Gustaf Adolf ex America
Gustav Adolf.jpg (41274 bytes)

P.W. Snellman: Oulun laivoja ja laivureita 1816 - 1875.

Fregatti, rakennettu tammesta, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 12/1865.
Rakentaja:				Johnson Rideout, Bath, Maine 1864, U.S.A.
Vesillelasku:				15.10.1864
Vetoisuus:				1220 brt
Kantavuus:				kivihiililasti 1970 tonnia, vehnälasti 1746 tonnia = 64161 bushelia, puuvillalasti 4250 paalia 200 tonnin painolastilla, 
					puutavaralasti 550 standarttia 200 tonnin painolastilla, suolalasti 10049 säkkiä
Omistaja:
Kauppahuone Bergbom, Oulu		1880 - 1887 maaliskuu
Kauppaneuvos Bergbom.jpg (12281 bytes)

Kauppaneuvos Johan Gustaf Bergbom (1818 - 1893)
Kustaa Hautala: Oulun kaupungin historia 1856 - 1918.

Päälliköt:
Matti Rusko (1847-1925)				1880 - 1881 loka/marraskuu
Hans Dahlberg (1822-1897)			1881 loka/marraskuu - 1886 marraskuu (47 vuotta merillä)
Hans Johan Hansinpoika Dahlberg (1858-1915)	1886 marraskuu - 1887 maaliskuu (edellisen poika)

Fregatti rakennettiin omistajille E & A. Sewall, Johnson Rideout ja kapteeni Warren Morse Bathiin.

Alus oli valmiina purjehtimaan Bathista New Brunswickin St. Johniin 23.11.1864, jonne saavuttiin 26.11.1864. Neitsytmatka purjehdittiin St. Johnista Lontooseen, jonne saavuttiin 7.2.1865. Vuoden 1870 alussa laiva myytiin Saksaan.

Vuonna 1871 rekisterissä American Lloyd’s Register omistaja on varustamo A.J. Hertz & Son Hampurista.

Fregatti oli Oulun suurin laiva. Se ostettiin varustamolta A.J. Hertz & Son Hampurista 52 000 Reichsmarkilla = 65 000 Suomen markkaa.

Ensimmäinen matka tehtiin suolalastissa Hampurista 24.10.1880 yli Atlantin Baltimoreen, jonne saavuttiin 6.1.1881.

Laiva lähti vehnä- ja puutavaralastissa Baltimoresta St. Nazaireen Ranskaan 15.2.1881. Se joutui ankaraan myrskyyn 18.2.1881 Atlantilla paikassa lat. = 37°07'P, long. = 71°21'L. Seuraavana päivänä myrskyssä laivan lasti siirtyi ja alus sai voimakkaan kallistuman vasemmalle. Vuotava alus saatiin vaivoin pumppaamalla pidettyä pinnalla. Koko miehistö työskenteli ruumassa lastia siirtämällä, jotta alus saatiin takaisin kölille. Fregatti hakeutui hätäsatamaan Bermudalle, jonne saavuttiin 27.2.1881. Lastia jouduttiin purkamaan ja korjausten jälkeen matka jatkui St. Nazaireen.

Alus lähti puutavaralastissa Kotkasta kohti Lontoota 14.11.1881. Se joutui Suomenlahdella myrskyyn ja joutui menemään oikealle kallistuneena hätäsatamaan Kronstadtiin, jonne saavuttiin 18.11.1881. Fregatti oli valmis lähtemään merelle 8.12., mutta se joutui jäiden takia jäämään talveksi Kronstadtiin. Matka jatkui vasta 29.4.1882 ja perille Lontooseen tultiin 19.5.1882.

Laiva lähti puuvillalastissa New Orleansista kohti Liverpoolia 6.2.1886. Se joutui hirmumyrskyyn 17.2.1886 Atlantilla paikassa lat. = 30°P, long. = 78°36'L. Myrskyissä alus menetti useita purjeita. Fregatti purjehti karille lähellä Skerriesin majakkaa ja sai vuodon 20.3.1886. Hinaaja Wrestler veti aluksen karilta ja hinasi sen Merseyn ankkuripaikalle Liverpoolissa. Sinne saavuttiin seuraavana aamuna 21.3. kello 3, jolloin maista saatiin lisää apua pumppaamiseen. Alus oli 2. kesäkuuta taas merikelpoinen.

Fregatti myytiin 1600 punnalla maaliskuussa 1887 varustamolle Aktieselskab "Gustaf Adolf" (Christoffer Hannevig) Kristianiaan Norjaan ja oli samalla omistajalla rekisterissä Record of American and Foreign Shipping vuonna 1897.

Vuonna 1867 Yhdysvaltain hallitus lahjoitti merikapteeni Hans Dahlbergille (vanhempi) kalliin kultaisen ankkurikellon palkinnoksi siitä, kun tämä oli pelastanut amerikkalaisen Toskana-aluksen miehistön hukkumasta Atlantilla.

Matkoja vuosina 1880 - 1887

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Daily Press:	Launched
Portland, Me.		The Daily Press, October 18, 1864, page 2	
Kaiku:			Kuollut. Merikapteeni Hans Dahlberg
			Kaiku 125/1915, 3.6.1915 s. 2
			Kuollut. Merikapteeni Matti Rusko
			Kaiku 81/1925, 8.4.1925 s. 3
Louhi:			Kuollut. Kapteeni Hans Dahlberg
			Louhi 148A/1897, 19.12.1897 s. 2, 3
Oulun Lehti:		Laiwan=osto 
			Oulun Lehti 35/1880, 01.09.1880 s. 2
Oulun Wiikko-Sanomia:	Palkinnoksi siitä, että merikapt. Hans Dahlberg on hukkumasta pelastanut miehistön...
			Oulun Wiikko-Sanomia 35/1867, 31.8.1867 s. 2
Sanomia Turusta:	Oulussa kuoli... (merikapteeni Hans Dahlberg)
			Sanomia Turusta 295/1897, 19.12.1897 s. 3
Snellman P.W.:		Oulun laivoja ja laivureita 1816 - 1875
(toim. Aarne Kopisto)	Kirjapaino Osakeyhtiö Kaleva, Oulu 1974
			271 sivua (s. 140-141)
Uusi Suometar:		Kuolleita. Merikapteeni Hans Johan Dahlberg
			Uusi Suometar 147/1915, 2.6.1915 s. 3
Åbo Underrättelser: 	Direktionens för finska sjöassuransföreningens årsberättelse
			Åbo Underrättelser 57/1882, 28.2.1882 s. 2
			Direktionens för finska sjöassuransföreningens årsberättelse
			Åbo Underrättelser 56/1883, 27.2.1883 s. 2
			Finska sjöassuransföreningens årsberättelse
			Åbo Underrättelser 53/1885, 24.2.1885 s. 1
			Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse
			Åbo Underrättelser 56/1887, 27.2.1887 s. 1 
			Dödsfall. Kommerserådet Johan Gustaf Bergbom
			Åbo Underrättelser 34/1893, 5.2.1893 s. 2

 

			Copyright © Jukka Mikkola