Endymion ex First Lancashire
New Dock, Port Adelaide vuonna 1915. © Suomen Merimuseo, merikapteeni Sten Lillen (1900 - 1980) kokoelma.
Rautafregatti
Tunnuskirjaimet: TFRQ
Rakentaja: Osbourne, Graham & Co., Sunderland 1875, Englanti
Vesillelasku: Hylton, 16.10.1875
Vetoisuus: 1345,09 brt, 1282,13 nrt
Kantavuus: kivihiililasti 2088 tonnia, vehnälasti 31538 säkkiä, hopeamalmilasti 1530 tonnia,
puutavaralasti 558 standarttia
Painolasti: 650 tonnia
Mitat: 69,30 x 10,93 x 6,91 m
Omistajat:
Konsulit G.A. Lindblom (1862-1916) & Alvar Söderlund (1873-1908), Turku (Åbo) 1896 marraskuu - 1900 syyskuu Robert Mattson ym., Vårdö 1900 syyskuu - 16.4.1917
Päälliköt:
August Konstantin Svahnström (1866-1898) 1896 marraskuu - 1898 lokakuu (k. 28.11.1898 Enköpingissä 32-vuotiaana) Karl Ludvig Vitalis Lindberg (1868-1917) 1898 lokakuu - 1900 loka/marraskuu Ossian Pettersson (1869-1918) 1900 loka/marraskuu - 1903 joulukuu (kuoli moottorikaljaasi Krusen päällikkönä aluksen tuhoutuessa miinaan ajossa marras/joulukuussa 1918) Johan Walfrid Gustafsson (1860-1945) 1903 joulukuu - 1905 huhtikuu Axel Theodor Nylund (1872-1937) 1905 huhtikuu - 1908 touko/kesäkuu Bruno Karl Anders Donner (1868-1925) 1908 touko/kesäkuu - 1911 loka/marraskuu Gustav Mikael Johansson (1885-1950) 1911 loka/marraskuu - 1917 Johannes Arthur Eriksson (1882-1964) 1917 - 16.04.1917
Fregatti rakennettiin varustamolle W.H. Owen Liverpooliin. Neitsytmatka purjehdittiin rautatiekisko- ja puutavaralastissa Sunderlandista Kurracheen nykyiseen Karachiin 10.2. - 4.9.1876.
Vuonna 1891 laiva myytiin varustamolle Richardson & Co. Swanseaan ja hinta oli 9000 puntaa.
Vuonna 1892 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping omistaja on varustamo J.C. & G.S. Richardson.
Suomeen fregatti ostettiin Richardson Brothers-varustamolta Swanseasta hintaan 4750 puntaa ja se oli ostohetkellä Hampurissa. Uudeksi nimeksi tuli Endymion.
Laiva teki ensimmäisen matkansa kappaletavaralastissa Hampurista Melbourneen, jonne alus saapui 15.6.1897. Laiva oli lähtenyt Hampurista 12.1.1897.
Konsuli G.A. Lindblom (1862 - 1916). Åbo Underrättelser 111/1916. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.
Matkalla puutavaralastissa Sundsvallista Port Adelaideen laiva joutui poikkeamaan Portlandiin päällikön sairastuttua ja jäätyä maihin syyskuussa 1898. Matka purjehdittiin 3.8.1898 - 9.1.1899.
Syyskuussa 1900 laiva myytiin yhdessä Hermeksen ja Mermeruksen kanssa Ahvenanmaalle yhteishintaan 425 000 markkaa.
Kauppaneuvos Robert Mattson (1851 - 1935). Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).
Alus menetti ankkurin 20.10.1901 Kööpenhaminan redillä ollessaan puutavaralastissa matkalla Sundsvallista Etelä-Afrikan Algoa Bayhin.
Maaliskuussa 1903 alus menetti hirmumyrskyssä ankkurin ja 75 syltä kettinkiä St. Dennisin luona Reunionilla.
Merikapteeni Bruno Donner (1868 - 1925). Hän toimi päällikkönä rautaparkissa Ocean 1898 - 1901, rautaparkissa Isabel Browne 1903 - 1906, nelimastoparkissa Frieda 1913 - 1916 ja nelimastoparkissa Port Stanley 1922 - 1924. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 46/1922.
Matkalla puutavaralastissa Sundsvallista Sydneyhin alus joutui 22.12.1908 hirmumyrskyyn paikassa lat. = 45ºE, long. = 87.25ºI ja menetti purjeita.
Matkalla Gulfportista Rio de Janeiroon pelastettiin amerikkalaisen nelimastokuunari J.C. Stawbridgen kahdeksanhenkinen miehistö 280 mailia Bermudasta Atlantilla 24.2.1911. Jäälastissa ollut kuunari oli ollut matkalla Rockfordista Nassauhun. Pelastushetkellä kuunarin ruumassa oli kahdeksan jalkaa vettä ja pumput olivat epäkunnossa. Haaksirikkoutuneen aluksen miehistö jätettiin Bermudalle 27.2.1911.
