Favell
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku n:o 9/1924.
Teräsparkki
Tunnuskirjaimet: VDGT/OHCA
Rakentaja: Charles Hill & Sons, Bristol 1891 - 1895, Englanti
Vesillelasku: Albion Dockyard Bristol, 7.9.1895
Vetoisuus: 1334,38 brt, 1105,93 nrt
Kantavuus: 2200 dwt, puutavaralasti 618 standarttia, paperimassalasti 1700 tonnia, kivihiililasti 2215 tonnia, vehnälasti 2250 tonnia = 26855 säkkiä, lohisäilykelasti 59430 laatikkoa, pellavasiemenlasti 2130 tonnia, salpietarilasti 22306 säkkiä
Painolasti: 800 tonnia
Mitat: 75,40 x 11,04 x 6,50 m
Purjeet: 17 kpl
Miehistö: 1+3+14 +6 merimiesoppilasta
Omistajat:
Raumo Nya Skeppsrederi Ab, Rauma 27.07.1897 - 22.09.1906 Finska Rederi Ab, Helsinki 22.09.1906 - 21.10.1911 Ab Finska Skolskeppsrederiet, Helsinki 21.10.1911 - 1934 lokakuu
Kauppaneuvos Lars Krogius (1860 - 1935). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 2/1925.
Päälliköt:
Karl Gustaf Hallman (1863-1906) 1897 elokuu - 1902 syyskuu Johan Konstantin Nordlund (1864-1946) 1902 syyskuu - 1903 marraskuu John Anatolius Hallman (1868-1904) 1903 marraskuu - 27.11.1904 (kuoli Liverpoolissa) Karl Wilhelm Itäinen (1868-1945) 1904 marraskuu - 1907 (3 v 2 kk) Oskar Unonius (1873-1932) 1907 - 1908 (13 kk) Gösta Teodor Hjelt (1881-1918) 1908 - 1909 syys/lokakuu Svante Einar Hollming (1881-1949) 1909 syys/lokakuu - 1910 (kommodori) William Alexander Söderman (1877-1960) 1911 syyskuu - 1915 huhtikuu Oscar Johannes Hjelt (1884-1949) 1915 huhtikuu - 1919 Karl Harry Strömstén (1885-1966) 11.11.1919 - 1927 lokakuu (8 v) Ragnar Johannes Christersson (1896-1941) 1927 lokakuu - 1928 maaliskuu, 1928 lokakuu - 29.07.1929 Caesar Johan Brunström (1892-1949) 1928 maaliskuu - 1928 lokakuu Sten Lars Alexander Lille (1900-1980) 29.07.1929 - 1934
Telakka rakennutti laivan omaan käyttöönsä ja se purjehti painolastissa 6.11.1895 Cardiffiin. Neitsytmatka tehtiin 2170 tonnin kivihiililastissa Cardiffista Kapkaupunkiin 18.11.1895 - 10.2.1896.
Favell vasta valmistuneena uutena laivana Bristolissa. A.D. Edwardes Collection. State Library of South Australia.
Suomeen alus ostettiin laivanrakennusyhtiöltä ja varustamolta Charles Hill & Sons Bristolista hintaan 7500 puntaa ja se toimi koululaivana. Teräsparkki purjehti Lontoosta 20.8.1897 rauta- ja sementtilastissa Sundsvalliin ja saapui perille 2.9.1897. Sieltä vietiin ensimmäisenä kaukomatkana puutavaralasti Etelä-Afrikan Port Nataliin 14.10.1897 - 21.1.1898.
Marraskuussa 1899 alus sai vaikeita vaurioita kovassa myrskyssä matkalla Vancouverista Lontooseen. Matka purjehdittiin Kap Hornin kautta 9.11.1899 - 5.4.1900. Lastina oli 1800 tonnia lohisäilykkeitä.
15.10.1901 laiva lähti puutavaralastissa Kanadan St. Johnista Melbourneen. Matkalla alus menetti kansilastin ja kaikki veneet myrskyssä. Perille saavuttiin 13.1.1902.
