Bertha
bertha.jpg (56540 bytes)

Miehet roikkuvat takilassa. Sea Breezes No. 107, Vol. XI. October, 1928. Edward Sankey & Co.

Teräsparkki
Tunnuskirjaimet:				VBRD
Rakentaja:					Grangemouth Dockyard Co., Grangemouth 1891 - 1892, Skotlanti
Vesillelasku:					Kelliebank, Alloa, 28.04.1892
Vetoisuus:					1622,57 brt, 1545,30 nrt
Kantavuus:					2700 dwt, kivihiililasti 2659 tonnia, vehnälasti 2652 tonnia = 97472 bushelia,
						konsentraattilasti 1991 tonnia
Mitat:						75,7 x 11,7 x 6,8 m
Purjepinta-ala:					1800 m² (purjeita 20 kpl)
Omistajat:
Knut Wallin (1866-1948) ym., Uusikaupunki	04.03.1912 - 03.09.1915
Päällikkö:
Frans Ivar Rinne (1882-1952)			1912 - 1915

Teräsparkki rakennettiin Joh. H. Soostille Hampuriin.

Laiva siirtyi Alloasta Grangemouthiin 13.6.1892. Sieltä mentiin osittaisessa kivihiililastissa Leithiin 15.7.1892.
Neitsytmatka purjehdittiin kivihiililastissa Leithistä Rio de Janeiroon 30.7. - 23.9.1892.

Matkalla Antwerpenista Barryyn matruusi putosi yli laidan ja hukkui 20.8.1897. Laiva pantiin piihin, vene laskettiin vesille ja etsinnöistä huolimatta matruusia ei löytynyt.

Vuonna 1900 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1900 Sailing Vessels omistaja on Hans Hinrich Schmidt Hampurista.

Vuonna 1903 matkalla 2584 tonnin vehnälastissa Buenos Airesista Sydneyhin laiva joutui useisiin myrskyihin ja kärsi vaurioita. Samalla matkalla laiva joutui hirmumyrskyyn kiertäessään Cape Good of Hopea 30.5.1903. Laiva menetti kaksi venettä ja ruorirattaan myrskyssä. Matka purjehdittiin 5.5. - 6.7.1903.

Matkalla lastina 1991 tonnia konsentraattia Australian Port Piriesta Antwerpeniin matruusi huuhtoutui myrskyssä yli laidan ja hukkui Cap Hoornissa. Matka purjehdittiin 30.9.1903 - 17.1.1904.

Matkalla Puget Soundista Port Nataliin matruusi huuhtoutui yli laidan ja hukkui 9.12.1904. Laiva oli lähtenyt Port Townsendista 23.11.1904.

Matkalla 2558 tonnin kivihiililastissa Australian Newcastlesta Chilen Carrizaliin laivaan iski voimakas myrskypuuska noin 300 mailia Australian rannikosta. Sen seurauksena keulamärssytanko ja keulaprammitanko menivät poikki ja putosivat kannelle. Laiva joutui menemään hätäsatamaan Sydneyhin, jonne saavuttiin 10.10.1909.

Matkalla Port Talbotista Iquiqueen puolimatruusi putosi rikistä yli laidan ja hukkui 30.7.1910. Vene laskettiin mereen, mutta etsinnöistä huolimatta häntä ei löydetty.

Suomeen laiva ostettiin hintaan 5500 puntaa samalta varustamolta Hampurista. Ensimmäinen matka tehtiin painolastissa Belgian Ostendesta Sundsvalliin. Sieltä vietiin puutavaralasti Geelongin kautta Melbourneen 23.7. - 3.12.1912.

Kauppaneuvos Knut Wallin (1866 - 1948). Suomen Kuvalehti n:o 44/1926.

Laiva purjehti 2611 tonnin kivihiililastissa Australian Newcastlesta Chilen Valparaisoon 38 vuorokaudessa 29.8. - 7.10.1913, jota pidettiin nopeana matkana.

Bertha Melbournessa.jpg (31755 bytes)

© Suomen Merimieskirkko.

Viimeinen matka tehtiin painolastissa Calaisista Gefleen, jonne saavuttiin 1.7.1914. Laiva lastattiin puutavaralastiin Melbournen matkaa varten, mutta se jäi sodan vuoksi satamaan aina myyntiin saakka.

Merikapteeni Frans Ivar Rinne (1882 - 1952). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Carita L. 1908 - 1911 ja teräsfregatissa Port Patrick 1916 - 1920. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 25/1921.     

Alus myytiin 3.9.1915 Korsnäs Sågwerks Ab:lle Gefleen hintaan 150 000 kruunua. Alus ei ollut liikenteessä. Huhtikuussa 1917 laiva siirtyi varustamon Transatlantic-omistukseen. Laiva hinattiin kesäkuussa 1917 Göteborgiin, telakoitiin ja sai uudeksi nimekseen Bohus.

Bohus. Malcolm M. Brodie Collection. State Library Victoria.

Laiva myytiin tammikuussa 1924 koululaivaksi Adler-varustamolle Hampuriin.

