Dora ex Richard Rickmers
Kapteenintaulu Richard Rickmers. Maalannut kiinalainen merimaalari A Pun Woo 1800-luvun lopussa. Wikimedia Commons.
Parkki, rakennettu tammesta ja männystä, kuparilla kiinnitetty ja pohja metallilla peitetty 8/1881.
Tunnuskirjaimet: SJLH
Rakentaja: R.C. Rickmers, Geestemünde 1881, Saksa
Vetoisuus: 1469,32 brt, 1399,32 nrt
Kantavuus: 2100 dwt, kivihiililasti 1995 tonnia, puutavaralasti 960,167 s ft
Mitat: 62,25 x 11,40 x 7,60 m
Omistajat:
S.W. Landberg ym., Kotka 1910 - 1911
Päälliköt:
F. Kurko 1910 - 1911
Bruno Karl Anders Donner (1868-1925) 1912
Alus rakennettiin Rickmersin telakalla ja kuului Rickmersin laivastoon.
Laiva purjehti painolastissa Bremenistä Cardiffiin 7.8. - 20.8.1881. Neitsytmatka purjehdittiin Cardiffista 1995 tonnin kivihiililastissa Singaporeen 3.9. - 31.12.1881.
Matkalla Bremerhavenista Cardiffiin kovassa myrskyssä meri löi yli laivan ja kapteeni huuhtoutui yli laidan ja hukkui 5.3.1897 paikassa lat. = 50°18’N, long. = 01°50’W Englannin kanaalissa.
Vuonna 1901 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1901 Sailing Vessels omistaja on D.Heinrichs Bremerhavenista ja aluksen nimi on Dora.
Matkalla New Yorkista Lontooseen kohdattiin ruotsalainen parkkilaiva Amazon ajelehtimassa avuttomana myrskyssä 7.1.1901. Miehistö, kapteeni ja seitsemän miestä, pelastettiin vaikeissa olosuhteissa. Pelastustöissä Doran I-perämies valitettavasti hukkui. Lontooseen saavuttiin 21.1.1901. Doran päällikkö, kapteeni Anton Barenborg palkittiin myöhemmin kultamitalilla ja diplomilla sekä seitsemän matruusia rahapalkinnoilla pelastustyöstä.
Tammikuussa 1902 Saksan keisari Wilhelm II palkitsi kapteeni Barenborgin vielä kultakellolla kuvansa ja nimensä kera sekä mainitut seitsemän matruusia vielä uusilla rahapalkinnoilla.
Myöhemmin Ruotsin kuningas Oscar II lahjoitti hopeapokaalin ja Laeisz-Stiftung pelastusmitalin kullassa kapteeni Anton Barenborgille.
Matkalla Lontoosta Philadelphiaan liitulastissa sai laiva vuodon ja joutui menemään Fayaliin Azoreille 30.5.1902. Matka jatkui korjausten jälkeen Philadelphiaan 18.6.1902, jonne saavuttiin 27.7.1902.
Vuonna 1909 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1909 Sailing Vessels omistaja on J. Tear Arensburgista Saarenmaalta Virosta.
Kotkaan laiva ostettiin vuonna 1910.
Matkoja vuosina 1910 - 1911
Kirjoja ja kirjoituksia:
Brennecke, Jochen: Windjammer Koehlers verlagsgesellschaft Herford, 1968 408 Seiten (s. 199-200) ISBN 3 7822 0009 8
Finlands Sjöfartstidning: Finlands handelsflotta
Finlands Sjöfartstidning 26/1911, 22.7.1911 s. 2
Hamburger Fremdenblatt: Der Untergang der swedischen Bark Amazone Hamburger Fremdenblatt, 6.2.1901 Seite 22
Aus Geestemünde 17. Febr. Die deutsche Gesellschaft zur Rettung Schiffbrüchiger... Hamburger Fremdenblatt, 19.2.1901 Seite 10
Aus Bremen, 24. Januar... (Bark Amazon) Hamburger Fremdenblatt, 26.1.1902 Seite 23
Harburger Anzeigen und Nachrichten: Wilhelmshaven 3. September... (Bark Amazon) Harburger Anzeigen und Nachrichten, 4.9.1901 Seite 2
Stockholms Dagblad: Då barkskeppet "Amazon" gick under. Ur sjöförklaringen. Stockholms Dagblad 61/1901, 6.2.1901 sidan 5
Sveriges Sjöfartstidning: Belöningar för räddande af skeppsbesättning Sveriges Sjöfartstidning 41/1901, 8.10.1901 s. 2
Åland: Plötsligt dödsfall. Sjökaptenen Bruno Donner Åland 68/1925, 26.8.1925 s. 1, 2
Copyright © Jukka Mikkola