Eläköön
28.5.1922 matkalla suolalastissa San Carloksesta Turkuun. Niilo Jussila (1917 - 1996): Uudenkaupungin laivat.
Parkkilaiva, rakennettu puusta
Tunnuskirjaimet: VBTD/OHSK
Rakentaja: Emanuel Eklund (1846-1919), J. Lehtonen, Varvinmäki. Uusikaupunki 1919 - 1920
Vesillelasku: 02.10.1920
Vetoisuus: 827,06 brt, 755,97 nrt
Kantavuus: 1400 dwt, suolalasti 1400 tonnia, kaoliinilasti 1400 tonnia, puutavaralasti 412 standarttia
Mitat: 63,85/63,48 x 11,00 x 5,22 m (syväys täydessä lastissa 5,50 m)
Isomaston korkeus veden pinnasta: 41 metriä
Miehistö: 1+2+1+10
Omistajat:
Uudenkaupungin Laiva Oy, Uusikaupunki 1920 - 1932 helmikuu Gustaf Erikson, Maarianhamina 08.03.1933 - 1936 Rederi Ab Eläköön (Erikson) 1936 - 29.09.1943 Satakunnan Laiva Oy, Helsinki 29.09.1943 - 31.07.1944 Rauman Alus Oy, Rauma (Arvo Holmen) 31.07.1944 - 1949
Merikapteeni Juho Saarinen (1866 - 1943). K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).
Päälliköt:
Karl Wilhelm Sillstén (1863-1929) 03.12.1920 - 21.10.1921 (toimi Uudenkaupungin satamakapteenina vuodesta 1927 lähtien aina kuolemansa saakka) Johan Anton Jansson (1863-1930) 21.10.1921 - 10.08.1926 Eskil Rafael Hellsten (1889-1972) 10.08.1926 - 14.11.1927 Väinö Valter Niemi (1887-1961) 14.11.1927 - 1928 joulukuu Frans Aarne Lehtinen (1890- 31.05.1929 - 1930 kesäkuu Fredrik Konstantin Wall (1874-1946) 22.06.1931 - 19.12.1931 Karl Johan Eriksson (1871-1956) 1933 - 1935 Johannes Levi Dahlsten (1904-1998) 1936 Karl Fridolf Lindgren (1879-1948) 1937 kesäkuu - 1939 syyskuu
Neitsytmatka tehtiin puutavaralastissa Uusikaupungista Barcelonaan 15.12.1920 - 20.3.1921.
Vuonna 1924 laiva teki matkan Lontoosta painolastissa Jamaikan Port Mariaan, jonne saavuttiin 7.3.1924. Sieltä jatkettiin puolessa väripuulastissa Montego Bayhin. Paluu Ranskan Le Havreen alkoi täydessä lastissa 9.4.1924 ja määräsatamaan saavuttiin 1.6.1924.
Samana vuonna matkalla puutavaralastissa Ruotsin Härnösandista Lontooseen alus joutui ankaraan myrskyyn Skagerrakissa ja Pohjanmerellä. Tämä seurauksena se joutui tuuliajolle jopa 40 vuorokaudeksi ennen pääsemistään hätäsatamaan Norjan Helgeroaan 4.1.1925. Myrskyssä laiva oli menettänyt osan kansilastistaan. Matka jatkui Helgeroasta 26.1.1925 ja Lontooseen saavuttiin 3.2.1925.
Merikapteeni Anton Jansson (1863-1932). Niilo Jussila: Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista.
Matkalla painolastissa Lontoosta Uusikaupunkiin alus joutui yhteentörmäykseen tanskalaisen höyrylaiva Helgan kanssa sakeassa sumussa illalla 6.11.1926 Ahvenanmerellä. Törmäyksessä klyyvaripuomi katkesi ja keulaan tuli iso aukko. Niin ikään ankkuri putosi naapurilaivan perämiehen hyttiin, joka ei onneksi ollut hytissään. Laiva joutui hakeutumaan hätäsatamaan Maarianhaminaan, josta jatkettiin matkaa Uusikaupunkiin telakointia varten.
Merikapteeni Väinö Niemi (1887 - 1961). Hän toimi aikaisemmin päällikkönä teräsfregatissa Kensington 1923 - 1924. Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).
J. Ferrell Colton: Last of The Square-rigged Ships (1937).
Alus lähti Englannin Foweysta 1400 tonnin kaoliinilastissa kohti Italian Genovaa 26.1.1930, mutta sai kovassa myrskyssä niin paljon vaurioita, että joutui sen vuoksi menemään hätäsatamaan Falmouthiin korjauksia varten 30.1.1930. Siellä lasti purettiin ja laiva julistettiin hylyksi huhtikuussa 1930. Se ostettiin kuitenkin huutokaupalla vakuutusyhtiöltä jälleen uusikaupunkilaisten haltuun.
Merikapteeni Fredrik K. Wall (1874 - 1946). Hän toimi päällikkönä nelimastokuunarissa Bandi vuonna 1932. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 5/1944.
Kesällä 1938 alus teki filmiristeilyjä Itämerellä, jotka liittyivät kahteen ruotsalaiselokuvaan (6.7. - 1.9.1938). Ne olivat "Styrman Karlssons flammor" ja "På kryss med Albertina."
Vuonna 1939 laiva vei puutavaralastin Veitsiluodosta Esbjergiin Tanskaan.
© Merikapteeni Hannu Vartiainen.
Väinö Vuorisalo on rakentanut laivasta pienoismallin vuonna 1926, joka on Uusikaupungissa.
