Esmeralda
Esmeraldan maalaus.jpg (36304 bytes)

© Sjöhistoriska institutet vid Åbo Akademi.

Parkkilaiva, tasasaumainen tammesta ja männystä rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 8/1875.
Tunnuskirjaimet:			TFHM
Rakentaja:				H.F. Ulrichs, Bremerhaven 1875, Saksa
Vesillelasku:				1875 elokuu
Vetoisuus:				801,95 brt, 765,05 nrt
Kantavuus:				380 standarttia puutavaraa, kivihiililasti 1000 tonnia, koksilasti 852 tonnia, 3000 brls. raffinoitua petrolia
Mitat:					50,23 x 10,25 x 6,07 m	
Miehistö:				14
Omistajat:
C. & A. Wahlström, Turku (Åbo)		1891 elokuu - 05.07.1904
K.E. Karlsson ym., Jomala		05.07.1904 - 1911
Päälliköt:
Jeremias Granit (1839-1922)		1891 - 1897 huhti/toukokuu, 1897 syyskuu - 1901 huhtikuu
August Felix Granit (1876-1970)		1901 huhtikuu - 08.09.1901
Johannes Theodor Tengström (1873-1917)	08.09.1901 - 1903 lokakuu (hukkui hl. Hermeksen päällikkönä sukellusvene U 45:n upottaessa aluksen Pohjoisella Jäämerellä 11.5.1917)
Karl Erik Karlsson (1852-1925)		1904 heinäkuu - 1905 marraskuu, 1911 heinä/elokuu - 1911
Erik Isidor Eriksson (1877-1963)	1906 huhtikuu - 1908 joulukuu
Matts Sigfrid Sjölund (1885-1925)	1909 huhtikuu - 1911 toukokuu
Gustaf Fridolf Hamnström (1852-1929)	1911 toukokuu - 1911 heinä/elokuu

Parkki rakennettiin varustamolle A.J. Hertz & Sons Hampuriin. Alus saapui Bremerhavenista Hampuriin 4.9.1875.

Laiva purjehti painolastissa Hampurista Cardiffiin 11.9. - 21.9.1875. Sieltä tehtiin neitsytmatka 1000 tonnin kivihiililastissa Hong Kongiin 14.10.1875 - 24.2.1876.

2.10.1886 laiva myytin varustamolle Neu-Guinea Compagnie Hampurista hintaan 41 000 markkaa.

Alus saapui malariaan sairastuneella miehistöllä New Guineasta hätäsatamaan Brisbaneen 15.12.1890. Päällikkö ja kaksi miestä olivat kuolleet merellä. Vain neljä aluksen miehistön jäsenistä oli kykeneviä työhön.
Laiva oli ollut matkalla guano- ja sokerilastissa Mole Islandilta Saksan Uudesta Guineasta Hampuriin. Määräsatamaan saavuttiin lopulta 2.8.1891.

Parkki ostettiin samalta varustamolta Hampurista hintaan 40 500 Saksan markkaa elokuun alussa 1891. Ensimmäinen valtamerimatka tehtiin suolalastissa Hampurista yli Atlantin Georgian Savannahiin 7.10. - 5.12.1891.

Matkalla Etelä-Afrikan Possession Islandilta Lontooseen matruusi putosi mastosta myrskyssä ja kuoli 10.9.1895. Parkki saapui perille Lontooseen 30.9.1895.

Merikapteeni Jeremias Granit (1839 - 1922). Hän toimi myöhemmin päällikkönä parkkilaivassa Alice ja teräsparkissa Fahrwohl 1903 - 1905. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 44/1922.

17.9.1901 varustamo palkitsi kapteeni Jeremias Granitin kultakellolla kultavitjoineen, kun hän oli toiminut lähes yhtäjaksoisesti 10 vuotta Esmeraldan päällikkönä.

Merikapteeni August Felix Granit (1876 - 1970). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 48/1922.

Matkalla Cardiffista Etelä-Afrikan Mossel Bayhin laiva joutui menemään Lissaboniin myrskyvaurioiden vuoksi 12.10.1902. Myrskyssä vaurioitui mm. keulamärssytanko ja vasemmanpuoleisesta reelingistä katkesi neljä tukea. Lisäksi alus menetti purjeita. Matka jatkui 14.11.1902 ja määräsatamaan saavuttiin 2.2.1903.

Merikapteeni Karl Erik Karlsson (1852 - 1925). Hän toimi parkkilaiva Liman päällikkönä 1894 - 1899. Hän toimi opettajana 1913 - 1925 Maarianhaminan merenkulkukoulussa. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 46/1922.

