Earl of Zetland

A.D. Edwardes Collection. State Library of South Australia.

Rautafregatti
Tunnuskirjaimet:		VBNS
Rakentaja:			Archibald McMillan & Son, Dumbarton 1875, Skotlanti
Vetoisuus:			1468,77 brt, 1395,33 nrt
Vesillelasku:			Dumbarton, 25.08.1875
Kantavuus:			kivihiililasti 2045 tonnia, puutavaralasti 700 standarttia, vehnälasti 35395 säkkiä, kerosiinilasti 26950 laatikkoa
Mitat:				71,00 x 11,65 x 6,69 m
Omistajat:
A.E. Blom, John Rivell,
Jens Alexander Zachariassen
ym., Uusikaupunki		04.12.1898 - 12.10.1905
J.A. Zachariassen.jpg (5604 bytes)
Jens Alexander Zachariassen  (1839 - 1902). K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).
Päälliköt:
Axel Enok Fagerlund (1862-1902)	04.12.1898 - 25.05.1902
Isak Ekholm (1840-1934)		25.05.1902 - 12.10.1905

Fregatti rakennettiin varustamolle Alexander Thomson and Nephew Grangemouthista. Alus kuljetti siirtolaisia Uuteen Seelantiin. Neitsytmatka tehtiin Lontoosta Port Chalmersiin 79 päivässä 15.3. - 3.6.1875. Mukana matkalla oli 341 siirtolaista. Yksi kuolema ja seitsemän syntymää tapahtui matkan aikana.

Vuonna 1880 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping omistaja on J.R Menzies Glasgowista.

Matkalla Glasgowista Sydneyhyn matruusi putosi korkealta rikistä ja menehtyi välittömästi 23.9.1883. Matka purjehdittiin 2.8. - 12.11.1883.

Viimeinen matka skotlantilaisomistuksessa tehtiin kappaletavaralastissa Sydneystä Lontooseen 15.6. - 1.10.1898.

Suomeen fregatti ostettiin hintaan noin 5000 puntaa 4.12.1898 varustamolta J.R. Menzies Glasgowista.

Ensimmäinen matka tehtiin suomalaisomistuksessa Lontoosta Kapkaupunkiin, jonne lähdettiin 20.1.1899. Matkalla katkesivat isomärssytanko ja mesaaniprammitanko myrskyssä. Määräsatamaan saavuttiin 10.4.1899.

Matkalla kappaletavaralastissa Lontoosta Melbourneen laivan keularuumassa syttyi tulipalo myrskyssä 9.5.1900 paikassa lat. = 40ºE, long. = 58.8ºI. Tulipalo saatiin kuitenkin onneksi sammumaan kanteen hakatun reiän avulla, jonka kautta ruumaan mennyt vesi sammutti tulipalon. Matka purjehdittiin 24.2. - 15.6.1900.

Vuonna 1900 matkalla fosfaattilastissa Liverpoolista Australian Fremantleen laiva joutui kovaan luoteismyrskyyn ja korkeaan merenkäyntiin ollessaan hinauksessa lähellä Irlannin Skerriesia. Hinausköysi katkesi ja alus joutui purjeettomana oman onnensa nojaan. Purjeita laitettiin niin nopeasti kuin mahdollista ja selvittiin ajautumisesta rantaan. Nelimastoparkki Primsore Hill lähti Liverpoolista samana päivänä 27.12.1900 kuin Earl of Zetland ja tuhoutui. Matka oli myrskyinen aina Madeiran korkeudelle saakka ja se purjehdittiin 27.12.1900 - 6.4.1901.

Earl of Zetland.jpg (44514 bytes)

Ankkurissa Port Adelaidessa. Kuva on vuodelta 1901. Niilo Jussila (1917 - 1996): Merenkyntäjiä Uudestakaupungista.

Vuonna 1903 alus purjehti Etelä-Afrikan Algoa Baysta Tanskan Helsingöriin 73 vuorokaudessa (5.3. - 18.5.1903).

