Australia
Niilo Jussila (1917 - 1996): Uudenkaupungin laivat.
Fregatti, rakennettu tasasaumoin hongasta, raudalla kiinnitetty ja kuparipulteilla vahvistettu sekä pohja kuparilla peitetty 9/1870.
Rakentaja:				Hans Henrik Kjäldström (1830-1877), laivanrakennusmestari
					Hartmanin ja Kräkin veistämö, Uusikaupunki 1866
Vesillelasku:				28.07.1866
Vetoisuus:				981 nrt. (546 lästiä = 1010 rekisteritonnia)
Kantavuus:                     		kivihiililasti 1415 tonnia, puutavaralasti noin 400 standarttia
Mitat:					54,00 x 11,40 m x 6,40 m(syväys)
Miehistö:				1+2+1+16 (1866)
Omistajat:	
Johan Frans Oskar Hartman,
Carl Gustaf Lindroos, Uusikaupunki	1866 - 1872
Frans Viktor Ertman mukaan 1871
hartman.jpg (5356 bytes)

Laivanvarustaja Johan Frans Oskar Hartman (1824 - 1875). Kyösti Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, kolmas osa 1809 - 1875 (1930).

Päälliköt:
Carl Gustaf Lindroos (1823-1901)	1866 - 1867
Fredrik Gerhard Ertman (1835-1878)	1867 - 1870 heinäkuu
Alexander Mölsä (1839-1873)		1870 heinäkuu - 1871
Carl Petter Herlin (1843-1893)		1871 - 1872 

Alus oli valmistuessaan Suomen suurin laiva. Se oli ensimmäinen Uudessakaupungissa takiloitu fregatti.

Kjaldstrom.jpg (16576 bytes)

Laivanrakennusmestari Hans Henrik Kjäldström (1830 - 1877). Kyösti Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, kolmas osa 1809 - 1875 (1930).

Laiva lähti painolastissa Gävleen 30.10.1866. Sieltä fregatti lähti rauta- ja lankkulastissa neitsytmatkalle Lontooseen 26.11.1866. Matkalla laiva joutui jäiden sulkemaksi lähellä Gotlantia ja joutui palaamaan Ruotsin Öregrundiin. Sieltä matka jatkui seuraavana keväänä Lontooseen. Kööpenhaminaan alus saapui 48 tunnin matkan jälkeen 26.5.1867. Lontooseen saavuttiin 10.6.1867.

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin Newcastlesta Intian Madrasiin 18.9.1867 - 15.1.1868.

Matkalla Burman Rangoonista Falmouthiin laiva pelasti merestä lankulla uineen amerikkalaisen kirvesmiehen 4.9.1868. Tämä tapahtui Azorien korkeudella. Amerikkalainen oli kuulunut valaanpyyntiparkki Atlanticin miehistöön. Alus saapui Falmouthiin 22.9.1868. Rangoonista oli lähdetty 27.4.1868.

Vuonna 1869 laiva vei 1415 tonnin kivihiililastin Cardiffista Japanin Yokohamaan. Matkaan lähdettiin 16.2.1869. Matkalla jouduttiin NNW- myrskyyn, jolloin alus sai vuodon. Laivaneuvottelun perusteella päätettiin pyrkiä hätäsatamaan. Laiva purjehti Plymouthiin korjauksia varten. Sieltä matka jatkui Yokohamaan 21.3.1869 ja perille saavuttiin 10.8.1869.

Fregatti lähti riisilastissa Rangoonista 3.7.1872 kohti Falmouthia. Se ajautui merivirran viemänä luotsauksessa karille 4.7 kello 9.45 lähellä Elephant Pointia ja sai vuodon. Alusta yritettiin pelastaa, mutta siinä onnistumatta miehistö jätti laivan 9.7. kello neljä aamulla. Fregatti jäi hylyksi.

Matkoja vuosina 1866 - 1872

Kirjoja ja kirjoituksia:
Björneborg:		Ett myteri
			Björneborg 52/1866, 29.12.1866 s. 2
Borgåbladet:		Nytt skepp
			Borgåbladet 30/1866, 11.8.1866 s. 1-2
Finlands Allmänna	
Tidning:		Finska skeppet Australia...	
			Finlands Allmänna Tidning 239/1868, 14.10.1868 s. 1 
Helsingfors 
Börsförenings Tidning:	Myteriet å skeppet Australia 
			Helsingfors Börsförenings Tidning 2/1867, 12.1.1867 s. 3
			Protokoll hållet ombord å finska skeppet Australia den 24 November 1866. 
			(I anl. af myteriet)
			Helsingfors Börsförenings Tidning 3/1867, 19.1.1867 s. 3-4
Helsingfors Dagblad:	Nytt skepp
			Helsingfors Dagblad 178/1866, 3.8.1866 s. 2
			Ett myteri
			Helsingfors Dagblad 299/1866, 22.12.1866 s. 2
Hufvudstadsbladet:	Finlands största skepp
			Hufvudstadsbladet 178/1866, 3.8.1866 s. 1-2
			Ett myteri
			Hufvudstadsbladet 299/1866, 22.12.1866 s. 1-2
Jussila, Niilo:		Uudenkaupungin laivat
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
			Uusikaupunki 1987
			96 sivua (s. 28)
			ISBN 951-99912-9-8
Morgonbladet:		Lifräddningsredskap (Fredrik Ertman)
			Morgonbladet 269/1875, 19.11.1875 s. 3
Paasio, Veikko:		Uudenkaupungin suuri laivanrakennuskausi
			1857-1876
			Uusikaupunki 1933
			104 sivua (s. 53)
Uudenkaupungin Sanomat:	Kuollut. Merikapteeni Carl Petter Herlin
			Uudenkaupungin Sanomat 11/1893, 17.3.1893 s. 1
			Kuollut. Merikapteeni Karl Gustaf Lindroos
 			Uudenkaupungin Sanomat 43/1901, 16.4.1901 s. 3
			Hans Henrik Kjäldström
			Uudenkaupungin Sanomat 41/1933, 8.4.1933 s. 3
Åbo Underrättelser:	Nystad. Finlands största skepp Australia gått af stapeln.
			Åbo Underrättelser 88/1866, 31.7.1866 s. 2
			Finska skeppet Australia...
			Åbo Underrättelser 121/1868, 10.10.1868 s. 1
			Andra sjöassuransföreningens bolagstämma...
			Åbo Underrättelser 32/1870, 28.2.1870 s. 2
			Finska sjöassuransföreningens årsberättelse
			Åbo Underrättelser 33/1873, 1.3.1873 s. 1
			Dödsfall. Sjökaptenen Carl Gustaf Lindroos
			Åbo Underrättelser 98/1901, 13.4.1901 s. 1, 2

 

			Copyright © Jukka Mikkola