Earl of Zetland
A.D. Edwardes Collection. State Library of South Australia.
Rautafregatti
Tunnuskirjaimet: VBNS
Rakentaja: Archibald McMillan & Son, Dumbarton 1875, Skotlanti
Vetoisuus: 1468,77 brt, 1395,33 nrt
Vesillelasku: Dumbarton, 25.08.1875
Kantavuus: kivihiililasti 2045 tonnia, puutavaralasti 700 standarttia, vehnälasti 35395 säkkiä, kerosiinilasti 26950 laatikkoa
Mitat: 71,00 x 11,65 x 6,69 m
Omistajat:
A.E. Blom, John Rivell, Jens Alexander Zachariassen ym., Uusikaupunki 04.12.1898 - 12.10.1905
Jens Alexander Zachariassen (1839 - 1902). K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).
Päälliköt:
Axel Enok Fagerlund (1862-1902) 04.12.1898 - 25.05.1902 Isak Ekholm (1840-1934) 25.05.1902 - 12.10.1905
Fregatti rakennettiin varustamolle Alexander Thomson and Nephew Grangemouthista. Alus kuljetti siirtolaisia Uuteen Seelantiin. Neitsytmatka tehtiin Lontoosta Port Chalmersiin 79 päivässä 15.3. - 3.6.1875. Mukana matkalla oli 341 siirtolaista. Yksi kuolema ja seitsemän syntymää tapahtui matkan aikana.
Vuonna 1880 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping omistaja on J.R Menzies Glasgowista.
Matkalla Glasgowista Sydneyhyn matruusi putosi korkealta rikistä ja menehtyi välittömästi 23.9.1883. Matka purjehdittiin 2.8. - 12.11.1883.
Viimeinen matka skotlantilaisomistuksessa tehtiin kappaletavaralastissa Sydneystä Lontooseen 15.6. - 1.10.1898.
Suomeen fregatti ostettiin hintaan noin 5000 puntaa 4.12.1898 varustamolta J.R. Menzies Glasgowista.
Ensimmäinen matka tehtiin suomalaisomistuksessa Lontoosta Kapkaupunkiin, jonne lähdettiin 20.1.1899. Matkalla katkesivat isomärssytanko ja mesaaniprammitanko myrskyssä. Määräsatamaan saavuttiin 10.4.1899.
Matkalla kappaletavaralastissa Lontoosta Melbourneen laivan keularuumassa syttyi tulipalo myrskyssä 9.5.1900 paikassa lat. = 40ºE, long. = 58.8ºI. Tulipalo saatiin kuitenkin onneksi sammumaan kanteen hakatun reiän avulla, jonka kautta ruumaan mennyt vesi sammutti tulipalon. Matka purjehdittiin 24.2. - 15.6.1900.
Vuonna 1900 matkalla fosfaattilastissa Liverpoolista Australian Fremantleen laiva joutui kovaan luoteismyrskyyn ja korkeaan merenkäyntiin ollessaan hinauksessa lähellä Irlannin Skerriesia. Hinausköysi katkesi ja alus joutui purjeettomana oman onnensa nojaan. Purjeita laitettiin niin nopeasti kuin mahdollista ja selvittiin ajautumisesta rantaan. Nelimastoparkki Primsore Hill lähti Liverpoolista samana päivänä 27.12.1900 kuin Earl of Zetland ja tuhoutui. Matka oli myrskyinen aina Madeiran korkeudelle saakka ja se purjehdittiin 27.12.1900 - 6.4.1901.
Ankkurissa Port Adelaidessa. Kuva on vuodelta 1901. Niilo Jussila (1917 - 1996): Merenkyntäjiä Uudestakaupungista.
Vuonna 1903 alus purjehti Etelä-Afrikan Algoa Baysta Tanskan Helsingöriin 73 vuorokaudessa (5.3. - 18.5.1903).
Matkalla Dublinista Missisippin Gulfportiin merimies hukkui 8.10.1904 Karibian merellä. Matka purjehdittiin 13.9. - 27.10.1904.
Fregatti purjehti karille Vangin tienoilla Bornholmin rannikolla aamuyöllä 5.10.1905 ollessaan matkalla puutavaralastissa Sundsvallista Etelä-Afrikan Delagoa Bayhin. Onnettomuuden aikana näkyvyys oli huono sateesta johtuen. Miehistö pelastui ja osa kalustosta sekä lastista saatiin myöhemmin pelastettua. Laiva jäi hylyksi.
Matkoja vuosina 1899 - 1905
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser: A Stormy Voyage (Adelaide) The Advertiser, 9 May 1901, page 4
The Argus: Fire at Sea (Melbourne) The Argus, 16 June 1900, page 14
Auckland Star: Splendid Passage of an English Ship Auckland Star, 4 June 1875, page 3
Ekholm, I.: Earl of Zetlandin haaksirikko. Meriselitys Kapteeni Uudenkaupungin Sanomat 121/1905, 21.10.1905
Evening News: Along the Wharves (Sydney) Evening News, 13 November 1883, page 2
Falkirk Herald: Arrival of the Ship Earl of Zetland in Otago Falkirk Herald, 19 August 1875, page 3
The Glasgow Herald: Launches The Glasgow Herald, 26 January 1875, page 6
Hella, Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001 612 sivua, (s. 284) ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Jussila, Niilo: Merenkyntäjiä Uudestakaupungista Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö Uusikaupunki 1981 154 sivua (s. 24) ISBN 951-99317-4-0
Uudenkaupungin laivat Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö Uusikaupunki 1987 96 sivua (s. 15) ISBN 951-99912-9-8
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 58) ISBN 951-9064-31-1
Newcastle Morning Herald and Miners’ Advocate: The Earl of Zetland Newcastle Morning Herald and Miners’ Advocate, 6 April 1895, page 4
Earl of Zetland - Smart Passage Newcastle Morning Herald and Miners’ Advocate, 21 May 1895, page 4
Rauman Lehti: Kilpapurjehdus Etelä-Afrikkaan Rauman Lehti 125/1903, 31.10.1903 s. 4
The Register: A Stormy Voyage (Adelaide) The Register, 9 May 1901, page 4
The Sydney Morning Herald: The Earl of Zetland The Sydney Morning Herald, 29 june 1887, page 10
The Earl of Zetland - A Protracted Voyage The Sydney Morning Herald, 24 March 1890, page 8
Fire on a Russian Ship The Sydney Morning Herald, 16 June 1900, page 9
Turun Sanomat: Kuollut. Merikapteeni Isak Ekholm Turun Sanomat 244/1934, 11.9.1934 s. 4
Uudenkaupungin Sanomat: Kuollut. Urkutehtailija Jens Alexander Zachariassen Uudenkaupungin Sanomat 20/1902, 17.6.1902 s. 2
Kilpapurjehdus Etelä-Afrikkaan Uudenkaupungin Sanomat 124/1903, 31.10.1903 s. 4
Uusikaupunkilainen laiwa joutunut haaksirikkoon Itämerellä Uudenkaupungin Sanomat 115/1905, 7.10.1905 s. 1
Jens Alexander Zachriassen Uudenkaupungin Sanomat 57/1939, 23.5.1939 s. 2
Vakka-Suomi: Kuollut. Kauppias John Riwell Vakka-Suomi 101/1917, 11.9.1917 s. 3
Åbo Underrättelser: Dödsfall. Kapten Axel Enok Fagerlund Åbo Underrättelser 142/1902, 29.5.1902 s. 2
Skeppsbrott Åbo Underrättelser n:o 272B/1905, 8.10.1905 s. 2
Copyright © Jukka Mikkola