Gurli
Svensk Sjöfarts Tidning 15/1955.
Parkkilaiva, tasasaumainen, tammesta ja männystä rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 8/1879.
Tunnuskirjaimet: TGBJ
Rakentaja: laivanrakennusmestari J.E. Hübe, Göteborg 1879
Vesillelasku: Gamla Varfvet, 1879 heinäkuu
Vetoisuus: 737,21 brt, 702,11 nrt
Kantavuus: kivihiililasti 1030 tonnia, puutavaralasti 280 standarttia, vehnälasti 8886 säkkiä = 37829 bushels
Mitat: 53,02 x 9,80 x 5,77 m
Omistajat:
August Richard Svahnström (1854-1918) ym., Nauvo (Nagu) 1901 elokuu - 1910 syyskuu
Päälliköt:
August Fridolf Svahnström (1858-1916) 1901 elokuu - 1903 elo/syyskuu Otto Malakias Eriksson (1872-1939) 1903 elo/syyskuu - 1905 Evert Justus Blomberg (1873-1927) 1905 - 1906 touko/kesäkuu John Axel Lagström (1880-1931) 1906 touko/kesäkuu - 1909 August Julius Henriksson (1878-1965) 1909 - 1910 syyskuu
Parkkilaiva rakennettiin G.D. Kennedylle Göteborgiin.
Neitsytmatka purjehdittiin puutavaralastissa Ljusnesta Melbourneen 17.9.1879 - 4.1.1880. Lastina oli 280 standarttia lankkuja.
Parkkilaiva ostettiin samalta omistajalta Ruotsista hintaan 43 000 kruunua. Ensimmäisenä matkana vietiin puutavaralasti Turusta Valenciaan 26.8. - 17.10.1901.
Matkalla puutavaralastissa Kemistä Etelä-Afrikan Port Elisabethiin alus joutui yhteentörmäykseen saksalainen s/s Mannheimin kanssa 29.10.1903. Törmäys tapahtui Hollannin rannikon edustalla paikassa lat. = 52º35'3"P, long. = 3º3'36"I. Törmäyksessä liivaripuomi ja kokkapuu katkesivat sekä keulakansi vaurioitui. Tankkilaiva Mannheim hinasi parkin Hollannin Maasluisiin, josta laiva hinattiin korjauksia varten Rotterdamiin. Höyrylaiva oli ollut matkalla Rotterdamista Shieldsiin. Korjausten jälkeen matka jatkui vasta 27.3.1904 kohti Port Elisabethia, jonne saavuttiin 19.6.1904.
Merikapteeni Evert Blomberg (1873-1927). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 6/1927.
Diplomimerikapteeni John Lagström (1880-1931). Hän toimi päällikkönä nelimastoparkissa Carradale 1914 - 1919. Turun merenkulkuopiston (Åbo Navigationsinstitut) rehtori 1929 - 1931. Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2.
Viimeinen rahtimatka tehtiin puutavaralastissa (logwood) Haitista Gooleen, jonne tultiin 7.7.1910.
Laiva myytiin Lontooseen hinnalla 970 puntaa syyskuussa 1910 ja riisuttiin.
Laiva oli parkkilaiva Sigynin suurempi ja vanhempi sisaralus.
Matkoja vuosina 1901 - 1910
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Argus: The Gurli, which arrived at the Heads on Sunday,... (Melbourne) The Argus, 6 January 1880, page 4
Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning: Nytt fartyg Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning 157/1879, 11.7.1879, s. 2
Jönsson, Helge: Hübeskutor Svensk Sjöfarts Tidning 15/1955, 15.4.1955
Suomen Merenkulku: Dödsfall. Sjökaptenen Evert Justus Blomberg Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart 6/1927 s. 170
Ny rektor. Diplomsjökapten J.A. Lagström Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1930 s. 19
50 år. Diplomsjökapten J.A. Lagström Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1930 s. 143
John Lagström död Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 8/1931 s. 249
70 år. Sjökapten A.J. Henriksson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1948 s. 29
80 år. Sjökapten August Julius Henriksson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1958 s. 25
Sjökapten August Julius Henriksson. In memoriam Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1965 s. 240
Svensk Handels- och Industri-Tidning: Göteborg. Nytt fartyg Svensk Handels- och Industri-Tidning 43/1879, 15.7.1879
Uusi Aura: Laiwan kauppa Uusi Aura 98/1901, 24.8.1901 s. 2
Turkulainen kuunarilaiva "Gurli"... Uusi Aura 167/1905, 22.7.1905 s. 3
Kuunarilaiva "Gurli"... Uusi Aura 184/1905, 11.8.1905 s. 2
Västra Finland: Dödens skördar. Fridolf Svahnström. In memoriam Västra Finland 81/1916, 20.7.1916 s. 3
Åbo Underrättelser: Fartygsköp Åbo Underrättelser 226/1901, 22.8.1901 s. 2
Sjöassuransföreningen i Finland Åbo Underrättelser 59/1904, 1.3.1904 s. 4
Räddad genom sinnesnärvaro Åbo Underrättelser 163/1909, 19.6.1909 s. 3
Dödsfall. Sjökaptenen August Richard Svahnström Åbo Underrättelser 284/1918, 31.12.1918 s. 6
Dödsfall. Sjökaptenen Otto Eriksson Åbo Underrättelser 351/1939, 29.12.1939 s. 2
Copyright © Jukka Mikkola