Hougomont
© Suomen Merimuseo, merikapteeni Sten Lillen (1900 - 1980) kokoelma.
Nelimastoinen teräsparkki
Tunnuskirjaimet: TPQF
Rakentaja: Scotts Shipbuilding and Engineering Co., Greenock 1897, Skotlanti
Vesillelasku: Main Street yard, 03.06.1897
Vetoisuus: 2378,23 brt, 2074,10 nrt
Kantavuus: 4000 dwt, puutavaralasti 1024 standarttia, guanolasti 3949 tonnia, kivihiililasti 3932 tonnia, vehnälasti 3994 tonnia = 48959 säkkiä
Painolasti: 1200 tonnia (hiekkaa)
Mitat: 87,50 x 13,20 x 7,40 m
Miehistö: 1+3+12 +9 merimiesoppilasta (1932)
Omistaja:
Gustaf Erikson (1872-1947), Maarianhamina 26.01.1925 - 20.12.1932
Päälliköt:
Ivar Engelbert Hägerstrand (1889-1952) 24.02.1925 - 17.08.1927 Erik Hjalmar Jansén (Jansson) (1877-1963) 17.08.1927 - 1929 elo/syyskuu Birger Agapetus Sandström (1890-1945) 1929 elo/syyskuu - 1931 joulukuu Ragnar Lindholm (1894-1975) 1931 joulukuu - 1932
Nelimastoparkki rakennettiin varustamolle J. Hardie & Co. Glasgowiin.
Alus teki matkan painolastissa Greenockista Barryyn 1.7. - 3.7.1897. Neitsytmatka purjehdittiin 4000 tonnin kivihiililastissa Walesin Barrysta Rio de Janeiroon 6.8. - 29.9.1897.
Vuonna 1898 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1898 Sailing Vessels omistaja on Hougomont Sailing Ship Co. (Lim) (J. Hardie & Co.) Glasgowista.
Nelimastoparkki joutui hirmumyrskyyn matkalla Sydneystä Falmouthiin f.o. vuonna 1910. Hirmumyrskyssä 9.12.1910 yhdeksän miestä huuhtoutui yli laidan, kun jättiläisaalto iskeytyi laivan peräkannelle. Seuraava aalto heitti viisi miestä takaisin laivaan, mutta neljä miestä meri vei mennessään. Lastina oli 47981 säkkiä vehnää. Matka purjehdittiin 14.9. - 22.12.1910 ja Falmouthin sijasta mentiin Queenstowniin.
Tammikuussa 1925 alus ostettiin varustamolta John Hardie & Co. Glasgowista Ahvenanmaalle hintaan 3500 puntaa ja se oli ostohetkellä St. Nazairessa. Laiva toimi myös koululaivana.
Ensimmäinen kaukomatka tehtiin painolastissa Ranskan St. Nazairesta Perun Callaoon 12.3. - 9.7.1925. Sieltä mentiin Lobos de Tierra- saarelle, josta otettiin guanolasti Eurooppaan. Sieltä purjehdittiin Panaman kanavan kautta Lontooseen 26.10 - 9.11. - 10.11.1925 - 18.1.1926. Matkalla Lontooseen puolimatruusi loukkaantui aaltojen viemänä kannella kovassa merenkäynnissä ja kuoli saamiinsa vammoihin 3.1.1926.
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku n:o 10/1926.
Alus menetti rikinsä kaksi kertaa. Ensimmäisen kerran se tapahtui Biskajalla 11.10.1927 aluksen ollessa puutavaralastissa matkalla Ruotsin Härnösandista Melbourneen.
Hougomontin rikivaurio Biskajalla marraskuussa 1927. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku n:o 9/1928.
Paikallinen cyklooni iski yllättäen ilman varoitusta laivaan ja rikkoi rikin ja samalla menetettiin 23 purjetta. Miehistö teki työtä 7 päivää rikkoontuneen rikin poistamiseen ja hätärikin asentamiseen. Alus purjehti tämän jälkeen hätärikin turvin Lissaboniin, jonne saavuttiin 27.10.1927. Korjausten jälkeen matka jatkui Melbourneen 28.11.1927 ja perille määräsatamaan saavuttiin 3.3.1928.
Vuonna 1929 nelimastoparkki purjehti Avonmouthista Port Lincolniin 82 päivässä (15.9. - 6.12.1929).
