Hermes ex Hurunui
Hurunui  telakassa.jpg (38403 bytes)

Fregatti Hurunui lipuu tokkaan Lytteltonissa Uudessa Seelannissa. Kuva on otettu tokan avajaisissa 2.1.1883. State Library Victoria.

Rautafregatti/rautaparkki
Tunnuskirjaimet:				TFRG
Rakentaja:					Palmers' Shipbuilding & Iron Co. Ltd. Yarrow, Newcastle 1875
Vesillelasku:					16.09.1875
Vetoisuus:					1019,23 brt, 973,19 nrt
Kantavuus:					1500 dwt tai 450 standarttia puutavaraa, sulfiittilasti 1115 tonnia, kivihiililasti 1405 tonnia, 
						suolalasti 1000 tonnia
Mitat:						58,05 x 10,20 x 6,00 m
Miehistö:					1+2+13
Omistajat:
Konsuli G.A. Lindblom (1862-1916) ym., 
Turku (Åbo)					1895 heinäkuu - 1900 syyskuu
Robert Mattson ym., (1851-1935), Vårdö		1900 syyskuu - 04.04.1915
Päälliköt:
August Fridolf Svahnström (1858-1916)		1895 heinäkuu - 08.09.1899
Gustaf Eliel Lindström (1855-1912)		08.09.1899 - 1900 (toimi jäänsärkijä Avancen päällikkönä 1903-1911 Turussa)
Karl Johan Eriksson (1871-1956)			1900 - 1904 lokakuu, 1910 elo/syyskuu - 1911 elokuu
Karl Emil Isidor Broman (1868-1956)		1904 lokakuu - 1907 
Anders Donner (1877-1945)			1907 - 1910 elo/syyskuu
August Elis Jansson (1874-1966)			1911 elokuu - 1914 
August Filip Eriksson (1885-1917)		1915 - 4.4.1915

Rautafregatti rakennettiin varustamolle New Zealand Shipping Company Lytteltonista Uusi-Seelannista. Alus oli nopea purjehtija ja se kuljetti siirtolaisia Englannista Uuteen Seelantiin. Laiva maksoi valmistuessaan 20 000 puntaa ja se otti 300 matkustajaa.

Konsuli G.A. Lindblom (1862 - 1916). Åbo Underrättelser 111/1916. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.

Neitsytmatka tehtiin kappaletavaralastissa Lontoosta Wellingtoniin 22.11.1875 - 23.2.1876 (maista maihin 87 päivää). Paras vuorokausimatka oli 324 mailia, joka tekee keskinopeudeksi 13,5 solmua. Matkassa oli 221 siirtolaista ja matkalla tapahtui kuusi syntymää ja neljä kuolemaa. Fregatti teki 19 matkaa Uuteen Seelantiin vuosina 1875 - 1895.

Rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1889 laiva on merkitty rautaparkiksi.

Nopein matka purjehdittiin kivihiililastissa Cardiffista Uuden Seelannin Lytteltoniin ajassa 86 päivää (5.12.1894 - 2.3.1895). Viimeinen matka englantilaisomistuksessa tehtiin Uudesta Seelannin Dunedinista Lontooseen ajassa 84 päivää samana vuonna. Alus saapui Gravesendiin 29.6.1895.

Suomeen rautaparkki ostettiin varustamolta New Zealand Shipping Co. Lontoosta hintaan 4150 puntaa. Matka Lontoosta Turkuun tehtiin painolastissa 30.7. - 11.8.1895. Uudeksi nimeksi tuli Hermes.

Matkalla Kööpenhaminasta Turkuun alus purjehti välin Kööpenhamina - Bogskär ajassa 41 tuntia, joka tekee keskinopeudeksi noin 13 solmua.

hermes.jpg (35605 bytes)

Rautaparkki Hermes ankkurissa elokuussa 1895 Turussa. Malamok 1989, AICH.

Laiva oli varustettu höyryvinssillä, höyrypannulla ja höyrykoneella, josta saatiin höyry ankkuripelille ja pumpuille.