Merimies putosi mastosta kannelle ja kuoli laivan ollessa ankkurissa ja karanteenissa 3.6.1903 Buenos Airesissa. Alus oli saapunut Port Natalista päivää aikaisemmin 2.6.1903.
Syyskuussa 1907 matkalla Bilbaosta Port Talbotiin alus joutui kovaan myrskyyn ja märssytangot katkesivat. Laiva pääsi hinaukseen ja hinattiin Milford Haweniin korjauksia varten. Sieltä matka jatkui korjausten jälkeen Port Talbotiin.
Merikapteeni Karl Gustaf Hallman (1863 - 1906). Hän toimi päällikkönä nelimastoparkissa Fennia ex Goodrich 1904 - 1906. © Merikapteeni Hannu Vartiainen.
Merikapteeni Johan Nordlund (1864 - 1946). Hän toimi päällikkönä rautafregatissa Harbinger 1898 - 1901. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 5/1944.
Merikapteeni Karl W. Itäinen (1868 - 1945). Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1940).
Merikapteeni Gösta Hjelt (1881 - 1918). Suomen Merenkulun aikakauslehti - Nautisk Tidskrift för Finland n:o 1/1917.
Kommodori, merikapteeni Svante Hollming (1881 - 1949). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 3/1941.
Vuonna 1912 matkalla sementtilastissa Antwerpenista Argentiinan Rosarioon matruusi huuhtoutui yli laidan ja hukkui kovassa myrskyssä. Matka tehtiin 11.12.1911 - 11.3.1912.
Merenkulkuneuvos, merikapteeni William Söderman (1877 - 1960). Hän toimi päällikkönä nelimastoparkissa Fennia ex Goodrich vuosina 1906 - 1908. Hän toimi Merenkulkuhallituksen merenkulkuosaston merenkulkuneuvoksena vuosina 1942 - 1950. Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).
Merikapteeni Oscar Hjelt (1884 - 1949). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 10/1934.
Matkalla kivihiililastissa Cardiffista Buenos Airesiin kirvesmies hukkui kesäkuu 6 ja 7:n välisenä yönä. Hän oli hytissä, jonka hyökyaalto vei mennessään. Matka purjehdittiin 14.4. - 14.6.1915.
Matkalla kivihiililastissa Barrysta Ibicuyhin laiva joutui kovaan myrskyyn jo alkumatkalla. Se menetti purjeita ja veneitä sekä sai vaurioita kansirakenteisiin. Laiva joutui palaamaan Barry Dockiin korjauksia varten 5.1.1916. Matkaan oli lähdetty 30.12.1915. Korjausten jälkeen lähdettiin uudelleen matkalle 29.1.1916 ja määräsatamaan saavuttiin 22.3.1916.
Merikapteeni K.H. Strömstén (1885 - 1966). Hän kiersi Kap Hornin 13 kertaa. Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).
Merikapteeni Caesar Johan Brunström (1892 - 1949). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 3/1942.
Alus purjehti painolastissa Tail of the Bankista (Clyde) Port Lincolniin 85 vuorokaudessa (27.11.1928 - 21.2.1929).
Matkalla Antwerpenista Port Adelaideen laiva joutui hirmumyrskyyn 22.9.1929 lähellä Cap Verdeä. Myrskyssä alus menetti lähes kaikki purjeensa ja sai vaurioita. Myrskyä kesti 19 tuntia. Matka purjehdittiin 1.9. - 10.12.1929 ja lastina oli 1600 tonnia lasihiekkaa.
Vuonna 1931 matkalla vehnälastissa Australian Wallaroosta Queeenstowniin parkki sivuutti suuren kaksihuippuisen jäävuoren paikassa noin lat.= 50°E, long.= 165°I. Jäävuoren korkeudeksi arvioitiin noin 100 jalkaa (30 metriä). Matka tehtiin 6.2. - 28.5.1931.
Favellin kaljuunakuva. Sea Breezes No. 138, Vol XIV, May 1931. H.R. Burstall.