Vuonna 1931 matkalla vehnälastissa Wallaroosta Corkiin alus joutui viikon kestävään myrskyyn Cape Hornissa. Purjeita repeytyi riekaleiksi ja laiva oli päiväkausia kuin "sukellusvene". Matka purjehdittiin 4.7. - 21.11.1931.
Toisen kerran nelimastoparkki menetti rikinsä painolastissa matkalla Lontoosta Port Lincolniin Australian eteläpuolella valtamerellä paikassa lat. = 39°34'E, long. = 126°53'I kello 1 yöllä huhtikuun 20 päivänä vuonna 1932. Matkaa Cape Bordaan oli vielä jäljellä 530 mailia. Miehistö taisteli yhtäjaksoisesti 30 tuntia myrskyssä ja aallokossa, jotta alus saatiin puhdistettua rikkoontuneesta rikistä. Vaarana oli rungon vaurioituminen ja aluksen uppoaminewn.
Matkalla Port Adelaideen. Sea Breezes No. 153, Vol. XVI. August, 1932.
Laiva purjehti sitten hätärikin turvin 18 päivässä Port Adelaideen, jonne saavuttiin 8.5.1932. Loppumatkan aikana päällikkö kieltäytyi hinausavusta välttääkseen mahdollisen pelastuspalkkion. Nelimastoparkki todettiin korjauskelvottomaksi.
Alus saapuu hätärikin turvin Port Adelaideen 8.5.1932. Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).
Alus myytiin aallonmurtajaksi 20.12.1932. Ennen siirtoa Stenhouse Bayhin karttahytti siirrettiin Penangiin ja ruorihytti Killoraniin. Parkki hinattiin sitten Stenhouse Bayhin, jonne saavuttiin 13,5 tunnin hinauksen jälkeen 8.1.1933. Siellä se upotettiin aallonmurtajaksi.
Aallonmurtajana Stenhouse Bayssa, Spencerin lahdella. Eva Gyllenstierna: På världsomsegling med "Herzogin Cecilie".
Hougomontilla tuotiin neljällä matkalla yhteensä 185 496 säkkiä vehnää Australiasta Eurooppaan.
Hougomontin kaljuunakuva on Ahvenanmaan merenkulkumuseossa.
Hougomontin sisaralukset olivat nelimastoparkit Archibald Russell ja Nivelle, joka laskettiin vesille 20.4.1897.
Matkoja vuosina 1925 - 1932
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser: Windjammer's Week of Terror (Adelaide) The Advertiser, 20 January 1932, page 14
Finnish Barque Out of Danger The Advertiser, 2 May 1932, page 10
Hougomont's Captain Tells Graphic Story The Advertiser, 9 May 1932, page 9
Pictures Tell Story Of Hougomont's Terrible Battering By Storm The Advertiser, 10 May 1932, page 16
Barque's Captain Seeks Respite The Advertiser, 20 May 1932, page 21
Hougomont's Fate Still Undecided The Advertiser, 7 October 1932, page 22
Resting Place of Hougomont The Advertiser, 9 January 1933, page 10
The Argus: Perils of the Sea (Melbourne) The Argus, 26 February 1921, page 19
Finnish Barque arrives Rigging lost off Portugal The Argus, 5 March 1928, page 16
Hougomont Safe The Argus, 10 May 1932, page 3
Athén, Sture: Hougomonts utresa till Australien 1927/28 och hur hon förlorade riggen och fick söka nödhamn i Lissabon Longitude tidskrift från de sju haven · 15 Stockholm 1979, s. 62-77
Linjepassage Ålands Sjöfart & Handel 3/94 s. 113
Backman, Axel: 4-mastade stålbarken Hougomonts sista resa London- sjökapten Adelaide, 1931-1932 Ålands Sjöfart & Handel 6/89 s. 288-291
Bowen, Frank C.: Sailing Ships of the London River Illustrated by Pelham Jones London, Sampson Low, Marston & Co., Ltd. 310 pp. ( p. 149-156)
The Brisbane Courier: Broken Masts The Brisbane Courier, 6 March 1928, page 7
Some Famous Ships The Brisbane Courier, 15 September 1928, page 25
Fierce Storm. Barque Battered Marvellous Seamanship The Brisbane Courier, 10 May 1932, page 5
Storm Battered The Brisbane Courier, 11 May 1932, page 18
Cockell, G.A.: Hougomont's Adventures Ship Survives Many Vicissitudes Sea Breezes Vol. X. No. 91 June 1927 p. 11-14