Sisarlaiva oli parkkilaiva Warma.
Matkoja vuosina 1920 - 1939
Kirjoja ja kirjoituksia:
Anderson, John: Elakoon of Mariehamn Sea Breezes Vol. XXI. No. 207 February 1937 p. 210
Colton, J. Ferrell: Last of the Square-rigged Ships Captain G.P. Putnam's Sons New York 1937 288 pp. (p. 95-96) With 74 Illustrations
Gustavsson, Per: Eläköön - en slocknad filmstjärna Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2013-2014:26 Mariehamn 2014 189 s. (s. 79-85) ISSN 0788-799X
Grönstrand, Lars: "Sic transit gloria mundi" fil.mag. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1946 s. 2-4, 33
Träbarken Eläköön
Ålands Sjöfart 4/1976 s. 159-164
Åländska skeppsporträtt i ord och bild Mariehamn 1978 Ålands Tidnings-Tryckeri Ab 291 sivua (s. 63-72) ISBN 951-99156-9-9
Illonen, Eeva: Slipi Uudenkaupungin telakan vaiheita 75 vuoden aikana Helsinki 1967 80 sivua (s. 39), kuvitettu
Jussila, Niilo: Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö Uusikaupunki 1984 247 sivua (s. 70-71)
Uudenkaupungin laivat Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö Uusikaupunki 1987 96 sivua (s. 32) ISBN 951-99912-9-8
Kåhre, Karl: 100 år sedan Gustaf Erikson föddes sjökapten Ålands Sjöfart 3/1972 s. 77-80
The Gustaf Erikson Fleet Ålands Sjöfart 2/1976 s. 51-53
Länsi-Suomi: 60 vuotta. Merikapteeni Fredrik Konstantin Wall Länsi-Suomi 104/1934, 10.5.1934 s. 3
Rouhio, Antti: Uljas, Yxpila ja Eläköön Wiljam Siivosen suuri seikkailu Brassip piukka Rauman Merimuseoyhdistyksen julkaisuja n:o 1 Rauma 1988 83 sivua (s. 73-82) ISBN 952-90025-9-9
Suomen Merenkulku: 70 vuotta. Merikapteeni Fredrik Konstantin Wall Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1944 s. 187
60 vuotta. Merikapteeni Väinö Niemi Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1947 s. 351
80 år. Sjökapten Karl Johan Eriksson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1951 s. 108
Merikapteeni Eskil Rafael Hellsten 70 v Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1959 s. 58
Kuollut. Merikapteeni Väinö Niemi Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1962 s. 30
Merikapteeni Eskil Rafael Hellsten 80 v Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1969 s. 40
70 år. Sjökapten Levi Dahlsten Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1974 s. 19
Turun Sanomat: Kuollut. Merikapteeni K.V. Sillsten Turun Sanomat 351/1929, 24.12.1929 s. 8
Merikapteeni Juho Saarinen 70-vuotias Turun Sanomat 144/1936, 30.5.1936 s. 5
Uudenkaupungin Sanomat: Kapteeni Johannes Arvid Malén - muistokirjoitus Uudenkaupungin Sanomat 140/1924, 6.12.1924 s. 1, 2
"Eläköön" vaikea matka Ollut tuuliajolla 40 vuorokautta Uudenkaupungin Sanomat 3/1925, 10.1.1925 s. 3
Kuollut. Merikapteeni Johan Anton Jansson Uudenkaupungin Sanomat 98/1930, 2.9.1930 s. 2
Kapt. Juho Saarisen 70-vuotispäivä Uudenkaupungin Sanomat 60/1936, 4.6.1936 s. 2
Vakka-Suomi: Eläköön vesille Vakka-Suomi 112/1920, 5.10.1920 s. 2
Varjonen, Kaiku: Meren ja Jumalan armoilla luotsivanhin Uudenkaupungin viimeiset purjelaivat 1914 - 1942 Uudenkaupungin kirjapaino Oy, Uusikaupunki 1976 261 sivua (s. 201-229)
Vartiainen, Hannu: Rauman merenkulun historia merikapteeni Rauman merimuseo 2016 606 sivua (s. 554-555) ISBN 978-952-68562-0-9
Åbo Underrättelser: Fartygs utskjutning i Nystad Åbo Underrättelser 257/1920, 3.10.1920 s. 7
Eläköön hade drivit omkring i fyrtio dygn Åbo Underrättelser 8/1925, 8.1.1925 s. 3
Två fartyg som haft haverier Åbo Underrättelser 306/1926, 9.11.1926 s. 1
Kollisionenen Helga - Eläköön Åbo Underrättelser 316/1926, 19.11.1926 s. 1
Åland: Gustaf Erikson 70 år idag Åland 120/1942, 24.10.1942 s. 1
Barkskeppet Eläköön Åland 12/1946, 29.1.1946 s. 2
Ålands Sjöfart: Redare på Åland. Gustaf Erikson Ålands Sjöfart 1/1939 s. 21
Sjöfartsrådet Gustaf Erikson 70 år
Ålands Sjöfart 4/1942
Vår redarkung Gustaf Erikson - In memoriam Ålands Sjöfart 1/1947 s. 7-9
Hyllningar till sjöfartsrådet Gustaf Eriksons minne Ålands Sjöfart 1/1947 s. 10-12
Vår redarkung Gustaf Erikson in memoriam - 10 års - minne Ålands Sjöfart 2/1957 s. 25-27
Copyright © Jukka Mikkola