Vuonna 1911 matkalla puutavaralastissa Kotkasta Northfleetiin laiva menetti purjeet kovassa myrskyssä ja ajautui takaisin läpi Pohjanmeren ja Skagerrakin Bohusläänin rannikolle, jossa luotsit pelastivat sen ja 14 miestä varmalta perikadolta. Alus hinattiin Smögeniin 6.11.1911. Lasti purettiin myöhemmin Lysekilissä.

Luotsit O.W. Strune ja O.W. Wern. Helsingin Kaiku n:o 1/1912. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.

Laiva myytiin vuonna 1912 Ruotsiin.

Vuoden 1913-1914 Lloyd’sin rekisterissä omistaja on S.M.C. Björkegren ja laivan kotipaikka on Simrishamn.

Saksalainen sukellusvene UB-58 päällikkönään yliluutnantti Werner Fürbringer upotti ruotsalaisomistuksessa olleen aluksen tykkitulella Doggerbankin pohjoispuolella 13.10.1917. Laiva oli ollut matkalla puutavaralastissa Holmestrandista Newcastleen. Miehistö pelastui.

Matkoja vuosina 1891 - 1911

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Daily Telegraph:	The Esmeralda
(Sydney)		The Daily Telegraph, 6 January 1891, page 7
Granit. A.F.:		Minnen från hav och hamn
Kapten			Matrosen Petterssons sista sjöresa
			Åbo Underrättelser 29/1916, 30.1.1916
Hamburger Echo:		Aus dem Seeleben
			Hamburger Echo, 2.8.1891 Seite 2
Hufvudstadsbladet:	Med Åboskeppet Esmeralda...
			Hufvudstadsbladet 263/1898, 29.9.1898 s. 5
Hvar 8 Dag:		En lotsbragd
			Hvar 8 Dag, 14/1911, 31.12.1911, s. 6
Nikula, Oscar:		Åbo Sjöfarts Historia II:2
			Åbo Tryckeri och Tidnings Aktiebolaget, 1930
			233 s. (s. 113-114, 165, 181-182)
Suomen Merenkulku:	Dödsfall. Kapten Jeremias Granit
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 44/1922 s. 228-229
			Dödsfall. Kaptenen Karl Erik Karlsson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 8/1925 s. 226
			Kapten A.F. Granit 50 år
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1926 s. 25
			Kapten A.F. Granit 60 år
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1936 s. 17, 359
			Kapten A.F. Granit 70 år
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1946 s. 18
			Porträttavtäckning - Muotokuvan paljatus (A.F. Granit)
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1946 s. 165
			70 år. Sjökapten Erik Isidor Eriksson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1947 s. 91
			75 år. Sjökapten Felix Granit
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1951 s. 11
			Hedersordföranden åttio år - Kunniapuheenjohtaja 80-vuotias A.F. Granit
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1956 s. 19-21
			85 år. Sjökapten August Felix Granit
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1961 s. 26
			85 år. Sjökapten Erik Isidor Eriksson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1962 s. 138
			Dödsfall. Sjökaptenen Erik Isidor Eriksson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1963 s. 329
			90 v - 90 år. Sjökapten August Felix Granit
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1966 s. 30
			Sjökapten August Felix Granit. In memoriam
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1970 s. 166
Västra Finland:		Ett fartyg värdt att se...
			Västra Finland 77/1898, 24.9.1898 s. 3
			Dödens skördar. Sjökaptenen Johannes Theodor Tengström
			Västra Finland 100/1918, 12.11.1918 s. 3
Åbo Underrättelser:	Fartygshandel
			Åbo Underrättelser 209/1891, 5.8.1891 s. 2
			Afliden sjöman
			Åbo Underrättelser 308/1895, 12.11.1895 s. 2
			Minnesgåfva (Jeremias Granit)
			Åbo Underrättelser 253/1901, 18.9.1901 s. 2
			Barkskeppet Esmeralda vinddrivet i Nordsjön
			Åbo Underrättelser 302/1911, 7.11.1911 s. 3
			Dödsfall. Kapten Jeremias Granit
			Åbo Underrättelser 184/1922, 13.7.1922 s. 3
Åland:			Sjöprotest
			Åland 68/1911, 26.8.1911 s. 2
			Bk. "Esmeraldas" haveri
			Åland 93/1911, 22.11.1911 s. 3
			Dödsfall. Sjökapt. K.E. Karlsson
			Åland 64/1925, 12.8.1925 s. 2
			Isidor Eriksson 70 år
			Åland 39/1947, 10.4.1947 s. 3
Ålands Sjöfart:		Isidor Eriksson död
			Ålands Sjöfart 3/1963 s. 57
Ålands Sjöfartstidning:	Fartygsköp
			Ålands Sjöfartstidning 76/1904, 7.7.1904 s. 2

 

			Copyright © Jukka Mikkola