Clan Macfarlane
Malamok 1989, AICH.
Rautafregatti
Tunnuskirjaimet: SDTK
Rakentaja: Russell & Co., Greenock 1880 - 1881, Skotlanti
Vesillelasku: Cartsdyke West yard, 12.05.1881
Vetoisuus: 1539,79 brt, 1466,47 nrt
Kantavuus: puutavaralasti 750 standarttia, kivihiililasti 2508 tonnia, nikkelimalmilasti 2300 tonnia, villalasti 8239 paalia, kerosiinilasti 19350 laatikkoa
Mitat: 75,3 x 11,58 x 7,0 m
Miehistö: 17
Omistaja:
Laivaosakeyhtiö Sampo, Viipuri 20.10.1910 - 1913 lokakuu
Päällikkö:
Wäinö Aleksanteri Mäkelä (1879-1939) 20.10.1910 - 1913 lokakuu (toimi myöhemmin merenkuluntarkastajana Viipurissa)
Rautafregatti rakennettiin varustamolle Thomas Dunlop & Sons Glasgowiin. Neitsytmatka purjehdittiin kivihiililastissa Port Glasgowista San Franciscoon 9.6. - 21.10.1881.
Vuonna 1889 alus purjehti kappaletavaralastissa Liverpoolista Sydneyhin 85 päivässä (5.10. - 30.12.1889).
Basil Lubbock: The Last of the Windjammers Vol. I (1927).
Vuonna 1902 laiva myytiin varustamolle Rederiaktiebolaget Standard (Ernst Roberg) Göteborgiin. Hinta oli noin 6800 puntaa.
Matkalla kappaletavaralastissa Lontoosta Melbourneen nuori merimies putosi liivaripuomilta ja hukkui kovassa myrskyssä 9.11.1902 paikassa lat. = 40°E, long. = 8°I. Matka purjehdittiin 12.9. - 11.12.1902.
Suomeen laiva ostettiin konsuli Ernst Robergilta Göteborgista hintaan 3000 puntaa. Valmistuessaan alus oli maksanut 15 000 puntaa. Alus rakennettiin alun perin Itä-Intian liikenteeseen. Se otettiin vastaan Passage Westissä Irlannissa.
George Schutze. State Library Victoria.
Ensimmäinen matka tehtiin kivihiililastissa Port Talbotista Chilen Antofagastaan 23.12.1910 - 18.6.1911. Seltä tuotiin salpietarilasti Eurooppaan.
Matkalla koksilastissa Hampurista Chilen Gaticoon jungmanni putosi yli laidan ja hukkui kovassa myrskyssä Atlantilla 7.2.1912.
Matkalla Uudesta Kaledonian Bouemboutista Hampuriin alus menetti 2300 tonnin nikkelimalmilastissa rikinsä myrskyssä 20. elokuuta 1913. Fregatti purjehti hätärikin turvin Aucklandiin, jonne saavuttiin 25.8.1913. Siellä laiva todettiin purjehduskelvottomaksi. Lasti purettiin ja alus myytiin 2000 punnalla lokakuun lopussa ranskalaiselle yhtiölle Noumeaan. Se muutettiin proomuksi nimeltä Pey Berland. Proomu upposi myöhemmin hirmumyrskyssä 27.3.1934.
Sisarlaiva oli rautafregatti Clan Macpherson, joka laskettiin vesille 16.7.1885.
Matkoja vuosina 1910 - 1913
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Argus: Fatality at Sea. Loss of an Apprentice (Melbourne) The Argus, 12 December 1902, page 8
Båtologen: Svenska järn- och stålseglare Båtologen 6/1991 s. 27-28
The Daily Telegraph: The Clan Macfarlane - A Quick Passage (Sydney) The Daily Telegraph, 31 December 1889, page 7
Evening Journal: A Sailor Drowned at Sea (Adelaide) Evening Journal, 12 December 1902, page 2
Evening Post: A Barque Roughly Handled (Wellington) Evening Post, 26 August 1913, page 2
Finlands Sjöfartstidning: Omkomna sjömän Finlands Sjöfartstidning 31/1912, 3.8.1912 s. 3
God förtjänst på ett segelfartyg Finlands Sjöfartstidning 25/1913, 21.6.1913 s. 2
Greenock Advertiser: Launch at Greenock Greenock Advertiser, 13 May 1881, page 2
Hufvudstadsbladet: Nytt skolskepp Hufvudstadsbladet 65/1911, 8.3.1911 s. 4
God förtjänst på ett segelfartyg Hufvudstadsbladet 168/1913, 22.6.1913 s. 13
Karjala: Laiwan kauppa Karjala 224/1910, 28.9.1910 s. 3
Wiipurilainen parkkilaiva kärsinyt haaksirikon Karjala 196/1913, 27.8.1913 s. 2
Merikapteeni Väinö Aleksanteri Mäkelä 60-vuotias Karjala 106/1939, 21.4.1939 s. 6
Kokko, Jorma: The big sailing ships of the eastern Gulf of Finland Malamok 1989, AICH 64 pp. (p. 47-52)
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 56) ISBN 951-9064-31-1
Lubbock, Basil: The Last of the Windjammers Vol. I Brown, Son & Ferguson Ltd. Glasgow 1927 518 pp. (p. 267-268) (ISBN 0 85174 113 4)
Poverty Bay Herald: Damaged Barque Poverty Bay Herald, 26 August 1913, page 7
Riimala, Erkki: Meren, kanavan ja laivojen Viipuri Suomen Laivahistoriallinen Yhdistys ry Fagepaino Oy, Helsinki 1991 279 sivua ( s. 164-165) ISBN 952-90-3227-7
The Sydney Morning Herald: The Clan Marfarlane The Sydney Morning Herald, 31 December 1889, page 6
Wiipuri: Viipurilainen fregattilaiva "Clan Macfarlane" Wiipuri 138/1910, 30.11.1910 s. 3
Hukkunut merimies Wiipuri 172/1912, 30.7.1912 s. 3
Wirrankoski, Rami: Wiipurin suuret tuulennaukujat Laiva 1/2019, s. 43-47
Copyright © Jukka Mikkola