Cuba
Fregatti/parkkilaiva, rakennettu tammesta ja männystä, kuparilla ja raudalla kinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 11/1872.
Rakentaja:				Harward & Theobald, Richmond, Maine 1872, U.S.A.
Vesillelasku:				1872 syyskuu
Vetoisuus:				1141 brt, 1078 nrt
Kantavuus:				naftalasti 7000 bbls. (tynnyriä)
Painolasti:				350 tonnia
Mitat:					54,9 x 10,7 x 6,95 m
Miehistö:				15
Omistajat:
Victor Sundman ym., 
Maarianhamina				1900 elokuu - 17.1.1901
Päällikkö:
Erik Edvin Pettersson (1869-1932)	1900 - 17.1.1901

Fregatti rakennettiin varustamolle Capt & O Richmondiin.

Laiva purjehti painolastissa Mainen Bathista Baltimoreen, jonne saavuttiin 12.11.1872. Neitsytmatka purjehdittiin kivihiililastissa Baltimoresta Acapulcoon, jonne lähdettiin 14.12.1872.

Matkalla Liverpoolista San Franciscoon 17-vuotias merimies putosi rikistä ja hukkui 10.6.1876. Samalla matkalla alus joutui hirmumyrskyyn Cap Hornissa 17.6.1876, joka kesti 12 tuntia. Myrskyssä meri aaltoili yli aluksen ja rikkoi kansirakenteita. Toinen hirmumyrsky kohdattiin 4.7.1876 paikassa lat. = 58°E, long. = 68°L. Määräsatamaan saavuttiin 6.10.1876.

Vuonna 1877 rekisterissä American Lloyd’s Register omistaja on A.L. Theobald Richmondista ja vuoden 1878 rekisterissä omistaja on varustamo Schilling & Meinke Geestemündestä.

Rekisterissä American Lloyd’s Register of American and Foreign Shipping 1881 laiva on merkitty parkkilaivaksi.

Vuonna 1893 rekisterissä Record of American and Foreign Shipping omistaja on Gerhard Ihlder Bremerhavenista.

Matkalla Lontoosta Sandy Hookiin matruusi putosi rikistä yli laidan ja hukkui myrskyssä 7.4.1893 paikassa lat. = 41°34’P, long. = 38°06’L.

Vuonna 1897 rekisterissä Record of American and Foreign Shipping omistaja on J. Balleer Bremerhavenista.

Matkalla Hampurista New Yorkiin laiva menetti fokkamaston NW-myrskyssä. Matka purjehdittiin 22.3. - 26.5.1897.

Parkkilaiva ostettiin J. Balleerilta Bremerhavenista hampurilaisen meklarin välityksellä elokuun puolivälissä 1900 hintaan 1750 puntaa. Laiva oli ostohetkellä Lontoossa, jonne alus oli saapunut petrolilastissa New Yorkista 11.8.1900.

Ensimmäinen matka tehtiin Lontoosta Missisippin Ship Islandiin 13.9. - 2.11.1900.

Alus lähti puutavaralastissa (pitchpine) Missisippin Biloxista kohti Bristolia 10.12.1900. Parkki joutui myrskyyn 14.1.1901, joka voimistui hirmumyrskyksi. Jättiläisaalto iski alukseen rikkoen "skailetin", jolloin kajuutta täyttyi vedellä. Vettä tunkeutui ruumaan ja jatkuvasti pumppaamalla alus saatiin pysymään pinnalla. Mastot kaapattiin (katkaistiin) aluksen keventämiseksi 15.1.1901, jolloin pelastusveneet rikkoontuivat. Kannelle sytytettiin hätätulia, jotka havaittiin saksalaisesta s/s Barcelonasta. Laiva päällikkönään kapteeni Bohn pelasti 15 hengen miehistön vaikeissa olosuhteissa 17.1.1901. Laivaa jätettäessä vettä oli 9 jalkaa ruumassa. Hampurista kotoisin ollut s/s Barcelona oli matkalla kotisatamastaan New Yorkiin.

Parkkilaiva Cuba upposi Pohjois-Atlantilla paikassa lat. = 50º30'P, long. = 13º10'L. Miehistö vietiin New Yorkiin, jonne saavuttiin 21.1.1901.

Matkoja vuosina 1900 - 1901

Kirjoja ja kirjoituksia:
Daily Kennebec Journal:		Maine Ship-building News
				Daily Kennebec Journal, November 16, 1872, page 3
Hamburger Correspondent:	Verhandlungen des Seeamts zu Hamburg
				Hamburger Correspondent, 13.7.1894 Seite 4
Lewiston Evening Journal:	A Maine Vessel in a Storm
				Lewiston Evening Journal, 6.11.1876 page 2
New York Times:			Daring Rescue of a Shipwrecked Crew
				New York Times, February 1, 1901
Sjömanswännen:			Hwad wåra sjöman hafwa att utstå
				Sjömanswännen 4/1901 s. 54-55
Sundberg, Göte:			"Från den vida oceanen"
sjökapten			Skeppsredaren Erik Nylund
				Mariehamn 2002
				344 s. (s.64)
Åbo Underrättelser:		Fartygsköp
				Åbo Underrättelser 222/1900, 17.8.1900 s. 2
				Åländska barkskeppet "Cubas" undergång
				Åbo Underrättelser 53/1901, 24.2.1901 s. 3-4
				Finska Sjöassuransföreningen
				Åbo Underrättelser 57/1902, 28.2.1902 s. 3
Åland:				Fartygsköp
				Åland 76/1900, 14.8.1900 s. 2
				Sjöförklaringen med anledning af åländska barken "Cubas" undergång
				Åland 17/1901, 27.2.1901 s. 2

 

				Copyright © Jukka Mikkola