Chieftain 

Matkalla Avon-jokea pitkin hinauksessa Bristoliin. Malcolm M. Brodie Collection. State Library Victoria.

Parkkilaiva, tasasaumainen kovapuusta rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 9/1876.
Tunnuskirjaimet:			TFQD
Rakentaja:				A.W. McLennan Shipyard, Londonderry, Nova Scotia 1876, Kanada
Vesillelasku:				1876 heinäkuu
Vetoisuus:				920,37 brt, 878,27 nrt.
Kantavuus:				1370 dwt, puutavaralasti 400 standarttia, kivihiililasti 1350 tonnia, ohralasti 1205 tonnia = 55380 bushelia 
					valopetrolilasti 34000 laatikkoa
Mitat:					53,31 x 10,98 x 6,34 m
Omistajat:
konsuli G.A. Lindblom (1862-1916) ym.,
Turku (Åbo)				1892 marraskuu - 1900 kesäkuu 
Rederi, Nagu				1900 kesäkuu - 21.12.1905
Fridolf Svahnström (1858-1916) ym., 
Nauvo (Nagu)				21.12.1905 - 02.04.1908 
Otto Lindell, Eckerö			02.04.1908 - 1911 lokakuu
Päälliköt:
Adolf Daniel Hårdh (1850-1915)		1892 marraskuu - 1899 helmi/maaliskuu
Herman Emil Granit (1848-1900)		1899 helmi/maaliskuu - 05.03.1900 
Paul Anders Nessling (1876-1901)	1900 - 1900 syyskuu
August Otto Lindell (1872-1955)		1900 syyskuu - 1902 heinäkuu
Otto Malakias Eriksson (1872-1939)	1902 heinäkuu - 1903 
Johannes Herman Holmberg (1849-1917)	1904 - 1906
Axel Edvard Korsström (1879-1959)	1906 - 1907
Elis Mattsson (1879-1949)		1908 huhtikuu - 1911 lokakuu

Laiva rakennettiin varustamolle N. Lennan & Blackly Londonderryyn. Parkkilaiva saapui painolastissa St. Johniin 23.7.1876.

Neitsytmatka purjehdittiin puutavaralastissa New Brunswickin St. Johnista Liverpooliin 16.8. - 9.9.1876.

Matkalla puutavaralastissa Savannahista Melbourneen alus joutui hirmumyrskyyn 6.7.1891 paikassa lat. = 28°E, long. = 75°I. Myrskyssä laiva kallistui niin paljon, että leen puoli kansirakenteessa joutui veden alle ja raa’an nokat olivat vedessä. Matka purjehdittiin 27.3. - 30.7.1891.

Matkalla vehnälastissa San Franciscosta Queenstowniin laiva joutui hirmumyrskyyn 29.9.1892. Myrskyssä purjeet menivät riekaleiksi, luukkujen suojapeitteet irtosivat, osa paapurin puolen kuparipohjalevyistä irtosi, kokkapuu ja kansirakenteet vahingoittuivat pahasti.

Parkki ostettiin J.M. Blakelylta Halifaxista Kanadasta hintaan 1800 puntaa marraskuun lopulla ja se otettiin vastaan Sillothissa.

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin 1350 tonnin kivihiililastissa Cardiffista Kapkaupunkiin. Alus joutui palaamaan Penarthin redille oltuaan kolme päivää merellä, kun ruori rikkoontui ja laivan menetti purjeita. Korjausten jälkeen matka jatkui ja määräsatamaan saavuttiin 21.05.1893.

Matkalla Bremenistä Floridan Pensacolaan laivapoika putosi mastosta partaalle ja siitä mereen sekä hukkui 6.3.1894. Matka purjehdittiin 18.1. - 3.4.1894.

Vuonna 1897 matkalla puutavaralastissa Pensacolasta Antwerpeniin alus joutui lounais- ja luoteismyrskyihin, jossa parkki sai vuodon, menetti purjeita ja sai muita vaurioita. Matka tehtiin 26.10. - 12.12.1897.