Teräsparkki haaksirikkoutui sakeassa sumussa ollessaan painolastissa matkalla Göteborgista Chilen Taltaliin Otters Wickin luona Shetlandin saarilla 26.4.1924. Neljä miestä hukkui.

Matkoja vuosina 1912 - 1914

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser:			Barque in Distress
(Adelaide)			The Advertiser, 9 October 1909, page 9 
The Argus:			A Storm-Tossed Barque
(Melbourne)			The Argus, 7 July 1903, page 5
Carlstedt, A.J.:		Suomalaisella parkkilaivalla Ostendessa
				Merimiehen Ystäwä 8/1912
				Andaksstund på en finsk bark Ostende
				Sjömansvännen 8/1912 s. 124-125
Daily Commercial News
and Shipping List:		The Bertha partially dismasted
				Daily Commercial News and Shipping List, 11 October 1909, page 4
Davidsson, Jan:			Fair Wind
				Wezäta Information, Göteborg 1986
				96 s. (s. 76-81)
				ISBN 91 77660 226 
Edinburgh Evening News:		Launch at Alloa
				Edinburgh Evening News, 28 April 1892, page 2
Göteborgs Handels- och
Sjöfartstidning:		Transatlantic ökar sin flotta
				Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning 86/1917, 14.4.1917 s. 9
				Transatlantics segelflotta
				Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning 141/1917, 20.6.1917 s. 10
				Transatlantics sista segelfartyg sålt till Tyskland
				Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning 4/1924, 5.1.1924 s. 15
				Transatlantics segelfartyg "Bohus" lämnar Göteborg under tysk flagg
				Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning 92/1924, 19.4.1924 s. 14
				Skolskeppet "Bohus" förlist vid Shetlandsöarna
				Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning 99/1924, 29.4.1924 s. 14
Hamburger Fremdenblatt:		Aus dem Gerichtsaal
				Hamburger Fremdenblatt, 31.10.1897 Seite 9
				Hamburgisches Seeamt.
				Hamburger Fremdenblatt, 26.7.1905 Seite 9
				Hamburgisches Seeamt.
				Hamburger Fremdenblatt, 1.7.1911 Seite 22
Hella, Tenho:			Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä
				Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet
				Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001
				612 sivua, (s. 287)
				ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Helsingin Sanomat:		Kauppaneuvos Knut Wallin 75-vuotias
				Helsingin Sanomat 298/1941, 2.11.1941
Jussila, Niilo:			Merenkyntäjiä Uudestakaupungista
				Uudenkaupungin Suomalaisen
				Seuran säätiö, Uusikaupunki 1981
				154 sivua (s. 46)
				ISBN 951-99317-4-0
				Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista
				Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
				Uusikaupunki 1984
				247 sivua (s. 46)
				ISBN 951-99551-4-3
				Uudenkaupungin laivat
				Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö, Uusikaupunki 1987
				96 sivua (s. 10)
				ISBN 951-99912-9-8
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
				Lieto 1979
				224 sivua (s. 103)
				ISBN 951-9064-31-1
Meyer, Jürgen:			Hamburgs Segelschiffe 1795 - 1945
Dr.				Verlag Egon Heinemann
				Norderstedt 1971
				296 Seiten (s. 191-192, 222-223)
Nya Pressen:			Dödsfall. Kommerserådet Knut Wallin
				Nya Pressen 5/1948, 8.1.1948 s. 2
Simola, Olavi:			Frans Ivar Rinne - Merkintöjä merikapteenin lokikirjasta
eversti, evp.			Uudenkaupungin merihistoriallisen yhdistyksen vuosikirja 1996-1997
				Uudenkaupungin merihistoriallinen yhdistys r.y.
				Uusikaupunki 1997
				131 sivua (s. 31-34)
South Australian Register:	Miscellaneous. The barque Bertha...
(Adelaide) 			South Australian Register, 14 December 1893, page 4
Suomen Merenkulku:		Merikapteeni F.I. Rinne 60 v
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 8/1942 s. 256
The Sydney Morning Herald:	A Sensational Voyage. The Barque Bertha in Heavy Gales
				The Sydney Morning Herald, 7 July 1903, page 5
				Partially Dismasted Barque
				The Sydney Morning Herald, 11 October 1909, page 6
Uudenkaupungin Sanomat:		50 vuotta. Konsuli Knut Wallin
				Uudenkaupungin Sanomat 122/1916, 31.10.1916 s. 3
				Knut Leonard Wallin 60 vuotias
				Uudenkaupungin Sanomat 123/1926, 2.11.1926 s. 2
Vakka-Suomi:			Laiwan kauppa
				Vakka-Suomi 27/1912, 5.3.1912 s. 2
Varjonen, Kaiku:		Meren ja Jumalan armoilla
luotsivanhin			Uudenkaupungin viimeiset purjelaivat 1914 - 1942
				Uudenkaupungin kirjapaino Oy, Uusikaupunki 1976
				261 sivua (s. 28-29)

 

				Copyright © Jukka Mikkola