Chieftain
Matkalla Avon-jokea pitkin hinauksessa Bristoliin. Malcolm M. Brodie Collection. State Library Victoria.
Parkkilaiva, tasasaumainen kovapuusta rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 9/1876.
Tunnuskirjaimet: TFQD
Rakentaja: A.W. McLennan Shipyard, Londonderry, Nova Scotia 1876, Kanada
Vesillelasku: 1876 heinäkuu
Vetoisuus: 920,37 brt, 878,27 nrt.
Kantavuus: 1370 dwt, puutavaralasti 400 standarttia, kivihiililasti 1350 tonnia, ohralasti 1205 tonnia = 55380 bushelia valopetrolilasti 34000 laatikkoa
Mitat: 53,31 x 10,98 x 6,34 m
Omistajat:
konsuli G.A. Lindblom (1862-1916) ym., Turku (Åbo) 1892 marraskuu - 1900 kesäkuu Rederi, Nagu 1900 kesäkuu - 21.12.1905 Fridolf Svahnström (1858-1916) ym., Nauvo (Nagu) 21.12.1905 - 02.04.1908 Otto Lindell, Eckerö 02.04.1908 - 1911 lokakuu
Päälliköt:
Adolf Daniel Hårdh (1850-1915) 1892 marraskuu - 1899 helmi/maaliskuu Herman Emil Granit (1848-1900) 1899 helmi/maaliskuu - 05.03.1900 Paul Anders Nessling (1876-1901) 1900 - 1900 syyskuu August Otto Lindell (1872-1955) 1900 syyskuu - 1902 heinäkuu Otto Malakias Eriksson (1872-1939) 1902 heinäkuu - 1903 Johannes Herman Holmberg (1849-1917) 1904 - 1906 Axel Edvard Korsström (1879-1959) 1906 - 1907 Elis Mattsson (1879-1949) 1908 huhtikuu - 1911 lokakuu
Laiva rakennettiin varustamolle N. Lennan & Blackly Londonderryyn. Parkkilaiva saapui painolastissa St. Johniin 23.7.1876.
Neitsytmatka purjehdittiin puutavaralastissa New Brunswickin St. Johnista Liverpooliin 16.8. - 9.9.1876.
Matkalla puutavaralastissa Savannahista Melbourneen alus joutui hirmumyrskyyn 6.7.1891 paikassa lat. = 28°E, long. = 75°I. Myrskyssä laiva kallistui niin paljon, että leen puoli kansirakenteessa joutui veden alle ja raa’an nokat olivat vedessä. Matka purjehdittiin 27.3. - 30.7.1891.
Matkalla vehnälastissa San Franciscosta Queenstowniin laiva joutui hirmumyrskyyn 29.9.1892. Myrskyssä purjeet menivät riekaleiksi, luukkujen suojapeitteet irtosivat, osa paapurin puolen kuparipohjalevyistä irtosi, kokkapuu ja kansirakenteet vahingoittuivat pahasti.
Parkki ostettiin J.M. Blakelylta Halifaxista Kanadasta hintaan 1800 puntaa marraskuun lopulla ja se otettiin vastaan Sillothissa.
Ensimmäinen kaukomatka tehtiin 1350 tonnin kivihiililastissa Cardiffista Kapkaupunkiin. Alus joutui palaamaan Penarthin redille oltuaan kolme päivää merellä, kun ruori rikkoontui ja laivan menetti purjeita. Korjausten jälkeen matka jatkui ja määräsatamaan saavuttiin 21.05.1893.
Matkalla Bremenistä Floridan Pensacolaan laivapoika putosi mastosta partaalle ja siitä mereen sekä hukkui 6.3.1894. Matka purjehdittiin 18.1. - 3.4.1894.
Vuonna 1897 matkalla puutavaralastissa Pensacolasta Antwerpeniin alus joutui lounais- ja luoteismyrskyihin, jossa parkki sai vuodon, menetti purjeita ja sai muita vaurioita. Matka tehtiin 26.10. - 12.12.1897.
