Carradale
Allan C. Green (1878-1954) collection of glass negatives. Sydney Heads, Australia. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku n:o 12/1933.
Nelimastoinen teräsparkki
Tunnuskirjaimet: TGRH
Rakentaja: Alexander Stephen & Sons, Glasgow 1889, Skotlanti
Vesillelasku: Linthouse, Govan, 29.10.1889
Vetoisuus: 2046,50 brt, 1855,54 nrt
Kantavuus: 973 standarttia puutavaraa, kivihiililasti 3228 tonnia, pellavasiemenlasti 3108 tonnia,
riisilasti 3271 tonnia, salpietarilasti 3260 tonnia, sementtilasti 3150 tonnia,
vehnälasti 39270 säkkiä, villalasti 8197 paalia
Mitat: 86,38 x 12,52 x 7,15 m
Miehistö: 1+3+23
Omistajat:
Rederi Ab Aura, Åbo 11.06.1914 - 15.09.1923 Gustaf Erikson (1872-1947), Maarianhamina 15.09.1923 - 08.12.1923
Päälliköt:
John Axel Lagström (1880-1931) 1914 heinäkuu - 1919 heinäkuu Johannes Rufus Nyroos (1885-1947) 1919 heinäkuu - 1920 Hans Ossian Leonard Lagström (1889-1970) 1920 - 1923 helmikuu Karl Viktor Lindqvist (1868-1945) 1923 syyskuu - 1923 loka/marraskuu Erik Isidor Eriksson (1877-1963) 1923 loka/marraskuu - 1923 joulukuu
Nelimastoparkki rakennettiin varustamolle J. & A. Roxburgh Glasgowista. Neitsytmatka purjehdittiin Cardiffista Etelä-Afrikan Algoa Bayhin 19.12.1889 - 3.2.1890.
Matkalla kappaletavaralastissa New Yorkista Sydneyhin laiva joutui kahden eri hirmumyrskyn kouriin. Myrskyissä laiva sai vaurioita ja purjeita menetettiin riekaleiksi. Matka purjehdittiin 12.11.1904 - 25.2.1905.
Vuonna 1913 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1913 Sailing Vessels omistaja on edelleen varustamo J. & A. Roxburgh Glasgowista.
Vuonna 1913 alus myytiin Norjaan.
Norjalaisomistuksessa laiva purjehti 39270 säkin vehnälastissa Geelongista Queenstowniin 15.1. - 4.5.1914.
Norjan lipun alla vuonna 1914. Malamok 1989, AICH.
Suomeen laiva ostettiin Norjasta hintaan 5150 puntaa. Se oli luovutushetkellä Birkenheadissa, josta se hinattiin Cardiffiin.
Ensimmäinen kaukomatka tehtiin kivihiililastissa Cardiffista Chilen Antofagastaan 22.8. - 3.12.1914. Samalla matkalla jungmanni putosi rikistä mereen ja hukkui Kap Hornin luona 9.11.1914.
Diplomimerikapteeni John Lagström (1880-1931). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Gurli 1906 - 1909. Turun merenkulkuopiston (Åbo Navigationsinstitut) rehtori 1929 - 1931. Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2.
Alus purjehti painolastissa Liverpoolista Miramichiin, Kanadaan 24 vuorokaudessa vuonna 1915 (15.7. - 9.8.1915). Sieltä tultiin puutavaralastissa Englannin Sharpnessiin 16 vuorokaudessa ja perille saavuttiin 25.9.1915.
Samana vuonna laiva purjehti Sharpnessista Alabaman Mobileen 40 vuorokaudessa, jonne saavuttiin 27.12.1915.
Nelimastoparkki purjehti Newfoundlandin Botwoodista paperilastissa Melbourneen 83 vuorokaudessa 21.10.1918 - 12.1.1919.
Carradale myrskyssä. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku n:o 1/1920.
Merikapteeni Johannes Nyroos (1885 - 1947). Hän toimi päällikkönä teräsparkissa Inverclyde 1920 - 1922. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 8/1945.
Vuonna 1920 alus vei puutavaralastin Norjan Fredrikshaldista Melbourneen 94 vuorokaudessa 27.4. - 31.7.1920.
David Little postcard collection. State Library Victoria.
Viimeiset vuodet 1921 - 22 nelimastoparkki kuljetti puutavaraa Suomesta ja Ruotsista Englantiin. Vuonna 1923 se purjehti painolastissa Lontoosta Maarianhaminaan vain seitsemässä vuorokaudessa.
Laiva oli pois liikenteestä 2.2. - 15.9.1923 välisen ajan,
jolloin se oli Maarianhaminassa.
Viimeisinä matkoina purjehdittiin ensin painolastissa Maarianhaminasta Ouluun 3.10. -
15.10.1923 ja sieltä puutavaralastissa Lontooseen 16.11. - 8.12.1923.
Laiva myytiin romutettavaksi 8.12.1923 Esseniin Saksaan. Hinta oli 3100 puntaa.
Sisarlaiva oli nelimastoparkki Fascadale, joka laskettiin vesille 23.1.1890.
