Glenbreck
Glenbreck.jpg (40277 bytes)

Glenbreck Bristolissa. Merikapteeni Helge Heikkisen (1910 - 1997) arkisto.

Nelimastoinen teräsparkki
Rakentaja:				Robert Duncan & Co., Port Glasgow 1889 - 1890, Skotlanti
Vesillelasku:				East yard, 23.06.1890
Vetoisuus:				1900 brt, 1776 nrt
Kantavuus:				3100 dwt, kivihiililasti 3023 tonnia
Mitat:					82,63 x 12,19 x 7,19 m
Miehistö:				1+2+11 +4 merimiesoppilasta (1901)
Omistaja:
Raumo Nya Skeppsrederi Ab, Rauma	1900 marraskuu - 1901
Päällikkö:			
Gustaf Adolf Cavenius (1844-1901)	1901

Nelimastoparkki rakennettiin varustamolle W. Thorburn, Robert R. Paterson & Co. Greenockiin. Neitsytmatka purjehdittiin kappaletavaralastissa Glasgowista San Franciscoon 20.8.1890 - 22.1.1891.

Vuonna 1900 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1900 Sailing Vessels omistaja on varustamo W. Thorburn, Robert R. Paterson & Co. Greenockista.

Suomeen laiva ostettiin varustamolta A. Weir & Co. Glasgowista hintaan 16 250 puntaa = 406 250 markkaa. Ostohetkellä alus oli matkalla Chilestä Hampuriin. Se otettiin vastaan Hampurissa, jossa se oli sitä ennen telakoitu. Sieltä purjehdittiin 17.4.1901 Newcastleen ja perille saavuttiin 22.4.1901.

Matkalla Bristolista hinauksessa Avon-jokea alavirtaan. Malcolm M. Brodie Shipping Collection. State Library Victoria.

Alus katosi kivihiililastissa sen ensimmäisellä matkallaan Newcastle-on-Tynestä Chilen Valparaisoon syksyllä 1901. Laiva oli lähtenyt Newcastlesta 18.5.1901 ja Dungeness oli sivuutettu 22.5.1901. Miehistöön kuului 19 miestä.

19.9.1901 viisimastoparkki Potosista, jonka päällikkönä oli kapteeni Robert Hilgendorf, havaittiin nelimastoparkin palanut hylky Etelä-Atlantilla paikassa lat. = 27º03'E, long. = 24º06'L. Hylky makasi vähän savuten oikealle kallistuneena, mesaanimasto- ja isomasto pystyssä, kaikki puuosat palaneena, donkeypannu näkyvissä, ilman veneitä ja miehistöä. Jälkeenpäin arveltiin, että hylky olisi ollut nelimastoparkki Glenbreck. (Katso parkkilaiva Julia, nelimastoparkki Fennia ex Goodrich ja rautaparkki Valkyrian sekä rautafregatti Windsor Park).

Sisaralukset olivat Oceana ja Craigerne.

Matkoja vuonna 1901

Kirjoja ja kirjoituksia:
Furrer, Hans Jörg:		Die Vier-und Fünfmast-Rahsegler der Welt
Dipl.-Ing.			Koehlers Verlagsgesellschaft mbH,
				Herford 1984
				248 Seiten (s. 97)
				ISBN 3-7822-0341-0
The Glasgow Herald:		Launches and Trial trips
				The Glasgow Herald, 24 June 1890, page 10
Hella, Tenho:			Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä
				Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet
				Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001
				612 sivua, (s. 215)
				ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Hufvudstadsbladet:		Till en ovanlig sorgefest...
				Hufvudstadsbladet 152A/1902, 8.6.1902 s. 6
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
				Lieto 1979
				224 sivua (s. 173)
				ISBN 951-9064-31-1
Rauman Lehti:			Kuollut. Kunnallisneuvos Johan Wilhelm Söderlund
				Rauman Lehti 81/1904, 21.7.1904 s. 1
Stolzmann, Holger:		Fyrmastbarken Glenbreck från Raumo
sjökapten			Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart
				2/78 s. 28-29
Uudenkaupungin Sanomat:		Laiwankauppa
				Uudenkaupungin Sanomat 134/1900, 20.11.1900 s. 4
Vartiainen, Hannu:		Rauman merenkulun historia
merikapteeni			Rauman merimuseo 2016
				606 sivua (s. 296)
				ISBN 978-952-68562-0-9
Vuori Piia/Vartiainen Hannu:	Rauma, purjelaivat ja politiikka
				J.W. Söderlund
				Rauman merimuseo
				Esa Print, Lahti 2010
				270 sivua (s. 186-190, 222-227, 242-243, 259)
				ISBN 978-952-67115-4-4
Åbo Tidning:			Fartygsköp
				Åbo Tidning 314/1900, 18.11.1900 s. 2
Åbo Underrättelser:		Försvunnen
				Åbo Underrättelser 311/1901, 15.11.1901 s. 4
				Glenbreck?
				Åbo Underrättelser 321/1901, 25.11.1901 s. 2
Åland:				Till en ovanlig sorgefest...
				Åland 48/1902, 10.06.1902 s. 2
Ålands Sjöfartstidning:		Dödsfall. Kommunalrådet Johan Wilhelm Söderlund
				Ålands Sjöfartstidning 83/1904, 23.7.1904 s. 2

 

				Copyright © Jukka Mikkola