Harbinger
Upea fregatti. Brassip piukka 3. Rauman Merimuseoyhdistyksen julkaisuja.
Rautafregatti
Tunnuskirjaimet: VDHN
Rakentaja: Robert Steele & Co., Greenock 1876, Skotlanti
Vesillelasku: Cartsburn yard, 10.08.1876
Vetoisuus: 1472,73 brt, 1399,10 nrt
Kantavuus: 1950 dwt, puutavaralasti 570 standarttia, vehnälasti 1811 tonnia = 69105 bushelia = 16620 säkkiä, villalasti 6278 paalia
Painolasti: 750 tonnia
Mitat: 75,72 x 11,93 x 7,75 m
Isomaston korkeus vesilinjasta: 64 m
Miehistö: 1+2+16 (1908)
Omistajat:
Anders Fröberg Laitilasta, Johan Tork, L. Enlund, Em. Yrjölä, Karl Linden, J. Rosvall ja Wallin, Sofronof & Co. Raumalta sekä Knut Wallin Uudestakaupungista 14.07.1898 - 18.01.1910
Päälliköt:
Johan Konstantin Nordlund (1864-1946) 1898 heinäkuu - 1901 syyskuu Paavo Aleksi Renfors (1867-1944) 1901 syyskuu - 1905 syyskuu Juho Isak Hellström (1867-1928) 1905 syyskuu - 1908 marraskuu Emil Julius Rosvall (1874-1947) 1908 marraskuu - 18.01.1910
Klipperi rakennettiin varustamolle Anderson Anderson
& Co. Lontooseen. Laiva teki matkan kivihiililastissa Clydestä Lontooseen, jonne
lähdettiin 16.9.1876. Varsinainen neitsytmatka purjehdittiin
kappaletavaralastissa Lontoosta Plymouthin kautta Adelaideen 26.10.1876 -
26.1.1877. Matkalla oli mukana 82 matkustajaa.
Englantilaisomistuksessa klipperi kuljetti matkustajia Lontoosta Australiaan.
I-luokan asuntotiloihin otettiin 30 matkustajaa ja lisäksi fregatissa oli tilat
200 siirtolaismatkustajaa varten. Paluumatkoilla tuotiin mm. villaa Englantiin.
28.4.1890 laivan osti varustamo Devitt & Moore Lontoosta.
Jack Spurlingin (1870 - 1933) upea maalaus. Spurling oli itse myös purjelaivamerimies. Valokuva. Merikapteeni Helge Heikkisen (1910 - 1997) arkisto.
Laiva toimi merikadettien koululaivana vuodesta 1890 aina siihen saakka kunnes se myytiin suomalaisille. Klipperi saavutti maksimissaan 16 solmun nopeuden. Vuorokausiennätys oli 340 mailia, joka tekee keskinopeudeksi 14,16 solmua.
Vuonna 1898 fregatti ostettiin Suomeen yhtiöltä Devitt & Moore Lontoosta ja ostohinta oli 4800 puntaa. Ensimmäinen kaukomatka tehtiin Sundsvallista puutavaralastissa Etelä-Afrikan Lourenco Marquesiin 19.10.1898 - 31.1.1899.
Vuonna 1899 fregatti purjehti vehnälastissa Australian Geelongista Falmouthiin 106 vuorokaudessa. Matkalla Kap Hornin luona 16-vuotias laivapoika huuhtoutui yli laidan ja hukkui ankarassa myrskyssä 14.7.1899. Hän oli laivan kirvesmiehen poika. III-perämies oli myös mennä yli laidan. Kaksi merimiestä loukkaantui lisäksi vakavasti. Pelastusveneet rikkoontuivat samassa ankarassa myrskyssä. Matka purjehdittiin 3.5. - 12.8.1899.
Merikapteeni Johan Nordlund (1864 - 1946). Hän toimi päällikkönä teräsparkissa Favell 1902 - 1903. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 5/1944.
22.2.1901 alus pelasti 38 henkilöä San Franciscon edustalla, kun ss City of Rio de Janeiro ajoi karille ja upposi sakeassa sumussa San Franciscon lahdella. Matkustajalaiva upposi 11 minuutissa ja 126 ihmistä menehtyi onnettomuudessa. Heistä 12 oli laivan upseereita. Päällikkö Ward johti pelastustöitä ja meni komentosillalla seisten laivan mukana syvyyksiin. Onnettomuudessa pelastui kaikkiaan 79 ihmistä. Fregatti Harbinger oli ollut tällöin matkalla Antwerpenista San Franciscoon.
