Australia
Niilo Jussila (1917 - 1996): Uudenkaupungin laivat.
Fregatti, rakennettu tasasaumoin hongasta, raudalla kiinnitetty ja kuparipulteilla vahvistettu sekä pohja kuparilla peitetty 9/1870.
Rakentaja: Hans Henrik Kjäldström (1830-1877), laivanrakennusmestari Hartmanin ja Kräkin veistämö, Uusikaupunki 1866
Vesillelasku: 28.07.1866
Vetoisuus: 981 nrt. (546 lästiä = 1010 rekisteritonnia)
Kantavuus: kivihiililasti 1415 tonnia, puutavaralasti noin 400 standarttia
Mitat: 54,00 x 11,40 m x 6,40 m(syväys)
Miehistö: 1+2+1+16 (1866)
Omistajat:
Johan Frans Oskar Hartman,
Carl Gustaf Lindroos, Uusikaupunki 1866 - 1872
Frans Viktor Ertman mukaan 1871
Laivanvarustaja Johan Frans Oskar Hartman (1824 - 1875). Kyösti Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, kolmas osa 1809 - 1875 (1930).
Päälliköt:
Carl Gustaf Lindroos (1823-1901) 1866 - 1867 Fredrik Gerhard Ertman (1835-1878) 1867 - 1870 heinäkuu Alexander Mölsä (1839-1873) 1870 heinäkuu - 1871 Carl Petter Herlin (1843-1893) 1871 - 1872
Alus oli valmistuessaan Suomen suurin laiva. Se oli ensimmäinen Uudessakaupungissa takiloitu fregatti.
Laivanrakennusmestari Hans Henrik Kjäldström (1830 - 1877). Kyösti Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, kolmas osa 1809 - 1875 (1930).
Laiva lähti painolastissa Gävleen 30.10.1866. Sieltä fregatti lähti rauta- ja lankkulastissa neitsytmatkalle Lontooseen 26.11.1866. Matkalla laiva joutui jäiden sulkemaksi lähellä Gotlantia ja joutui palaamaan Ruotsin Öregrundiin. Sieltä matka jatkui seuraavana keväänä Lontooseen. Kööpenhaminaan alus saapui 48 tunnin matkan jälkeen 26.5.1867. Lontooseen saavuttiin 10.6.1867.
Ensimmäinen kaukomatka tehtiin Newcastlesta Intian Madrasiin 18.9.1867 - 15.1.1868.
Matkalla Burman Rangoonista Falmouthiin laiva pelasti merestä lankulla uineen amerikkalaisen kirvesmiehen 4.9.1868. Tämä tapahtui Azorien korkeudella. Amerikkalainen oli kuulunut valaanpyyntiparkki Atlanticin miehistöön. Alus saapui Falmouthiin 22.9.1868. Rangoonista oli lähdetty 27.4.1868.
Vuonna 1869 laiva vei 1415 tonnin kivihiililastin Cardiffista Japanin Yokohamaan. Matkaan lähdettiin 16.2.1869. Matkalla jouduttiin NNW- myrskyyn, jolloin alus sai vuodon. Laivaneuvottelun perusteella päätettiin pyrkiä hätäsatamaan. Laiva purjehti Plymouthiin korjauksia varten. Sieltä matka jatkui Yokohamaan 21.3.1869 ja perille saavuttiin 10.8.1869.
Fregatti lähti riisilastissa Rangoonista 3.7.1872 kohti Falmouthia. Se ajautui merivirran viemänä luotsauksessa karille 4.7 kello 9.45 lähellä Elephant Pointia ja sai vuodon. Alusta yritettiin pelastaa, mutta siinä onnistumatta miehistö jätti laivan 9.7. kello neljä aamulla. Fregatti jäi hylyksi.
Matkoja vuosina 1866 - 1872
Kirjoja ja kirjoituksia:
Björneborg: Ett myteri Björneborg 52/1866, 29.12.1866 s. 2
Borgåbladet: Nytt skepp Borgåbladet 30/1866, 11.8.1866 s. 1-2
Finlands Allmänna
Tidning: Finska skeppet Australia...
Finlands Allmänna Tidning 239/1868, 14.10.1868 s. 1
Helsingfors Börsförenings Tidning: Myteriet å skeppet Australia Helsingfors Börsförenings Tidning 2/1867, 12.1.1867 s. 3
Protokoll hållet ombord å finska skeppet Australia den 24 November 1866.
(I anl. af myteriet)
Helsingfors Börsförenings Tidning 3/1867, 19.1.1867 s. 3-4
Helsingfors Dagblad: Nytt skepp Helsingfors Dagblad 178/1866, 3.8.1866 s. 2
Ett myteri Helsingfors Dagblad 299/1866, 22.12.1866 s. 2
Hufvudstadsbladet: Finlands största skepp Hufvudstadsbladet 178/1866, 3.8.1866 s. 1-2
Ett myteri Hufvudstadsbladet 299/1866, 22.12.1866 s. 1-2
Jussila, Niilo: Uudenkaupungin laivat Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö Uusikaupunki 1987 96 sivua (s. 28) ISBN 951-99912-9-8
Morgonbladet: Lifräddningsredskap (Fredrik Ertman) Morgonbladet 269/1875, 19.11.1875 s. 3
Paasio, Veikko: Uudenkaupungin suuri laivanrakennuskausi 1857-1876 Uusikaupunki 1933 104 sivua (s. 53)
Uudenkaupungin Sanomat: Kuollut. Merikapteeni Carl Petter Herlin
Uudenkaupungin Sanomat 11/1893, 17.3.1893 s. 1
Kuollut. Merikapteeni Karl Gustaf Lindroos
Uudenkaupungin Sanomat 43/1901, 16.4.1901 s. 3
Hans Henrik Kjäldström Uudenkaupungin Sanomat 41/1933, 8.4.1933 s. 3
Åbo Underrättelser: Nystad. Finlands största skepp Australia gått af stapeln.
Åbo Underrättelser 88/1866, 31.7.1866 s. 2
Finska skeppet Australia... Åbo Underrättelser 121/1868, 10.10.1868 s. 1
Andra sjöassuransföreningens bolagstämma... Åbo Underrättelser 32/1870, 28.2.1870 s. 2
Finska sjöassuransföreningens årsberättelse Åbo Underrättelser 33/1873, 1.3.1873 s. 1
Dödsfall. Sjökaptenen Carl Gustaf Lindroos Åbo Underrättelser 98/1901, 13.4.1901 s. 1, 2
Copyright © Jukka Mikkola