California (1870)
Fregatti, rakennettu puusta, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja kuparilla peitetty 10/1871.
Rakentaja: Hans Henrik Kjäldström (1830-1877), laivanrakennusmestari, Uusikaupunki 1870
Vesillelasku: 26.07.1870
Vetoisuus: 886 nrt. (473 lästiä)
Kantavuus: kivihiililasti 1187 tonnia, maissilasti 1152 tonnia = 45368 bushelia,
vehnälasti 1122 tonnia = 41227 bushelia, riisilasti 11574 balen
Omistajat:
Olof Blom, Edward Blom, Gabriel Rivell, Fredrik Gustaf Silcke, Lundelin ja Robert Hartman, Uusikaupunki 1870 - 24.08.1883
Merikapteeni Olof Blom (1828 - 1894). Kyösti Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, kolmas osa 1809 - 1875 (1930).
Päälliköt:
Isak Herman Reinwall (1834-1912) 1870 - 1873 elokuu (toimi myöhemmin Uudenkaupungin satamamestarina kuolemaansa saakka) Christian Edward Lundelin (1839-1900) 1873 elokuu - 1875 heinä/elokuu (nimitettiin opettajaksi Oulun merikouluun toukokuussa 1875, jota tehtävää hän hoiti kuolemaansa saakka) H. Rosendahl 1875 heinä/elokuu - 1877 Christian Blom (1845-1904) 1877 - 24.08.1883
Rakennuskustannukset olivat 160 000 markkaa. Neitsytmatka tehtiin puutavaralastissa Porista Liverpooliin, jonne oltiin valmiina 9.10.1870 ja määräsatamaan saavuttiin 8.11.1870. Ensimmäinen kaukomatka tehtiin Lontoosta Burman Akyabiin 1871 - 1872.
Matkalla Akyabista Falmouthiin f.o. laiva saapui isoprammitangon menettäneenä Scillyyn 9.8.1872. Korjauksen jälkeen matka jatkui Amsterdamiin 22.8.1872.
Alus purjehti matalaan matkalla Antwerpenista Philadelphiaan Terneuzenin luona 27.2.1877. Laiva saatiin irti kolmen hinaajan avulla 2.3.1877.
Matkalla Singaporesta Marseilleen fregatti joutui hakeutumaan hätäsatamaan Kapkaupunkiin 2.11.1878. Värijauhelastin kastumisen vuoksi kaikki mahdolliset esineet kannelta, kuten myös useita purjeita ruumasta heitettiin yli laidan, jotta alus säilytti kantavuutensa ennen saapumistaan Kapkaupunkiin. Kastunut lasti purettiin satamassa ja alus telakoitiin. Fregatti lähti osa lastia mukanaan 23.12.1878 Kapkaupungista Marseilleen, jonne saavuttiin 21.2.1879.
Joulukuussa 1879 saapuessaan Gironden suistoon laiva joutui yhteentörmäykseen toisen laivan kanssa, jolloin kokkapuu, liivaripuomi ja steevi vaurioituivat. Alus oli ollut vehnälastissa matkalla Philadelphiasta Bordeauxiin, jonne saavuttiin 10.1.1880.
Alus purjehti karille 19.11.1881 Glückstadtin luona matkalla Philadelphiasta Hampuriin. Osa lastina olleesta raffinoidusta petrolista purettiin ja fregatti saatiin hinattua matalikolta. Tämän jälkeen matkaa jatkettiin Hampuriin, jonne saavuttiin 20.11.1881. Siellä laiva telakoitiin.
Fregatti purjehti Philadelphiasta Japanin Kobeen 15.4. - 6.10.1882. Sunda-salmessa oltiin 11.8.1882. Lastina oli valopetrolia laatikoissa.
Alus lähti puutavaralastissa Antimonan satamasta Luzonin itärannikolta Filippiineiltä kohti Barcelonaa 8.3.1883, kun se purjehti koralliriutalle 20.3.1883. Myrskyn noustua mastot kaapattiin (katkaistiin), jotta laiva ei olisi kaatunut.
Manilasta tullut englantilainen höyrylaiva Remus hinasi Californian Manilaan 11.4. - 16.4.1883. Hinaus maksoi 5500 dollaria. Lasti purettiin Manilassa.
