Christiani ex Christiane ex Kersbergen
Kapteenintaulu. Christiane. Capt. C.W. Mattsson. T.G. Purvisin (1861-1933) maalaus. Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).
Komposiittiparkki, rautakaarinen, tasasaumainen, puusta rakennettu, raudalla ja kuparilla kiinnitetty sekä metallilla pohja peitetty 6/83.
Tunnuskirjaimet: TNSC
Rakentaja: W.H. Meursing, Nachtegaal Amsterdam 1876 - 1877, Hollanti
Vesillelasku: 02.03.1877
Vetoisuus: 964,02 brt, 918,85 nrt
Kantavuus: 1500 dwt, kivihiililasti 1500 tonnia, puutavaralasti 400 standarttia
Mitat: 57,70 x 11,10 x 6,39 m
Miehistö: 1+1+14
Omistajat:
Johan Erik Stenroos (1864-1926) ym., Lumparland 1900 lokakuu - 1912 joulukuu
G. Lundberg ym., Lumparland 1912 joulukuu - 1916
Puutavarakauppias Johan Erik Stenroos (1864 - 1926). Hän toimi päävarustajana myös Gazellen, Thomas Perryn ja Wolfen varustamoissa. Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).
Päälliköt:
Karl Julius Johans (1871-1901) 1900 - 13.10.1901 (kuoli merellä beriberi-tautiin 31-vuotiaana ja haudattiin mereen) Erik Viktor Johans (1873-1918) 13.10.1901 - 1908 Karl Wilhelm Mattsson (1866-1939) 1908 - 1912 loka/marraskuu Leander Julius Eriksson (1878-1971) 1912 loka/marraskuu - 1915 Edvard Mattsson (Lemlandista) 1915 maaliskuu - 1916
Komposiittiparkki rakennettiin W. H. Meursingille Amsterdamiin.
Neitsytmatka purjehdittiin Amsterdamista Bataviaan. Ymuidenista lähdettiin 24.5.1877 Sourabayaan, jonne saavuttiin 10.9.1877.
Laiva myytiin helmikuussa 1893 P. Viborgille Drammeniin Norjaan. Hinta oli 24 000 guldenia eli 2200 puntaa. Nimeksi tuli Christiane.
Komposiittiparkki ostettiin Harald Larsenilta Kragerosta Norjasta hintaan 4000 puntaa varustamolle "Christiani". Laivan nimeksi tuli Christiani.
Ensimmäinen kaukomatka tehtiin Englannin Newportista kivihiililastissa Brasilian Pernambucoon 8.2. - 15.3.1901.
Matkalla Alabaman Mobilesta Buenos Airesiin alus joutui menemään hätäsatamaan Montevideoon 23.10.1901. Miehistö oli sairastunut beriberi-tautiin. Kolme miehistön jäsentä päällikkö mukaan lukien olivat kuolleet keripukkiin merellä. Parkki oli lähtenyt Ship Islandilta 13.7.1901. Alus hinattiin Montevideosta Buenos Airesiin, jonne tultiin 25.10.1901.
Vuonna 1903 alus purjehti Etelä-Afrikan East Londonista Barbadokselle 35 vuorokaudessa (10.11. - 15.12.1903). Vuonna 1904 matka Mobilesta Buenos Airesiin tehtiin 63 vuorokaudessa (5.3. - 6.5.1904). Normaalisti matkaan kului noin 90 vuorokautta.
Parkki sai vaurioita myrskyssä matkalla Missisippin Gulfportista Rosarioon helmikuussa 1905. Matkalla Rosariosta Antwerpeniin alus sai niin ikään myrskyvaurioita marraskuussa 1905. Matka purjehdittiin 3.9. - 25.11.1905.
Matkalla puutavaralastissa Oulusta Lontooseen parkki törmäsi yhteen venäläisen kolmimastokuunari Golgathan kanssa Drogdenin majakkalaivan luona Sundetissa 7. ja 8. elokuuta välisen yönä vuonna 1908. Molemmat alukset menivät Kööpenhaminaan korjauksia varten.
Matkalla puutavaralastissa Kotkasta Lontooseen alus joutui yhteentörmäykseen venäläisen höyrylaiva Henrietten kanssa 16.6.1910 kello 5.40 aamulla. Törmäys tapahtui Norra Virginin lähellä. Vaurioitunut parkki Christiani saapui Lontooseen 5.7.1910.
Alus myytiin vuonna 1916 varustamolle Bennett Trading Co. Portlandiin Maineen. Nimeksi tuli jälleen Christiane.
Saksalainen sukellusvene U 155 päällikkönään kapteeniluutnanttti Karl Meusel upotti aluksen räjäyttämällä Azoreilta 200 mailia itään paikassa lat. = 37°40’P, long. = 20°40’L elokuun 7 p:nä 1917. Komposiittiparkki oli ollut matkalla painolastissa Lontoosta New Yorkiin.
Lisätietoa laivasta löytyy tietopankista Stichting Maritiem-Historische Databank.
Matkoja vuosina 1901 - 1916
Kirjoja ja kirjoituksia:
Finlands Sjöfartstidning: Åländskt fartyg påsegladt af rysk ångare Finlands Sjöfartstidning 29/1910, 23.7.1910 s. 2
Infruset fartyg Finlands Sjöfartstidning 2/1914, 10.1.1914 s. 2
Hägerstrand, Yngve: Sigurd Hägerstrands första år till sjöss Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2004-2005:17 Mariehamn 2005 159 s.(s. 44-53) ISBN 951-98000-8-5 ISSN 0788-799X
Kåhre, Georg: Den åländska segelsjöfartens historia Söderström & C:o Förlagsaktiebolag Helsingfors 1940 635 s. (s. 421-422)
Västra Finland: Dödens skördar. Sjökaptenen Erik Viktor Johans Västra Finland 16/1918, 23.4.1918 s. 3
Åbo Underrättelser: Ålands handelsflotta... Åbo Underrättelser 285/1900, 19.10.1900 s. 2
En snabb resa Åbo Underrättelser 129B/1904, 14.5.1904 s. 2
Dödsfall. Bonden och landstingsmannen Johan Erik Stenroos Åbo Underrättelser 249/1926, 13.9.1926 s. 2
Åland: Ålands handelsflotta... Åland 103/1900, 17.10.1900 s. 2
Kollision Åland 65/1908, 12.8.1908 s. 2
Åländskt fartyg påseglat av rysk ångare Åland 57/1910, 16.7.1910 s. 2
Copyright © Jukka Mikkola