County of Merioneth

Malcolm M. Brodie Collection. State Library Victoria.

Rautaparkki
Tunnuskirjaimet:			TPCR
Rakentaja:				William Doxford & Sons, Sunderland 1879 - 1880, Englanti
Vesillelasku:				Pallion, 22.03.1880
Vetoisuus:				1063,29 brt, 1013,45 nrt
Kantavuus:				1680 dwt, kivihiililasti 1675 tonnia, vehnälasti 1605 tonnia = 61242 bushelia = 16722 säkkiä
Mitat:					62,50 x 10,50 x 6,37 m
Omistajat:
Ossian Pettersson, Erik Nylund, 
Alexander Nylund ym., Maarianhamina	1908 toukokuu - 1911 elokuu 
Päällikkö:
Alexander Mathias Nylund (1875-1924)	1908 - 1911 elokuu

Laiva rakennettiin varustamolle W. Thomas & Co. Liverpooliin. Neitsytmatka purjehdittiin 1675 tonnin kivihiililastissa Sunderlandista Bataviaan 15.5. - 30.8.1880.

Matkalla Liverpoolista Honoluluun laiva joutui myrskyyn Cap Hornin luona 4.10.1899. Huonoa säätä, jota kesti 49 päivää, alus menetti purjeita ja sai vaurioita sekä rikiin että kansirakenteisiin. Matka purjehdittiin 21.6. - 1.12.1899.

Matkalla 1800 tonnin kappaletavaralastissa Liverpoolista Adelaideen alus joutui myrskyihin Etelämerellä Cape Good of Hopen ja Adelaiden välillä. Laivaan iski hirmumyrsky 19.3.1905, jolloin matruusi putosi purjeita kiinni laittaessaan mastosta kannelle ja menehtyi heti. Laiva saapui Port Adelaideen 12.4.1905.

Laiva Geelongin satamassa Australiassa vuonna 1905. Suomen merimuseon kuvakokoelma.

Ahvenanmaalle rautaparkki ostettiin samalta varustamolta toukokuussa 1908 ja ostohinta oli 2800 puntaa.

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin Cardiffista Etelä-Afrikan Port Nollothiin 18.7. - 30.9.1908.

County of Merioneth.jpg (19899 bytes)

Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Vuonna 1911 matkalla painolastissa Etelä-Afrikan Delagoa Baysta Australian Port Adelaideen alus kärsi rikivaurion hirmumyrskyssä. Hirmumyrskyssä, joka alkoi 8.6.1911 ja kesti puolitoista vuorokautta, menetettiin kokkapuu, keulamärssytanko, keulaprammitanko ja isoröijeliraaka. Lisäksi tuli muita vaurioita. Matka tehtiin 26.5. - 12.7.1911.

Rautaparkki myytiin elokuussa 1911 Adelaide Steamship Companylle Port Adelaideen. Se sai uudeksi nimekseen Merion. Alus toimi mm. hiilivarastona Sydneyssä. Touko-kesäkuussa 1927 proomu hinattiin Fremantlesta Port Adelaideen. Matka oli 1500 mailia.

Matkoja vuosina 1908 - 1911

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser:			Row on a Russian Barque
(Adelaide)			The Advertiser, 9 January 1909, page 8
				Barque in a Gale
				The Advertiser, 14 July 1911, page 8
The Evening Bulletin:		Battle with High Seas
(Honolulu)			The Evening Bulletin, December 4, 1899, page 1
The Express and Telegraph:	A Sea Tragedy
(Adelaide)			The Express and Telegraph, 13 April 1905, page 1
Finlands Sjöfartstidning:	Åländskt fartyg utsatt för orkan
				Finlands Sjöfartstidning 26/1911, 22.7.1911 s. 3
Geelong Advertiser:		Mutiny at Sea. Men wanted desert
				Geelong Advertiser, 9 January 1909, page 3
The Hawaiian Star:		Six Weeks at the Cape
(Honolulu)			The Hawaiian Star, December 5, 1899, page 7
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
				Lieto 1979
				224 sivua (s. 106)
				ISBN 951-9064-31-1
The Mercury:			Mutiny aboard ship
(Hobart)			The Mercury, 9 January 1909, page 5
Newcastle Morning Herald
and Miners’ Advocate:		The County of Merioneth
				Newcastle Morning Herald and Miners’ Advocate, 26 February 1892, page 4
				A Rough Passage
				Newcastle Morning Herald and Miners’ Advocate, 27 December 1899, page 4
Nyström, Arnold:		Minnen från hav och hamn
Kapten				En jul i storm norr om Skottland
				Åbo Underrättelser 91/1916, 2.4.1916 s. 3-4
Sundberg, Göte:			"Från den vida oceanen"
sjökapten			Skeppsredaren Erik Nylund
				Mariehamn 2002
				344 s. (s.110-111)
				ISBN 952-5064-22-0
Sunderland Daily Echo and
Shipping Gazette:		Recollections of Wear Ships and Yards
				Sunderland Daily Echo and Shipping Gazette, 25 April 1939, page 2
The Sydney Morning Herald:	Sailor’s Tale of Mutiny
				The Sydney Morning Herald, 9 January 1909, page 7
Åbo Underrättelser:		Till Åland inköpt järnskepp
				Åbo Underrättelser 138/1908, 22.5.1908 s. 2
Åland:				Järnbarken County of Merioneth
				Åland 80/1910, 5.10.1910 s. 2
Ålands Sjöfart:			Redare på Åland
				Erik Nylund
				Ålands Sjöfart 1/1939
				Konsul Erik Nylund död
				Ålands Sjöfart 3/1944 s. 41-43

 

				Copyright © Jukka Mikkola