California ex Walter H. Wilson
Biografisk handbok öfver Finlands Sjökaptener (1912).
Nelimastoinen rautaparkki
Tunnuskirjaimet: TPFL
Rakentaja: Harland & Wolff, Belfast 1882, Pohjois - Irlanti
Vesillelasku: 06.07.1882 kello 1.45 iltapäivällä
Vetoisuus: 2521,79 brt, 2445,12 nrt
Kantavuus: kivihiililasti 4160 tonnia, vehnälasti 3752 tonnia = 140070 bushelia, 103 000 laatikkoa öljyä
Painolasti: 1000 tonnia
Mitat: 93,90 x 12,80 x 7,70 m
Isomaston korkeus: noin 55 metriä
Omistaja:
Robert Mattson (1851-1935), Maarianhamina 1911 maaliskuu - 1913
Päällikkö:
Arthur Ekbom (1880-1941) 07.06.1911 - 15.01.1913
Kauppaneuvos Robert Mattson (1851 - 1935).
Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).
Nelimastoparkki rakennettiin Samuel Lawtherille Belfastista.
Laiva hinattiin Belfastista Cardiffiin osittain lastattuna 19.8. - 20.8.1882.
Neitsytmatka purjehdittiin Cardiffista San Franciscoon 15.9.1882 - 26.1.1883. Lastina oli terästankoja, rautatiekiskoja, romurautaa ja koksia.
Walter H. Wilson. Basil Lubbock: The Last of the Windjammers Vol. I (1927).
Vuonna 1901 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1901 Sailing Vessels omistaja on varustamo J. Edgar & Co. Liverpoolista ja laivan nimi on California.
California juhlaliputettuna ankkurissa Mersey-joella Liverpoolissa. A.D. Edwardes Collection. State Library of South Australia.
Laiva purjehti kappaletavaralastissa Liverpoolista Sydneyhin 75 päivässä vuonna 1906. Perille määräsatamaan saavuttiin 4.7.1906.
Ahvenanmaalle laiva ostettiin varustamolta John Edgar & Co. Liverpoolista hintaan 4150 puntaa. Ensimmäinen kaukomatka tehtiin Englannin Newcastle on Tynestä San Franciscoon 29.7.1911 - 1.1.1912.
Alus lähti hinaaja Plowerin hinaamana 800 tonnin kivihiili- ja 50 tonnin rautalastissa Tynestä kohti Rotterdamia illalla 14.1.1913. Matkalla puhkesi myrsky ja parkki ajautui maihin kovassa myrskyssä hinauskaapelin katkettua noin kello 04.00 St. Mary Islandin luona 15.1.1913. Alus murskaantui kappaleiksi. Kymmenen miestä hukkui ja kahdeksan pelastettiin maihin.
Haaksirikon jälkiä. Kuvassa laivan kaljuunakuva. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot, http://digi.kansalliskirjasto.fi , Helsingin Kaiku 5/1913.
Merikapteeni Arthur Ekbom (1880 - 1941). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Iris ja komposiittiparkissa Slamat vuonna 1910. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 46/1922.
Californian kaljuunakuva on Ahvenanmaan merenkulkumuseossa.
Sisarlaivat olivat nelimastoparkit E. Harland, G.W. Wolff ja W.J. Pirrie. Kaikki alukset oli rakennettu Belfastissa.
