Bacchus
Bacchus 1875.jpg (54045 bytes)

© Öljymaalaus P.Alkinson 1877,  Raahen museon kokoelmat.

Parkkilaiva, rakennettu puusta, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja kuparilla peitetty 1/1876.
Tunnuskirjaimet:				RLFC
Rakentaja:					J. Wicklund, Raahe (Brahestad) 1875
Vesillelasku:					1875 syyskuu
Vetoisuus:					849 brt, 782 nrt (425 lästiä)	
Kantavuus:					maissilasti 1173 tonnia = 46181 bushelia, vehnälasti 1155 tonnia = 42455 bushelia
Mitat:						55,37 x 10,95 x 6,40 m
Miehistö:					1+2+1+13
Omistajat:
Kauppahuone Johan Lang, Raahe (Brahestad)	1875 - 26.04.1888

Kauppaneuvos Fredrik Sovelius nuorempi (1822 - 1897). © Raahen museon kuva-arkisto.

Päällikkö:
Fredrik Björkvist (1831-1891)			1875 - 26.04.1888

Alus teki matkan painolastissa Raahesta Reposaareen 10.9. - 13.9.1875. Neitsytmatka tehtiin Reposaaresta puutavaralastissa Hulliin 25.10. - 9.11.1875. Ensimmäinen kaukomatka tehtiin Hullista New Orleansiin 6.1. - 21.3.1876.

Parkkilaiva purjehti pääasiallisesti Pohjois-Amerikan ja Euroopan välisessä liikenteessä.

kapteeni Fredrik Bjorkvist.jpg (8312 bytes)

Merikapteeni Fredrik Björkvist (1831 - 1891) ©  Raahen museon kuva-arkisto.

Vuonna 1886 alus kohtasi amerikkalaisen kuunari Ida Francisin merellä, jolta oli proviantti ja vesi lähes loppumassa. Laivasta luovutettiin muonaa ja vettä hädänalaisille. Kuunarin saavuttua myöhemmin Lontooseen The Times-lehdessä julkaistiin amerikkalaisten kiitokset Bacchuksen päällikölle ja miehistölle heidän toiminnastaan. Myöhemmin Yhdysvaltain presidentti Grover Cleveland antoi kultamitalin kapteeni Björkvistille kiitoksena siitä, kun tämä oli antanut apua kuunari Ida Francisin hädänalaiselle miehistölle.

Viimeisen rahtimatkan laiva teki puutavaralastissa Floridan Pensacolasta Ranskan St. Nazaireen 26.1. - 13.3.1888.

Alus purjehti karille painolastissa matkalla St. Nazairesta Viipuriin. Onnettomuus sattui Jyllannin rannikolla 19.4.1888 kello 2 yöllä. Painolasti heitettiin mereen ja ankkurit pudotettiin, mutta virta ja tuuli veivät aluksen rantaan. 22.4.1888 saapui Bremenistä hinaaja, jolla yritettiin saada alus irti rannasta. Kaikki yritykset epäonnistuivat. Laiva tyhjennettiin irtaimesta ja todettiin hylyksi 25.4.1888. Miehistö poistui laivasta 26.4.1888.

Parkkilaiva oli lähtenyt St. Nazairesta 9.4.1888. Raahelainen priki Ahto toi laivan miehistön mukanaan Kotkaan, jonne saavuttiin 15.5.1888.

Matkoja vuosina 1875 - 1888

Kirjoja ja kirjoituksia:
 
Kaiku:			Lupa metaljin wastaan=ottamiseen
			Kaiku 86/1886, 27.10.1886 s. 3
			Kuollut. Kauppaneuwos Fredrik Sowelius
			Kaiku 34/1897, 24.3.1897 s. 2
Norra Posten:		Tacksägelse till finsk sjökapten
			Norra Posten 31/1886, 30.7.1886 s. 2
Snellman, Kai:		Raahen purjelaivat ja niiden päällystöt 1800-luvulla
valtiot. maist.		Raahen museon julkaisuja nro 8
			Raahe 2001
			211 sivua (s. 22-24)
			ISBN 951-96499-2-1
Uleåborgsbladet:	Dödsfall. Kommerserådet Fredrik Sovelius
			Uleåborgsbladet 23/1897, 23.3.1897 s. 3
Åbo Underrättelser:	Tillstånd att emottaga och bära medalj
			Åbo Underrättelser 286/1886, 21.10.1886 s. 2
			Ombord å briggen "Ahto"
			Åbo Underrättelser 136/1888, 22.5.1888 s. 2
			Sjöassuransföreningen i Finland
			Åbo Underrättelser 57/1889, 28.2.1889 s. 1

 

			Copyright © Jukka Mikkola