Matkoja vuosina 1914 - 1923
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser: A Barque in Two Hurricanes (Adelaide) The Advertiser, 27 February 1905, page 6
The Argus: The Barque Carradale (Melbourne) The Argus, 20 December 1895, page 4
A Trying Experience The Argus, 27 February 1905, page 5
The Australian Star: Voyage of the Carradale The Australian Star, 1 March 1905, page 2
Backström, Mauri: Parkki "Carradale" Turusta Merimiehen Ystäwä 4/1920 s. 61-62
Bark "Carradale" från Åbo Sjömanwännen 4/1920 s. 63
Bowness, Edward: The four-masted Barque Percival Marshall, London 1955 128 pp., with 88 figures and 44 b/w photos, plus 4 large folded plans
The Colac Herald: Caught by a Hurricane The Colac Herald, 1 March 1905, page 4
Finlands Sjöfartstidning: Fartygsköp Finlands Sjöfartstidning 20/1914, 20.6.1914 s. 3
Furrer, Hans Jörg: Die Vier-und Fünfmast-Rahsegler der Welt Dipl.-Ing. Koehlers Verlagsgesellschaft mbH, Herford 1984 248 Seiten (s. 63) ISBN 3-7822-0341-0
The Glasgow Herald: Launches and Trial Trips The Glasgow Herald, 30 October 1889, page 8
Grönstrand, Lars: Gångna Tiders Skepp fil.mag. Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo Åbo 1965 440 s., (s. 87-90)
Itä-Häme: Merikapteeni J.R.Nyroos 60-vuotias Itä-Häme 95/1945, 25.8.1945
Kuollut. J.R. Nyroos Itä-Häme 21/1947, 22.2.1947
Kåhre, Georg: Under Gustaf Eriksons Flagga Ålands Nautical Club Mariehamn 1948 204 s. (s.119-120, 191)
Kåhre, Karl: 100 år sedan Gustaf Erikson föddes sjökapten Ålands Sjöfart 3/1972 s. 77-80
The Gustaf Erikson Fleet Ålands Sjöfart 2/1976 s. 51-53
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 164-165), kuvitettu ISBN 951-9064-31-1
Lubbock, Basil: The Last of the Windjammers Vol. II Brown, Son & Ferguson Ltd. Glasgow 1929 443 pp. (p. 70-76) (ISBN 0 85174 114 2)
Newcastle Morning Herald and Miners’ Advocate: The Carradale Newcastle Morning Herald and Miners’ Advocate, 9 December 1893, page 4
Nikula, Oscar: Åbo Sjöfarts Historia II:2 Åbo Tryckeri och Tidnings Aktiebolaget, 1930 233 s. (s. 122-124, 140-145)
Parsons, Ronald: Sail in the South The Great Days of Sail around Australia and New Zealand Robert Hale & Company, London Singapore 1975 209 pp. (p. 196-197), ill. ISBN 0 7091 5374 0
Stolzmann, Holger: Sailing Ships from Turku/Åbo sjökapten Malamok 1989, AICH 64 pp. (p. 5-13)
Suomen Merenkulku: Ny rektor. Diplomsjökapten J.A. Lagström Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1930 s. 19
50 år. Diplomsjökapten J.A. Lagström Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1930 s. 143
John Lagström död Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 8/1931 s. 249
60 vuotta - 60 år. Sjökapten Johannes Rufus Nyroos Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 8/1945 s. 274
70 år. Sjökapten Erik Isidor Eriksson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1947 s. 91
60 år. Sjökapten Ossian Lagström Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1949 s. 262
70 år. Sjökapten Ossian Lagström Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1959 s. 242
85 år. Sjökapten Erik Isidor Eriksson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1962 s. 138
Dödsfall. Sjökapten Erik Isidor Eriksson
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1963 s. 329
Bilder från Carradale för 55 år sedan Kuvia Carradalesta 55 vuoden takaa Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1964 s. 183
75 år. Sjökapten Ossian Lagström Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1964 s. 363
80 år. Sjökapten Ossian Lagström Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1964 s. 160
Dödsfall. Sjökapten Ossian Lagström Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1970 s. 146
The Sydney Morning Herald: Man Overboard. The Sydney Morning Herald, 22 January, 1913 p. 13
The West Australian: The Carradale (Perth) A Tempestuous Voyage The West Australian, 31 January 1908, page 4
Åbo Underrättelser: Fartygsköp Åbo Underrättelser 159/1914, 13.6.1914 s. 4
När Carradale var i Immingham Åbo Underrättelser 91/1920, 2.4.1920 s. 8
Åland: Isidor Eriksson 70 år Åland 39/1947, 10.4.1947 s. 3
Ålands Sjöfart: Redare på Åland. Gustaf Erikson Ålands Sjöfart 1/1939
Sjöfartsrådet Gustaf Erikson 70 år
Ålands Sjöfart 4/1942
Vår redarkung Gustaf Erikson - In memoriam Ålands Sjöfart 1/1947 s. 7-9
Hyllningar till sjöfartsrådet Gustaf Eriksons minne Ålands Sjöfart 1/1947 s. 10-12
Vår redarkung Gustaf Erikson in memoriam - 10 års - minne Ålands Sjöfart 2/1957 s. 25-27
Isidor Eriksson död
Ålands Sjöfart 3/1963 s. 57
Copyright © Jukka Mikkola