Carità L.
Carita L..jpg (66924 bytes)

Niilo Jussila (1917 - 1996): Merenkyntäjiä Uudestakaupungista

Parkkilaiva, rakennettu tammesta, galvanoitu ja kuparilla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 9/1893.
Tunnuskirjaimet:			VBQJ
Rakentaja:				B. Cerruti di A., Varazze, Italia 1893
Vesillelasku:				1893 syyskuu
Vetoisuus:				847,02 brt, 807,24 nrt
Kantavuus:				noin 1200 dwt
Mitat:					51,72 x 10,85 x 6,87 m
Omistajat:
Otto A. Färdig, Karl Erholm,
August Forsström, C. Lundström,
Juho Saarinen, Gabriel Rivell ym.,
Uusikaupunki				1906 - 20.11.1911  
Päälliköt:
J.M. Grönroos				1906
Magnus Wilhelm Johansson (1843-1913)	1906 - 1908
Frans Ivar Rinne (1882-1952)		1908 - 1911

Parkkilaiva rakennettiin G. Lavarellolle Speziaan Italiaan.

Rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1904 Sailing Vessels omistaja on G. Semidei Speziasta.

Parkkilaiva ostettiin samalta omistajalta Italiasta. Hinta oli 1700 puntaa.

carita.jpg (66422 bytes)

Carita L. Bremenissä keväällä vuonna 1909. Merimiehen Ystäwä - Sjömanswännen n:o 5/1909.

Vuonna 1910 laiva teki nopean edestakaismatkan Havresta Haitiin ja takaisin 101 vuorokaudessa. Alus lähti painolastissa Havresta 27.7. ja saapui 1.9. Port-de-Paixiin. Haitista otettiin väripuulasti. Paluumatka alkoi 1.10. ja perille Havreen tultiin 5.11.1910.

Carita L. Bristolissa. Arthur D. Edwardes Collection. State Library of South Australia. 

Matkalla mahonkilastissa Kuuban Santa Cruzista Amsterdamiin alus joutui ankaraan myrskyyn vuonna 1911 Pohjois-Atlantilla. Myrskyssä laivan ruori rikkoontui, jonka seurauksena parkki joutui poikittain tuuleen ja merenkäyntiin. Ruorimies hukkui. Purjeita rikkoontui ja alus sai muita vaurioita. Vararuorin asentamisen jälkeen mentiin hätäsatamaan Falmouthiin 22.4.1911. Sieltä parkki lasteineen hinattiin Amsterdamiin, jonne saavuttiin 2.5.1911.

Merikapteeni Frans Ivar Rinne (1882 - 1952). Hän toimi päällikkönä teräsfregatissa Port Patrick 1916 - 1920. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 25/1921.     

Alus hinattiin sieltä Mossiin Norjaan korjauksia varten. Sitä ei kuitenkaan kannattanut korjata ja alus myytiin haaksirikkoisena hintaan 10300 kruunua siellä Ruotsiin 20.11.1911.

Matkoja vuosina 1906 - 1911

Kirjoja ja kirjoituksia:
Finlands Sjöfartstidning:	Snabb sjöresa
				Finlands Sjöfartstidning 49/1910, 10.12.1910 s. 2
Jussila, Niilo:			Merenkyntäjiä Uudestakaupungista
				Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
				Uusikaupunki 1981
				154 sivua (s. 91)
				ISBN 951-99317-4-0
Putta, Jalo:			Maailman merillä
merikapteeni			Muistelmiani merimatkoista 1901 - 1921
				Oy Länsi - Suomen kirjapaino, Rauma 1962
				106 sivua (s. 38-41)
Simola, Olavi:			Frans Ivar Rinne - Merkintöjä merikapteenin
eversti, evp.			lokikirjasta
				Uudenkaupungin merihistoriallisen yhdistyksen
				vuosikirja 1996-1997
				Uudenkaupungin merihistoriallinen yhdistys r.y.
				Uusikaupunki 1997
				131 sivua (s. 29-31)
Suomen Merenkulku:		Merikapteeni F.I. Rinne 60 v
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 8/1942 s. 256
				Kuollut - Dödsfall. Merikapteeni F.I. Rinne
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1952 s. 204
Uudenkaupungin Sanomat:		70 vuotta. O.A. Färdig
				Uudenkaupungin Sanomat 122/1916, 31.10.1916 s. 3
				Kuollut. O. A. Färdig  
				Uudenkaupungin Sanomat 123/1916, 2.11.1916 s. 1, 2
Uusi Suomi:			Merikapteeni Frans Ivar Rinne - in memoriam
				Uusi Suomi 239/1952, 5.9.1952 s. 5
Vakka-Suomi:			Myyty laiva
				Vakka-Suomi 119/1911, 21.10.1911 s. 2
Åbo Underrättelser:		Nystadsbarken "Carita" utsatt för haveri
				Åbo Underrättelser 114/1911, 29.4.1911 s. 5
				Dödsfall. Sjökaptenen M.W. Johansson
				Åbo Underrättelser 27/1913, 28.1.1913 s. 5

 

				Copyright © Jukka Mikkola