Vuonna 1933 matkalla puutavaralastissa Kotkasta Port Nataliin laiva joutui yhteentörmäykseen englantilaisen höyrylaiva Asterian kanssa 56 mailia Kap Lizardista etelään ja hinattiin Falmouthiin korjauksia varten. Matka purjehdittiin 8.9.1933 - 6.1.1934.
Merikapteeni Helge Heikkisen (1910 - 1997) arkisto.
Matkalla vehnälastissa Port Germeinista Cardiffiin aluksen oppilas sairastui umpisuolentulehdukseen.
R.M.S. Monowai päällikkönään kapteeni Arthur H. Davey poikkesi
kurssiltaan ja tuli apuun 250 mailin päästä 29.4.1934. Laiva otti oppilaan mukaansa ja
vei hänet Wellingtoniin. Siellä potilas toimitettiin sairaalaan, jossa tehtiin
onnistunut umpisuolenleikkaus.
Marraskuussa 1935 kapteeni Arthur H. Daveylle
annettiin Suomen Valkoisen Ruusun ritarikunnan kunniamerkki.
Tämä viimeinen valtamerimatka purjehdittiin 16.4. - 11.9.1934 ja lastina oli 2116 tonnia = 26135 säkkiä vehnää. Samalla matkalla laiva joutui huonoihin ilmoihin ja matka Cap Horniin vei aikaa 60 vuorokautta. Normaalisti siihen kului 30 - 40 vuorokautta. Itse Hornin kiertämiseen meni aikaa peräti 12 päivää.
Merikapteeni Sten Lille (1900 -
1980), Kaphornareitten Suomen osaston perustajia.
Kiertänyt Kap Hornin seitsemän kertaa.
Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).
Teräsparkki myytiin romutettavaksi hintaan 220 000 markkaa lokakuussa 1934. Se hinattiin Helsingistä Makslahteen lähelle Viipuria 10.11. - 12.11.1934, jossa se sittemmin romutettiin.
Akvarelli. Copyright Risto Honkaharju 1999.
Favell'in viimeisestä matkasta on tehty dokumenttielokuvat. Sten Lillen dokumentti "Viimeinen purjehdus" vuodelta 1934 on Suomen Elokuva-arkistossa ja dokumentti vuodelta 1972 on Yleisradion arkistossa.
Matkoja vuosina 1897 - 1934
Kirjoja ja kirjoituksia:
Aarniala, Jarkko: Favell 3-mastoparkin viimeinen purjehdus maapallon ympäri 1933 - 1934 Merikustannus Oy Gummerus, Jyväskylä 1985 147 sivua ISBN 951-99688-7-3
Ennen oli miehet rautaa Suomen Kuvalehti 21/1985 s.66-69
Anderson, John: The Last Survivors In Sail Percival Marshall & Co. Ltd. London, 1935 62 pp., (p. 13-14, 58), ill.
The Advertiser: Barque Favell. Damaged in Cyclone (Adelaide) The Advertiser, 13 December 1929, page 30
Brought to Port by Boys The Advertiser, 19 December 1932, page 15
Finnish Order Conferred on Ship's Captain The Advertiser, 20 November 1935, page 25
The Argus: Barque on Sandbank (Melbourne) The Argus, 9 January 1926, page 30
Vanishing Sails The Argus, 14 February 1928, page 15
Brown, Kenneth: Capt. Sten Lille and the "Ivalo"
Sea Breezes Vol.37 No. 217 January 1964, p. 55-58
Carr, Frank G.G. - Cookson, Richard M. - Hurst, Alex: The Medley of Mast and Sail Teredo Books Ltd., Brighton Sussex Plymouth 1976 330 pp. (p. 166) ISBN 0 903662 03 5
Cornishman: Falmouth Sailor’s Thrilling Experience Cornishman, 20 September 1934, page 7
Dawson, W.: Re barque Favell
Sea Breezes Vol.XIX. No. 183 February 1935, p. 85-87
