Glenbreck
Glenbreck Bristolissa. Merikapteeni Helge Heikkisen (1910 - 1997) arkisto.
Nelimastoinen teräsparkki
Rakentaja: Robert Duncan & Co., Port Glasgow 1889 - 1890, Skotlanti
Vesillelasku: East yard, 23.06.1890
Vetoisuus: 1900 brt, 1776 nrt
Kantavuus: 3100 dwt, kivihiililasti 3023 tonnia
Mitat: 82,63 x 12,19 x 7,19 m
Miehistö: 1+2+11 +4 merimiesoppilasta (1901)
Omistaja:
Raumo Nya Skeppsrederi Ab, Rauma 1900 marraskuu - 1901
Päällikkö:
Gustaf Adolf Cavenius (1844-1901) 1901
Nelimastoparkki rakennettiin varustamolle W. Thorburn, Robert R. Paterson & Co. Greenockiin. Neitsytmatka purjehdittiin kappaletavaralastissa Glasgowista San Franciscoon 20.8.1890 - 22.1.1891.
Vuonna 1900 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1900 Sailing Vessels omistaja on varustamo W. Thorburn, Robert R. Paterson & Co. Greenockista.
Suomeen laiva ostettiin varustamolta A. Weir & Co. Glasgowista hintaan 16 250 puntaa = 406 250 markkaa. Ostohetkellä alus oli matkalla Chilestä Hampuriin. Se otettiin vastaan Hampurissa, jossa se oli sitä ennen telakoitu. Sieltä purjehdittiin 17.4.1901 Newcastleen ja perille saavuttiin 22.4.1901.
Matkalla Bristolista hinauksessa Avon-jokea alavirtaan. Malcolm M. Brodie Shipping Collection. State Library Victoria.
Alus katosi kivihiililastissa sen ensimmäisellä matkallaan Newcastle-on-Tynestä Chilen Valparaisoon syksyllä 1901. Laiva oli lähtenyt Newcastlesta 18.5.1901 ja Dungeness oli sivuutettu 22.5.1901. Miehistöön kuului 19 miestä.
19.9.1901 viisimastoparkki Potosista, jonka päällikkönä oli kapteeni Robert Hilgendorf, havaittiin nelimastoparkin palanut hylky Etelä-Atlantilla paikassa lat. = 27º03'E, long. = 24º06'L. Hylky makasi vähän savuten oikealle kallistuneena, mesaanimasto- ja isomasto pystyssä, kaikki puuosat palaneena, donkeypannu näkyvissä, ilman veneitä ja miehistöä. Jälkeenpäin arveltiin, että hylky olisi ollut nelimastoparkki Glenbreck. (Katso parkkilaiva Julia, nelimastoparkki Fennia ex Goodrich ja rautaparkki Valkyrian sekä rautafregatti Windsor Park).
Sisaralukset olivat Oceana ja Craigerne.
Matkoja vuonna 1901
Kirjoja ja kirjoituksia:
Furrer, Hans Jörg: Die Vier-und Fünfmast-Rahsegler der Welt Dipl.-Ing. Koehlers Verlagsgesellschaft mbH, Herford 1984 248 Seiten (s. 97) ISBN 3-7822-0341-0
The Glasgow Herald: Launches and Trial trips The Glasgow Herald, 24 June 1890, page 10
Hella, Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001 612 sivua, (s. 215) ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Hufvudstadsbladet: Till en ovanlig sorgefest... Hufvudstadsbladet 152A/1902, 8.6.1902 s. 6
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 173) ISBN 951-9064-31-1
Rauman Lehti: Kuollut. Kunnallisneuvos Johan Wilhelm Söderlund Rauman Lehti 81/1904, 21.7.1904 s. 1
Stolzmann, Holger: Fyrmastbarken Glenbreck från Raumo sjökapten Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart 2/78 s. 28-29
Uudenkaupungin Sanomat: Laiwankauppa Uudenkaupungin Sanomat 134/1900, 20.11.1900 s. 4
Vartiainen, Hannu: Rauman merenkulun historia merikapteeni Rauman merimuseo 2016 606 sivua (s. 296) ISBN 978-952-68562-0-9
Vuori Piia/Vartiainen Hannu: Rauma, purjelaivat ja politiikka J.W. Söderlund Rauman merimuseo Esa Print, Lahti 2010 270 sivua (s. 186-190, 222-227, 242-243, 259) ISBN 978-952-67115-4-4
Åbo Tidning: Fartygsköp Åbo Tidning 314/1900, 18.11.1900 s. 2
Åbo Underrättelser: Försvunnen Åbo Underrättelser 311/1901, 15.11.1901 s. 4
Glenbreck? Åbo Underrättelser 321/1901, 25.11.1901 s. 2
Åland: Till en ovanlig sorgefest... Åland 48/1902, 10.06.1902 s. 2
Ålands Sjöfartstidning: Dödsfall. Kommunalrådet Johan Wilhelm Söderlund Ålands Sjöfartstidning 83/1904, 23.7.1904 s. 2
Copyright © Jukka Mikkola