Matkalla Dublinista Missisippin Gulfportiin merimies hukkui 8.10.1904 Karibian merellä. Matka purjehdittiin 13.9. - 27.10.1904.

Fregatti purjehti karille Vangin tienoilla Bornholmin rannikolla aamuyöllä 5.10.1905 ollessaan matkalla puutavaralastissa Sundsvallista Etelä-Afrikan Delagoa Bayhin. Onnettomuuden aikana näkyvyys oli huono sateesta johtuen. Miehistö pelastui ja osa kalustosta sekä lastista saatiin myöhemmin pelastettua. Laiva jäi hylyksi.

Matkoja vuosina 1899 - 1905

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser:		A Stormy Voyage
(Adelaide)		The Advertiser, 9 May 1901, page 4
The Argus:		Fire at Sea 
(Melbourne)		The Argus, 16 June 1900, page 14
Auckland Star:		Splendid Passage of an English Ship
			Auckland Star, 4 June 1875, page 3
Ekholm, I.:		Earl of Zetlandin haaksirikko. Meriselitys
Kapteeni		Uudenkaupungin Sanomat 121/1905, 21.10.1905
Evening News:		Along the Wharves
(Sydney)		Evening News, 13 November 1883, page 2
Falkirk Herald:		Arrival of the Ship Earl of Zetland in Otago
			Falkirk Herald, 19 August 1875, page 3
The Glasgow Herald:	Launches
			The Glasgow Herald, 26 January 1875, page 6
Hella, Tenho:		Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä
			Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet
			Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001
			612 sivua, (s. 284)
			ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Jussila, Niilo:		Merenkyntäjiä Uudestakaupungista
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
			Uusikaupunki 1981
			154 sivua (s. 24)
			ISBN 951-99317-4-0
			Uudenkaupungin laivat
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
			Uusikaupunki 1987
			96 sivua (s. 15)
			ISBN 951-99912-9-8
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 58)
			ISBN 951-9064-31-1
Newcastle Morning Herald
and Miners’ Advocate:	The Earl of Zetland
			Newcastle Morning Herald and Miners’ Advocate, 6 April 1895, page 4
			Earl of Zetland - Smart Passage
			Newcastle Morning Herald and Miners’ Advocate, 21 May 1895, page 4
Rauman Lehti: 		Kilpapurjehdus Etelä-Afrikkaan
			Rauman Lehti 125/1903, 31.10.1903 s. 4
The Register:		A Stormy Voyage
(Adelaide)		The Register, 9 May 1901, page 4
The Sydney Morning
Herald:			The Earl of Zetland
			The Sydney Morning Herald, 29 june 1887, page 10
			The Earl of Zetland - A Protracted Voyage
			The Sydney Morning Herald, 24 March 1890, page 8
			Fire on a Russian Ship
			The Sydney Morning Herald, 16 June 1900, page 9
Turun Sanomat:		Kuollut. Merikapteeni Isak Ekholm
			Turun Sanomat 244/1934, 11.9.1934 s. 4
Uudenkaupungin Sanomat:	Kuollut. Urkutehtailija Jens Alexander Zachariassen
			Uudenkaupungin Sanomat 20/1902, 17.6.1902 s. 2
			Kilpapurjehdus Etelä-Afrikkaan
			Uudenkaupungin Sanomat 124/1903, 31.10.1903 s. 4
			Uusikaupunkilainen laiwa joutunut haaksirikkoon Itämerellä
			Uudenkaupungin Sanomat 115/1905, 7.10.1905 s. 1
			Jens Alexander Zachriassen
			Uudenkaupungin Sanomat 57/1939, 23.5.1939 s. 2
Vakka-Suomi:		Kuollut. Kauppias John Riwell
			Vakka-Suomi 101/1917, 11.9.1917 s. 3
Åbo Underrättelser:	Dödsfall. Kapten Axel Enok Fagerlund
			Åbo Underrättelser 142/1902, 29.5.1902 s. 2
			Skeppsbrott
			Åbo Underrättelser n:o 272B/1905, 8.10.1905 s. 2

 

			Copyright © Jukka Mikkola