Derby, William L. A.: The Tall Ships Pass David & Charles Ltd, Newton Abbot, Devon 1970 427 pp., 66 pages with 95 b/w photos (p. 79, 116, 329-331) ISBN 0-7153-4952-X
Edwardes, G.H.: First and Last of the Favell Sea Breezes Vol.XXII. No. 216 November 1937 p. 167-169
Evening Post: Knight of White Rose (Wellington) Captain Davey Decorated Evening Post, 18 September 1935, page 13
Finlands Sjöfartstidning: Finska skolskeppsrederiet Finlands Sjöfartstidning 35/1911, 23.9.1911 s. 2-3
Olycksbud från sjön. En man spolad öfver bord från "Favell" Finlands Sjöfartstidning 17/1912, 27.4.1912 s. 4
Finska skolskeppsrederiet Finlands Sjöfartstidning 36/1913, 6.9.1913 s. 2
Fredriksson, Ingmar: Skola under segel sjökapten Malamok 1985, AICH
Sailins Ships of Helsinki/Helsingfors, 'Daughter of the Baltic' Malamok 1989, AICH 64 pp. (p. 35-41)
Gentz, Carl: "Rain before wind take your topsails in" sjökapten Ålands Sjöfart 4/1946 s. 88, 91
Groundstroem, Kalerwo: Suomalaisella koululaivalla Port Adelaidessa pastori Merimiehen Ystäwä 3/1925 s. 41-43
På ett finskt skolskepp i Port Adelaide Sjömansvännen 3/1925 s. 41-43
Grönstrand, Lars: En segling med Favell 1907-1908
fil.mag. Suomen Merenkulku 12/1960 s. 342, 344-347
Gullichsen, Leif: Sjömansminnen Med 26 bilder ur ett album Schildts Tryckeri & Tidnings Ab t&t Borgå 1975 165 s., (s. 117-150) ISBN 951-50-0090-4
Hamburger Abendblatt: Kegelnder Kapitän (Sten Lille) Hamburger Abendblatt, 26.7.1961 Seite 1
Hamilton, Jack: Last of the Windjammers! Captain The Sunday Times, 21 September 1930, page 11
Heikkinen, Helge: Radiotelegrafisterna på seglare merikapteeni Ålands Sjöfart & Handel 4/1990 s. 162-163
Helsingin Sanomat: Koululaiva "Favell" saapunut kotimaahan viiden vuoden jälkeen Helsingin Sanomat 203/1927, 31.7.1927 s. 5
"Favell" lähti eilen Australiaan Helsingin Sanomat 254/1930, 21.9.1930 s. 8
Koululaiva "Favellin" viimeinen matka seikkailurikas Helsingin Sanomat 276/1934, 13.10.1934 s. 4, 6
50-vuotias. Kapteeni O.J. Hjelt Helsingin Sanomat 302/1934, 8.11.1934 s. 6
Kauppaneuvos Lars Krogius kuollut Helsingin Sanomat 277/1935, 14.10.1935 s. 2
60-vuotias. Komentaja Svante Einar Hollming Helsingin Sanomat 66/1941, 9.3.1941 s. 8
Merikapteeni Ossi Hjelt kuollut Helsingin Sanomat 198/1949, 13.8.1949 s. 2
Merenkulkuneuvos William Söderman kuollut Helsingin Sanomat 121/1960, 5.5.1960 s. 17
Suomalainen "albatrossi" purjelaivojen aikakaudelta (Sten Lille) Helsingin Sanomat 339/1965, 16.12.1965 s. 8
Kuolleita. Merikapteeni Karl Harry Strömstén Helsingin Sanomat 280/1966, 16.10.1966 s. 12
Kuolleita. Merikapteeni Sten Lille Helsingin Sanomat 132/1980, 18.5.1980 s. 14
The Herald: Bad Gales in the Rip (Melbourne) The Herald, 14 January 1902, page 2
Finnish Barque on Sand Bank The Herald, 8 January 1926, page 1
Holm, P.: Koululaivat Suomessa Suomen Valkopurjeet Helsinki 1931 56 s. (s. 27-33)
Holmberg, Nils. A.: Favells sista resa
