Hoppet ex Knight of the Thistle
Laiva Englannin lipun alla. Allan C. Green (1878 - 1954) collection of glass negatives. Kuva löytyy lehdestä Sea Breezes No. 94, Vol. X. September, 1927.
Rautafregatti
Tunnuskirjaimet: VDGQ
Rakentaja: Thomas Royden & Sons, Liverpool 1877 - 1878, Englanti
Vesillelasku: 03.04.1878
Vetoisuus: 1476,64 brt, 1410,96 nrt
Kantavuus: 2250 dwt, puutavaralasti 650 standarttia, nikkelimalmilasti 2168 tonnia, vehnälasti 20350 säkkiä, kivihiililasti 2250 tonnia
Painolasti: 840 tonnia
Mitat: 70,24 x 11,30 x 7,02 m
Miehistö: 1+2+17 (1897)
Omistajat:
Gabriel Granlund, Rauma 26.01.1897 - 1901 Gabriel Granlund & kumpp., Rauma 1901 - 17.11.1904 Albion Oy, Rauma 17.11.1904 - 26.08.1907
Kauppias Gabriel Granlund II (1819 - 1901). Aina Lähteenoja: Rauman kaupungin historia IV (1939).
Päälliköt:
Frans Wilhelm Tork (1860-1918) 1897 helmikuu - 27.06.1906 Joel Emil Engblom (1869-1946) 27.06.1906 - 26.08.1907
Rautafregatti rakennettiin varustamolle Greenshields, Cowie & Co. Liverpoolista. Neitsytmatka purjehdittiin Liverpoolista Calcuttaan 29.5. - 11.9.1878.
Suomeen fregatti ostettiin samalta varustamolta hintaan 5250 puntaa = vähän yli 131 000 markkaa.
Alus purjehti vuosina 1897-1898 maailman ympäri. Se vei ensin puutavaralastin Göteborgista Etelä-Afrikan Port Nataliin 26.5. - 16.8.1897. Sieltä matka jatkui 21.9.1897 Australian eteläpuolitse Astoriaan, jonne tultiin 31.12.1897. Matkalla Australiasta Oregoniin fregatti saavutti ajoittain 13-14 solmun nopeuden. Portlandista otettiin viljalasti, joka vietiin Kap Hornin kautta Dunkerqueen. Perille saavuttiin 9.6.1898. Telakoinnin jälkeen Dunkerquesta purjehdittiin viikossa Raumalle, jonne tultiin 23.7.1898.
Fregatti purjehti puutavaralastissa Sundsvallista Hobart Towniin, Tasmaniaan 87 vuorokaudessa (10.10.1898 - 6.1.1899). Se menetti matkalla myrskyssä kolme alamärssypurjetta ja mesaaniharuspurjeen 17.12.1898 paikassa lat. = 48º11'E, long. = 39º41'I. Myrsky kesti 18 tuntia. Matka Englannin kanaalista purjehdittiin 78 päivässä.
Matkalla puutavaralastissa Kotkasta Port Nataliin alus purjehti karille Skälsuddgrundetissa Gotska Sandön luona 11.11.1902. Laiva saatiin irti karilta 14.11. ja se hinattiin Oskarshamnin telakalle korjauksia varten, jonne saavuttiin 18.11.1902. Alus oli lähtenyt Kotkasta 6.11.1902.
Vuonna 1907 matkalla vehnälastissa Australian Port Piriesta Falmouthiin laiva joutui ankaraan myrskyyn Kap Hornin edustalla. Myrskyssä kaksi pelastusvenettä ja yksi soutuvene sekä standartti-kompassi menetettiin. Lisäksi tuli myös muita vahinkoja. Matka tehtiin 5.4. - 5.8.1907. Falmouthista matka jatkui Lontooseen, jonne saavuttiin 17.8.1907.
Diplomimerikapteeni Emil Engblom (1869 - 1946). Hän toimi päällikkönä rautafregatissa Sylfid 1907 - 1911 ja rautaparkissa Finland 1911 - 1918. Hän toimi niin ikään vuodesta 1926 lähtien opettajana Turun merenkulkukoulun suomalaisella osastolla ja saman koulun johtajana 1927- 1937. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 6/1929.