Merikapteeni Johannes Arthur Eriksson (1882 - 1964). Hän toimi päällikkönä teräsparkissa Prompt 1924 - 1925 ja rautaparkissa Oaklands 1925 - 1927. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 11-12/1942.
Saksalainen sukellusvene U 43, päällikkönään kapteeniluutnantti Hellmuth Jürst upotti fregatin tykkitulella 16.4.1917 noin 240 mailia Irlannista länteen. Upotuspaikka on lat. = 52º30'P, long. = 16º20'L. Miehistö pelastui.
Harvinainen valokuva. Fregatti Endymion uppoaa 16.4.1917. H.J. Viherjuuri ja Asmo Alho: Vuosisatamme kuvissa II.
Laiva oli lähtenyt painolastissa Liverpoolista kohti Mobilea 4.4.1917.
Matkoja vuosina 1897 - 1917
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Argus: The Ship Endymion (Melbourne) The Argus, 18 January 1899, page 6
The Examiner: Voyage of the Endymion (Launceston, Tasmania) The Examiner, April 1, 1915, page 4
Finlands Sjöfartstidning: Jfg Endymion bärgar i Nord-Atlanten om en skeppsbruten besättning Finlands Sjöfartstidning 9/1911, 1.4.1911 s. 3
Grundström, Kaj: Robert Mattson - Varg-Mattes pojke Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1996-1997:9 Mariehamn 1997 175 s.(s.118-135) ISBN 952-90-9240-7 ISSN 0788-799X
Grönstrand, Lars: Gångna Tiders Skepp fil.mag. Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo Åbo 1965 440 s., (s. 103-110)
Åländska skeppsporträtt i ord och bild Mariehamn 1978 Ålands Tidnings-Tryckeri Ab 291 sivua (s. 73-79) ISBN 951-99156-9-9
Heikkinen, Helge: En kapduva
merikapteeni Ålands Sjöfart 2/1974 s. 63-65
Koivisto, Mauno: Koulussa ja sodassa Presidentti Kirjayhtymä Oy, Helsinki WSOY Juva 1998 223 sivua (s. 16) ISBN 951-26-4384-7
Kåhre, Georg Den åländska segelsjöfartens historia magister Ålands Nautical Club r.f. Kåhre, Karl Mariehamn 1988 sjökapten: 815 s. (s. 448-450) ISBN 951-99965-1-6
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 59) ISBN 951-9064-31-1
The Register: Voyage of the Endymion (Adelaide) The Register, 29 March 1915, page 9
Suomen Merenkulku: 80 år. Kommerserådet Robert Mattson
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6-7/1931 s. 209
Dödsfall. Sjökaptenen Gustav Mikael Johansson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1951 s. 45
70 år. Sjökapten Arthur Eriksson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1952 s. 319
100 vuotta laivanvarustajan toimintaa kolmessa polvessa Rederi Ab Curt Mattsson firar 100-års-jubileum Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1954 s. 190
Suomen Merenkulun aikakauslehti: Dödsfall. Sjökaptenen Karl Lindberg Suomen Merenkulun aikakauslehti - Nautisk Tidskrift för Finland 1/1917 s. 33
Uusi Aura: Konsuli G.A. Lindblom kuollut Uusi Aura 110/1916, 23.4.1916 s. 5
Vancouver Daily World: Adventurous Voyage Ends at Vancouver Vancouver, British Columbia Vancouver Daily World, 2 October 1915, page 15
Åbo Underrättelser: Åter ett stort jernskepp inköpt till Åbo Åbo Underrättelser 303/1896, 6.11.1896 s. 2
Dödsfall. Sjökaptenen August Konstantin Svahnström Åbo Underrättelser 328/1898, 2.12.1898 s. 1, 2
Dödsfall. Konsul Gösta Lindblom Åbo Underrättelser 111/1916, 23.4.1916 s. 1, 6
Åland: Åter ett stort järnskepp inköpt till Åbo Åland 90/1896, 11.11.1896 s. 3
Stor fartygshandel Åland 97/1900, 2.10.1900 s. 2
Jfg. "Endymion" bärgar i Nord-Atlanten en skeppsbruten besättning Åland 23/1911, 22.3.1911 s. 2
Skeppet "Endymion" har sjunkit Åland 32/1917, 21.4.1917 s. 2
Plötsligt dödsfall. Sjökaptenen Bruno Donner Åland 68/1925, 26.8.1925 s. 1, 2
75-årig åländsk befälhavare Sjökaptenen Johan Walfrid Gustafsson Åland 96/1935, 30.11.1935 s. 2
En grand old man inom Ålands befälhavarkår Kapten Walfrid Gustafsson Åland 139/1940, 30.11.1940 s. 4
Dödsfall. Sjökaptenen Johan Walfrid Gustafsson Åland 130/1945, 27.11.1945 s. 2
Copyright © Jukka Mikkola