Ensimmäisellä kaukomatkalla puutavaralastissa Ruotsin Hudiksvallista Australian Port Adelaideen matruusi hukkui Etelä-Atlantilla 4.12.1895. Matka tehtiin 23.9.1895 - 16.1.1896.

Matkalla puutavaralastissa Geflestä Australian Port Augustaan alus joutui kovaan myrskyyn ja kärsi vaurioita Englannin kanaalista länteen 8.12.1896. Laiva oli vähällä kaatua myrskyssä. Samalla matkalla tavattiin jäävuoria 21.1.1897 paikassa lat. = 42º50’E, long. = 49º07’I. Matka purjehdittiin 12.11.1896 - 21.3.1897.

Syyskuussa 1900 laiva myytin yhdessä Mermeruksen ja Endymionin kanssa Ahvenanmaalle yhteishintaan 425 000 markkaa.

Kauppaneuvos Robert Mattson (1851 - 1935). Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Matkalla 1000 tonnin suolalastissa Bristolista Australian Rockhamptoniin parkki joutui kovaan myrskyyn 3.6.1906. Myrskyssä alus menetti osan reelingistään, peräkorokkeen rakenteet saivat vaurioita ja vesi tunkeutui hyttiin.

  

Merikapteeni Isidor Broman (1868 - 1956). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Iris 1903 - 1904. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 27/1921. 

Saksalainen sukellusvene U 33, päällikkönään kapteeniluutnantti Konrad Gansser upotti räjäyttämällä aluksen 4. huhtikuuta 1915 noin 23 mailia Wightin saaren eteläkärjestä kaakkoon Englannin kanaalissa. Upotuspaikka on lat. = 50º17'P, long. = 00º55'L. Sukellusveneen päällikkö kohteli Hermeksen väkeä vieraanvaraisesti. Hän tarjosi päällikölle erinomaisen savukkeen, miehille joitakin sikareja ja laatikon olutta. Tämän jälkeen sukellusvene hinasi pelastusveneitä 40 minuuttia noin 8 mailia ja jätti ne sitten jälkeensä. Englantilainen torpedovene noukki miehet myöhemmin veneistä ja vei heidät Portsmouthiin. Klipperiparkki oli ollut painolastissa matkalla Lontoosta Port Arthuriin Teksasiin.

Alus oli Winnipegin ex Wairoa sisarlaiva. Muut sisarlaivat olivat Waipa, Orari ja Otaki.

