Axel ex P Wikström Junior ex Lochinvar
axel.jpg (77782 bytes)

Ronald Pearse: The Last of a Glorious Era (1934).

Rautaparkki
Tunnuskirjaimet:				TPHG
Rakentaja:					Alexander Stephen & Sons, Glasgow 1876, Skotlanti
Vesillelasku:					Linthouse, 04.10.1876
Vetoisuus:					723,34 brt, 634,55 nrt
Kantavuus:					1000 dwt, puutavaralasti 330 standarttia, kivihiililasti 1036 tonnia
Mitat:						55,28 x 9,37 x 5,60 m
Miehistö:					1+2+11
Omistajat:
Johan Ferdinand Andersson (1867-1928), Jomala	28.10.1913 - 1918
Alfa Ab, Turku					1918
Hangö Rederi Ab, Hanko				1918 - 1927
Päälliköt:		
Johan Ferdinand Andersson (1867-1928)		28.10.1913 - 1914
Erik Arvid Abrahamsson (1872-1947)		1919 - 1921
Johannes Arthur Marander (Johansson)(1886-1939)	1922 toukokuu - 1925 tammikuu
Andreas (Anders) Donner (1877-1945)		1925 huhtikuu- 1927 

Rautaparkki rakennettiin varustamolle Joseph Boumphrey & Co. Liverpooliin. Neitsytmatka purjehdittiin Glasgowista San Franciscoon 30.10.1876 - 13.4.1877.

Vuonna 1888 rekisterissä Lloyd's Register of Shipping omistaja on varustamo Nicholson & McGill Liverpoolista.

Laiva myytiin tukkukauppias P. Wikström Juniorille Nordmalingiin Ruotsiin hintaan 2750 puntaa vuonna 1894. Laivan uudeksi nimeksi tuli P. Wikström Junior. Ensimmäinen kaukomatka tehtiin Sundsvallista East Londoniin, jonne lähdettiin 14.9.1894.

Vuonna 1901 omistaja C.M. Bodén Norrköpingistä.

Vuonna 1903 matkalla Chittagonista Trinidadiin miehistö sairastui matkalla beri-beri- tautiin, jolloin kapteeni, perämies ja viisi miehistö jäsentä kuolivat.

Laiva ostettiin C.M. Bodénilta Norrköpingistä hintaan 1500 puntaa. Uudeksi nimeksi tuli Axel. Ensimmäinen rahtimatka tehtiin puutavaralastissa Pietarista Ipswichiin 6.12. - 31.12.1913. Matkalla laiva joutui kovaan myrskyyn Pohjanmerellä ja menetti purjeita sekä sai vaurioita kansirakenteisiin.

Parkki purjehti pääasiallisesti puutavaraliikenteessä Ruotsin ja Suomen sekä Englannin satamien välillä.
Vuonna 1920 laiva teki matkan painolastissa Pensacolaan ja sieltä puutavaralastissa Lontooseen.

Matkalla suolalastissa San Carlosista Ykspihlajaan alus sai rikivaurioita myrskyssä Skagerrakissa. Matka purjehdittiin 26.7. - 23.9.1921.

Alus myytiin romutettavaksi Sunderlandiin, jonne saavuttiin Lontoosta 27.1.1927.

Matkoja vuosina 1913 - 1927

Kirjoja ja kirjoituksia:
Finlands Sjöfartstidning:	Fartygsköp
				Finlands Sjöfartstidning 43/1913, 25.10.1913 s. 3
The Glasgow Herald:		Launches
				The Glasgow Herald, 6 October 1876, page 5
Grönstrand, Lars:		Järbarken Axel
fil. mag.			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1974 s. 42-43
Göteborgs Handels- och
sjöfartstidning:		Beri-beri ombord på svenska fartyg
				Göteborgs Handels- och sjöfartstidning 188 (A)/1903, 17.8.1903 s. 4
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
			 	Lieto 1979
				224 sivua (s. 101)
				ISBN 951-9064-31-1
Suomen Merenkulku:		Död på havet. Sjökapten Arthur Marander
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1939 s. 159
Åbo Underrättelser:		Våra fartygs svårigheter i Amerika (kapten Arvid Abrahamsson) 
				Åbo Underrättelser 134/1920, 19.5.1920 s. 7
				Ett Hangöfartygs äventyrliga färd bland isbanden (ett brev av befälhavaren, kapten A. Donner) 
				Åbo Underrättelser 135/1925, 17.5.1925 s. 8
Åland:				Sjökapt. Johan Anderssons frånfalle
 				Åland 5/1928, 18.1.1928 s. 1, 2
				Dödsfall. Sjökaptenen Arvid Abrahamsson
				Åland 29/1947, 13.3.1947 s. 3
Ålands Sjöfart:			Redare på Åland. Arvid Abrahamsson
				Ålands Sjöfart 1/1939
				Arvid Abrahamsson 70 år
				Ålands Sjöfart 3/1942
Ölandsbladet:			Sjukdomssmittadt svenskt fartyg
				Ölandsbladet, 19.8.1903, s. 3

 

				Copyright © Jukka Mikkola