Hougomont

© Suomen Merimuseo, merikapteeni Sten Lillen (1900 - 1980) kokoelma.

Nelimastoinen teräsparkki
Tunnuskirjaimet:				TPQF
Rakentaja:					Scotts Shipbuilding and Engineering Co., Greenock 1897, Skotlanti
Vesillelasku:					Main Street yard, 03.06.1897
Vetoisuus:					2378,23 brt, 2074,10 nrt
Kantavuus:					4000 dwt, puutavaralasti 1024 standarttia, guanolasti 3949 tonnia, kivihiililasti 3932 tonnia, 
						vehnälasti 3994 tonnia = 48959 säkkiä
Painolasti:					1200 tonnia (hiekkaa)
Mitat:						87,50 x 13,20 x 7,40 m
Miehistö:					1+3+12 +9 merimiesoppilasta (1932)
Omistaja:
Gustaf Erikson (1872-1947), Maarianhamina	26.01.1925 - 20.12.1932
Päälliköt:
Ivar Engelbert Hägerstrand (1889-1952)		24.02.1925 - 17.08.1927
Erik Hjalmar Jansén (Jansson) (1877-1963)	17.08.1927 - 1929 elo/syyskuu 
Birger Agapetus Sandström (1890-1945)		1929 elo/syyskuu - 1931 joulukuu 
Ragnar Lindholm	(1894-1975)			1931 joulukuu - 1932

Nelimastoparkki rakennettiin varustamolle J. Hardie & Co. Glasgowiin.

Alus teki matkan painolastissa Greenockista Barryyn 1.7. - 3.7.1897. Neitsytmatka purjehdittiin 4000 tonnin kivihiililastissa Walesin Barrysta Rio de Janeiroon 6.8. - 29.9.1897.

Vuonna 1898 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1898 Sailing Vessels omistaja on Hougomont Sailing Ship Co. (Lim) (J. Hardie & Co.) Glasgowista.

Nelimastoparkki joutui hirmumyrskyyn matkalla Sydneystä Falmouthiin f.o. vuonna 1910. Hirmumyrskyssä 9.12.1910 yhdeksän miestä huuhtoutui yli laidan, kun jättiläisaalto iskeytyi laivan peräkannelle. Seuraava aalto heitti viisi miestä takaisin laivaan, mutta neljä miestä meri vei mennessään. Lastina oli 47981 säkkiä vehnää. Matka purjehdittiin 14.9. - 22.12.1910 ja Falmouthin sijasta mentiin Queenstowniin.

Tammikuussa 1925 alus ostettiin varustamolta John Hardie & Co. Glasgowista Ahvenanmaalle hintaan 3500 puntaa ja se oli ostohetkellä St. Nazairessa. Laiva toimi myös koululaivana.

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin painolastissa Ranskan St. Nazairesta Perun Callaoon 12.3. - 9.7.1925. Sieltä mentiin Lobos de Tierra- saarelle, josta otettiin guanolasti Eurooppaan. Sieltä purjehdittiin Panaman kanavan kautta Lontooseen 26.10 - 9.11. - 10.11.1925 - 18.1.1926. Matkalla Lontooseen puolimatruusi loukkaantui aaltojen viemänä kannella kovassa merenkäynnissä ja kuoli saamiinsa vammoihin 3.1.1926.

Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku n:o 10/1926.

Alus menetti rikinsä kaksi kertaa. Ensimmäisen kerran se tapahtui Biskajalla 11.10.1927 aluksen ollessa puutavaralastissa matkalla Ruotsin Härnösandista Melbourneen.

      

Hougomontin rikivaurio Biskajalla marraskuussa 1927. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku n:o 9/1928.

Paikallinen cyklooni iski yllättäen ilman varoitusta laivaan ja rikkoi rikin ja samalla menetettiin 23 purjetta. Miehistö teki työtä 7 päivää rikkoontuneen rikin poistamiseen ja hätärikin asentamiseen. Alus purjehti tämän jälkeen hätärikin turvin Lissaboniin, jonne saavuttiin 27.10.1927. Korjausten jälkeen matka jatkui Melbourneen 28.11.1927 ja perille määräsatamaan saavuttiin 3.3.1928.

Vuonna 1929 nelimastoparkki purjehti Avonmouthista Port Lincolniin 82 päivässä (15.9. - 6.12.1929).

Vuonna 1931 matkalla vehnälastissa Wallaroosta Corkiin alus joutui viikon kestävään myrskyyn Cape Hornissa. Purjeita repeytyi riekaleiksi ja laiva oli päiväkausia kuin "sukellusvene". Matka purjehdittiin 4.7. - 21.11.1931.

