Arvio
arvio.jpg (94465 bytes)

Niilo Jussila (1917 - 1996): Uudenkaupungin laivat.

Fregatti/parkkilaiva, tasasaumainen puusta rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 12/1871.
Tunnuskirjaimet:			QWSF
Rakentaja:				Hans Henrik Kjäldström (1830-1877), laivanrakennusmestari, Uusikaupunki 1871
Vesillelasku:				08.07.1871
Vetoisuus:				799,81 brt, 764,99 nrt (426 lästiä)
Kantavuus:				kivihiililasti 1191 tonnia, puutavaralasti 375 standarttia, riisilasti 1104 tonnia, 
					vehnälasti 1100 tonnia = 40420 bushelia, maissilasti 1130 tonnia = 44492 bushelia, sokerilasti 921,5 tonnia, 
					koksilasti 694 tonnia 
Miehistö:				18
Omistajat:
Carl Gustaf Sandbäck ym., Uusikaupunki	1871 - 1880
C.J. Österlund ym., Turku (Åbo)		1880 - 28.06.1883
V.A. Reims ym., Turku (Åbo)		28.06.1883 - 1890
Robert Hartman ym., Uusikaupunki	1890 - 1906 huhtikuu
G.A. Nordström ym., Uusikaupunki	1906 huhtikuu - 1911
Juho Saarinen ym., Uusikaupunki		1911 - 08.01.1913
Karl Viktor Wirén ym., Luvia		08.01.1913 - 05.11.1916
Kauppias Sandbaeck.jpg (7273 bytes)

Kauppias Carl Gustaf Sanbäck (1822 - 1883). K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).

Päälliköt:
Karl Wilhelm Palén (1835-1909)			1871 - 1876 tammi/helmikuu
Adolf Fredrik Gadd (1847-1886)			1876 tammi/helmikuu - 1878 tammi/maaliskuu ( kuollut 39-vuotiaana 10.1.1886 Hongkongissa Storfurstenin kapteenina)
Alexander Brunström (1828-1878)			1878 tammi/maaliskuu - 24.07.1878 (kuoli keltakuumeeseen Bahialla, Brasiliassa 50-vuotiaana)
Axel Johan Österlund (1854-1900) 		1878 heinäkuu - 1880 maalis/huhtikuu, 1880 elokuu - 1884 heinä/syyskuu (kuoli Pernambucossa Brasiliassa 45-vuotiaana 25.7.1900)
Appelberg					1880 maalis/huhtikuu - 1880 elokuu
Ernst Eskil Wadman (1856-1898)			1884 heinä/syyskuu - 1888 loka/marraskuu
Gustaf Adolf Constantin Mannerström (1850-1920)	1888 loka/marraskuu - 1890
Carl Fredrik Sjöroos (1848-1904)		1890 - 1896 elo/syyskuu
Axel Enok Fagerlund (1862-1902)			1896 elo/syyskuu - 1898
Lars Albin Lundahl (1868-1931)			1898 - 1904 lokakuu
Gustaf Adolf Nordström (1872-			1906 huhtikuu - 20.05.1911
Mathias Jalo Putta (1882-1969)			20.05.1911 - 20.01.1913 (merenkulkuneuvos 5.9.1951)
Karl Viktor Wirén (1868-1959)			20.01.1913 - 05.11.1916

Arvio vesille laskettuna.jpg (24605 bytes)

Arvion vesillelasku 8.7.1871. Kyösti Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, kolmas osa 1809 - 1875 (1930).

Rakennuskustannukset olivat 220 000 markkaa. Fregatti lähti painolastissa Uusikaupungista 15.8.1871 Luulajaan. Sieltä laiva lähti neitsytmatkalle puutavaralastissa kohti Hullia 29.9.1871. Alus joutui yhteentörmäykseen tuntemattoman laivan kanssa Bornholmin luona 10.10.1871. Fregatti joutui hakeutumaan korjauksia varten hätäsatamaan Kööpenhaminaan, jonne saavuttiin 11.10.1871. Sieltä matka jatkui Hulliin, jonne saavuttiin 24.10.1871.

Alus saapui Englannin itärannikon Shieldsistä Singaporeen 24.6.1872. Matkan pituus on normaalisti Afrikan eteläkärjen kautta 12 010 meripeninkulmaa.

Merikapteeni Karl Palén (1835 - 1909). Hän toimi fregatti Altain päällikkönä 1876 - 1877. Niilo Jussila: Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista.

