Hans ex Mary Fraser
Hans.jpg (38069 bytes)

P.W. Snellman: Oulun laivoja ja laivureita 1816 - 1875.

Fregatti/parkkilaiva, tasasaumainen kovapuusta rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 12/1875.
Tunnuskirjaimet:			VPBN
Rakentaja:				James Mosher, Newport, Hants County Nova Scotia 1875, Kanada
Vesillelasku:				31.08.1875	
Vetoisuus:				1229 brt, 1114,54 nrt
Kantavuus:				puutavaralasti 818,000 s ft sawn timber, 18,000 s ft lumber, valopetrolilasti 7937 tynnyriä
Mitat:					55,82 x 11,43 x 7,19 m
Omistajat:
G.I. Dahlberg ja H.J. Dahlberg, Oulu	15.08.1891 - 30.12.1902
Päälliköt:
Gustaf Isak Dahlberg (1855-1923)	15.08.1891 - 03.02.1896
Herman Emil Granit (1848-1900)		03.02.1896 - 
Matts August Kangas (1868-1916)		1896 - 05.09.1898
Otto Alexander Kaakinen (1869-1948)	05.09.1898 - 30.12.1902

Fregatti rakennettiin Godfrey P. Payzantille Nova Scotian Windsoriin.

Neitsytmatka purjehdittiin puutavaralastissa New Brunswickin St. Johnista Liverpooliin 22.9. - 25.10.1875.

Rekisterissä Record of American and Foreign Shipping 1888 laiva on merkitty parkkilaivaksi.

Hans_Lontoossa.jpg (26863 bytes)

Parkkilaiva Hans englantilaisen merimaalarin kuvaamana Lontoossa vuonna 1901. © Pohjois-Pohjanmaan museo.

Laiva ostettiin Godfrey P. Payzantilta hintaan 3200 puntaa Bremerhavenissa elokuussa 1891. 

Uudet omistajat antoivat parkkilaivalle nimeksi Hans isänsä merikapteeni Hans Dahlbergin kunniaksi. Ensimmäinen rahtimatka tehtiin Kotkasta puutavaralastissa Lontooseen.

20.12.1894 alus joutui kovaan myrskyyn Pohjois-Atlantilla paikassa lat. = 33º33'P, long. = 70º30'L ollessaan puutavaralastissa matkalla Floridan Pensacolasta Irlannin Queenstowniin. Lasti siirtyi myrskyssä ja alus sai perään vuodon. Laiva meni korjauksia varten New Yorkiin, jonne se saapui hinauksessa 8.1.1895. Korjausten jälkeen matkaa jatkettiin purjehtimalla Skotlannin Leithiin 17.3. - 14.4.1895.  

Vuonna 1899 matkalla painolastissa Turusta Pensacolaan alus joutui hirmumyrskyyn, jolloin se menetti kaikki purjeensa. Perille määräsatamaan saavuttiin 14.12.1899.

Merikapteeni Otto Kaakinen (1869 - 1948). Hän toimi aktiivipalveluksen jälkeen Suomen Merimieslähetysseuran matkasaarnaajana vuodesta 1912 lähtien. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 6/1929.

Parkki myytiin hintaan 810 puntaa vuonna 1902 Englantiin.

Matkoja vuosina 1891 - 1902

Kirjoja ja kirjoituksia:
Airas E.:		Kapten Otto Kaakinen 70 år
			Sjömansvännen 6-7/1939 s. 129
Hakkeita:		Oululaiset parkkilaivat Hans ja Felix
			Hakkeita 7/1970 s. 20-21
Kaakinen, Otto:		Nostakaa luotsilippu
merikapteeni		Suomen Merimieslähetysseura, Helsinki 1945
			39 sivua
Kaiku:			Suomalainen merikapteeni wääryydellä wangittu Amerikassa
			Kaiku 44/1896, 20.4.1896 s. 2
Kaleva:			Vanhan merimiehen muistelmia
			Kaleva 3.10.1954
Snellman P.W.:		Oulun laivoja ja laivureita 1816 -1875
(toim. Aarne Kopisto)	Kirjapaino Osakeyhtiö Kaleva, Oulu 1974
			271 sivua (s. 142)
			ISBN 951-9306-01-3
Sjömansvännen:		Kapten Otto Kaakinen. In memoriam
			Sjömansvännen 11/1948 s. 143-145
Suomen Merenkulku:	60 vuotta - 60 år. Kapteeni Otto Kaakinen
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1929 s.237
			75 v. Kapteeni O.A. Kaakinen
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6-7/1944 s. 220 
Åbo Tidning:		Dödsruna.
			Åbo Tidning 134/1900, 19.5.1900 s. 1-2
Åbo Underrättelser:	Sjöassuransföreningen i Finland
			Åbo Underrättelser 57/1893, 28.2.1893 s. 3
			Sjöassuransföreningen i Finland
			Åbo Underrättelser 58/1896, 29.2.1896 s. 1
			Sjöassuransföreningen i Finland
			Åbo Underrättelser 54/1897, 25.2.1897 s. 2
			Dödsfall. Sjökaptenen Otto Kaakinen
			Åbo Underrättelser 212/1948, 12.8.1948 s. 3

 

			Copyright © Jukka Mikkola