Hera
hera.jpg (56048 bytes)

© Ahvenanmaan Merenkulkumuseo - Ålands Sjöfartsmuseum.

Parkkilaiva, tasasaumainen tammesta ja männystä rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 5/1875.
Tunnuskirjaimet:				VNLQ
Rakentaja:					F.W. Wencke, Bremerhaven 1874 - 1875, Saksa
Vesillelasku:					1875 huhtikuu
Vetoisuus:					1086,42 brt, 1036,97 nrt
Kantavuus:					kivihiililasti 1500 tonnia, puutavaralasti 428 standarttia
Mitat:						54,13 x 11,03 x 6,89 m
Miehistö:					1+1+1+14
Omistajat:
Kauppahuone Johan Lang, Raahe (Brahestad)	1891 heinäkuu - 1898 elokuu
Robert Mattson ym., (1851-1935), Vårdö		1898 elokuu - 1909 syyskuu

Kauppaneuvos Fredrik Sovelius nuorempi (1822 - 1897). © Raahen museon kuva-arkisto.

Päälliköt:
Julius August Kyntzell (1851-1909)		1891 heinäkuu - 1896 
Daniel Danielsson (1854-1902)			1896 - 1898 
Matts Wilhelm Eriksson (1850-			1898 - 1899 toukokuu, 1907
Karl August Ekblom (1860-1922)			1899 toukokuu - 13.07.1901
Matts Wilhelm Häggblom (1863-1902)		13.07.1901 - 26.06.1902 
Jakob Herman Björkman (1869-1932)		26.06.1902 - 1902 lokakuu
Johan Emanuel Johansson (1875-1946)		1903 huhtikuu - 1906
Mathias Alexandersson (1870-1924)		1908 - 1909 syyskuu

Parkkilaiva rakennettiin varustamolle D. Schilling Bremeniin.

Laiva purjehti painolastissa Bremenistä Cardiffiin, jonne saavuttiin 10.6.1875. Neitsytmatka purjehdittiin 1450 tonnin kivihiililastissa Cardiffista Singaporeen, jonne lähdettiin 8.7.1875.

Matkalla Hampurista New Yorkiin laiva joutui hirmumyrskyyn 12 - 13.2.1880 paikassa lat. = 45°P, long. = 30°L. Myrsky heitti laivan kyljelleen. Keulamärssytanko ja isomärssytanko jouduttiin katkaisemaan, jotta laiva saatiin takaisin kölilleen. Ankara meri huuhteli laivaa kaikista suunnista ja iski keulaan, jolloin kokkapuu katkesi. Samalla myrsky heitti laivan uudelleen kyljelleen, jolloin isomasto katkesi. Sen seurauksena parkki jälleen oikeni kölilleen. Vaarassa oli, että rikkoontunut riki olisi tehnyt reiän laivan runkoon. Onneksi näin ei tapahtunut ja hirmumyrskyn mentyä ohi alus saatiin siivottua rikkoontuneesta takilasta ja hätärikin turvin jatkettiin matkaa New Yorkiin, jonne saavuttiin 10.4.1880. Matkaan oli lähdetty Hampurista kappaletavaralastissa 16.1.1880.

Parkki ostettiin samalta varustamolta Bremenistä hintaan 91 000 Saksan markkaa ja alus makasi ostettaessa Brakessa.

Merikapteeni Julius August Kyntzell (1851 - 1909). © Raahen museon kuva-arkisto.

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin Raahesta Kanadan Miramichiin 9.8. - 2.10.1891.

Alus joutui myrskyyn 11.5.1898 ja alkoi vuotaa matkalla quebracho- puulastissa Buenos Airesista Antwerpeniin. Vuodon johdosta pidettiin laivaneuvottelu 19.5.1898 ja päätettiin pyrkiä hätäsatamaan Ponta Delgadaan St. Michaelsissa Azoreilla. Perille saavuttiin 4.6.1898. Alus korjattiin ja matka jatkui 25.6.1898 Antwerpeniin, jonne saavuttiin 22.7.1898. Lasti purettiin ja alus telakoitiin.

Merikapteeni Daniel Danielsson (1854 - 1902). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Iris 1893-1896. © Raahen museon kuva-arkisto.

Vuonna 1899 matkalla puutavaralastissa Uumajasta Etelä-Afrikan Delagoa Bayhin alus menetti myrskyssä kaksi venettä ja sai muita vaurioita. Perille tultiin 17.11.1899.

Parkkilaiva menetti molemmat ankkurit kettinkeineen ollessaan ankkurissa Kögebuktissa 16.8.1909. Alus oli ollut matkalla Ruotsin Nederkalixista Hulliin. Alus hinattiin samana päivänä Kööpenhaminaan. Matka jatkui 20.8.1909 Hulliin ja perille määräsatamaan saavuttiin 4.9.1909.

Alus myytiin syyskuussa 1909 Englantiin.

Matkoja vuosina 1891 - 1909

Kirjoja ja kirjoituksia:

The Argus			The Hera
(Melbourne)			The Argus, 8 October 1889, page 7
Finlands Sjöfartstidning:	Lotsuppsyningsmannen, 
				Sjökaptenen K.A.Ekblom
				Finlands Sjöfartstidning 15/1912, 13.4.1912 s. 4
Gamlakarleby:			Jordafärd. Kapten August Kyntzell
				Gamlakarleby 24.12.1909 s. 2
Grundström, Kaj:		Robert Mattson - Varg-Mattes pojke
				Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1996-1997:9
				Mariehamn 1997
				175 s.(s.118-135)
				ISBN 952-90-9240-7
				ISSN 0788-799X
New York Herald:		Bark Hera (Ger), Grimm, Hamburg 86 days...
				New York Herald, April 14, 1880, page 10
Sundberg, Göte:			Sjömansliv i gången tid
sjökapten			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2004-2005:17
				Mariehamn 2005
				159 s.(s. 124)
				ISBN 951-98000-8-5
				ISSN 0788-799X
Snellman, Kai:			Raahen purjelaivat ja niiden päällystöt 1800-luvulla
valtiot. maist.			Raahen museon julkaisuja nro 8
				Raahe 2001
				211 sivua (s. 37-38)
				ISBN 951-96499-2-1
Uleåborgsbladet:		Dödsfall. Kommerserådet Fredrik Sovelius
				Uleåborgsbladet 23/1897, 23.3.1897 s. 3
Åbo Tidning:			Fartygsköp
				Åbo Tidning 197/1891, 24.7.1891 s. 3
Åbo Underrättelser:		Sjöassuransföreningen i Finland
				Åbo Underrättelser 57/1899, pv. 28.2.1899 s. 1
Åland:				Dödsfall. Sjökaptenen Wilhelm Häggblom
				Åland 101/1902, 15.10.1902 s. 2
				Dödsfall. Sjökapt. Karl August Ekblom
				Åland 62/1922, 5.8.1922 s. 3
				Jordfästning. Sjökaptenen Jacob Herman Björkman
 				Åland 25/1932, 26.3.1932 s. 1-2
				En 60-åring. Sjökaptenen Johan Emanuel Johansson
				Åland 48/1935, 15.6.1935 s. 2
				Dödsfall. Sjökaptenen Johan Emanuel Johansson
				Åland 72/1946, 2.7.1946 s. 2

 

				Copyright © Jukka Mikkola