Harbinger Port Adelaidessa vuonna 1902. Kuvaan on lisätty trikkinä perämiehellinen kahdeksikko. A.D. Edwardes Collection. State Library of South Australia.
Merikapteeni Juho Hellström (1867 - 1928). Hän toimi aikaisemmin päällikkönä fregatissa Rhea 1897 - 1901 ja rautafregatissa Sylfid 1902 - 1903. Aktiivipalveluksen jälkeen hän toimi opettajana 1910 - 1928 Rauman merikoulussa. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 25/1921.
Aluksen ollessa ankkurissa Helsingörin redillä norjalainen höyrylaiva Oern Bergenistä ajoi laivan päälle 24.11.1908 vastaisena yönä. Harbinger sai vaurioita vesilinjan yläpuolelle ja menetti toisen ankkurinsa.
Merikapteeni Emil Rosvall (1874 - 1947). Hän toimi päällikkönä rautafregatissa Imperator Alexander II 1911 - 1918, nelimastoparkissa Port Stanley 1919 - 1922, rautaparkissa Karhu 1925 - 1926 ja nelimastokuunarissa Salisbury 1928. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 9/1944.
Viimeinen matka tehtiin quebracho-puulastissa Buenos Airesista Falmouthiin 8.9. - 22.11.1909. Matkalla alus joutui myrskyyn 15.11.1909 Englannin kanaalissa, joka kesti useita päiviä. Myrskyssä laivan riki vaurioitui, jolloin mm. isomärssyraaka katkesi. Alus joutui turvautumaan hinaajan apuun 21.11.1909. Tämä hinasi vahingoittuneen fregatin Falmouthiin, jonne saavuttiin 22.11.1909 kello 9.35 aamupäivällä. Sieltä matka jatkui hinauksessa 2.12.1909 Rotterdamiin, jonne saavuttiin 5.12.1909.
Jack Spurlingin (1870 - 1933) upea maalaus vuodelta 1923. Valokuva. Merikapteeni Helge Heikkisen arkisto.
Upea fregatti myytiin romutettavaksi hinnalla 1990 puntaa = noin 50 000 markkaa 18.1.1910 August Maquirettelle Antwerpeniin.
Merikapteeni Frans Edvin Vene (1877-1954) on tehnyt laivasta pienoismallin.
Matkoja vuosina 1898 - 1909
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Argus: Shipping Reports (Melbourne) The Argus, 14 August 1888, page 5
Shipping Reports The Argus, 16 August 1889, page 7
The Harbinger The Argus, 12 October 1891, page 10
The Ship Harbinger The Argus, 27 October 1896, page 4
Death of a Veteran Master Mariner The Argus, 1 December 1896, page 4
Bowen, Frank C.: Sailing Ships of the London River Illustrated by Pelham Jones London, Sampson Low, Marston & Co., Ltd. 310 pp. ( p. 143-148)
Carr, Frank G.G. - Cookson, Richard M. - Hurst, Alex: The Medley of Mast and Sail Teredo Books Ltd., Brighton Sussex Plymouth 1976 330 pp. (p. 50-51) ISBN 0 903662 03 5
Domville-Fife, Charles W.: Epics of the Square-rigged Ships Seeley, Service & Co., London 1958 272 pp. (p. 180-182, 267)
Dundee Evening Telegraph: Terrible Voyage of Tyne-Bound Ship Dundee Evening Telegraph, 2 September 1899, page 3
East Anglian Daily Times: Trade of the Port East Anglian Daily Times, 17 September 1901, page 7
Evening Journal: Miscellaneous (Harbinger) (Adelaide) Evening Journal, 27 January 1877, page 2
Geelong Advertiser: Town talk Geelong Advertiser, 4 April 1899, page 2
The Glasgow Herald: Launch The Glasgow Herald, August 11 1876, page 6
Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette: Launch Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette, August 11, 1876, page 2
Hella, Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001 612 sivua, (s. 211-212) ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Helsingin Sanomat: Fregatti "Harbinger" myyty Helsingin Sanomat 28/1910, 5.2.1910 s. 7
Kauppaneuvos Knut Wallin 75-vuotias Helsingin Sanomat 298/1941, 2.11.1941 s. 10
75-vuotias. Merikapteeni Paavo A. Renfors Helsingin Sanomat 188/1942, 17.7.1942 s. 3