Tammikuussa 1899 matkalla puutavaralastissa Pensacolasta Englannin itärannikon West Hartlepooliin ruori vaurioitui hirmumyrskyssä. Matka purjehdittiin 3.12.1898 - 24.1.1899.
Matkalla Barcelonasta Pensacolaan päällikkö Herman Granit huuhtoutui myrskyssä yli laidan ja hukkui mitatessaan sextantilla Auringosta puolipäiväkorkeutta 5.3.1900. Pelastusveneitä ei voitu laskea mereen myrskyn vuoksi. Matka tehtiin 4.3. - 15.4.1900.
Merikapteeni Elis Mattsson (1879 - 1949). Hän toimi päällikkönä rautaparkissa Sivah 1913 - 1914, komposiittiparkissa Tjerimai 1924 ja teräsparkissa Lingard 1925 - 1926. Åland n:o 131/1949. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.
Kapteenintaulu. Taulun alaosaan on kirjoitettu "Chieftain Capt. E. Mattsson." © Leea Nieminen.
Alus myytiin 12000 markalla laivameklari Holmströmille Helsingborgiin Ruotsiin lokakuussa 1911 ja romutettiin.
Matkoja vuosina 1892 - 1911
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Argus: The Chieftain (Melbourne) The Argus, 31 July 1891, page 10
Gustafsson, Allan: Åboländsk bygdesjöfart under segel Män och skepp Uusikaupunki 1971 222 s. (s. 38-39)
Hufvudstadsbladet: Dödsfall. Sjökaptenen Adolf Daniel Hårdh Hufvudstadsbladet 276/1915, 8.10.1915 s. 4
The Morning Call: Heavy Weather at Sea. The Bark Chieftain From San Francisco Nearly Goes to the Bottom (San Francisco) The Morning Call, October 24, 1892, page 1
Nya Pressen: Dödsruna. Sjökaptenen Herman Emil Granit
Nya Pressen 132A/1900, 18.5.1900 s. 5
Suomen Merenkulku: 70 år. Sjökapten Otto Lindell Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1942 s. 15
Dödsfall. Sjökapten August Otto Lindell Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1955 s. 51
Uusi Aura: Konsuli G.A. Lindblom kuollut Uusi Aura 110/1916, 23.4.1916 s. 5
Åbo Tidning: skeppet Chieftain... Åbo Tidning 58/1896, 29.2.1896 s. 3
Dödsruna. Åbo Tidning 134/1900, 19.5.1900 s. 1-2
Åbo Underrättelser: Afliden sjöman Åbo Underrättelser 28/1894, 30.1.1894 s. 2
Andra Sjöassuransföreningen Åbo Underrättelser 58/1894, 1.3.1894 s. 3
En prydlig tillökning till landets segelflotta Åbo Underrättelser 240/1894, 5.9.1894 s. 2
Andra Sjöassuransföreningen Åbo Underrättelser 59/1898, 2.3.1894 s. 2
Sjöassuransföreningen i Finland
Åbo Underrättelser 57/1899, 28.2.1899 s. 1
Drunknad Åbo Underrättelser 132/1900, 16.5.1900 s. 2
Dödsfall. Kaptenen A.D. Hårdh Åbo Underrättelser 276/1915, 9.10.1915 s. 3
Dödsfall. Konsul Gösta Lindblom Åbo Underrättelser 111/1916, 23.4.1916 s. 6
Dödsfall. Sjökaptenen Otto Eriksson Åbo Underrättelser 351/1939, 29.12.1939 s. 2
Åland: Kapten Elis Mattsson 60 år Åland 38/1939, 1.4.1939 s. 2
Otto Lindell 75 år Åland 1/1947, 4.1.1947 s. 3
Dödsfall. Sjökaptenen Elis Mattsson Åland 131/1949, 1.12.1949 s. 2
Copyright © Jukka Mikkola