Alusta ei voinut tarkastuksen jälkeen korjata Manilassa, koska sopiva kuivatelakka puuttui niin suurelle laivalle. Korjaus Hongkongissa ilman hinausta olisi tullut maksamaan 24 878 dollaria.
Laiva myytiin 24.8.1883, jolloin aluksen hinnaksi tuli 2000 dollaria ja muiden tarvikkeiden 1367 dollaria.
Merikapteeni Christian Blom (1845 - 1904). K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).
Matkoja vuosina 1870 - 1883
Kirjoja ja kirjoituksia:
Finlands Sjöfartstidning: Gabriel Rivell 75 år Finlands Sjöfartstidning 50/1913, 13.12.1913 s. 2-3
Helsingfors Dagblad: Från Nystad... Helsingfors Dagblad 176/1870, 3.8.1870 s. 2
Jussila, Niilo: Uudenkaupungin laivat Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö Uusikaupunki 1987 96 sivua (s. 28) ISBN 951-99912-9-8
Paasio, Veikko: Uudenkaupungin suuri laivanrakennuskausi 1857-1876 Uusikaupunki 1933 104 sivua (s. 54)
Rauman Lehti: Kuollut. Merikapteeni ja laivanvarustaja Christian Blom Rauman Lehti 96/1904, 25.8.1904 s. 2
Saarinen, Jarmo: Uudenkaupungin laivaliikenteestä vuonna 1882 Uudenkaupungin merihistoriallisen yhdistyksen vuosikirja 1998-1999 Uusikaupunki 1999 168 sivua (s. 64, 70)
Sanomia Turusta: Kuollut. Merikapteeni Christian Edward Lundelin Sanomia Turusta 305/1900, 31.12.1900 s. 3
Suomen Merenkulun aikauslehti: Sjökapten Robert Hartman 80 år Suomen Merenkulun aikakauslehti - Nautisk Tidskrift för Finland 3/1917 s. 86
Uudenkaupungin Sanomat: Kuollut. Merikapteeni Christian Blom Uudenkaupungin Sanomat 97/1904, 23.8.1904 s. 1, 2
Kuollut. Merikapteeni Isak Herman Reinwall. Uudenkaupungin Sanomat 36/1912, 28.3.1912 s. 2
Kuollut. Merikapteeni Gabriel Rivell Uudenkaupungin Sanomat 134/1914, 28.11.1914 s. 2
Kapt. Robert Hartman kuollut Uudenkaupungin Sanomat 36/1922, 30.3.1922
Hans Henrik Kjäldström Uudenkaupungin Sanomat 41/1933, 8.4.1933 s. 3
Åbo Posten: Andra Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse 1882 Åbo Posten 51/1882, 2.3.1882 s. 2
Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse 1882 Åbo Posten 53/1882, 4.3.1882 s. 1
Åbo Tidning: Årsberättelse... Åbo Tidning 60/1883, 3.3.1883 s. 1
Skeppsnyheter Åbo Tidning 151/1883, 7.6.1883 s. 3
Skeppsnyheter Åbo Tidning 191/1883, 18.7.1883 s. 3
Ett sjörättsmål Åbo Tidning 226/1885, 22.8.1885 s. 2
Åbo Underrättelser: Korrespondens Åbo Underrättelser 116/1870, 30.7.1870 s. 3
Andra Sjöassuransföreningens årsberättelse Åbo Underrättelser 35/1872, 4.3.1872 s. 2
Andra Sjöassuransföreningens i Finland... Åbo Underrättelser 35/1873, 4.3.1873 s. 2
Sjöfart och Handel Åbo Underrättelser 77/1877, 20.3.1877 s. 3
Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse för 1879 Åbo Underrättelser 58/1879, 1.3.1879 s. 2
Andra Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse för 1879 Åbo Underrättelser 59/1879, 2.3.1879 s. 2-3
Andra Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse för 1880 Åbo Underrättelser 58/1880, 29.2.1880 s. 1
Finska sjöassuransföreningens årsberättelse Åbo Underrättelser 58/1884, 29.2.1884 s. 1
Dödsfall. Sjökaptenen Olof Blom Åbo Underrättelser 74/1894, 17.3.1894 s. 2
Eftermäle. Sjökaptenen Christian Blom Åbo Underrättelser 230/1904, 25.8.1904 s. 2
Copyright © Jukka Mikkola