City of Benares
Fregatti ankkurissa valmiina neitsytmatkalle vuonna 1882. Niilo Jussila (1917 - 1996): Merenkyntäjiä Uudestakaupungista.
Rautafregatti
Tunnuskirjaimet: VBNT
Rakentaja: Barclay, Curle & Co., Glasgow 1882, Skotlanti
Vesillelasku: Whiteinch, Clydeholm yard, 11.09.1882
Vetoisuus: 1511,06 brt, 1435,60 nrt
Kantavuus: 2400 dwt, kivihiililasti 2383 tonnia, vehnälasti 28517 säkkiä, ohralasti 2432 tonnia = 53632 sentaalia, puutavaralasti 750 standarttia, rikkilasti 1200 tonnia, villalasti 5789 paalia, suolalasti 2319 tonnia = 25465 säkkiä, kerosiinilasti 9250 laatikkoa
Mitat: 80,50 x 11,64 x 7,04 m
Omistajat:
Gabriel Rivell, Erik Savòn, Frans Stenroos, August Forsström, Carl Lundström, Johan Kristian Ahlstén, Axel E. Blom, Alex. G. Zachariassen, Jens A. Zachariassen, J.G. Nordström, Alfred Lindeberg, Twarjansky, E.W. Hellstén, Uusikaupunki 21.02.1900 - 01.10.1911
Merikapteeni Gabriel Rivell (1838 - 1914). K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).
Päälliköt:
Emil Wilhelm Hellstén (1867-1941) 21.02.1900 - 1906 touko/kesäkuu Isak Ekholm (1840-1934) 1906 touko/kesäkuu - 1908 toukokuu Erik Viktor Johans (1873-1918) 1908 toukokuu - 01.10.1911
Rautafregatti rakennettiin varustamolle George Smith & Sons Glasgowiin. Neitsytmatka purjehdittiin kivihiililastissa Glasgowista Rangooniin 9.11.1882 - 2.3.1883.
Matkalla suolalastissa Sharpnessista Sydneyhyn saksalainen matruusi putosi raa’alta mereen myrskyssä ja hukkui 15.10.1888 paikassa lat. = 36°00’E, long. = 9°00’I.
Suomeen klipperi ostettiin samalta varustamolta hintaan 9000 puntaa 21.2.1900. Fregatti makasi ostohetkellä lastissa valmiina matkalle Lontoosta San Franciscoon. Ensimmäinen kaukomatka tehtiin kappaletavaralastissa San Franciscoon 149 vuorokaudessa (8.3. - 4.8.1900). Matkalla alus joutui myrskyihin Kap Hornin tienoilla 21 päivän ajan ja menetti purjeita. Paluumatkalla sieltä tuotiin 2432 tonnia ohraa Falmouthin kautta Runcorniin (28.9.1900 - 3.3.1901).
Malcolm M. Brodie Collection. State Library Victoria.
Matkalla kappaletavaralastissa Glasgowista Australian Fremantleen laiva joutui ankaraan myrskyyn paikassa lat. = 14°E, long. = 69°I. Myrskyssä rikkoontuivat ruuman luukku ja laivaveneet. Matka purjehdittiin 13.5. - 12.8.1901.
Merikapteeni Emil Wilhelm Hellstén (1867-1941). Hän toimi päällikkönä rautaparkissa Dunblane 1897 - 1899, rautaparkissa Rockhurst 1899, rautafregatissa Lindisfarne 1907 - 1917 ja teräsfregatissa Kensington 1921 - 1923. K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).
Fregatti purjehti puutavaralastissa Sundsvallista Etelä-Afrikan Delagoa Bayhin 83 vuorokaudessa (11.6. - 2.9.1903).
Vuonna 1905 laiva purjehti puutavaralastissa Kanadan Campbelltonista Melbourneen 79 vuorokaudessa, jota pidettiin nopeana matkana (3.10 - 21.12.1905).
Vuonna 1906 matka Melbourne - Falmouth vehnälastissa tehtiin ajassa 98 päivää (3.2. - 12.5.1906).
Vuonna 1907 laiva purjehti kivihiililastissa Sydneystä Chilen Coquimboon 37 vuorokaudessa (21.5. - 27.6.1907).
Merimiehen Joulu - Sjömannens Jul n:o 12/1911.
Alus lähti Galwayn satamasta Irlannin länsirannikolta painolastissa matkalle kohti Sundsvallia 28.9.1911. Fregatti menetti purjeensa hirmumyrskyssä Englannin kanaalissa ja ajautui kovassa merenkäynnissä West Capellen lähellä olevalle matalikolle klo 01.30 yöllä 1. lokakuuta vuonna 1911. Laivan runko murtui ja alus hajosi noin puolessa toista tunnissa. Miehistön jäsenistä 11 pelastui ja 9 hukkui.
Merimiehen Joulu - Sjömannens Jul n:o 12/1911.
