Else ex Daphne ex Mathilde Deussen ex Daphne
Hinauksessa matkalla Avon-jokea pitkin Bristoliin. © Merikapteeni Hannu Vartiainen.
Rautafregatti/rautaparkki
Tunnuskirjaimet: TNPR
Rakentaja: John Reid & Co., Port Glasgow 1869, Skotlanti
Vesillelasku: Glen yard, 12.06.1869
Vetoisuus: 979,67 brt, 870,94 nrt
Kantavuus: 1500 dwt, vehnälasti 12013 säkkiä, kivihiililasti 1334 tonnia
Mitat: 60,00 x 10,10 x 6,36 m
Miehistö: 1+2+1+11
Omistajat:
Hugo Lundqvist (1878-1936) ym., Maarianhamina 1924 heinäkuu - 1926
Päällikkö:
Erik Alfred Öfverström (1886-1935) 1924 - 1926
Laiva rakennettiin varustamolle McDiarmid, Greenshields & Co. Liverpooliin Itä-Intian ja Kiinan liikenteeseen. Neitsytmatka purjehdittiin Port Glagowista Liverpoolin kautta Calcuttaan 7.7. - 14.11.1869.
Vuonna 1890 rekisterissä Record of American and Foreign
Shipping omistaja on varustamo McDiarmid, Greenshields & Co.
Vuonna 1891 rekisterissä Record of American and Foreign Shipping omistaja on
H.N.A. Meyer Hampurista. Uusi nimi on Mathilde Deussen. Uusi omistaja
takiloi aluksen parkiksi ja laiva oli siirtynyt uudelle Blankenesesta kotoisin
olevalle omistajalle jo vuonna
1889.
Joulukuussa 1896 rautaparkki siirtyi varustamolle Mentz, Decker & Co. Hampuriin.
Matkalla painolastissa Hampurista Fredrikstadiin laiva kärsi haaksirikon Lillesundin luona 28.1.1897. Se tuomittiin hylyksi. Norjalaiset saivat kuitenkin laivan kelluvaksi ja kunnostettua varustamolle Actieselskabet "Daphne" (J. Aalborg) Krageroon Norjaan ja nimeksi tuli jälleen Daphne.
Vuonna 1908 uusi omistaja oli Brødr. Jakobsen (Ferdinand ja Jørgen Jacobsen) Fredrikstadista. Uusi nimi oli Else.
Vuonna 1912 omistajaksi tuli varustamo Aktieselskabet "Else" (Ferdinand Jakobsen) Fredrikstadista.
Heinäkuussa 1916 laiva joutui ankaraan hirmumyrskyyn Atlantilla ja menetti melkein koko rikinsä. Myrskyssä vaurioita tuli kansirakenteisiin ja veneet menivät yli laidan. Laiva ajelehti avuttomana Floridan Pensacolan edustalle.
Ahvenanmaalle alus ostettiin samalta varustamolta Aktieselskabet "Else"(Ferdinand Jakobsen) Fredrikstadista ja ensimmäinen matka tehtiin painolastissa Fredrikstadista Reposaareen. Sieltä vietiin puutavaralasti Lontooseen.
Alus purjehti sakeassa sumussa karille lähellä Skagin niemeä Selkämerellä matkalla painolastissa Maarianhaminasta Piteån satamaan 1.6.1926 ja vaurioitui purjehduskelvottomaksi. Miehistö pelastui.
Matkoja 1924 - 1926
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Canberra Times: The Firewood Fleet The Canberra Times, 21 February 1929, page 3
Fredrikstads Blad: Barken "Else" i full storm i Atlanterhavet 1916 Fredrikstads Blad 40/1980, 16.2.1980 side 12
Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette: Launch Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette, 14 June 1869 page 1
Hamburger Fremdenblatt: Hamburgisches Seeamt. Hamburger Fremdenblatt, 30.1.1897 Seite 6
Kåhre, Georg Den åländska segelsjöfartens historia magister Ålands Nautical Club r.f. Kåhre, Karl Mariehamn 1988 sjökapten: 815 s. (s. 605-606) ISBN 951-99965-1-6
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 111) ISBN 951-9064-31-1
Meyer, Jürgen: 150 Jahre Blankeneser Schiffahrt Dr. 1785 - 1935 Verlag Egon Heinemann 1968 302 Seiten (s. 29, 91, 222-223)
Hamburgs Segelschiffe 1795 - 1945 Verlag Egon Heinemann Norderstedt 1971 296 Seiten (s. 168)
Newcastle Morning Herald and Miners’ Advocate: The Mathilde Deussen Newcastle Morning Herald and Miners’ Advocate, 14 January 1893, page 4
Sundberg, Göte: "Från den vida oceanen" sjökapten Skeppsredaren Erik Nylund Mariehamn 2002 344 s. (s.174) ISBN 952-5064-22-0
The Sydney Morning Herald: The Mathilde Deussen The Sydney Morning Herald, 26 September 1891, page 8
Åland: Aländskt fartyg, som strandat och blivit vrak Åland 44/1926, 2.6.1926 s. 2
Skeppsredaren Hugo Lundqvist - in memoriam Åland 40/1936, 16.5.1936 s. 2
Öfverström, Johan: Erik Alfred Öfverström lärare En sjökaptens liv och öde i 1900-talets början Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2020-2021:33 Mariehamn 2021 174 s. (s. 130-147) ISSN 0788-799X
Copyright © Jukka Mikkola