Cormack, Neil W.: Herzogin Cecilie The Flagship of the Gustaf Erikson Fleet of Mariehamn: 1921-1936 Largs, S. Aust.: N.W. Cormack 1996 176 pp. (p. 64-81), ill. ISBN 0-646-29834-8
The Daily News: Pictures on Board the Finnish Barque Hougomont (Perth) The Daily News, 18 May 1932, page 2
Derby, William L. A.: The Tall Ships Pass David & Charles Ltd, Newton Abbot, Devon 1970 427 pp., 66 pages with 95 b/w photos (p. 93,114, 117-121, 330-331) ISBN 0-7153-4952-X
De Mierre, H.C.: Cape Horn 1912 (Notes) The Mariner's Mirror Vol. 51 No. 4 November 1965 p. 298
Furrer, Hans Jörg: Die Vier-und Fünfmast-Rahsegler der Welt Dipl.-Ing. Koehlers Verlagsgesellschaft mbH, Herford 1984 248 Seiten (s. 105) ISBN 3-7822-0341-0
Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette: The Launch of the Hougomont at Greenock Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette, 4 June 1897, page 2
Haapio, Markku Purjeiden aika Seglens tidevarv Eita Oy Turku/Åbo Satakunnan Kirjateollisuus Oy, Pori 1983 288 sivua, kuvitettu ISBN 951-95781-2-9 (kuvat Biskajalla rikkoontuneesta rikistä)
Helsingin Sanomat: Suomalaista merimiestaitoa Purjel. Hougomont menettänyt kaikki mastonsa myrskyssä Helsingin Sanomat 126/1932, 11.5.1932
Kauhun yö "Hougomont"illa Helsingin Sanomat 173/1932, 30.6.1932 s. 7
Hoffmann, Walter: Meine Fahrten um die Welt. Mit den 4-Mastbarken Hougomont/ Olivebank Lüneburg, 97 S., Abb.
Hufvudstadsbladet: Finländskt barkskepp 20 dygn på drift - masterna överbord Hufvudstadsbladet 126/1932, 11.5.1932 s. 3, 7
Hougomonts haveri Hufvudstadsbladet 162/1932, 17.6.1932 s. 3
"Hougomont" har mött sitt slutliga öde Hufvudstadsbladet 38/1933, 9.2.1933 s. 5
Hägerstrand, Yngve: Ivar Hägerstrand, en Kaphornare: sjökapten Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2000-2001:13 Mariehamn 2001 207 s.(s.58-83) ISBN 951-98000-3-4 ISSN 0788-799X
Illustrated London News:Second in the Race... Illustrated London News, 21 May 1927, page 23
Jansén E.H.: När "Hougomont" fick riggen över bord Kapten Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart 12/1927 s. 347-348
Åland 93/1927, 23.11.1927
Kåhre, Georg Den åländska segelsjöfartens historia magister Ålands Nautical Club r.f. Kåhre, Karl Mariehamn 1988 sjökapten: 815 s. (s. 644-646) ISBN 951-99965-1-6
Kåhre, Karl: 100 år sedan Gustaf Erikson föddes sjökapten Ålands Sjöfart 3/1972 s. 77-80
The Gustaf Erikson Fleet Ålands Sjöfart 2/1976 s. 51-53
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 176) ISBN 951-9064-31-1
Lindqvist, Bertil: Brev från en sjöman Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1998-99:11 Mariehamn 1999 173 s. (s. 101-115) ISBN 952-91-1483-4 ISSN 0788-799X
Lubbock, Basil: The Last of the Windjammers Vol. II Brown, Son & Ferguson Ltd. Glasgow 1929 443 pp. (p. 274-279) (ISBN 0 85174 114 2)
The Mail: Week to Round Cape Horn (Adelaide) The Mail, 28 November 1931, page 4
Hougomont Sailors Find Time Hangs Heavily The Mail, 21 May 1932, page 2
The Mercury: Ship's Tragic Voyage (Hobart) Nine of a Crew washed overboard - five carried back The Mercury, 23 December 1910, page 5
The Hougomont's Fight The Mercury, 4 January 1932, page 5
Dismasted by Storm The Mercury, 10 May 1932, page 4
Merimiehen Ystäwä: Meren vaaroja Merimiehen Ystäwä 5/1915, 1.5.1915 s. 15 (s. 81)
Mörne, Håkan: "Hougomont" kommer
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1928 s. 343-344
Paine, Lincoln Paxton: Ships of the World A Historical Encyclopedia Houghton Mifflin Company, New York United States of America 1997 680 p. (p. 252) ISBN 0-395-71556-3