Fregatti myytiin 26.8.1907 Bendix J. Grefstadille Arendaliin Norjaan hinnalla 3850 puntaa ja sai uudeksi nimekseen Novo. Matkalla painolastissa Ibicuysta Sabine Passiin Teksasiin alus kärsi vaurioita myrskyssä 18.9.1914 ja purjehti hätäsatamaan Montevideoon. Siellä se myytiin ja ostaja oli H. Wolden. Rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1916 omistaja on H. E. Wolden ja aluksen kotipaikka on Montevideo. Samat tiedot ovat vielä vuoden 1927 rekisterissä.
Sisarlaiva oli fregatti Knight of the Carter.
Matkoja vuosina 1897 - 1907
Kirjoja ja kirjoituksia:
Burrell, David: Fortunes of the Knight Line Sea Breezes Vol. 60 No. 485, May 1986 (p. 342-343)
Hella, Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001 612 sivua, (s. 211) ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Irjala Auli: Todellisella kunnioituksella? Purjelaivan päällikön ja varustajan suhteesta Merikapteeni Frans Torkin kirjeitä laivanvarustaja Gabriel Granlundille 1895-1900 Rauman Merimuseo 2009 218 sivua, kuvitettu ISBN 9789526715520
Lehmuskallio, Pekka: Rauma ja Meri Oy Länsi-Suomi, Rauma 1991 ISBN 951-9128-25-5 (Tauno Koskela) (F.W. Torkin kirjeet 1895-1899 kauppias Granlundille)
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 66) ISBN 951-9064-31-1
Lubbock, Basil: The Last of the Windjammers Vol. I Brown, Son & Ferguson Ltd. Glasgow 1927 518 pp. (p. 222-223)
Länsi-Suomi: J.E. Engblom 70-vuotias Länsi-Suomi 94/1939, 25.4.1939 s. 3
The Mercury: Arrival of the Russian Ship Hoppet (Hobart) The Mercury, 7 January 1899, page 2
An Ocean Race from Hobart The Mercury, 3 February 1899
Rauman Lehti: Laiwan nimi muutettu Rauman Lehti 30/1897, 14.4.1897 s. 2
Rautainen fregatti "Hoppet" Rauman Lehti 86/1898, 4.8.1898 s. 2
Kuolleita. Kauppias Gabriel Granlund Rauman Lehti 1/1901, 3.1.1901 s. 1
Kowa myrsky Kap Hornin edustalla. - "Hoppet" myrskyn käsissä Rauman Lehti 87/1907, 6.8.1907 s. 2
Kuolleita. Merikapteeni Frans Wilhelm Tork Rauman Lehti 95/1918, 26.10.1918 s. 3
Soinila, Hannu: Rauman kauppalaivasto 1890-1910 Brassip piukka 3 Rauman Merimuseoyhdistyksen julkaisuja n:o 3 Rauma 1995 62 sivua (s. 22) ISBN 951-96645-0-7
Suomen Merenkulku: 60 vuotta. Diplomimerikapteeni Eemil Engblom Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1929 s. 238
75 vuotta. Diplomimerikapteeni Eemil Engblom
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1944 s. 150
Kuollut. Diplomimerikapteeni Eemil Engblom Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1946 s. 385
Uudenkaupungin Sanomat: Rautafregatti Hoppet... Uudenkaupungin Sanomat 99/1907, 31.8.1907 s. 4
Vartiainen, Hannu: Rauman merenkulun historia merikapteeni Rauman merimuseo 2016 606 sivua (s. 273-276, 296, 301) ISBN 978-952-68562-0-9
Åbo Underrättelser: Järnfregatten Hoppet... Åbo Underrättelser 210/1898, 6.8.1898 s. 4
Sjöassuransföreningen i Finland Åbo Underrättelser 57/1903, 28.2.1903 s. 3
Copyright © Jukka Mikkola