Vuonna 1878 laivan ollessa Bahialla Brasiliassa lähes koko miehistö sairastui keltakuumeeseen, jolloin mm. päällikkö kuoli.

Alus saapui Irlannin Waterfordista Delaware Breakwateriin 26.2.1879. Matkalla laiva oli joutunut yhteentörmäykseen englantilaisen parkki Delawisin kanssa Biskajan lahdella. Arvio ei saanut vahinkoja, mutta Delawis menetti liivaripuomin ja keulaprammitangon törmäyksessä.

Matkalla sokerilastissa Jaavan Sourabayasta Helsinkiin alus joutui hirmumyrskyyn 15.3.1884 Intian valtamerellä paikassa lat. = 25º26'E, long. = 66º49'I. Myrskyssä laiva menetti mm. keulaprammiraa'an ja keulaprammitangon. Aluksen lastina oli 4110 koria raakasokeria. Matka purjehdittiin 5.2. - 22.7.1884.

Laiva lähti Alabaman Mobilesta puutavaralastissa (pitchpine) kohti Hullia 10.8.1889. Se joutui hirmumyrskyyn 8.9.1889. Hirmumyrskyssä aluksen ollessa kallistuneena oikealle mm. oikeanpuoleinen reelinki keulasta keskilaivaan rikkoontui ja huuhtoutui mereen. Vuotavaa alusta pumpattiin yötä päivää. Laivaneuvottelun perusteella päätettiin pyrkiä hätäsatamaan New Yorkiin. Aluksen täyttyessä vedellä jouduttiin kolmasosa kansilastista heittämään mereen laivan keventämiseksi. 13.9. aamupäivällä laiva oli täynnä vettä ja paikalle tullut englantilainen höyrylaiva tarjosi hinausapua. Se vaatii korvauksena hinauksesta lähimpään satamaan 2500 puntaa. Tästä kieltäydyttiin ja päätettiin pyrkiä omin avuin hätäsatamaan. Perille New Yorkiin saavuttiin 15.9.1889. Korjausten jälkeen matka jatkui Hulliin 27.12.1889 ja perille määräsatamaan saavuttiin 29.01.1890.

Laiva saapui painolastissa 19 vuoden merimatkojen jälkeen Londonderrystä kotisatamaan Uusikaupunkiin 3.8.1890. Täältä otettiin lankkulasti Espanjan Alicanteen, jonne purjehdittiin 20.10. - 3.12.1890.

Vuonna 1890 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping laiva on merkitty parkkilaivaksi.

Parkkilaiva menetti styypuurin ankkurin ja kettingin kovassa myrskyssä 14. ja 15.12.1902 Table Bayssa Etelä-Afrikassa.

Marraskuussa 1912 matkalla puutavaralastissa Pernajanlahdelta Lontooseen jungmanni putosi mastosta myrskyisenä yönä ja sai vaikeita vammoja. Parkkilaiva purjehti tämän jälkeen Norjan Kristiansandiin, jonne saavuttiin 25.11.1912. Potilas toimitettiin heti sairaalaan, jossa hän kuitenkin kuoli seuraavana päivänä. Matka Lontooseen jatkui 3.12. ja perille saavuttiin 26.12.1912.

Merenkulkuneuvos, merikapteeni Jalo Putta (1882 - 1969) toimi teräsparkki Fahrwohlin päällikkönä 1913 - 1921. Hän toimi Rauman merenkulkuopiston opettajana vuosina 1921 - 1952 ja siitä ajasta suurimman osan oppilaitoksen rehtorina. Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).

5.11.1916 alus joutui haveriin Englannin kanaalin suulla, jolloin laiva jouduttiin jättämään hylyksi paikassa lat. = 50°06'P, long. = 8°42'L. Hollantilainen höyrylaiva Ternate pelasti miehistön ja vei heidät Falmouthiin, jonne alus saapui 7.11.1916.

Fregatti/parkkilaiva Arvio purjehti maailman meriä 45 vuotta, joka on osoitus sen aikaisesta loistavasta laivanrakennus- ja merimiestaidosta.

