Endymion ex First Lancashire
endymion.jpg (45250 bytes)

New Dock, Port Adelaide vuonna 1915. © Suomen Merimuseo, merikapteeni Sten Lillen (1900 - 1980) kokoelma.

Rautafregatti
Tunnuskirjaimet:				TFRQ
Rakentaja:					Osbourne, Graham & Co., Sunderland 1875, Englanti
Vesillelasku:					Hylton, 16.10.1875
Vetoisuus:					1345,09 brt, 1282,13 nrt
Kantavuus:					kivihiililasti 2088 tonnia, vehnälasti 31538 säkkiä, hopeamalmilasti 1530 tonnia,
						puutavaralasti 558 standarttia
Painolasti:					650 tonnia
Mitat:						69,30 x 10,93 x 6,91 m
Omistajat:
Konsulit G.A. Lindblom (1862-1916)
& Alvar Söderlund (1873-1908), Turku (Åbo)	1896 marraskuu - 1900 syyskuu
Robert Mattson ym., Vårdö			1900 syyskuu - 16.4.1917
Päälliköt:
August Konstantin Svahnström (1866-1898)	1896 marraskuu - 1898 lokakuu (k. 28.11.1898 Enköpingissä 32-vuotiaana)
Karl Ludvig Vitalis Lindberg (1868-1917)	1898 lokakuu - 1900 loka/marraskuu
Ossian Pettersson (1869-1918)			1900 loka/marraskuu - 1903 joulukuu (kuoli moottorikaljaasi Krusen päällikkönä aluksen tuhoutuessa miinaan ajossa marras/joulukuussa 1918) 
Johan Walfrid Gustafsson (1860-1945)		1903 joulukuu - 1905 huhtikuu
Axel Theodor Nylund (1872-1937)			1905 huhtikuu - 1908 touko/kesäkuu
Bruno Karl Anders Donner (1868-1925)		1908 touko/kesäkuu - 1911 loka/marraskuu
Gustav Mikael Johansson (1885-1950)		1911 loka/marraskuu - 1917
Johannes Arthur Eriksson (1882-1964)		1917 - 16.04.1917

Fregatti rakennettiin varustamolle W.H. Owen Liverpooliin. Neitsytmatka purjehdittiin rautatiekisko- ja puutavaralastissa Sunderlandista Kurracheen nykyiseen Karachiin 10.2. - 4.9.1876.

Vuonna 1891 laiva myytiin varustamolle Richardson & Co. Swanseaan ja hinta oli 9000 puntaa.

Vuonna 1892 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping omistaja on varustamo J.C. & G.S. Richardson.

Suomeen fregatti ostettiin Richardson Brothers-varustamolta Swanseasta hintaan 4750 puntaa ja se oli ostohetkellä Hampurissa. Uudeksi nimeksi tuli Endymion.

Laiva teki ensimmäisen matkansa kappaletavaralastissa Hampurista Melbourneen, jonne alus saapui 15.6.1897. Laiva oli lähtenyt Hampurista 12.1.1897.

Konsuli G.A. Lindblom (1862 - 1916). Åbo Underrättelser 111/1916. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.

Matkalla puutavaralastissa Sundsvallista Port Adelaideen laiva joutui poikkeamaan Portlandiin päällikön sairastuttua ja jäätyä maihin syyskuussa 1898. Matka purjehdittiin 3.8.1898 - 9.1.1899.

Syyskuussa 1900 laiva myytiin yhdessä Hermeksen ja Mermeruksen kanssa Ahvenanmaalle yhteishintaan 425 000 markkaa.

Kauppaneuvos Robert Mattson (1851 - 1935). Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Alus menetti ankkurin 20.10.1901 Kööpenhaminan redillä ollessaan puutavaralastissa matkalla Sundsvallista Etelä-Afrikan Algoa Bayhin.

Maaliskuussa 1903 alus menetti hirmumyrskyssä ankkurin ja 75 syltä kettinkiä St. Dennisin luona Reunionilla.

Merikapteeni Bruno Donner (1868 - 1925). Hän toimi päällikkönä rautaparkissa Ocean 1898 - 1901, rautaparkissa Isabel Browne 1903 - 1906, nelimastoparkissa Frieda 1913 - 1916 ja nelimastoparkissa Port Stanley 1922 - 1924. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 46/1922.

Matkalla puutavaralastissa Sundsvallista Sydneyhin alus joutui 22.12.1908 hirmumyrskyyn paikassa lat. = 45ºE, long. = 87.25ºI ja menetti purjeita.

Matkalla Gulfportista Rio de Janeiroon pelastettiin amerikkalaisen nelimastokuunari J.C. Stawbridgen kahdeksanhenkinen miehistö 280 mailia Bermudasta Atlantilla 24.2.1911. Jäälastissa ollut kuunari oli ollut matkalla Rockfordista Nassauhun. Pelastushetkellä kuunarin ruumassa oli kahdeksan jalkaa vettä ja pumput olivat epäkunnossa. Haaksirikkoutuneen aluksen miehistö jätettiin Bermudalle 27.2.1911.

