Fahrwohl
Biografisk handbok öfver Finlands Sjökaptener (1912).
Teräsparkki
Tunnuskirjaimet: TFWM
Rakentaja: Russell & Co., Port Glasgow 1891 - 1892, Skotlanti
Vesillelasku: Kingston yard, 04.03.1892
Vetoisuus: 1456,98 brt, 1384,14 nrt
Kantavuus: 2300 dwt, vehnälasti 2273 tonnia = 27354 säkkiä, kivihiililasti 2193 tonnia,
salpietarilasti 2300 tonnia = 23707 säkkiä
Painolasti: 800 tonnia
Mitat: 73,03 x 11,0 x 6,71 m
Miehistö: 1+2+16
Omistajat:
Åbo Rederi Ab, Turku (Åbo) 1900 joulukuu - 1915 Rederi Ab Aura, Turku (Åbo) 1915 - 26.07.1923
Päälliköt:
Karl Ludvig Vitalis Lindberg (1868-1917) 1900 joulukuu - 1903 loka/marraskuu Jeremias Granit (1839-1922) 1903 loka/marraskuu - 1905 toukokuu Karl Axel Söderholm (1863-1906) 1905 toukokuu - 1906 tammikuu K.J. Karlsson (-1908) 1906 tammikuu - 1906 heinäkuu (kuoli 31-vuotiaana 8.2.1908 Rosariossa) Johan Fredrik Gadd (1873-1941) 1906 heinäkuu - 1909 toukokuu, 1910 kesä/heinäkuu - 22.01.1913 Klaes Wilhelm Dahlén (1879-1922) 1909 toukokuu - 1910 kesä/heinäkuu Mathias Jalo Putta (1882-1969) 22.01.1913 - 18.04.1921 (merenkulkuneuvos 5.9.1951) August Adhémar Ahnger (1886-1962) 18.04.1921 - 1923 huhtikuu
Teräsparkki rakennettiin varustamolle Reederei Carl Winters Elsflethistä. Neitsytmatka tehtiin kivihiililastissa Greenockista Argentiinan Ensenadaan 21.5. - 27.7.1892.
Malamok 1989, AICH.
Suomeen parkki ostettiin samalta varustamolta Saksasta hintaan 12125 puntaa ja se oli ostohetkellä Rotterdamissa.
Ensimmäinen kaukomatka tehtiin sementtilastissa Hampurista Kalifornian San Diegoon 18.3. - 30.8.1901. Matkalla alus joutui hirmumyrskyyn 6.5.1901, jolloin ruoriratas ja kompassi rikkoontuivat. Samalla laiva menetti useita purjeita ja meri löi rikki skanssin ovet, jolloin skanssi täyttyi vedellä. Yksi mies huuhtoutui yli laidan Etelä-Atlantilla.
Merikapteeni Karl Lindberg (1868 - 1917). Hän toimi päällikkönä rautafregatissa Endymion 1898 - 1900 ja teräsfregatissa Orient 1904 - 1906. Suomen Merenkulun aikakauslehti - Nautisk Tidskrift för Finland n:o 1/1917.
Matkalla puutavaralastissa Gävlestä Etelä-Afrikan Port Elisabethiin matruusi huuhtoutui yli laidan ja hukkui myrskyssä Atlantilla. Matka tehtiin 23.11.1903 - 18.3.1904.
Merikapteeni Jeremias Granit (1839 - 1922). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Esmeralda 1891 - 1901 ja parkkilaivassa Alice 1903. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 44/1922.
Matkalla vehnälastissa Falmouthista Tukholmaan laiva joutui vaarallisen lähelle Wolf Rockia 29.6.1906. Apuun tullut höyrylaiva Snorri pelasti aluksen ja hinasi väljemmille vesille. Perille määräsatamaan saavuttiin 4.7.1906, jonne tuotiin 19735 säkkiä vehnää.
Vuonna 1908 ollessaan matkalla Middlesbroughista Australian Fremantleen laiva joutui ankaraan myrskyyn Biskajalla, jolloin raakoja rikkoontui ja alus sai vuodon. Ajelehdittuaan viikonpäivät alus saatiin hinaukseen ja se hinattiin Lissaboniin. Matka tehtiin 16.10. - 15.11.1908.
Merikapteeni J.F. Gadd (1873 - 1941). Hän toimi päällikkönä teräsfregatissa Orient 1903 - 1904, rautafregatissa Cambrian Princess 1913 - 1915 ja nelimastoparkissa Rowena 1921-1924. Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2.
Vuonna 1914 alus purjehti vehnälastissa Melbournesta Falmouthiin 86 päivässä (11.4. - 6.7.1914).
Sillothissa Englannissa vuonna 1914. Merikapteeni Helge Heikkisen (1910 - 1997) arkisto.
Parkki teki matkan La Platasta Astoriaan, Oregoniin 65 vuorokaudessa vuonna 1915 (28.7. - 3.10.1915).
Alus törmäsi painolastissa englantilaiseen fregatti Hilstoniin, joka oli ankkurissa ilman ankkurivaloja La Platalla 21.2.1920. Hilstonista hukkui seitsemän miestä ja 16 pelastettiin Fahrwohliin. Fregatti Hilston upposi noin kolmessa minuutissa.
Adolf Bockin (1890 - 1968) maalaus. Kuva: Hagelstamin Huutokaupat.
Viimeinen rahtimatka tehtiin puutavaralastissa Viipurista Lontooseen 5.10. - 21.10.1922. Tällä matkalla laiva joutui kovaan myrskyyn 18.10.1922 Pohjanmerellä ja sai vaurioita rikiinsä. Laiva ajautui myrskyssä hiekkasärkälle.
Suomen kuvalehti n:o 49/1922, 9.12.1922. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.
