Columbus
Christer Norrvik: Purjeiden kaupunki.
Fregatti, tasasaumainen Amerikan hongasta ja tammesta rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 1/1871.
Tunnuskirjaimet: VHBJ
Rakentaja: Wade & Crawford, Kennebunk, Maine 1870, U.S.A.
Vesillelasku: 26.09.1870 Kennebunkport
Vetoisuus: 1766 brt, 1722,19 nrt
Kantavuus: 3000 dwt, kivihiililasti 2800 tonnia, liuskesavilasti 2328 tonnia
Mitat: 66,54 x 12,03 x 8,70 m
Miehistö: 27
Omistajat:
Erik Alfred Tötterman ja
Adolf Durchman, Kristiinankaupunki 29.07.1892 - 1901 lokakuu
Kauppaneuvos Erik Alfred Tötterman (1834 - 1899) Kristinestads Historia (1915).
Päälliköt:
Frans Adolf Durchman (1842-1912) 29.07.1892 - 1901 tammikuu Paul Ludvig Björk (1873-1933) 1901 tammikuu - 1901 lokakuu
Fregatti rakennettiin kapteeni Nathaniel L. Thompsonille Kennebunkiin. Laiva purjehti Kennebunkportista New Brunswickin St. Johniin painolastissa 26.10. - 28.10.1870.
Neitsytmatka purjehdittiin puutavaralastissa St. Johnista Liverpooliin 22.11.1870 - 25.12.1870.
Vuoden 1872 rekisterissä American Lloyd’s Register of American and Foreign Shipping omistaja on varustamo Thay'r & Lincoln Bostonissa.
Vuonna 1884 rekisterissä Record of American and Foreign Shipping laivan omistaja on J.F. Ahrens Bremenistä.
Matkalla liuskesavilastissa Sydneystä Liverpooliin laiva joutui menemään Bahiaan menetettyään myrskyssä fokka-raa’an. Laiva oli lähtenyt Sydneystä 28.5.1891. Määräsatamaan saavuttiin korjausten jälkeen 23.11.1891.
Fregatti oli aikanaan suurin käytössä ollut puusta rakennettu purjealus Suomessa. Laiva ostettiin bremeniläiseltä varustamolta J.F. Ahrens Liverpoolissa 70 000 markalla. Alamastot, vantit ja staagi oli tehty raudasta. Kolmikantisen aluksen ankkuripeli, vinssit ja pumput toimivat höyryllä.
Ensimmäinen valtamerimatka tehtiin 2489 tonnin kivihiililastissa Cardiffista Rio de Janeiroon 4.10. - 4.12.1892.
Matkalla puutavaralastissa Georgian Sapelosta Liverpooliin alus joutui hirmumyrskyyn SW - S - W 11.12.1895. Myrskyssä laiva sai vaurioita ja neljä miehistön jäsentä loukkaantui. Kolme heistä joutui vuoteen omaksi. Meri rikkoi skailetin, ovet, vesitynnyrin ja raput. Osan paapurin partaasta meri vei mennessään. Samoin kävi myrskyporteille laivan molemmilla puolilla. Lisäksi fregatti sai lastin siirtymisen vuoksi paapurin puoleisen kallistuman. Vuotava alus joutui samalla matkalla uuteen myrskyyn 19.12.1895, joka äityi hirmumyrskyksi 22.12.1895. Tässä myrskyssä II perämies huuhtoutui poikki kannen ja loukkaantui. Perille määräsatamaan saavuttiin ruori rikkoontuneena ja vuotavana 3.1.1896.
24.5.1899 matkalla puutavaralastissa Floridan Pensacolasta Englannin West-Hartlepooliin alus sai vaikean vuodon kovassa koillismyrskyssä. Fregatti hakeutui hätäsatamaan New Yorkiin, jonne se saapui 30.5.1899. Alus pysyi pinnalla vain jatkuvalla pumppauksella. Laiva oli lähtenyt Pensacolasta 10.5.1899. Korjausten jälkeen matkaa jatkettiin ja määräsatamaan saavuttiin 9.10.1899.
Viimeinen rahtimatka tehtiin puutavaralastissa Missisippin Ship Islandilta Greenockiin 1.7. - 30.8.1901.
Fregatti myytiin lokakuussa 1901 Corkiin Irlantiin yritykselle "Channel Drydock ship building and Engineering Co. Ltd."
Vuonna 1903 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1903 Sailing Vessels omistaja on Soc. Anon. Deposito Flotantede Carbon Barcelonasta. Fregatti on merkitty riisutuksi (dismantled).
Matkoja vuosina 1892 - 1901
Kirjoja ja kirjoituksia:
Brooklyn Daily Eagle: Russian Ship in Distress (New York) Brooklyn Daily Eagle, May 31, 1899, page 18
Daily Kennebec Journal: Domestic News Augusta, Me. Daily Kennebec Journal, September 30, 1870, page 2
Norrvik, Christer: Purjeiden kaupunki Kristiinankaupungin merenkulku vuoden 1809 jälkeen Kristiinankaupungin kaupunki 1999 Kirjapaino: Oy Fram Ab, Vaasa 1999 636 s. (s. 375-376, 385-386) ISBN 951-96339-2-8
Stad under segel Kristinestads sjöfart efter 1809 Staden Kristinestad 1999 Tryckeri: Oy Fram Ab, Vasa 1999 576 s. (333-334, 342-344) ISBN 951-96339-1-X
Raahe: Kuollut. Merikapteeni Frans Adolf Durchman Raahe 42/1912, 5.6.1912 s. 2
Shields Daily Gazette: Claim for Towage Shields Daily Gazette, 20 August 1896, page 3
Suomen Merenkulku: Dödsfall. Sjökapten Paul Ludvig Björk
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1933, 1.9.1933 s. 19
The Union and Journal: Local Affairs, Kennebunkport Biddeford, Me. The Union and Journal, November 4, 1870, page 3
Åbo Uderrättelser: Sjöfart och Handel Åbo Uderrättelser 216/1892, 12.8.1892 s. 3
Andra sjöassuransföreningen Åbo Underrättelser 59/1896, 1.3.1896 s. 2
Sjöassuransföreningen i Finland Åbo Underrättelser 54/1897, 25.2.1897 s. 2
Försåldt segelfartyg Åbo Underrättelser 278/1901, 13.10.1901 cs. 2
Copyright © Jukka Mikkola