Merikapteeni Johannes Arthur Eriksson (1882 - 1964). Hän toimi päällikkönä teräsparkissa Prompt 1924 - 1925 ja rautaparkissa Oaklands 1925 - 1927. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 11-12/1942.

Saksalainen sukellusvene U 43, päällikkönään kapteeniluutnantti Hellmuth Jürst upotti fregatin tykkitulella 16.4.1917 noin 240 mailia Irlannista länteen. Upotuspaikka on lat. = 52º30'P, long. = 16º20'L. Miehistö pelastui.

Endymion uppoaa.jpg (26061 bytes)

Harvinainen valokuva. Fregatti Endymion uppoaa 16.4.1917.  H.J. Viherjuuri ja Asmo Alho: Vuosisatamme kuvissa II.

Laiva oli lähtenyt painolastissa Liverpoolista kohti Mobilea 4.4.1917.

Matkoja vuosina 1897 - 1917

Kirjoja ja kirjoituksia:	
The Argus:			The Ship Endymion
(Melbourne)			The Argus, 18 January 1899, page 6	
The Examiner:			Voyage of the Endymion
(Launceston, Tasmania)		The Examiner, April 1, 1915, page 4	
Finlands Sjöfartstidning:	Jfg Endymion bärgar i Nord-Atlanten
				om en skeppsbruten besättning
				Finlands Sjöfartstidning 9/1911, 1.4.1911 s. 3
Grundström, Kaj:		Robert Mattson - Varg-Mattes pojke
				Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1996-1997:9
				Mariehamn 1997
				175 s.(s.118-135)
				ISBN 952-90-9240-7
				ISSN 0788-799X
Grönstrand, Lars:		Gångna Tiders Skepp
fil.mag.			Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo
				Åbo 1965
				440 s., (s. 103-110)
				Åländska skeppsporträtt i ord och bild
				Mariehamn 1978
				Ålands Tidnings-Tryckeri Ab
				291 sivua (s. 73-79)
				ISBN 951-99156-9-9
Heikkinen, Helge:		En kapduva
merikapteeni			Ålands Sjöfart 2/1974 s. 63-65
Koivisto, Mauno:		Koulussa ja sodassa
Presidentti			Kirjayhtymä Oy, Helsinki 
				WSOY Juva 1998
				223 sivua (s. 16)
				ISBN 951-26-4384-7
Kåhre, Georg			Den åländska segelsjöfartens historia
magister			Ålands Nautical Club r.f.
Kåhre, Karl			Mariehamn 1988		
sjökapten:			815 s. (s. 448-450)
				ISBN 951-99965-1-6
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
				Lieto 1979
				224 sivua (s. 59)
				ISBN 951-9064-31-1
The Register:			Voyage of the Endymion
(Adelaide)			The Register, 29 March 1915, page 9
Suomen Merenkulku:		80 år. Kommerserådet Robert Mattson
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6-7/1931 s. 209
				Dödsfall. Sjökaptenen Gustav Mikael Johansson
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1951 s. 45
				70 år. Sjökapten Arthur Eriksson
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1952 s. 319
				100 vuotta laivanvarustajan toimintaa kolmessa polvessa
				Rederi Ab Curt Mattsson firar 100-års-jubileum
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1954 s. 190
Suomen Merenkulun 
aikakauslehti:			Dödsfall. Sjökaptenen Karl Lindberg
				Suomen Merenkulun aikakauslehti - Nautisk Tidskrift för Finland 1/1917 s. 33
Uusi Aura:			Konsuli G.A. Lindblom kuollut
				Uusi Aura 110/1916, 23.4.1916 s. 5
Vancouver Daily World:		Adventurous Voyage Ends at Vancouver
Vancouver, British Columbia	Vancouver Daily World, 2 October 1915, page 15
Åbo Underrättelser:		Åter ett stort jernskepp inköpt till Åbo
				Åbo Underrättelser 303/1896, 6.11.1896 s. 2
				Dödsfall. Sjökaptenen August Konstantin Svahnström
				Åbo Underrättelser 328/1898, 2.12.1898 s. 1, 2
				Dödsfall. Konsul Gösta Lindblom
				Åbo Underrättelser 111/1916, 23.4.1916 s. 1, 6
Åland:				Åter ett stort järnskepp inköpt till Åbo
				Åland 90/1896, 11.11.1896 s. 3
				Stor fartygshandel
				Åland 97/1900, 2.10.1900 s. 2
				Jfg. "Endymion" bärgar i Nord-Atlanten en skeppsbruten besättning
				Åland 23/1911, 22.3.1911 s. 2
				Skeppet "Endymion" har sjunkit
				Åland 32/1917, 21.4.1917 s. 2
				Plötsligt dödsfall. Sjökaptenen Bruno Donner
				Åland 68/1925, 26.8.1925 s. 1, 2
				75-årig åländsk befälhavare
				Sjökaptenen Johan Walfrid Gustafsson
				Åland 96/1935, 30.11.1935 s. 2
				En grand old man inom Ålands befälhavarkår
				Kapten Walfrid Gustafsson
				Åland 139/1940, 30.11.1940 s. 4
				Dödsfall. Sjökaptenen Johan Walfrid Gustafsson 
				Åland 130/1945, 27.11.1945 s. 2

 

				Copyright © Jukka Mikkola