Toisen kerran nelimastoparkki menetti rikinsä painolastissa matkalla Lontoosta Port Lincolniin Australian eteläpuolella valtamerellä paikassa lat. = 39°34'E, long. = 126°53'I kello 1 yöllä huhtikuun 20 päivänä vuonna 1932. Matkaa Cape Bordaan oli vielä jäljellä 530 mailia. Miehistö taisteli yhtäjaksoisesti 30 tuntia myrskyssä ja aallokossa, jotta alus saatiin puhdistettua rikkoontuneesta rikistä. Vaarana oli rungon vaurioituminen ja aluksen uppoaminewn.

Hougomont matkalla Adelaideen.jpg (7740 bytes)

Matkalla Port Adelaideen. Sea Breezes No. 153, Vol. XVI. August, 1932.

Laiva purjehti sitten hätärikin turvin 18 päivässä Port Adelaideen, jonne saavuttiin 8.5.1932. Loppumatkan aikana päällikkö kieltäytyi hinausavusta välttääkseen mahdollisen pelastuspalkkion. Nelimastoparkki todettiin korjauskelvottomaksi.

Alus saapuu hätärikin turvin Port Adelaideen  8.5.1932. Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Alus myytiin aallonmurtajaksi 20.12.1932. Ennen siirtoa Stenhouse Bayhin karttahytti siirrettiin Penangiin ja ruorihytti Killoraniin. Parkki hinattiin sitten Stenhouse Bayhin, jonne saavuttiin 13,5 tunnin hinauksen jälkeen 8.1.1933. Siellä se upotettiin aallonmurtajaksi. 

Hougomont aallonmurtajana.jpg (11035 bytes)

Aallonmurtajana Stenhouse Bayssa, Spencerin lahdella. Eva Gyllenstierna: På världsomsegling med "Herzogin Cecilie".

Hougomontilla tuotiin neljällä matkalla yhteensä 185 496 säkkiä vehnää Australiasta Eurooppaan.

Hougomontin kaljuunakuva on Ahvenanmaan merenkulkumuseossa. 

Hougomontin sisaralukset olivat nelimastoparkit Archibald Russell ja Nivelle, joka laskettiin vesille 20.4.1897.