Helsingin Kaiku n:o 43/1911. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.
Matkoja vuosina 1900 - 1911
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Argus: The Ship City of Benares (Melbourne) The Argus, 27 June 1895, page 4
Amateur Surgery at Sea The Argus, 22 July 1899, page 9
Chronicle: Gale in Europe (Adelaide) Chronicle, 7 October 1911, page 40
Finlands Sjöfartstidning: Förolyckade finska fartyg Finlands Sjöfartstidning 37/1911, 7.10.1911 s. 2-3
City of Benares' undergång Finlands Sjöfartstidning 38/1911, 14.10.1911 s. 2
City of Benares' undergång En av de räddade berättar Finlands Sjöfartstidning 39/1911, 21.10.1911 s. 3
City of Benares' undergång Finlands Sjöfartstidning 40/1911, 28.10.1911 s. 3
Dödsfall. Sjökaptenen Gabriel Rivell Finlands Sjöfartstidning 49/1914, 5.12.1914 s. 2
Glasgow Herald: Launch at Whiteinch Glasgow Herald, 12 September 1882, page 6
Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette: Launch at Whiteinch Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette, 13 September 1882, page 3
Hella, Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001 612 sivua, (s. 284) ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Helsingin Kaiku: Murhenäytelmä mereltä Helsingin Kaiku 43/1911, 28.10.1911 s. 9
Jussila, Niilo: Merenkyntäjiä Uudestakaupungista Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö Uusikaupunki 1981 154 sivua (s. 22-23) ISBN 951-99317-4-0
Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö Uusikaupunki 1984 247 sivua (s. 221, laivarekisteriote) ISBN 951-99551-4-3
Uudenkaupungin laivat Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö Uusikaupunki 1987 96 sivua (s. 14) ISBN 951-99912-9-8
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 55) ISBN 951-9064-31-1
Lindesnes: Da "City of Benares" forliste Lindesnes 123/1911, 23.10.1911, side 1
The Mercury: West Australia (Hobart) The Mercury, 27 July 1899, page 4
Shipping Disasters The Mercury, 4 October 1911, page 5
Merimiehen Joulu: "City of Benares" Merimiehen Joulu 12/1911 s. 3-5
Pohjola, Matti A.: Fregatin muisto Uudenkaupungin Sanomat 2.2.1984
Fregatin tarina Uudenkaupungin Sanomat 10.3.1984 ja 10.4.1984
Rauman Lehti: Rautafregatti City of Benares haaksirikkoutunut Rauman Lehti 113/1911, 5.10.1911 s. 2
Sjömannens Jul: "City of Benares" Sjömannens Jul 12/1911 s. 2-4 Finska Sjömansmissionens julblad 1911
The Sydney Morning Herald: Fatality on the City of Benares The Sydney Morning Herald, 30 November 1888, page 8
Western Australia. Amateur Surgery at Sea The Sydney Morning Herald, 22 July 1899, page 9
Turun Sanomat: Kuollut. Merikapteeni Isak Ekholm Turun Sanomat 244/1934, 11.9.1934 s. 4
Uudenkaupungin Sanomat: Uudenkaupungin kauppalaiwasto lisääntynyt Uudenkaupungin Sanomat 16/1900, 8.2.1900 s. 3
Uuskaupunkilainen laiva ajanut karille Uudenkaupungin Sanomat 89/1911, 12.8.1911 s. 1
Rautafregatti City of Benares haaksirikkoutui täydellisesti Uudenkaupungin Sanomat 111/1911, 3.10.1911 s. 2
City of Benareksen haaksirikko Uudenkaupungin Sanomat 112/1911, 5.10.1911 s. 1-2
City of Benareksen haaksirikko. Lähempiä tietoja Uudenkaupungin Sanomat 114/1911, 10.10.1911 s. 2
Kuolleita. Merikapteeni Gabriel Rivell Uudenkaupungin Sanomat 134/1914, 28.11.1914 s. 2
Konsuli Erik Savon 70-vuotias Uudenkaupungin Sanomat 102/1937, 11.9.1937 s. 2
Merikapteeni E.W. Hellsten 70-vuotias Uudenkaupungin Sanomat 104/1937, 16.9.1937 s. 2
Västra Finland: Dödens skördar. Sjökaptenen Erik Viktor Johans Västra Finland 16/1918, 23.4.1918 s. 3
The West Australian: Surgery at Sea (Perth) The West Australian, 21 July 1899, page 3
Åbo Underrättelser: Finska Sjöassuransföreningen Åbo Underrättelser 57/1902, 28.2.1902 s. 3
City of Benares’ undergång Åbo Underrättelser 286/1911, 22.10.1911 s. 6
Åland: "City of Benares" totalt förlist Åland 79/1911, 4.10.1911 s. 3
"City of Benares". Vraket har sjunkit Åland 82/1911, 14.10.1911 s. 3
Copyright © Jukka Mikkola