Axel ex P Wikström Junior ex Lochinvar
Ronald Pearse: The Last of a Glorious Era (1934).
Rautaparkki
Tunnuskirjaimet: TPHG
Rakentaja: Alexander Stephen & Sons, Glasgow 1876, Skotlanti
Vesillelasku: Linthouse, 04.10.1876
Vetoisuus: 723,34 brt, 634,55 nrt
Kantavuus: 1000 dwt, puutavaralasti 330 standarttia, kivihiililasti 1036 tonnia
Mitat: 55,28 x 9,37 x 5,60 m
Miehistö: 1+2+11
Omistajat:
Johan Ferdinand Andersson (1867-1928), Jomala 28.10.1913 - 1918 Alfa Ab, Turku 1918 Hangö Rederi Ab, Hanko 1918 - 1927
Päälliköt:
Johan Ferdinand Andersson (1867-1928) 28.10.1913 - 1914 Erik Arvid Abrahamsson (1872-1947) 1919 - 1921 Johannes Arthur Marander (Johansson)(1886-1939) 1922 toukokuu - 1925 tammikuu Andreas (Anders) Donner (1877-1945) 1925 huhtikuu- 1927
Rautaparkki rakennettiin varustamolle Joseph Boumphrey & Co. Liverpooliin. Neitsytmatka purjehdittiin Glasgowista San Franciscoon 30.10.1876 - 13.4.1877.
Vuonna 1888 rekisterissä Lloyd's Register of Shipping omistaja on varustamo Nicholson & McGill Liverpoolista.
Laiva myytiin tukkukauppias P. Wikström Juniorille Nordmalingiin Ruotsiin hintaan 2750 puntaa vuonna 1894. Laivan uudeksi nimeksi tuli P. Wikström Junior. Ensimmäinen kaukomatka tehtiin Sundsvallista East Londoniin, jonne lähdettiin 14.9.1894.
Vuonna 1901 omistaja C.M. Bodén Norrköpingistä.
Vuonna 1903 matkalla Chittagonista Trinidadiin miehistö sairastui matkalla beri-beri- tautiin, jolloin kapteeni, perämies ja viisi miehistö jäsentä kuolivat.
Laiva ostettiin C.M. Bodénilta Norrköpingistä hintaan 1500 puntaa. Uudeksi nimeksi tuli Axel. Ensimmäinen rahtimatka tehtiin puutavaralastissa Pietarista Ipswichiin 6.12. - 31.12.1913. Matkalla laiva joutui kovaan myrskyyn Pohjanmerellä ja menetti purjeita sekä sai vaurioita kansirakenteisiin.
Parkki purjehti pääasiallisesti puutavaraliikenteessä Ruotsin
ja Suomen sekä Englannin satamien välillä.
Vuonna 1920 laiva teki matkan painolastissa Pensacolaan ja sieltä puutavaralastissa
Lontooseen.
Matkalla suolalastissa San Carlosista Ykspihlajaan alus sai rikivaurioita myrskyssä Skagerrakissa. Matka purjehdittiin 26.7. - 23.9.1921.
Alus myytiin romutettavaksi Sunderlandiin, jonne saavuttiin Lontoosta 27.1.1927.
Matkoja vuosina 1913 - 1927
Kirjoja ja kirjoituksia:
Finlands Sjöfartstidning: Fartygsköp Finlands Sjöfartstidning 43/1913, 25.10.1913 s. 3
The Glasgow Herald: Launches The Glasgow Herald, 6 October 1876, page 5
Grönstrand, Lars: Järbarken Axel fil. mag. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1974 s. 42-43
Göteborgs Handels- och sjöfartstidning: Beri-beri ombord på svenska fartyg Göteborgs Handels- och sjöfartstidning 188 (A)/1903, 17.8.1903 s. 4
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 101) ISBN 951-9064-31-1
Suomen Merenkulku: Död på havet. Sjökapten Arthur Marander
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1939 s. 159
Åbo Underrättelser: Våra fartygs svårigheter i Amerika (kapten Arvid Abrahamsson) Åbo Underrättelser 134/1920, 19.5.1920 s. 7
Ett Hangöfartygs äventyrliga färd bland isbanden (ett brev av befälhavaren, kapten A. Donner) Åbo Underrättelser 135/1925, 17.5.1925 s. 8
Åland: Sjökapt. Johan Anderssons frånfalle Åland 5/1928, 18.1.1928 s. 1, 2
Dödsfall. Sjökaptenen Arvid Abrahamsson Åland 29/1947, 13.3.1947 s. 3
Ålands Sjöfart: Redare på Åland. Arvid Abrahamsson Ålands Sjöfart 1/1939
Arvid Abrahamsson 70 år Ålands Sjöfart 3/1942
Ölandsbladet: Sjukdomssmittadt svenskt fartyg Ölandsbladet, 19.8.1903, s. 3
Copyright © Jukka Mikkola