Matkoja vuosina 1925 - 1932

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser:		Windjammer's Week of Terror
(Adelaide)		The Advertiser, 20 January 1932, page 14
			Finnish Barque Out of Danger
			The Advertiser, 2 May 1932, page 10
			Hougomont's Captain Tells Graphic Story
			The Advertiser, 9 May 1932, page 9
			Pictures Tell Story Of Hougomont's Terrible Battering By Storm
			The Advertiser, 10 May 1932, page 16
			Barque's Captain Seeks Respite
			The Advertiser, 20 May 1932, page 21
			Hougomont's Fate Still Undecided
			The Advertiser, 7 October 1932, page 22
			Resting Place of Hougomont
			The Advertiser, 9 January 1933, page 10
The Argus:		Perils of the Sea
(Melbourne)		The Argus, 26 February 1921, page 19
			Finnish Barque arrives
			Rigging lost off Portugal
			The Argus, 5 March 1928, page 16
			Hougomont Safe
			The Argus, 10 May 1932, page 3
Athén, Sture:		Hougomonts utresa till Australien 1927/28 och hur hon
			förlorade riggen och fick söka nödhamn i Lissabon
			Longitude
			tidskrift från de sju haven · 15
			Stockholm 1979, s. 62-77
			Linjepassage
			Ålands Sjöfart & Handel 3/94 s. 113
Backman, Axel:		4-mastade stålbarken Hougomonts sista resa London-
sjökapten		Adelaide, 1931-1932
			Ålands Sjöfart & Handel 6/89 s. 288-291
Bowen, Frank C.:	Sailing Ships of the London River
			Illustrated by Pelham Jones
			London, Sampson Low, Marston & Co., Ltd.
			310 pp. ( p. 149-156)
The Brisbane Courier:	Broken Masts
			The Brisbane Courier, 6 March 1928, page 7
			Some Famous Ships
			The Brisbane Courier, 15 September 1928, page 25
			Fierce Storm. Barque Battered 
			Marvellous Seamanship
			The Brisbane Courier, 10 May 1932, page 5
			Storm Battered
			The Brisbane Courier, 11 May 1932, page 18
Cockell, G.A.:		Hougomont's Adventures
			Ship Survives Many Vicissitudes
			Sea Breezes Vol. X. No. 91 June 1927
			p. 11-14
Cormack, Neil W.:	Herzogin Cecilie
			The Flagship of the Gustaf Erikson Fleet
			of Mariehamn: 1921-1936
			Largs, S. Aust.: N.W. Cormack 1996
			176 pp. (p. 64-81), ill. 
			ISBN 0-646-29834-8
The Daily News:		Pictures on Board the Finnish Barque Hougomont
(Perth)			The Daily News, 18 May 1932, page 2
Derby, William L. A.:	The Tall Ships Pass
			David & Charles Ltd, Newton Abbot, Devon 1970
			427 pp., 66 pages with 95 b/w photos
			(p. 93,114, 117-121, 330-331) 
			ISBN 0-7153-4952-X
De Mierre, H.C.:	Cape Horn 1912 (Notes)
			The Mariner's Mirror Vol. 51 No. 4 
			November 1965 p. 298
Furrer, Hans Jörg:	Die Vier-und Fünfmast-Rahsegler der Welt
Dipl.-Ing.		Koehlers Verlagsgesellschaft mbH,
			Herford 1984
			248 Seiten (s. 105)
			ISBN 3-7822-0341-0
Greenock Telegraph and
Clyde Shipping Gazette:	The Launch of the Hougomont at Greenock
			Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette, 4 June 1897, page 2
Haapio, Markku		Purjeiden aika
			Seglens tidevarv
			Eita Oy Turku/Åbo
			Satakunnan Kirjateollisuus Oy, Pori 1983
			288 sivua, kuvitettu
			ISBN 951-95781-2-9
			(kuvat Biskajalla rikkoontuneesta rikistä)
Helsingin Sanomat:	Suomalaista merimiestaitoa
			Purjel. Hougomont menettänyt kaikki mastonsa myrskyssä
			Helsingin Sanomat 126/1932, 11.5.1932
			Kauhun yö "Hougomont"illa
			Helsingin Sanomat 173/1932, 30.6.1932 s. 7
Hoffmann, Walter:	Meine Fahrten um die Welt. 
			Mit den 4-Mastbarken Hougomont/ Olivebank 
			Lüneburg, 97 S., Abb.
Hufvudstadsbladet:	Finländskt barkskepp 20 dygn på drift - masterna överbord
			Hufvudstadsbladet 126/1932, 11.5.1932 s. 3, 7
			Hougomonts haveri
			Hufvudstadsbladet 162/1932, 17.6.1932 s. 3
			"Hougomont" har mött sitt slutliga öde
			Hufvudstadsbladet 38/1933, 9.2.1933 s. 5
Hägerstrand, Yngve:	Ivar Hägerstrand, en Kaphornare:		
sjökapten		Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2000-2001:13
			Mariehamn 2001
			207 s.(s.58-83)
			ISBN 951-98000-3-4
			ISSN 0788-799X
Illustrated London News:Second in the Race...
			Illustrated London News, 21 May 1927, page 23
Jansén E.H.:		När "Hougomont" fick riggen över bord
Kapten			Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart 12/1927 s. 347-348
			Åland 93/1927, 23.11.1927	
Kåhre, Georg		Den åländska segelsjöfartens historia
magister		Ålands Nautical Club r.f.
Kåhre, Karl		Mariehamn 1988		
sjökapten:		815 s. (s. 644-646)
			ISBN 951-99965-1-6
Kåhre, Karl:		100 år sedan Gustaf Erikson föddes
sjökapten		Ålands Sjöfart 3/1972 s. 77-80
			The Gustaf Erikson Fleet
			Ålands Sjöfart 2/1976 s. 51-53
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 176)
			ISBN 951-9064-31-1
Lindqvist, Bertil:	Brev från en sjöman
			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1998-99:11
			Mariehamn 1999
			173 s. (s. 101-115)
			ISBN 952-91-1483-4
			ISSN 0788-799X