Matkoja vuosina 1911 - 1913
Kirjoja ja kirjoituksia:
Belfast News-Letter: The Launch of Walter H. Wilson Belfast News-Letter, 7 July 1882, page 5
Departure of Walter H. Wilson Belfast News-Letter, 19 August 1882, page 8
The Walter H. Wilson - Sailing from Cardiff Belfast News-Letter, 19 September 1882, page 5
The Walter H. Wilson Belfast News-Letter, 7 June 1889, page 6
The Bristol Mercury and Daily Post: The Board of Trade Returns The Bristol Mercury and Daily Post, 8 July 1882
Finlands Sjöfartstidning: Inköpet af California Finlands Sjöfartstidning 5/1911, 11.3.1911 s. 2, 3
Finlands största segelfartyg förlist Finlands Sjöfartstidning 3/1913, 18.1.1913 s. 2
"Californias" förlisning De räddade berätta. Finlands Sjöfartstidning 5/1913, 1.2.1913 s. 3
Furrer, Hans Jörg: Die Vier-und Fünfmast-Rahsegler der Welt Dipl.-Ing. Koehlers Verlagsgesellschaft mbH, Herford 1984 248 Seiten (s. 192) ISBN 3-7822-0341-0
The Glasgow Herald: Russian Barque goes to Pieces The Glasgow Herald, 16 January 1913, page 7
Helsingin Sanomat: Kauppaneuvos Rob. Mattson kuollut Helsingin Sanomat 126/1935, 12.5.1935 s. 7
Hufvudstadsbladet: Robert Mattson död Hufvudstadsbladet 126/1935, 12.5.1935 s. 4, 12
Lille, Sten: The Wreck of The California
sjökapten Ålands Sjöfart 2/1976 s. 63-64
California undergång
Ålands Sjöfart 1/1977 s. 37-38
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 163) ISBN 951-9064-31-1
Lubbock, Basil: The Last of the Windjammers Vol. I Brown, Son & Ferguson Ltd. Glasgow 1927 518 pp. (p. 258-259) (ISBN 0 85174 113 4)
Merimiehen Ystäwä: Purjelaiva California Merimiehen Ystäwä 2/1913 s. 23
"California" tehnyt haaksirikon; kymmenen miestä hukkunut Merimiehen Ystäwä 3/1913 s. 43-45
Newcastle Daily Chronicle: Russian Ship Wrecked off St. Mary’s Isle Newcastle Daily Chronicle, 16 January 1913 p. 3, 7
Wrecked Barque. Inquest of California Victims. Bravery Commended. Newcastle Daily Chronicle, 17 January 1913, p. 3
Wreck victims buried at Whitley Bay Newcastle Daily Chronicle, 20 January 1913, p. 8
Last of California’s victims Newcastle Daily Chronicle, 22 January 1913, p. 2
Sjömanswännen: Segelfartyget "California" Sjömanswännen 2/1913 s. 23-24
Skeppet "California" förlist med tio man af besättningen Sjömanswännen 3/1913 s. 43-44
Suomen Merenkulku: 80 år. Kommerserådet Robert Mattson
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6-7/1931 s. 209
100 vuotta laivanvarustajan toimintaa kolmessa polvessa
Rederi Ab Curt Mattsson firar 100-års-jubileum
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1954 s. 190
The Sydney Morning Herald: Spontaneous Combustion of Coal Cargoes The Sydney Morning Herald, 19 Mar 1901, page 6
A Smart Voyage. From Liverpool in 75 days The Sydney Morning Herald, 7 July 1906, page 11
Western Mail: The Largest Sailing Ship Afloat Western Mail, 26 August 1882, page 4
Åland: Fartygsköp Åland 17/1911, 1.3.1911 s. 3
Inköpet av California Åland 23/1911, 22.3.1911 s. 3
Finlands största fartyg. California av Åland förlist, 15 jan. Åland 6/1913, 22.1.1913 s. 2
"Californias" förlisning De rättade berätta Åland 7/1913, 25.1.1913 s. 2-3
Erik Hellströmin ja Gustaf Erikssonin kuolinilmoitukset Åland 15/1913, 22.2.1913 s. 1
"Californias" skeppsbrott Tre ålänningar, som drunknade Åland 39/1913, 17.5.1913 s. 2
Dödsfall. Sjökaptenen Arthur Ekbom Åland 17/1941, 11.2.1941 s. 2
Ålands Sjöfart: Redare på Åland. Arthur Ekbom Ålands Sjöfart 1/1939
Sjökapten Arthur Ekbom 60 år Ålands Sjöfart 2/1940 s. 38
Dödsfall. Sjökapten Arthur Ekbom Ålands Sjöfart 1/1941 s. 16
Copyright © Jukka Mikkola