Matkoja vuosina 1871 - 1916

Kirjoja ja kirjoituksia:
Finlands Sjöfartstidning:	Dödsfall. Sjökapten Karl Wilhelm Palén
				Finlands Sjöfartstidning 1/1910, 8.1.1910 s. 3
The Glasgow Herald:		Shipping Casualties
				The Glasgow Herald, 7 November 1916, page 11
Helsingin Sanomat:		Rehtori Jalo Putta 60-vuotias
				Helsingin Sanomat 54/1942, 25.2.1942
Hufvudstadsbladet:		Dödsfall. Sjökaptenen E.E. Wadman
				Hufvudstadsbladet 87/1898, 1.4.1898 s. 4
Jussila, Niilo:			Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista
				Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
				Uusikaupunki 1984
				247 sivua (s. 47)
				ISBN 951-99551-4-3
				Uudenkaupungin laivat
				Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
				Uusikaupunki 1987
				96 sivua (s. 35)
				ISBN 951-99912-9-8
Länsi-Suomi:			Luvialainen parkkilaiva Arvio
				Länsi-Suomi 74/1915, 10.7.1915 s. 2
				Parkkilaiva Arvio haaksirikkoutunut
				Länsi-Suomi 127/1916, 9.11.1916 s. 1
Putta, Jalo:			Maailman merillä
merikapteeni,			Muistelmiani merimatkoista 1901 - 1921
merenkulkuneuvos		Oy Länsi - Suomen kirjapaino, Rauma 1962
				106 sivua (s. 43-48)
Rauman Lehti:			Meikäläiset laiwat ulkomailla
				Rauman Lehti 93/1914, 22.8.1914 s. 2
Sjöroos, C.F.:			Till Skeppsredare och Befälhafvare
sjökapten			Åbo Tidning 51/1896, 22.2.1896 s. 4
Suomen Merenkulku:		Kapten Lundahl 60 år
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1928 s. 275
				Dödsfall. Sjökaptenen L.A. Lundahl
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1931 s. 285
				Merikapteeni M.J. Putta 60 vuotta
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1942 s. 50
				Merikapteeni M.J. Putta 70 vuotta
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1952 s. 53
				Kuollut. Merikapteeni Karl Viktor Wiren
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1959 s. 204
				80 vuotta. Merenkulkuneuvos Matias Jalo Putta
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1962 s. 60
				85 vuotta. Merenkulkuneuvos Matias Jalo Putta
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1967 s. 47
				Merenkulkuneuvos Matias Jalo Putta. In memoriam
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1969 s. 42
Uudenkaupungin Sanomat:		Kuollut.Kapteeni C.F. Sjöroos
				Uudenkaupungin Sanomat 3/1904, 7.1.1904 s. 2
				Karl Wilhelm Palénin muistokirjoitus
				Uudenkaupungin Sanomat 1/1910, 4.1.1910	s. 1, 3
				Hans Henrik Kjäldström
				Uudenkaupungin Sanomat 41/1933, 8.4.1933 s. 3
Västra Finland:			Dödsfall. Sjökaptenen Gustaf Adolf Constantin Mannerström
				Västra Finland 125/1920, 30.10.1920 s. 1
Åbo Tidning:			Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse
				Åbo Tidning 58/1890, 1.3.1890 s. 2
				Finska fartyg i Buenos Aires
				Åbo Tidning 211/1891, 7.8.1891 s. 3
Åbo Underrättelser:		Fregattskeppet Arvio
				Åbo Underrättelser 153/1871, 3.10.1871 s. 2
				Öfversegling
				Åbo Underrättelser 159/1871, 14.10.1871 s. 3
				Andra Sjöassuransföreningens årsberättelse
				Åbo Underrättelser 35/1872, 4.3.1872 s. 2
				Finska Sjöassuransföreningens årsberättelse
				Åbo Underrättelser 47/1875, 26.2.1875 s. 2	
				Bref från en resande landsman 
				Åbo Underrättelser 270/1878, 5.10.1878 s. 2
				Andra Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse
				Åbo Underrättelser 58/1880, 29.2.1880 s. 1	
				Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse
				Åbo Underrättelser 57/1890, 28.2.1890 s. 1-2
				Sjöassuransföreningen i Finland 
				Åbo Underrättelser 56/1895, 27.2.1895 s. 2
				Sjöassuransföreningen i Finland
				Åbo Underrättelser 57/1903, 28.2.1903 s. 3
				Andra Sjöassuransföreningen i Finland
				Åbo Underrättelser 60/1904, 2.3.1904 s. 3
				Lång seglats
				Åbo Underrättelser 134/1909, 19.5.1909 s. 4
				Skonertskeppet Arvio havererat i Engelska kanalen
				Åbo Underrättelser 305/1916, 9.11.1916 s. 3

 

				Copyright © Jukka Mikkola