Dorothea
Laiva Riian lahdella vuonna 1905. Kuvan on lähettänyt Kari Warjus.
Rautafregatti/rautaparkki
Tunnuskirjaimet: SLCV
Rakentaja: Reiherstieg Schiffswerft & Maschinenfabrik, Hampuri 1869 - 1870, Saksa
Vesillelasku: 1870 huhtikuu
Vetoisuus: 1043,55 brt, 958,37 nrt
Kantavuus: 1600 dwt, puutavaralasti 450 standarttia, vehnälasti 1600 tonnia, kivihiililasti 1526 tonnia, riisilasti 15500 säkkiä
Mitat: 61,07 x 10,16 x 6,31 m
Miehistö: 1+2+11
Omistajat:
Lovisa Rederi Bolag, N. Tarasoff & Co., Loviisa 27.08.1902 - 05.07.1912 Rederiaktiebolaget Dorothea,Loviisa 05.07.1912 -
Päälliköt:
Klaes Richard Österholm (1861-1904) 1902 - 26.09.1904 (kuoli merellä matkalla Australiasta Falmouthiin) Lindholm 26.09.1904 - 1904 Walter Konrad Jansén (1874-1951) 1905 - 1909 Frans August Jansson (1877-1912/1913) 1909 - 1912/1913
Alus rakennettiin C. Woermannille Hampuriin. Hampurista lähdettiin Englantiin 5.11.1870. Cuxhavenista purjehdittiin 20.11.1870 Cardiffiin.
Neitsytmatka purjehdittiin 1450 tonnin kivihiililastissa Cardiffista Singaporeen 27.12.1870 - 15.4.1871.
Rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1892 Sailing Vessels omistaja on varustamo Reederei J.G. Lübken Elsflethistä.
Rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1897 Sailing Vessels laiva on merkitty rautaparkiksi.
Laiva ostettiin varustamolta Reederei J.G. Lübken Elsflethistä Saksasta hintaan 3500 puntaa (n. 87 500 markkaa) ja se oli ostohetkellä Belfastissa.
Ensimmäinen kaukomatka tehtiin puutavaralastissa Sundsvallista Kapkaupunkiin 27.11.1902 - 23.3.1903.
Alus sai pahan rikivaurion kovassa myrskyssä Irlannin rannikolla 8/9.12.1910 ollessaan kappaletavaralastissa matkalla Seyechelleiltä Lontooseen. Kalastusalus Apley hinasi parkin Queenstownin redille, jonne saavuttiin 10.12.1910.
Samalla matkalla miehistö sairastui beriberi-tautiin (keripukkiin) ja yksi sen jäsenistä kuoli merellä. Seitsemän miestä joutui sairaalaan Queenstownissa.
Merikapteeni W.K. Jansén (1874 - 1951) . Hän toimi päällikkönä teräsfregatissa Pampa 1913 - 1915. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 7/1927.
Parkki lähti Alabaman Mobilesta Meksikon lahdelta
puutavaralastissa kohti Rio de Janeiroa 16.12.1912. Alus havaittiin ajelehtimassa Bermudan
lähettyvillä paikassa lat.= 36°P, long.= 69°L. Havainto tehtiin englantilaisesta s/s Bermudianista
5.1.1913. Parkki oli joutunut hirmumyrskyyn, sillä koko takila, kansirakenteet ym. olivat
huuhtoutuneet mereen. Miehistöstä, joka käsitti 14 miestä, ei näkynyt jälkeäkään.
Heistä kuusi oli suomalaisia.
Samoihin aikoihin saksalainen höyrylaiva, joka oli lähtenyt Port Arthurista läheltä
Mobilea kohti Hampuria katosi myös matkalla jäljettömiin.
Hylkyjen poistoon erikoistunut amerikkalainen hävittäjä Seneca löysi Dorothean noin 300 mailia Bermudasta luoteeseen paikassa lat. = 36°18’P, long. = 69°01’L ja hinasi hylyn Bermudaan 22.1.1913.
Hirmumyrskyn jäljiltä. Kuva on otettu Yhdysvaltain rannikkovartioston kutteri Senecalta. Eirik Hornborg: Segelsjöfartens historia.
Matkoja vuosina 1902 - 1912
Kirjoja ja kirjoituksia:
Borgåbladet: Dödsfall. Kapten Richard Österholm Borgåbladet 80/1904, 12.10.1904 s. 1, 2
Bunbury Herald: The Recent Drowning Fatality Bunbury Herald, 24 August 1903, page 2
Finlands Sjöfartstidning: Bksk. Dorothea förlist Finlands Sjöfartstidning 5/1913, 1.2.1913 s. 2
Barkskeppet Dorothea Finlands Sjöfartstidning 7/1913, 15.2.1913 s. 3
Bk. Dorotheas af Lovisa undergång i Atlanten Finlands Sjöfartstidning 14/1913, 5.4.1913 s. 2
Sjörättsmål Finlands Sjöfartstidning 40/1913, 4.10.1913 s. 3
Jansén, W.K.: Linjen passeras. Döpelseakten Kapten Suomen Merenkulun aikakauslehti Nautisk Tidskrift för Finland n:o 27 joulukuu/1919
Min första sjöresa (1890) Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1928 s. 155-156
Jansson, F.A.: Dorotheas haveri Kapten Kaptenen berättar Finlands Sjöfartstidning 52/1910, 31.12.1910
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 107) ISBN 951-9064-31-1
Merimiehen Ystäwä: Purjelaiva Dorothean perikato Merimiehen Ystäwä 5/1913 s. 74
Sjömanswännen: Barken Dorotheas undergång Sjömanswännen 5/1913 s. 74-75
Suomen Merenkulku: 50 år. Kapten Walter Konrad Jansén. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1924 s. 153
Sjöfolket huvudkandidat vid riksvalet den 1 och 2 juli. Kapten W.K. Jansén (biografiska uppgifter) Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7/1927 s. 196
60 år. Sjökapten Walter Konrad Jansén. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1934 s. 183
70 år. Sjökapten Walter Konrad Jansén. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1944 s. 188
75 år. Sjökapten Walter Konrad Jansén. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1949 s. 130
Dödsfall. Sjökapten Walter Konrad Jansén. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1951 s. 111
Västra Finland: Dorotheas haveri Kaptenen berättar Västra Finland 150/1910, 24.12.1910 s. 3
Havets hemligheter Västra Finland 36/1913, 1.4.1913 s. 3
Warjus, Kari: Loviisalaisparkki Dorothean arvoitus kuvitettu moniste, 18 sivua
Åbo Underrättelser: Nytt fartyg Åbo Underrättelser 236/1902, 1.9.1902 s. 4
Från sjön Åbo Underrättelser 158/1906, 15.6.1906 s. 4
Åland: Havets hemligheter Bk. "Dorotheas" undergång i Atlanten Åland 27/1913, 5.4.1913 s. 3
Östra Nyland: Nyheter från sjön Östra Nyland 15/1906, 24.2.1906 s. 2
Notiser från sjön Östra Nyland 46/1906, 13.6.1906 s. 3
Barkskeppet Dorothea Östra Nyland 8/1913, 29.1.1913 s. 2
Barken Dorotheas af Lovisa undergång i Atlanten Östra Nyland 30/1913, 19.4.1913 s. 3
Nikolai Tarasoff död Östra Nyland 40/1930, 24.5.1930 s. 2
Copyright © Jukka Mikkola