sjökapten Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1954 s. 310-311, 315, 1/1955 s.11-14
Last Voyage of the "Favell" (1 - 8) Sea Breezes Vol.41. No. 257 - 264, May - December 1967
Resan till Australien med barkskeppet Favell Longitude tidskrift från de sju haven · 27 Stockholm 1991, s. 29-60
Vanhan merikapteenin muistelmat Kustannusosakeyhtiö Ajatus Kariston Kirjapaino Oy, Hämeenlinna 1998 219 s. (s.127-219), 35 kuvaa ISBN 951-9440-74-7
Hufvudstadsbladet: Dödsfall. Sjökapten Johan Hallman
Hufvudstadsbladet 334/1904, 8.12.1904 s. 4
En färd över Atlanten med skolskeppet Favell Hufvudstadsbladet 3/1921, 4.1.1921 s. 7
Skolskeppet Fawell har anlänt till Helsingfors Hufvudstadsbladet 148/1922, 2.6.1922 s. 5
Kommerserådet Lars Krogius 70 år Hufvudstadsbladet 208/1930, 6.8.1930 s. 2
En bark, som seglat jorden runt... Kapten Lille från Fawell berättar om skolskeppet senaste resa Hufvudstadsbladet 182/1931, 10.7.1931 s. 4
Skolskeppet Favell skrotas ned i Maxlax Hufvudstadsbladet 295/1934, 1.11.1934 s. 3, 9
Kommerserådet Lars Krogius död Hufvudstadsbladet 277/1935, 14.10.1935 s. 1
Dödsfall. Sjökaptenen Karl Wilhelm Itäinen Hufvudstadsbladet 130/1945, 17.5.1945 s. 8
Häggström, Georg: Från hav och hamn sjökapten Ekenäs 1974 77 s. (s. 14-19) ISBN 951-9000-15-1
Ett linjedop i barken Favell Longitude tidskrift från de sju haven · 14 Stockholm 1976, s. 74-75
En lycklig grundstötning Malamok 1985, AICH
Karjala: Ylväs "Fawell" romuksi Karjala 106/1935, 19.4.1935 s. 9
Karkama, Markku: Merille kouluun. Meripalvelus ja koululaivat kansipäällystön koulutuksessa vuodesta 1874 toiseen maailmansotaan Turun Yliopiston merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksen julkaisuja, B 110 Painosalama Oy, Turku 1999 255 sivua ISBN 951-29-1571-5 ISSN 1456-1824
Laivastolehti: Sananen meriliikenteestä ja mieskasvatuksesta Laivastolehti 10/1927, 1.10.1927 s. 10-12
Vierailulla koululaiva Favell'issa Laivastolehti 9/1930 s. 18-20 (s. 284-286)
Lille, Sten: Strange, isn't it? sjökapten Sea Breezes Vol.XV. No. 141 August 1931, page 25
När en kolliderande brittisk kustångare lämnade sitt visitkort i bogen på Favell Longitude tidskrift från de sju haven · 14 Stockholm 1978, s. 28-33
På sista resan med Favell Longitude tidskrift från de sju haven · 15 Stockholm 1979, s. 50-61
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 112-113) ISBN 951-9064-31-1
Liverpool Journal of Commerce: News in Brief (Launch) Liverpool Journal of Commerce, 11 September 1895, page 5
Lubbock, Basil: The Last of the Windjammers Vol. II Brown, Son & Ferguson Ltd. Glasgow 1929 443 pp. (p. 333-334)
Länsi-Suomi: Koululaivajärjestelmä Länsi-Suomi 73/1907, 2.7.1907 s. 2
Konsuli, merikapteeni J.K. Nordlund 75-vuotias Länsi-Suomi 114/1939, 18.5.1939 s. 3
Malmberg, Thure: Laivoja ja ihmisiä Helsinki 1983 204 sivua (s. 80, 84) ISBN 951-99438-4-6
Moberg, Einar: För fulla segel Uddevalla 1957 475 s., (s. 323-324), ill.