The Queensland Times: Rough Voyage The Queensland Times, 6 March 1928, page 8
Rawlinson, R.: To Sink His Own Ship Hougomont Master's Lament Sea Breezes Vol. XVII No. 161 April 1933 pp. 5-6
San Francisco Call: Memoranda San Francisco Call, 30 September 1905, page 7
Sea Breezes: Dismasting of the Hougomont Sea Breezes Vol. XVI No. 153 August 1932 pp. 72-75
Shark, Bill: Vingklippta Havsörnar Nautisk Tidskrift 5/1933 s. 154-156
Shaw, Desmond: Windjammer: The Book of the Horn Hutchinson & Co., London 1932 415 pp. ill. 99 photos
Sjömanswännen: Hafvets fasor Sjömanswännen 5/1915, 1.5.1915 s. 12 (s. 76)
Starck, Arlette: Rolf Lindström min pappa - albatrossen Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2019-2020:32 Mariehamn 2020 165 s. (s. 66-83) ISBN 90484148
Sundberg, Göte: En otursförföljd befälhavare sjökapten Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1995-96:8 Mariehamn 1996 175 s. (s. 98-105) ISBN 952-90-8073-5 ISSN 0788-799X
Kapten med otur Longitude tidskrift från de sju haven · 31 s. 4-16
Suomen Merenkulku: Snabba resor
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1927 s. 173
Minnen från hav och hamn
Hougomonts äventyr
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1927 s. 238-239, 10/1927 s. 294-295
60 år. Sjökapten I.E. Hägerstrand
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1949 s. 101
Dödsfall. Sjökapten Ivar Engelbert Hägerstrand
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1952 s. 168
Sjökapten Erik Hjalmar Jansén. In memoriam
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1964 s. 31
70 år sedan Hougomont byggdes
70 vuotta Hougomontin rakentamisesta
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1967 s. 252
Svensson, Björn O.: De sista fraktseglarna Bokförlaget Signum, Lund 1982 120 s. (s. 95) ISBN 91-85330-47-7
The Sydney Mail: The Dismasted Finnish Ship Hougomont at Sea The Sydney Mail, 11 May 1932, page 23
The Dismasted Hougomont The Sydney Mail, 25 May 1932, page 25
The Sydney Morning Herald: Reported Loss of the Hougomont The Sydney Morning Herald, 3 April 1903, page 5
The Hougomont's Crew The Sydney Morning Herald, 24 December 1910, page 12
The Hougomont. Struggle with Storm The Sydney Morning Herald, 10 May 1932, page 9
Villiers, Alan: The War with Cape Horn Hodder and Stoughton Ltd., London 1971 338 pp. (p. 137-138), ill. ISBN 0 340 12999 9
The West Australian: Revival of Sail (Perth) Finnish Master's Experiences (Captain Lindholm) The West Australian, 24 January 1933, page 11
Western Morning News: Sailing Ship Race (Devon) Western Morning News, 10 May 1927, page 5
Williams, C.H.: Cape Horn 1912 (Notes) The Mariner's Mirror Vol. 51 No. 1 February 1965 p. 53-57
Winchester, Clarence: Shipping Wonders of the World, part 24 The Amalgamated Press Ltd., London 21.7.1936 p. 752-754
Shipping Wonders of the World, part 42 The Amalgamated Press Ltd., London 24.11.1936 p. 1335
Åland: Fartygsköp Åland 9/1925, 31.1.1925 s. 2
Järnbarken "Hougomont" utsatt för en cyklon Åland 86/1927, 29.10.1927 s. 2
En stolt skutas slutliga öde - vågbrytare Åland 12/1933, 11.2.1933 s. 2
Gustaf Erikson 70 år idag Åland 120/1942, 24.10.1942 s. 1
Ålands Sjöfart: Redare på Åland. Gustaf Erikson Ålands Sjöfart 1/1939
Sjöfartsrådet Gustaf Erikson 70 år
Ålands Sjöfart 4/1942
Vår redarkung Gustaf Erikson - In memoriam Ålands Sjöfart 1/1947 s. 7-9
Hyllningar till sjöfartsrådet Gustaf Eriksons minne Ålands Sjöfart 1/1947 s. 10-12
Vår redarkung Gustaf Erikson in memoriam - 10 års - minne Ålands Sjöfart 2/1957 s. 25-27
Copyright © Jukka Mikkola