Matkoja vuosina 1895 - 1915

Kirjoja ja kirjoituksia:
Brett, Henry:			White Wings, Fifty Years of Sail in the New Zealand trade 1850-1900
				Auckland 1924
				368 pp. (p. 259-261), illustrated
Daily News:			U 31’s Two Styles
(London)			Polite to Russian Ship But Not to British
				Daily News, 6 April 1915, page 1
Evening Post:			Arrival of the Hurunui
(Wellington, N.Z.)		Evening Post, 19 February 1877, page 2
				The Hurunui Collision
				Evening Post, 28 February 1877, page 2
				Arrival of the ship Hurunui
				Evening Post, 12 December 1877, page 2
				Opening of the Lyttelton Graving Dock
				Evening Post, 3 January 1883, page 3
				The Hurunui - Waitara Collision. Full and special details
				Evening Post, 15 August 1883, page 2
Globe:				Pirates All!
(London)			Globe, 5 April 1915, page 1
Grundström, Kaj:		Robert Mattson - Varg-Mattes pojke
				Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1996-1997:9
				Mariehamn 1997
				175 s.(s.118-135)
				ISBN 952-90-9240-7
				ISSN 0788-799X
Heikkinen, Helge:		Kaksi klipperiä
merikapteeni			Suomen Merenkulku 1/1973 s. 18-19
Hägerstrand, Yngve:		Sigurd Hägerstrands första år till sjöss
sjökapten			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2004-2005:17
				Mariehamn 2005
				159 s.(s. 44-53)
				ISBN 951-98000-8-5
				ISSN 0788-799X
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
				Lieto 1979
				224 sivua (s.118-119)
				ISBN 951-9064-31-1
Lindqvist, Bertil:		Axel Eriksson - 150 år sedan han föddes
				Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1989-90
				Mariehamn 1990
				135 s. (s. 67-68)
				ISBN 952-90-2529-7
Merimiehen Ystäwä:		Tuhottuja suomalaisia laivoja
				Merimiehen Ystäwä 5/1915, 1.5.1915 s. 14 (s. 80)
Middlesex Chronicle:		Pirates Victims
				Russian and British Vessels Sunk by U31
				Middlesex Chronicle, 10 April 1915, page 8
Morning Bulletin:		Arrival of the Barque Hermes
(Rockhampton)			Morning Bulletin, 11 July 1906, page 4 
Nikula, Oscar:			Åbo Sjöfarts Historia II:2
				Åbo Tryckeri och Tidnings Aktiebolaget, 1930
				233 s. (s. 185)
The Port Augusta Dispatch,
Newcastle and Flinders Chronicle:"The Hermes"
				The Port Augusta Dispatch, Newcastle and Flinders Chronicle, 26 March 1897, page 2
Sjömanswännen:			Sänkta finska fartyg
				Sjömanswännen 5/1915, 1.5.1915 s. 11 (s. 75)
Stolzmann, Holger:		Fyra finländska djupvattenseglare
sjökapten			Meddelanden från sjöhistoriska museet vid Åbo
				Akademi n:o 15. 1984 s. 34-39.
				ISBN 951-649-006-9
				Sailing Ships from Turku/Åbo
				Malamok 1989, AICH
				64 pp. (p. 5-13)
Suomen Merenkulku:		80 år. Kommerserådet Robert Mattson
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6-7/1931 s. 209
				75 år. Sjökapten Karl Emil Isidor Broman
 				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1943
				80 år. Sjökapten Karl Johan Eriksson
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1951 s. 108
				100 vuotta laivanvarustajan toimintaa kolmessa polvessa
				Rederi Ab Curt Mattsson firar 100-års-jubileum
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1954 s. 190
				Dödsfall. Sjökapten Isidor Broman
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1956 s. 207
Taranaki Herald:		Arrival of the Hurunui
(Taranaki, N.Z)			Arrival of the Hurunui immigrants
				Taranaki Herald, 1 March 1876, page 2
Uusi Aura:			Konsuli G.A. Lindblom kuollut
				Uusi Aura 110/1916, 23.4.1916 s. 5
Västra Finland:			Dödens skördar. Sjökapten Gustaf Eliel Lindström
				Västra Finland 43/1912, 16.4.1912 s. 3
				Dödens skördar. Fridolf Svahnström. In memoriam	
				Västra Finland 81/1916, 20.7.1916 s. 3				
Western Mail:			Notes
(Perth)				Western Mail, 20 December 1902, page 22
Western Times:			The Emigrant Ship Hurunui
(Devon)				Collision: 8 lives lost
				Western Times, 17 November 1876, page 2		
Åbo Underrättelser:		Jernskeppet Hurunui ...
				Åbo Underrättelser 186/1895, 13.7.1895 s. 2
				Jernskeppet Hermes
				Åbo Underrättelser 216/1895, 12.8.1895 s. 2
				Barken "Hermes" undergång
				Åbo Underrättelser 105/1915, 19.4.1915 s. 2
				Dödsfall. Konsul Gösta Lindblom
				Åbo Underrättelser 111/1916, 23.4.1916 s. 6
Åland:				Stor fartygshandel
				Åland 97/1900, 2.10.1900 s. 2
				Järnbarken "Hermes" undergång
				Åland 33/1915, 24.4.1915 s. 2
				Isidor Broman 75 år
				Åland 145A/1943, 23.12.1943 s. 2

 

				Copyright © Jukka Mikkola