News: Finnish Training Ship (Adelaide) Visit to Port Adelaide News, 19 November 1924, page 11
Nya Pressen: Finska Rederiaktiebolaget i konkurs Nya Pressen 53/1910, 7.3.1910 s. 6
Diverse Nya Pressen 253/1910, 2.11.1910 s. 4
Nyland: En Australienseglare son ej mer går ut Nyland 119/1934, 20.10.1934, s. 1
Oulun ilmoituslehti: Surullinen onnettomuus kuoleman seurauksella Oulun ilmoituslehti 66/1903, 12.6.1903 s. 3
Pietikäinen, Matti The Ships of our First Century Sjöström, Bengt: the Effoa Fleet 1883-1983 Otava, Keuruu, 231 pp. (p. 197) ISBN 951-99438-5-4
Port Lincoln Times: Life on the Ocean Wave Port Lincoln Times, 17 January 1930, page 6
Randall, Jas.: Last of Bristol-built Ships Some interesting facts about Favell Sea Breezes Vol. XII. No. 112 March 1929 p. 47-48
Rauman Lehti: Kuollut. Kunnallisneuvos Johan Wilhelm Söderlund Rauman Lehti 81/1904, 21.7.1904 s. 1
Sanomia Turusta: Suomen parhain purjelaiva... Sanomia Turusta 187/1897, 15.8.1897 s. 2
Sea Breezes: The Last of the Favell Sea Breezes Vol.XIX. No. 182 January 1935, page 44
Sjömansvännen: Skolskeppet Fawell Sjömansvännen 11/1928 s. 45
Soinila, Hannu: Rauman kauppalaivasto 1890-1910 Brassip piukka 3 Rauman Merimuseoyhdistyksen julkaisuja n:o 3 Rauma 1995 62 sivua (s. 18) ISBN 951-96645-0-7
The Sphere: "Sails Filled and Streamers Waving" (kaksi valokuvaa Favellin saapumisesta Falmouthiin vuonna 1927) (London) The Sphere, 25 June 1927, page 20
Steinby, Ann-Gerd: Han har seglat för om masten (Sten Lille) Hufvudstadsbladet 2.2.1976
Stengård, Gunnar: För fulla segel
sjökapten Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1974 s. 18-19
Strömstén, Hildi: Päiväntasaajakaste Joulu ulapoilla ja Kotona 1925, 1.12.1925 s. 11-12 (s. 9-10)
Suomen Merenkulku: Bilder från "Favell" - Kuvia "Favell"ista Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 47/1922
60-åring. Sjökapten Karl Wilhelm Itäinen Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1928 s. 111
Skolskeppet Favell Finlands Sjöfart - Suomen merenkulku 3/1929 s. 136
Kommerserådet Lars Krogius 70 år
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1930 s. 295
Kommendören Svante Hollming 50 år Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1931 s. 97
Favell varskor mötande fartyg för isberg Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1931 s. 109
50 år. Sjökapten Oscar Hjelt. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1934 s. 317
Skolskeppet Favels saga all Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1934 s. 350-351
50 år. Sjökapten Karl Harry Strömstén Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1935 s. 303
60 år. Sjökapten William Söderman Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1937 s. 277
60 år - 60 vuotta. Kommodori, merikapteeni Svante Hollming Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1941 s. 95
Dödsfall. Sjökaptenen Ragnar Christersson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1941 s. 96
50 år. Sjökapten C.J. Brunström Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1942 s. 98
75 år. Sjökapten Karl W. Itäinen Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1943 s. 106
80 vuotta. Merikapteeni J.K. Nordlund Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1944 s. 187
60 år. Sjökapten Oscar Hjelt. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1944 s. 384
Kuolleita - Dödsfall. Sjökaptenen Karl W. Itäinen Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1945 s. 198
60 år. Sjökapten Karl Harry Strömstén Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1945 s. 355
Dödsfall - Kuolleita. Merikapteeni J.K. Nordlund Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1946 s. 90
