jolloin laiva jouduttiin jättämään hylyksi paikassa lat. = 50°06'P, long. = 8°42'L. Hollantilainen höyrylaiva Ternate pelasti miehistön ja vei heidät Falmouthiin, jonne alus saapui 7.11.1916.
Fregatti/parkkilaiva Arvio purjehti maailman meriä 45 vuotta, joka on osoitus sen aikaisesta loistavasta laivanrakennus- ja merimiestaidosta.
Matkoja vuosina 1871 - 1916
Kirjoja ja kirjoituksia:
Finlands Sjöfartstidning: Dödsfall. Sjökapten Karl Wilhelm Palén Finlands Sjöfartstidning 1/1910, 8.1.1910 s. 3
The Glasgow Herald: Shipping Casualties The Glasgow Herald, 7 November 1916, page 11
Helsingin Sanomat: Rehtori Jalo Putta 60-vuotias Helsingin Sanomat 54/1942, 25.2.1942
Hufvudstadsbladet: Dödsfall. Sjökaptenen E.E. Wadman
Hufvudstadsbladet 87/1898, 1.4.1898 s. 4
Jussila, Niilo: Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö Uusikaupunki 1984 247 sivua (s. 47) ISBN 951-99551-4-3
Uudenkaupungin laivat Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö Uusikaupunki 1987 96 sivua (s. 35) ISBN 951-99912-9-8
Länsi-Suomi: Luvialainen parkkilaiva Arvio Länsi-Suomi 74/1915, 10.7.1915 s. 2
Parkkilaiva Arvio haaksirikkoutunut Länsi-Suomi 127/1916, 9.11.1916 s. 1
Putta, Jalo: Maailman merillä merikapteeni, Muistelmiani merimatkoista 1901 - 1921 merenkulkuneuvos Oy Länsi - Suomen kirjapaino, Rauma 1962 106 sivua (s. 43-48)
Rauman Lehti: Meikäläiset laiwat ulkomailla Rauman Lehti 93/1914, 22.8.1914 s. 2
Sjöroos, C.F.: Till Skeppsredare och Befälhafvare sjökapten Åbo Tidning 51/1896, 22.2.1896 s. 4
Suomen Merenkulku: Kapten Lundahl 60 år Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1928 s. 275
Dödsfall. Sjökaptenen L.A. Lundahl
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1931 s. 285
Merikapteeni M.J. Putta 60 vuotta Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1942 s. 50
Merikapteeni M.J. Putta 70 vuotta Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1952 s. 53
Kuollut. Merikapteeni Karl Viktor Wiren Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1959 s. 204
80 vuotta. Merenkulkuneuvos Matias Jalo Putta Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1962 s. 60
85 vuotta. Merenkulkuneuvos Matias Jalo Putta Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1967 s. 47
Merenkulkuneuvos Matias Jalo Putta. In memoriam Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1969 s. 42
Uudenkaupungin Sanomat: Kuollut.Kapteeni C.F. Sjöroos Uudenkaupungin Sanomat 3/1904, 7.1.1904 s. 2
Karl Wilhelm Palénin muistokirjoitus
Uudenkaupungin Sanomat 1/1910, 4.1.1910 s. 1, 3
Hans Henrik Kjäldström Uudenkaupungin Sanomat 41/1933, 8.4.1933 s. 3
Västra Finland: Dödsfall. Sjökaptenen Gustaf Adolf Constantin Mannerström Västra Finland 125/1920, 30.10.1920 s. 1
Åbo Tidning: Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse Åbo Tidning 58/1890, 1.3.1890 s. 2
Finska fartyg i Buenos Aires Åbo Tidning 211/1891, 7.8.1891 s. 3
Åbo Underrättelser: Fregattskeppet Arvio Åbo Underrättelser 153/1871, 3.10.1871 s. 2
Öfversegling Åbo Underrättelser 159/1871, 14.10.1871 s. 3
Andra Sjöassuransföreningens årsberättelse Åbo Underrättelser 35/1872, 4.3.1872 s. 2
Finska Sjöassuransföreningens årsberättelse Åbo Underrättelser 47/1875, 26.2.1875 s. 2
Bref från en resande landsman Åbo Underrättelser 270/1878, 5.10.1878 s. 2
Andra Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse Åbo Underrättelser 58/1880, 29.2.1880 s. 1
Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse Åbo Underrättelser 57/1890, 28.2.1890 s. 1-2
Sjöassuransföreningen i Finland Åbo Underrättelser 56/1895, 27.2.1895 s. 2
Sjöassuransföreningen i Finland Åbo Underrättelser 57/1903, 28.2.1903 s. 3
Andra Sjöassuransföreningen i Finland Åbo Underrättelser 60/1904, 2.3.1904 s. 3
Lång seglats Åbo Underrättelser 134/1909, 19.5.1909 s. 4
Skonertskeppet Arvio havererat i Engelska kanalen Åbo Underrättelser 305/1916, 9.11.1916 s. 3
Copyright © Jukka Mikkola