Asia ex Emilie ex Antrim
Helge Heikkinen (1910 - 1997): Tuntematon merimies.
Rautafregatti/rautaparkki
Tunnuskirjaimet: TNSB
Rakentaja: William Doxford & Sons, Sunderland 1864, Englanti
Vesillelasku: Pallion, 07.03.1864
Vetoisuus: 977,67 brt, 928,78 nrt
Kantavuus: kivihiililasti 1449 tonnia
Mitat: 56,20 x 9,98 x 6,44 m
Miehistö: 1+3+18 (1905)
Omistajat:
Johannes Jansson ym., Finström 12.10.1900 - 1915
Päälliköt:
Matts Jansson (1871-1941) 1900 - 1902 marras/joulukuu Jakob Herman Björkman (1869-1932) 1902 marras/joulukuu - 1911 elo/syyskuu Anders Algot Assaf Nylund (1878-1924) 1911 elo/syyskuu - 1915 lokakuu August Edvard Karlsson (1874-1915) 1915 lokakuu -
Alus rakennettiin varustamolle Moore & Co. Liverpooliin. Neitsytmatka purjehdittiin Sunderlandista Singaporeen, jonne saavuttiin 6.3.1865.
Vuonna 1871 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping
omistaja on P.G. Carvill Liverpoolista.
Vuonna 1883 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping omistaja on R. Martin &
Co. Liverpoolista.
Vuoden 1884 Lloydsin rekisterin mukaan laiva on muutettu rautaparkiksi.
Matkalla Australian Newcastlesta 1449 tonnin kivihiililastissa Chilen Tal Taliin laiva joutui myrskyihin. Niissä mm. perämies huuhtoutui yli laidan mereen, mutta aalto heitti hänet onneksi takaisin. Rautaparras särkyi mm. aaltojen voimasta. Matka purjehdittiin 22.5. - 11.7.1890.
Laiva myytiin Irlantiin elokuussa 1890 hintaan 4750 puntaa. Vuonna 1891 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping omistaja on R.W. Doherty Dublinista.
Sieltä laiva myytiin Saksaan vuonna 1891 hintaan 4950 puntaa. Vuonna 1893 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping omistaja on U.C. Koch Brakesta. Aluksen nimeksi tuli Emilie. Vuonna 1894 omistajaksi tuli R. Ahrens Brakesta.
Saksasta laiva myytiin Norjaan vuonna 1897. Vuonna 1898 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping omistaja on F. Melsom Kristianiasta. Aluksen nimeksi tuli Asia.
Ahvenanmaalle rautaparkki ostettiin Ferdinand Melsomilta Kristianiasta hintaan 3750 puntaa. Se oli ostettaessa matkalla Kanadan Matanesta Glasgowiin, jonne alus saapui 30.10.1900. Ensimmäinen matka tehtiin kivihiililastissa Kapkaupunkiin 18.12.1900 - 28.3.1901.
Merikapteeni Matts Jansson (1871 - 1941). Hän toimi päällikkönä fregatissa Pandion vuosina 1898-1900. Åland n:o 86/1931. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.
Matkalla puutavaralastissa Ruotsin Gävlestä Etelä-Afrikan East Londoniin laiva joutui kovaan myrskyyn 13.11.1902 ja kärsi vaurioita. Alus menetti mm. purjeita ja osan kansilastia. Se hakeutui hätäsatamaan Stornowayhin Hebriideille. Matka jatkui korjausten jälkeen 15.12.1902 kohti East Londonia. Pohjanmerellä alus joutui yhteentörmäykseen englantilaisen höyrylaiva Glenfargin kanssa illalla 25.12.1902 ja sai vaurioita keulaan. Törmäyksessä laiva menetti kokkapuun ja liivaripuomin. Höyrylaiva Glenborg hinasi laivan North Forelandiin 26.12.1902, jossa parkki ankkuroitiin. Sieltä laiva hinattiin Gravesendiin 27.12.1902 korjauksia varten. Matka jatkui Lontoosta 2.4.1903 East Londoniin ja perille määräsatamaan saavuttiin 18.6.1903.
Vuonna 1908 matkalla Montevideosta Alexandriaan, Virginiaan kaksi miestä kuoli beriberi- tautiin (keripukkiin).
Merikapteeni Algot Nylund (1878 - 1924). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Alma vuonna 1907. Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).
Rautaparkki lähti puutavaralastissa Floridan Pensacolasta Meksikonlahdelta kohti Greenockia 6. joulukuuta 1915, mutta katosi miehistöineen matkalla jäljettömiin. Aluksessa oli 15 hengen miehistö.
Matkoja vuosina 1900 - 1915
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Baltimore Sun: An Anclent Craft In Port The Baltimore Sun, 6 April 1908, page 10
Heikkinen, Helge: Tuntematon merimies merikapteeni WSOY, Porvoo 1975 326 sivua (s.66-68)
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 99) ISBN 951-9064-31-1
Newcastle Morning Herald and Miners’ Advocate: Barque Antrim - A Rough Experience Newcastle Morning Herald and Miners’ Advocate, 24 October 1890, page 4
Sundberg, Göte: "Från den vida oceanen" sjökapten Skeppsredaren Erik Nylund Mariehamn 2002 344 s. (s.148-149) ISBN 952-5064-22-0
Suomen Merenkulku: "Borta med man och allt" Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1941 s. 162-164, 195-196
Åbo Underrättelser: Rörande järnbarken "Asia"s kollision Åbo Underrättelser 10/1903, 12.1.1903 s. 2
Skeppet Asias kollision Åbo Underrättelser 45/1903, 16.2.1903 s. 2
Sjöassuransföreningen i Finland Åbo Underrättelser 59/1904, 1.3.1904 s. 3
Förolyckat finskt fartyg Åbo Underrättelser 163/1916, 18.6.1916 s. 7
Åland: Fartygsköp Åland 102/1900, 13.10.1900 s. 2
Förolyckat åländskt fartyg Åland 49/1916, 21.6.1916 s. 2
Dödsfall. Sjökaptenen Anders Algot Assaf Nylund Åland 81/1924, 8.10.1924 s. 2
Sjökapten Matts Jansson 60 år Åland 86/1931, 28.10.1922 s. 2
Jordfästning. Sjökaptenen Jacob Herman Björkman Åland 25/1932, 26.3.1932 s. 1-2
Dödsfall. Sjökaptenen Matts Jansson Åland 8/1941, 21.1.1941 s. 2
Copyright © Jukka Mikkola