Hilja ex Chilena
Malamok 1989, AICH.
Rautaparkki
Tunnuskirjaimet: RVND
Rakentaja: William Doxford & Sons, Sunderland 1875 - 1876, Englanti
Vesillelasku: Pallion, 8.4.1876
Vetoisuus: 707,44 brt, 674,50 nrt
Kantavuus: kivihiililasti 1050 tonnia, vehnälasti 9443 säkkiä
Mitat: 53,58 x 9,05 x 5,85 m
Miehistö: 11
Omistaja:
Jonas Wirkki, Koivisto 1897 heinäkuu - 16.07.1902 Jonas Wirkin perilliset 16.07.1902 - 01.02.1903 August Wirkki ja Walfrid Wirkki 01.02.1903 - 09.04.1904
Päälliköt:
Jonas Wirkki (1841-1902) 1897 heinäkuu - 1897 elo/syyskuu Anders Edvard Roni (1870-1945) 1897 elo/syyskuu - 1898 marraskuu Leander Viktor Karlsson (1854-1919) 1898 marraskuu - 09.04.1904
Rautaparkki rakennettiin varustamolle Tomlinson, Hodgett & Co. Liverpoolista. Neitsytmatka purjehdittiin 1001 tonnnin kivihiililastissa Sunderlandista Valparaisoon 4.5. - 24.8.1876.
Laiva purjehti kappaletavaralastissa 79 vuorokaudessa Lontoosta Australian Fremantleen 8.11.1887 - 28.1.1888.
Suomeen parkki ostettiin samalta varustamolta hintaan 2200 puntaa = 55 000 markkaa heinäkuussa 1897. Sieltä purjehdittiin Viipuriin 10.8. - 26.8.1897. Uudeksi nimeksi tuli Hilja.
Ensimmäisenä rahtimatkana vietiin propsilasti Viipurista Newcastleen 12.9. - 6.10.1897.
Merikapteeni Anders Roni (1870 - 1945) Viipurin merikoulun johtaja 1904 - 1918. Hän toimi merenkulun ylitarkastajana 1918 - 1937 Merenkulkuhallituksessa. Suomen Kuvalehti 16/1920. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.
Alus purjehti valtameriliikenteessä tehden matkoja mm. Buenos Airesiin, Kapkaupunkiin, Port Nataliin ja Melbourneen.
Matkalla painolastissa Kapkaupungista Melbourneen yksi merimies huuhtoutui yli laidan keulapakalta ja hukkui myrskyssä kello 9 aamulla 10.5.1901.
Viimeinen matka tehtiin Kapkaupungista Missisipin Pascagoulaan 18.11.1903 - 22.1.1904.
Parkki tuhoutui tulipalossa sen ollessa ankkurissa Horn Islandin luona Pascagoulan ulkopuolella Missisippissä 28.2.1904. Palon sammutukseen saatiin apua norjalaisesta Olivesta, joka makasi lähellä ankkurissa. Paloa ei kuitenkaan saatu monista yrityksistä huolimatta sammumaan. Laiva tarkastettiin palon jälkeen 18.3.1904 ja se todettiin hylyksi. Hylky myytiin hintaan 1006 dollaria 25 centtiä 9.4.1904. Se hinattiin myöhemmin Mobileen, jossa sitä käytettiin hiiliproomuna.
Matkoja vuosina 1897 - 1904
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Argus: Washed Overboard (Melbourne) The Argus, 12 June 1901, page 4
Helsingin Sanomat: Ylitarkastaja A.E. Roni 70-vuotias Helsingin Sanomat 108/1940, 22.4.1940 s. 6
Kokko, Jorma: The big sailing ships of the eastern Gulf of Finland Malamok 1989, AICH 64 pp. (p. 52-53)
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua ISBN 951-9064-31-1
The Philadelphia Inquirer: Maritime Notes
The Philadelphia Inquirer, 25 August 1904, page 12
Sunderland Daily Echo and Shipping Gazette: Ship Launch on the Wear Sunderland Daily Echo and Shipping Gazette, 11 April 1876, page 3
Suomen Merenkulku: 60 vuotta. Merenkulun ylitarkastaja Anders Roni Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1930 s. 141
75 vuotta. Merikapteeni A.E. Roni Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1945 s. 157
Kuollut. Merikapteeni A.E. Roni Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1946 s. 24
Uusi Suometar: Kuollut. Kauppalaivuri Jonas Wirkki Uusi Suometar 163/1902, 18.7.1902 s. 3
Vasabladet: Dödsfall. Kofferdiskepparen Jonas Wirkki Vasabladet 87/1902, 22.7.1902 s. 3
Western Mail: Arrival of the Barque Chilena (Perth) Western Mail, 4 February 1888, page 21
Wiipurin Sanomat: Rautalaiwan osto Wiipurin Sanomat 187/1897, 14.7.1897 s. 2
Wirrankoski, Rami: Wiipurin suuret tuulennaukujat Laiva 1/2019, s. 43-47
Åbo Tidning: Brunnet finskt fartyg Åbo Tidning 64/1904, 6.3.1904 s. 2
En fartygsbrand Åbo Tidning 60/1905, 3.3.1905 s. 2
Åbo Underrättelser: Sjöassuransföreningen i Finland Åbo Underrättelser 58A/1905, 1.3.1905 s. 3
Östra Finland: Inköpt järnfartyg Östra Finland 159/1897, 14.7.1897 s. 2
Copyright © Jukka Mikkola