Carl Gustaf ex Sarah Chambers
Parkkilaiva, tasasaumainen puusta rakennettu, raudalla ja kuparilla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 11/1874.
Tunnuskirjaimet: VMBD
Rakentaja: William Hickman (1823-1903), Dorchester, New Brunswick 1874, Kanada
Vesillelasku: 1874 elokuu
Vetoisuus: 975,26 brt, 931,41 nrt
Kantavuus: kivihiililasti 1580 tonnia, puutavaralasti 738,036 s ft timber, hartsilasti 6124 barrelia, öljylasti 8500 bbls. crude oil, valopetrolilasti 6500 bbls., naftalasti 6000 bbls. (tynnyriä)
Mitat: 52,85 x 10,81 x 6,65 m
Omistajat:
E. Nylund ja G. Lundqvist, Uusikaarlepyy (Nykarleby) 23.05.1891 - G. Lundqvistin perikunta, Vaasa 1898 - 27.07.1901
Päälliköt:
Gustaf Adolf Lundqvist (Louekari) (1861-1932) 1891 toukokuu - 1898 (1919 Oulun merikoulun johtajaksi) Matts Edvard Sarlin (1829-1903) 1898 - 27.07.1901
Merikapteeni G.A. Louekari (1861 - 1932). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 34/1921.
Parkkilaiva rakennettiin varustamolle Smith & Hickman St. Johniin New Brunswickiin.
Neitsytmatka purjehdittiin St. Johnista Lontooseen 16.9. - 19.10.1874.
Matkalla Hampurista New Yorkiin laiva joutui koviin myrskyihin Atlantilla. 25.9.1881 paikassa lat. = 21°N, long. = 36° W alus joutui länsimyrskyyn, jolloin keulamärssy rikkoontui ja purjeita menetettiin. 8.10.1881 laiva joutui lounaismyrskyyn, jolloin fokkaraaka rikkoontui ja purjeita meni riekaleiksi. Myrsky kesti 8 tuntia. Matkalla New Yorkiin Cuxhaven sivuutettiin 8.8 ja määräsatamaan saavuttiin 23.10.1881.
Fregatti Martha Bowker päällikönään kapteeni R.H. Bowker kallistui 820 tonnin kivihiililastissa kyljelleen ja upposi myrskyssä 4.3.1882. Sarah Chambers päällikkönään kapteeni Kerr pelasti 18-henkisen miehistön, joka tuotiin New Yorkiin 6.3.1882. Viimeksi mainittu oli matkalla Havresta New Yorkiin.
Parkkilaiva ostettiin William Hickmanilta Kanadasta hintaan 2450 puntaa ja se oli ostohetkellä Bremerhavenissa. Nimeksi tuli Carl Gustaf.
Ensimmäinen rahtimatka tehtiin puutavaralastissa Raumalta Valenciaan 5.8. - 11.10.1891.
Vuonna 1900 matkalla puutavaralastissa Georgian Brunswickista Greenockiin alus joutui vuodon saatuaan menemään hätäsatamaan Barbadokselle 28.9.1900. Siellä lasti purettiin ja alus telakoitiin. Korjausten jälkeen matka jatkui 20.4.1901 Greenockiin, jonne saavuttiin 31.5.1901. Parkkilaiva myytiin 1300 punnalla 27.7.1901 Belfastiin.
Elokuussa 1901 omistajaksi tuli varustamo Aktieselskabet "Carl Gustaf" Ltd. (Anthon Boe Amundsen) Grimstadista.
14.2.1904 alus hylättiin Atlantilla, kun se oli uppoamassa paikassa lat. = 28°27’P, long. = 74°I. Parkkilaiva oli ollut matkalla 6124 barrelin hartsilastissa Georgian Brunswickista Hampuriin. Miehistön pelasti s/s Juenswood päällikkönään kapteeni R.H. Neville. Höyrylaiva oli kotoisin brittiläisen Hondurasin Belizestä. Pelastuneet toimitettiin Bostoniin.
Matkoja 1891 - 1901
Kirjoja ja kirjoituksia:
Daily Kennebec Journal: Fourteen Saved From Sinking Bark Carl Gustaf and Landed at Boston Daily Kennebec Journal, February 22, 1904, page 3
Helsingfors-Posten: Dödsfall. Sjökaptenen Edvard Sarlin Helsingfors-Posten 348/1903, 21.12.1903 s. 2
Kaleva: Kuollut. Merikapteeni G.A. Louekari Kaleva 300/1932, 30.12.1932 s. 3
The Portland Daily Press: Loss of the Martha Bowker The Portland Daily Press, March 8, 1882, page 3
Wasa Tidning: Fartygsköp Wasa Tidning 72/1891, 10.5.1891 s. 3
Åbo Underrättelser: Sjöassuransföreningen i Finland Åbo Underrättelser 54/1897, 25.2.1897 s. 2
Sjöassuransföreningen i Finland Åbo Underrättelser 57/1901, 28.2.1901 s. 4
Andra Sjöassuransföreningen Åbo Underrättelser 58/1902, 1.3.1902 s. 4
Copyright © Jukka Mikkola