70 år. Sjökapten William Alexander Söderman Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1947 s. 325
Kuolleita - Dödsfall. Sjökaptenen Oscar Hjelt Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 8/1949 s. 223
50 år. Sjökapten Sten Lars Axel Lille Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1950 s. 406
75 år. Sjökapten William Alexander Söderman Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1952 s. 232
70 år. Sjökapten Karl Harry Strömstén Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1955 s. 228
80 år. Sjökapten William Alexander Söderman Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1957 s. 188
Dödsfall. Sjökaptenen William Alexander Söderman Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1960 s. 191
75 år. Sjökapten Karl Harry Strömstén Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1960 s. 290
60 år. Sjökapten Sten Lars Axel Lille Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1960 s. 355
80 år. Sjökapten Karl Harry Strömstén Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1965 s. 374
Dödsfall - vainajia. Sjökapten Karl Harry Strömstén Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1966 s. 344
70 år. Sjökapten Sten Lars Axel Lille Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1970 s. 346
75 år. Sjökapten Sten Lars Axel Lille Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1975 s. 15
Suomen Merenkulun aikakauslehti: Dödsfall. Sjökaptenen Gösta Hjelt Suomen Merenkulun aikakauslehti - Nautisk Tidskrift för Finland 3-4/1918 s. 105
Suutarinen, Leo: Kun jungmanni Suutarinen ylitti päiväntasaajan radiosähköttäjä Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1935 s. 356-357, 12/1935 s. 389-394
Svenska Pressen: Skolskeppet Favell i Helsingfors Svenska Pressen 124/1922, 1.6.1922, s. 3
The Sydney Morning Herald: Finnish Barque The Sydney Morning Herald, 15 February 1928, page 19
Monowai's Captain. Finnish Apprentice's Gift The Sydney Morning Herald, 3 November 1934, page 16
Captain Davey Retires. 47 Years at Sea The Sydney Morning Herald, 17 February 1941, page 11
Turun Sanomat: Haaksirikkoja
Turun Sanomat 818/1907, 27.9.1907 s. 4
Underhill, Harold A.: Sail Training and Cadet Ships Brown, Son & Ferguson Ltd. Glasgow 1973 373 pp. (p. 195-197), ill.
Unonius, O.: Ombord å ett skolskepp
Sjökapten, Befälhafvare Nya Pressen 102/1908, 14.4.1908 s. 6
Uudenkaupungin Sanomat: Kilpapurjehdus merellä Uudenkaupungin Sanomat 5/1899, 21.1.1899 s. 4
Kuollut. Merikapteeni John Hallman
Uudenkaupungin Sanomat 142/1904, 6.12.1904 s. 2
Uusi Suomi: Kuolleita. Kommodori evp. Svante Hollming Uusi Suomi 329/1949, 23.12.1949 s. 5
Vartiainen, Hannu: Rauman merenkulun historia merikapteeni Rauman merimuseo 2016 606 sivua (s. 288-292) ISBN 978-952-68562-0-9
Veckans Krönika: Favell for till Durban Veckans Krönika 34/1922, 7.10.1922 s. 12
Vuori Piia/Vartiainen Hannu: Rauma, purjelaivat ja politiikka J.W. Söderlund Rauman merimuseo Esa Print, Lahti 2010 270 sivua (s. 44, 167-175, 236-240) ISBN 978-952-67115-4-4
Åbo Underrättelser: Fartygsköp Åbo Underrättelser 202/1897, 29.7.1897 s. 2
Kappsegling Åbo Underrättelser 16/1899, 18.1.1899 s. 4
Sjöassuransföreninigen i Finland Åbo Underrättelser 57A/1906, 28.2.1906 s. 4
Kommerserådet Lars Krogius 60 år Åbo Underrättelser 198/1920, 5.8.1920 s. 3
Favell gjorde resan från Sundet på c:a 65 timmar Åbo Underrättelser 276/1934, 13.10.1934 s. 1
Beslut om Favell: stannar hemma Kapten Lille berättar om sin skuta Åbo Underrättelser 283/1934, 20.10.1934 s. 5
Ålands Sjöfartstidning: Dödsfall. Kommunalrådet Johan Wilhelm Söderlund Ålands Sjöfartstidning 83/1904, 23.7.1904 s. 2
Copyright © Jukka Mikkola