Tammikuussa 1899 matkalla puutavaralastissa Pensacolasta Englannin itärannikon West Hartlepooliin ruori vaurioitui hirmumyrskyssä. Matka purjehdittiin 3.12.1898 - 24.1.1899.

Matkalla Barcelonasta Pensacolaan päällikkö Herman Granit huuhtoutui myrskyssä yli laidan ja hukkui mitatessaan sextantilla Auringosta puolipäiväkorkeutta 5.3.1900. Pelastusveneitä ei voitu laskea mereen myrskyn vuoksi. Matka tehtiin 4.3. - 15.4.1900.

Merikapteeni Elis Mattsson (1879 - 1949). Hän toimi päällikkönä rautaparkissa Sivah 1913 - 1914, komposiittiparkissa Tjerimai 1924 ja teräsparkissa Lingard 1925 - 1926. Åland n:o 131/1949. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.

Kapteenintaulu. Taulun alaosaan on kirjoitettu "Chieftain Capt. E. Mattsson." © Leea Nieminen.

Alus myytiin 12000 markalla laivameklari Holmströmille Helsingborgiin Ruotsiin lokakuussa 1911 ja romutettiin.

Matkoja vuosina 1892 - 1911

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Argus:			The Chieftain
(Melbourne)			The Argus, 31 July 1891, page 10
Gustafsson, Allan:		Åboländsk bygdesjöfart under segel
				Män och skepp
				Uusikaupunki 1971
				222 s. (s. 38-39)
Hufvudstadsbladet:		Dödsfall. Sjökaptenen Adolf Daniel Hårdh
				Hufvudstadsbladet 276/1915, 8.10.1915 s. 4
The Morning Call:		Heavy Weather at Sea. The Bark Chieftain From San Francisco Nearly Goes to the Bottom
(San Francisco)			The Morning Call, October 24, 1892, page 1
Nya Pressen:			Dödsruna. Sjökaptenen Herman Emil Granit
				Nya Pressen 132A/1900, 18.5.1900 s. 5
Suomen Merenkulku:		70 år. Sjökapten Otto Lindell
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1942 s. 15
				Dödsfall. Sjökapten August Otto Lindell
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1955 s. 51
Uusi Aura:			Konsuli G.A. Lindblom kuollut
				Uusi Aura 110/1916, 23.4.1916 s. 5
Åbo Tidning:			skeppet Chieftain...
				Åbo Tidning 58/1896, 29.2.1896 s. 3
				Dödsruna.
				Åbo Tidning 134/1900, 19.5.1900 s. 1-2
Åbo Underrättelser:		Afliden sjöman
				Åbo Underrättelser 28/1894, 30.1.1894 s. 2
				Andra Sjöassuransföreningen
				Åbo Underrättelser 58/1894, 1.3.1894 s. 3
				En prydlig tillökning till landets segelflotta
				Åbo Underrättelser 240/1894, 5.9.1894 s. 2
				Andra Sjöassuransföreningen
				Åbo Underrättelser 59/1898, 2.3.1894 s. 2
				Sjöassuransföreningen i Finland
				Åbo Underrättelser 57/1899, 28.2.1899 s. 1
				Drunknad
				Åbo Underrättelser 132/1900, 16.5.1900 s. 2
				Dödsfall. Kaptenen A.D. Hårdh
				Åbo Underrättelser 276/1915, 9.10.1915 s. 3
				Dödsfall. Konsul Gösta Lindblom
				Åbo Underrättelser 111/1916, 23.4.1916 s. 6
				Dödsfall. Sjökaptenen Otto Eriksson
				Åbo Underrättelser 351/1939, 29.12.1939 s. 2
Åland:				Kapten Elis Mattsson 60 år
				Åland 38/1939, 1.4.1939 s. 2
				Otto Lindell 75 år
				Åland 1/1947, 4.1.1947 s. 3
				Dödsfall. Sjökaptenen Elis Mattsson
				Åland 131/1949, 1.12.1949 s. 2

 

				Copyright © Jukka Mikkola