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 64-65) ISBN 951-9064-31-1
Lubbock, Basil/ Spurling J.: The Romance of the Clipper Ships Selected from "Sail" by Basil Lubbock Illustrated in full colour by J. Spurling Hennel Locke Limited London 1949 96 pp. (p. 30-31)
Sail The Romance of the Clipper Ships Vol. I Patrick Stephens Limited, London 1972 153 pp. (p. 35-38) ISBN 0 85059 108 2
Lubbock, Basil: The Colonial Clippers Brown, Son & Ferguson Ltd., Glasgow 1975 384 pp, ill. (p.232-235) (ISBN 0 85174 110 X)
Länsi-Suomi: Kuollut. Merikapteeni Juho Hellström Länsi-Suomi 99/1928, 1.5.1928 s. 1, 2
J.L. Enlund 70-vuotias Länsi-Suomi 210/1929, 12.9.1929 s. 3
Kuollut. Kauppias J.L. Enlund Länsi-Suomi 217/1932, 21.9.1932 s. 2
Merikapteeni E.J. Rosvall 60-vuotias Länsi-Suomi 212/1934, 16.9.1934 s. 2
Konsuli, merikapteeni J.K. Nordlund 75-vuotias Länsi-Suomi 114/1939, 18.5.1939 s. 3
Nurminen, Erkki: Harbinger Suomalainen ennätyslaiva Kansan kuvalehti 30/1930, 25.7.1930 s. 12-13
Rauman Lehti: Skycall - fregattilaiva Harbingerista... Rauman Lehti 107/1898, 22.9.1898 s. 2
Puhdepakinoita. Harbinger Rauman Lehti 120/1898, 22.10.1898 s. 2
"Harbinger" Rauman Lehti 103/1908, 10.9.1908 s. 2
Höyrylaiva "Ohrnberger" ajanut purjelaiva "Harbingerin" päälle Rauman Lehti 136/1908, 26.11.1908 s. 2
Harbingerin yhteentörmäysjuttu ratkaistu Rauman Lehti 78/1909, 17.7.1909 s. 2
Harbingerin haaksirikko. Meriselitys Rauman Lehti 137/1909, 2.12.1909 s. 4
Rautalaiwa "Harbinger" myyty Rauman Lehti 13/1910, 3.2.1910 s. 2
Satakunnan Kansa: 70 vuotta. Merikapteeni Paavo Aleksi Renfors Satakunnan Kansa 160/1937, 17.7.1937 s. 2
Shields Daily Gazette: Tyne-Bound Ship in Gale. One of the Crew Drowned Shields Daily Gazette, 1 September 1899, page 3
Skellefteå Nya Tidning: Det elegantaste segelfartyg Skellefteå Nya Tidning, 17 oktober 1898 s. 3
Soinila, Hannu: Rauman kauppalaivasto 1890-1910 Brassip piukka 3 Rauman Merimuseoyhdistyksen julkaisuja n:o 3 Rauma 1995 62 sivua (s. 40-41) ISBN 951-96645-0-7
Stolzmann, Holger: Harbinger sjökapten Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1973 s. 68-69
Fyra finländska djupvattenseglare Meddelanden från sjöhistoriska museet vid Åbo Akademi n:o 15. 1984 s. 44-48. ISBN 951-649-006-9
Sundsvalls Tidning: Den elegantaste och finaste segelfartyg... Sundsvalls Tidning 234/1898, 10.10.1898
Bland sjöfolk Sundsvalls Tidning 236/1898, 12.10.1898
Suomen Merenkulku: 80 vuotta. Merikapteeni J.K. Nordlund
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1944 s. 187
"Hesperus och Harbinger"
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku
12/1944 s. 429-430
Dödsfall - Kuolleita. Merikapteeni J.K. Nordlund Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1946 s. 90
80 vuotta. Merikapteeni Paavo Aleksi Renfors
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1947 s. 217
The Sydney Morning Herald: The Cadets on the Hesperus The Sydney Morning Herald, 14 October 1890, page 4
Underhill, Harold A.: Sail Training and Cadet Ships Brown, Son & Ferguson Ltd. Glasgow 1973 373 pp. (p. 69-71), ill.
Uusi Aura: Onnettomuus merellä. Ihmishenki menetetty Uusi Aura 215/1899, 16.9.1899 s. 2
Vartiainen, Hannu: Rauman merenkulun historia merikapteeni Rauman merimuseo 2016 606 sivua (s. 285-288) ISBN 978-952-68562-0-9
Vasabladet: Ett fint fartyg Vasabladet 123/1898, 13.10.1898 s. 3
Wanganui Herald: Midshipmen on Sailing Ships Wanganui Herald, 16 September 1890, page 2
Copyright © Jukka Mikkola