Lubbock, Basil:		The Last of the Windjammers Vol. II
			Brown, Son & Ferguson Ltd.
			Glasgow 1929
			443 pp. (p. 274-279)
			(ISBN 0 85174 114 2)
The Mail:		Week to Round Cape Horn
(Adelaide)		The Mail, 28 November 1931, page 4
			Hougomont Sailors Find Time Hangs Heavily
			The Mail, 21 May 1932, page 2
The Mercury:		Ship's Tragic Voyage
(Hobart)		Nine of a Crew washed overboard - five carried back
			The Mercury, 23 December 1910, page 5
			The Hougomont's Fight
			The Mercury, 4 January 1932, page 5
			Dismasted by Storm
			The Mercury, 10 May 1932, page 4
Merimiehen Ystäwä:	Meren vaaroja
			Merimiehen Ystäwä 5/1915, 1.5.1915 s. 15 (s. 81)
Mörne, Håkan:		"Hougomont" kommer
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1928 s. 343-344
Paine, Lincoln Paxton:	Ships of the World
			A Historical Encyclopedia
			Houghton Mifflin Company, New York
			United States of America 1997
			680 p.  (p. 252)
			ISBN 0-395-71556-3
The Queensland Times:	Rough Voyage
			The Queensland Times, 6 March 1928, page 8
Rawlinson, R.:		To Sink His Own Ship
			Hougomont Master's Lament
			Sea Breezes Vol. XVII No. 161 April 1933
			pp. 5-6
San Francisco Call:	Memoranda
			San Francisco Call, 30 September 1905, page 7
Sea Breezes:		Dismasting of the Hougomont
			Sea Breezes Vol. XVI No. 153 August 1932
			pp. 72-75
Shark, Bill:		Vingklippta Havsörnar
			Nautisk Tidskrift 5/1933 s. 154-156
Shaw, Desmond:		Windjammer: The Book of the Horn
			Hutchinson & Co., London 1932
			415 pp. ill. 99 photos
Sjömanswännen:		Hafvets fasor
			Sjömanswännen 5/1915, 1.5.1915 s. 12 (s. 76)
Starck, Arlette:	Rolf Lindström
			min pappa - albatrossen
			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2019-2020:32
			Mariehamn 2020
			165 s. (s. 66-83)
			ISBN 90484148
Sundberg, Göte:		En otursförföljd befälhavare
sjökapten		Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1995-96:8
			Mariehamn 1996
			175 s. (s. 98-105)
			ISBN 952-90-8073-5
			ISSN 0788-799X
			Kapten med otur
			Longitude
			tidskrift från de sju haven · 31
			s. 4-16
Suomen Merenkulku:	Snabba resor
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1927 s. 173
			Minnen från hav och hamn
			Hougomonts äventyr
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1927 s. 238-239, 10/1927 s. 294-295
			60 år. Sjökapten I.E. Hägerstrand
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1949 s. 101
			Dödsfall. Sjökapten Ivar Engelbert Hägerstrand
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1952 s. 168
			Sjökapten Erik Hjalmar Jansén. In memoriam
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1964 s. 31
			70 år sedan Hougomont byggdes
			70 vuotta Hougomontin rakentamisesta
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1967 s. 252
Svensson, Björn O.:	De sista fraktseglarna
			Bokförlaget Signum, Lund 1982
			120 s. (s. 95)
			ISBN 91-85330-47-7
The Sydney Mail:	The Dismasted Finnish Ship Hougomont at Sea
			The Sydney Mail, 11 May 1932, page 23
			The Dismasted Hougomont
			The Sydney Mail, 25 May 1932, page 25
The Sydney Morning 
Herald:			Reported Loss of the Hougomont
			The Sydney Morning Herald, 3 April 1903, page 5
			The Hougomont's Crew
			The Sydney Morning Herald, 24 December 1910, page 12	
			The Hougomont. Struggle with Storm
			The Sydney Morning Herald, 10 May 1932, page 9
Villiers, Alan:		The War with Cape Horn
			Hodder and Stoughton Ltd., London 1971
			338 pp. (p. 137-138), ill.
			ISBN 0 340 12999 9
The West Australian:	Revival of Sail
(Perth)			Finnish Master's Experiences (Captain Lindholm)
			The West Australian, 24 January 1933, page 11
Western Morning News:	Sailing Ship Race
(Devon)			Western Morning News, 10 May 1927, page 5
Williams, C.H.:		Cape Horn 1912 (Notes)
			The Mariner's Mirror Vol. 51 No. 1 
			February 1965 p. 53-57
Winchester, Clarence:	Shipping Wonders of the World, part 24
			The Amalgamated Press Ltd., London 21.7.1936
 			p. 752-754
			Shipping Wonders of the World, part 42
			The Amalgamated Press Ltd., London 24.11.1936
 			p. 1335
Åland:			Fartygsköp
			Åland 9/1925, 31.1.1925 s. 2
			Järnbarken "Hougomont" utsatt för en cyklon
			Åland 86/1927, 29.10.1927 s. 2
			En stolt skutas slutliga öde - vågbrytare
			Åland 12/1933, 11.2.1933 s. 2
			Gustaf Erikson 70 år idag
			Åland 120/1942, 24.10.1942 s. 1
Ålands Sjöfart:		Redare på Åland. Gustaf Erikson
			Ålands Sjöfart 1/1939
			Sjöfartsrådet Gustaf Erikson 70 år
			Ålands Sjöfart 4/1942
			Vår redarkung Gustaf Erikson - In memoriam
			Ålands Sjöfart 1/1947 s. 7-9
			Hyllningar till sjöfartsrådet Gustaf Eriksons minne
			Ålands Sjöfart 1/1947 s. 10-12
			Vår redarkung Gustaf Erikson in memoriam - 10 års - minne
			Ålands Sjöfart 2/1957 s. 25-27

 

			Copyright © Jukka Mikkola