Ceres ex Matthias ex Montebello
Rikivaurioitunut parkkilaiva. © Raahen museon kokoelmat.
Fregatti/parkkilaiva, tasasaumainen tammesta ja teakista rakennettu, raudalla ja kuparilla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 8/1862.
Tunnuskirjaimet: VKCB
Rakentaja: Welch & Co., Thomaston, Maine 1859, U.S.A.
Vetoisuus: 1124 brt, 1084,50 nrt
Kantavuus: kivihiililasti 1502 tonnia, puuvillalasti 3489 paalia, valopetrolilasti 7200 bbls. (tynnyriä), suolalasti 3500 säkkiä
Mitat: 54,50 x 11,30 x 7,20 m
Omistajat:
Wasa Rederibolaget (Carl Liljeqvist), Nikolaistad (Vaasa) 12.08.1889 - 1895 marraskuu J.E. Moe, Nikolaistad (Vaasa) 1895 marraskuu - 03.03.1896
Päälliköt:
Karl Rönnberg (1852-1890) 1889 - 06.06.1890 (kuoli merellä matkalla Mobilesta Dubliniin, haudattiin Mobileen) Alexander Svahn (1858-1900) 06.06.1890 - 1890 elokuu Victor Jurvelius (1852-1927) 1890 elokuu - 1893 elo/syyskuu, 1894 heinä/elokuu - 03.03.1896 (Vaasan satamakapteeni vuodesta 1902 lähtien) Karl Albert Grönqvist (1862-1928) 1893 elo/syyskuu - 1894 heinä/elokuu
Fregatti rakennettiin L.B. Gilchrestille Thomastoniin.
Laiva purjehti New Orleansista Liverpooliin 2.12.1859 - 23.1.1860.
Englannin hallitus lahjoitti sextantin Montebellon päällikkö Dunbar Hendersonille ja teleskoopin yliperämies Charles Burtille, kun Montebello pelasti uppoamassa olevan brittiläisen parkki Free Traderin päällikön ja miehistön 18.10.1862.
Vuonna 1869 rekisterissä American Lloyd’s Register laivan omistaja on varustamo R.L. Gilchrest & Co Liverpoolista.
Vuonna 1874 rekisterissä American Lloyd’s Register laivan omistaja on varustamo William Kelly & O ja kotipaikka Liverpool. Vuoden 1877 rekisterissä laiva on saanut parkin rikin.
Vuonna 1879 rekisterissä American Lloyd’s Register laivan uusi omistaja on varustamo Gildemeister & Ries Bremenistä ja uusi nimi on Matthias.
Laiva ostettiin samalta varustamolta Gildemeister & Ries Bremenistä hintaan 65 000 markkaa.
Alus purjehti Hollannin Dordrechtista Raumalle, jonne saavuttiin 18.9.1889. Uudeksi nimeksi tuli Ceres.Ensimmäinen rahtimatka tehtiin puutavaralastissa Raumalta Valenciaan 19.10. - 23.12.1889.
Vuonna 1892 matkalla Barcelonasta painolastissa Alabaman Mobileen
alus joutui yhteentörmäykseen italialaisen parkki Afredon kanssa
11.2.1892 Atlantilla paikassa lat. = 22º30'P, long.
= 29º50'L. Molemmat alukset
vaurioituivat törmäyksessä. Ceres menetti keulapuominsa.
Samalla matkalla alus purjehti matalaan 18.3.1892 Sandy Islandin luona, mutta pääsi irti
hinaajan avulla ja saapui hinauksessa 21.3.1892 Mobileen.
Matkalla liitulastissa Kööpenhaminasta New Yorkiin
parkki sai kovissa myrskyissä vaurioita 4. - 7.11.1895
paikassa lat. = 49º50’P, long. = 9º20’L ja 11.12.1895 paikassa lat.
= 34º15’P,
long. = 46º10’L Atlantilla. Myrskyissä mm. kajuutta täyttyi vedellä, alus sai
vaurioita rikiinsä, menetti purjeita ja sai vuodon. Uusissa myrskyissä 14.12.,
27.12. ja 31.12.1895 riki vaurioitui edelleen.
Laiva purjehti hätärikin turvin Delawaren satamaan. Sieltä se hinattiin New
Yorkiin, jonne saavuttiin 10.1.1896. Korjauskustannukset olivat suuruudeltaan 10
000 dollaria ja parkista jouduttiin luopumaan. Se myytiin Lichtenfels
Brothersille New Yorkiin hintaan 1225 dollaria.
Merikapteeni Victor Jurvelius (1852 - 1927). Finlands Sjöfartstidning 27/1912. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.
Alus muutettiin kuunariparkiksi ja sai nimen Lichtenfels Bros. Se haaksirikkoutui miehistöineen Flynn's Knollissa Sandy Hookissa, New Jerseyssä 22.2.1902.
Matkoja vuosina 1889 - 1896
Kirjoja ja kirjoituksia:
Finlands Sjöfartstidning: Sjökapten Victor Jurvelius 60 år Finlands Sjöfartstidning 27/1912, 6.7.1912 s. 2
Vasabladet: Wasabarken Ceres... Vasabladet 32/1892, 20.4.1892 s. 2
Dödsfall. Sjökaptenen Victor Jurvelius Vasabladet 164/1927, 21.7.1927 s. 2
Wasa Tidning: Afliden sjökapten. Karl Rönnberg Wasa Tidning 88/1890, 10.6.1890 s. 2
Haweri
Wasa Tidning 57/1892, 10.4.1892 s. 4
Barkskeppet "Ceres" senaste resa Wasa Tidning 26/1896, 28.3.1896 s. 2
Wirrankoski, Rami: Viimeiset suuret purjeet Laiva 3/2011, 51 sivua (s. 16-25) Suomen Laivahistoriallinen Yhdistys ry ISSN 1457-3059
Åbo Underrättelser: Afliden sjökapten Åbo Underrättelser 157/1890, 13.6.1890 s. 2
Sjöfart och Handel Åbo Underrättelser 102/1892, 14.4.1892 s. 3
Sjöassuransföreningen i Finland Åbo Underrättelser 57/1893, 28.2.1893 s. 2
Sjöassuransföreningen i Finland Åbo Underrättelser 58/1896, 29.2.1896 s. 1
Sjöassuransföreningen i Finland Åbo Underrättelser 54/1897, 25.2.1897 s. 2
Dödsfall. Sjökaptenen Karl Liljeqvist Åbo Underrättelser 96/1904, 10.4.1904 s. 2
Copyright © Jukka Mikkola