Parkki myytiin romutettavaksi Rendsburgiin vuonna 1923. Se poistettiin rekisteristä 3.8.1923.
Merenkulkuneuvos, merikapteeni Jalo Putta (1882 - 1969) toimi aikaisemmin parkkilaiva Arvion päällikkönä 1911 - 1913. Hän toimi Rauman merenkulkuopiston opettajana vuosina 1921 - 1952 ja siitä ajasta suurimman osan oppilaitoksen rehtorina. Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).
Merikapteeni August Ahnger (1886 - 1962). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 1/1946.
Matkoja vuosina 1901 - 1923
Kirjoja ja kirjoituksia:
Finlands Sjöfartstidning: Fahrwohls bärgning Finlands Sjöfartstidning 34/1910, 27.8.1910 s. 2
The Glasgow Herald: Launches and Trial Trips The Glasgow Herald, 10 March 1892, page 8
Greenhill, Basil - Stonham, Denis: Seafaring Under Sail The Life of the Merchant Seaman Patrick Stephens Ltd., Cambridge 1981 184 pp. (p. 97-99), ill. ISBN 0-85059-466-9
Grönstrand, Lars: Gångna Tiders Skepp Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo Åbo 1965 440 s., (s. 112-128)
Helsingin Sanomat: Rehtori Jalo Putta 60-vuotias Helsingin Sanomat 54/1942, 25.2.1942
Hufvudstadsbladet: En drama på hafvet Hufvudstadsbladet 89B/1906, 1.4.1906 s. 4
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 110 ja s. 206-220) ISBN 951-9064-31-1
Morning Oregonian: Russian Bark Fahrwohl, Which Had a Stormy Voyage (Portland) Morning Oregonian, 7 September 1901, page 10
Russian Bark Here Morning Oregonian, 4 October 1915, page 11
Fahrwohl Reaches Harbor Morning Oregonian, 4 October 1915, page 13
Putta, Jalo: Maailman merillä merikapteeni, Muistelmiani merimatkoista 1901 - 1921 merenkulkunauvos Oy Länsi - Suomen kirjapaino, Rauma 1962 106 sivua
Recorder: Romance of Windjammer Days (Mr. W. Korte of Port Pirie) (Port Pirie) Recorder, 29 September 1944, page 3.
San Francisco Call: Russian Bark Damaged San Francisco Call, Volume 87, Number 95, 4 September 1901
Stolzmann, Holger: Sailing Ships from Turku/Åbo sjökapten Malamok 1989, AICH 64 pp. (p. 5-13)
Suomen Merenkulku: Dödsfall. Kapten Jeremias Granit
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 44/1922 s. 228-229
60 år. Sjökapten J.F. Gadd
Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart 6/1933 s. 169
Merikapteeni M.J. Putta 60 vuotta Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1942 s. 50
60 år. Sjökapten A.A. Ahnger Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1946 s. 21
Merikapteeni M.J. Putta 70 vuotta Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1952 s. 53
70 år. Sjökapten August A. Ahnger Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1956 s. 22
75 år. Sjökapten August A. Ahnger Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1961 s. 27
80 vuotta. Merenkulkuneuvos Matias Jalo Putta Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1962 s. 60
Dödsfall. Sjökaptenen August A. Ahnger Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1962 s. 245
85 vuotta. Merenkulkuneuvos Matias Jalo Putta Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1967 s. 47
Merenkulkuneuvos Matias Jalo Putta. In memoriam Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1969 s. 42
Suomen Merenkulun
aikakauslehti: Dödsfall. Sjökaptenen Karl Lindberg
Suomen Merenkulun aikakauslehti - Nautisk Tidskrift för Finland 1/1917 s. 33
The Sydney Morning Herald: A Tragic Voyage The Sydney Morning Herald, 9 August 1906, page 7
Trapp, Carl M: Matros och saltstänkta jungfrur sjökapten Från Fahrwohl till Lituania Ekenäs Tryckeri Aktiebolags Förlag Ekenäs 1979 133 s. (s. 5-38) ISBN 951-9000-61-5
Uudenkaupungin Sanomat: "Snorren" ja "Fahrwohlin" juttu Uudenkaupungin Sanomat 129/1907, 9.11.1907 s. 4
Västra Finland: En afslutad rundresa Västra Finland 27/1905, 5.4.1905 s. 2
The West Australian: Sailing ship Fahrwohl seriously damaged The West Australian, 31 December 1908, page 4
Åbo Underrättelser: Ryska barken Fahrwohl... Åbo Underrättelser 261/1901, 26.9.1901 s. 4
Sjöassuransföreningen i Finland Åbo Underrättelser 57A/1906, 28.2.1906 s. 4
Fahrwohls haveri. Sjöförklaring... Åbo Underrättelser 195/1906, 24.7.1906 s. 3
Intressant bärgningstvist Åbo Underrättelser 239A/1907, 4.9.1907 s. 2-3
Målet mot Åbobarken Fahrwohls rederi afgjordt Åbo Underrättelser 301/1907, 5.11.1907 s. 2
Åbo fartyg i kollision Åbo Underrättelser 53/1920, 23.2.1920 s. 3
"Fahrwohls" kollision Åbo Underrättelser 55/1920, 25.2.1920 s. 7
Fahrwohls och Drakens senaste resor Åbo Underrättelser 97/1920, 10.4.1920 s. 5
Barkskeppet Fahrwohl frigivet Åbo Underrättelser 291/1920, 6.11.1920 s. 5
Dödsfall. Kapten Jeremias Granit Åbo Underrättelser 184/1922, 13.7.1922 s. 3
Ålands Sjöfartstidning: Järnbarken "Fahrwohl" Ålands Sjöfartstidning 59/1905, 27.5.1905 s. 3
Copyright © Jukka Mikkola