Imatra
Christer Norrvik: Purjeiden kaupunki.
Fregattilaiva, tasasaumainen puusta rakennettu, raudalla ja kuparilla kiinnitetty sekä pohja kuparilla peitetty 1/1869.
Tunnuskirjaimet: RGNF
Rakentaja: Matts Mattsinpoika Hannus (1831-1879), laivanrakennusmestari, Kristiinankaupunki 1868
Vesillelasku: 19.09.1868 iltapäivällä
Vetoisuus: 1073 brt, 1022,11 nrt (596 lästiä)
Kantavuus: 1700 dwt tai 500 standarttia puutavaraa, kivihiililasti 1700 tonnia, riisilasti 15450 säkkiä, vehnälasti 1529 tonnia = 56183 bushelia
Painolasti: noin 400 tonnia
Mitat: 61,84 x 11,40 x 6,65 m
Miehistö: 1+2+17
Omistajat:
S.A. Wendelin, Kristiinankaupunki (Otto Wendelin) 1868 - 25.07.1887 Johan Gerhard Wilhelm Snellman ym., Kristiinankaupunki 25.07.1887 - 19.07.1893 Reinhold Rosenberg,Bomarsund 19.07.1893 - 22.05.1897
Kauppaneuvos Otto Wendelin (1824 - 1888). Kristinestads Historia (1915).
Päälliköt:
Christian Feilcke (1833-1892) 1868 - 1875 Carl Mauritz Pousar (1836-1903) 1875 - 1877 (k. 29.7.1903 67-vuotiaana) Herman Backman (1841-1887) 1878 - 1887 (k. 19.5.1887 46-vuotiaana) Johan Gerhard Wilhelm Snellman (1861-1916) 1887 heinäkuu - 1890 syyskuu, 1891 tammikuu - 1893 elokuu Georg Theodor Snellman (1864-1896) 1890 syyskuu - 1891 tammikuu (edellisen veli) Matts Reinhold Rosenberg (1858-1926) 1893 elokuu - 22.05.1897
Fregatti oli valmistuessaan suurin puusta rakennettu alus Suomessa. Sen rakentaminen maksoi 228 000 mk:aa.
Alus lähti puutavaralastissa neitsytmatkalle Kristiinankaupungista Lontooseen 7.11.1868 ja määräsatamaan saavuttiin 27.11.1868.
Ensimmäinen kaukomatka tehtiin Cardiffista Japanin Yokohamaan 17.3. - 12.8.1869. Yokohamasta purjehdittiin Jaavan Bataviaan 9.10. - 8.11.1869. Sieltä mentiin Jaavan Passaroeangiin, josta lähdettiin Amsterdamiin 19.1.1870. Deal sivuutettiin 5.6.1870.
Helmikuussa 1872 ollessaan guanolastissa matkalla Perun Guanapesta Falmouthiin miehistö joutui keripukin kouriin, jolloin neljä miestä kuoli. Muu miehistö kolmea lukuun ottamatta makasi sairaana, kun alus kohtasi 6.5.1872 englantilaisen fregatti Mary Scottin, päällikkönään kapteeni Bulman, 147 päivän purjehduksen jälkeen Azorien pohjoispuolella. Fregatista saatiin lääkinnällistä apua ja kaksi vapaaehtoista jäsentä miehistöön loppumatkalle Falmouthiin. 8.5.1872 kohdattiin englantilainen Glarence, jonka päällikkö oli kapteeni Gibson. Täältä saatiin laivalääkäri käymään laivalla sekä tuoretta muonaa ja kaksi miestä lisää miehistöön. Fregatti saapui 164 päivän purjehduksen jälkeen Falmouthiin 25.5.1872. Falmouthissa 10 miestä toimitettiin sairaalaan. Alus oli lähtenyt Guanapesta 13.12.1871.
Matkalla riisilastissa Burman Rangoonista Hollannin Nieuwediepiin fregatti joutui kovaan myrskyyn ja ankaraan merenkäyntiin 3.6. - 4.6.1875 Afrikan eteläpuolella ja sai vuodon. Meri vei mennessään mm. osan styypuurin reelingistä. Alus sai lisäksi suuren kallistuman myrskyssä ja miehistön täytyi jopa kiinnittää itsensä pumppujen viereen tyhjentäessään alusta vedestä. Pumppaaminen ei riittänyt pitämään vuotoa kurissa ja 19.6. pidettiin laivaneuvottelu. Sen perusteella 1300 säkkiä riisiä jouduttiin heittämään mereen usean päivän aikana. Aluksen keventyessä saatiin vuoto vähenemään. St. Helenalle saavuttiin 16.7.1875 ja sieltä jatkettiin matkaa 20.7.1875. Rangoonista oli lähdetty 27.3.1875 ja Texeliin saavuttiin 22.9.1875.
Fregatti vei puutavaralastin Sundsvallista Australian Port Adelaideen 16.9.1878 - 2.2.1879.
Matkalla vehnä- ja maissilastissa Philadelphiasta Dubliniin alus joutui hirmumyrskyyn Pohjois-Atlantilla 26.1.1881. Hirmumyrskyssä vaurioitui miehistösuoja, partaat molemmilta sivuilta ja peräkannen etuosa. Kajuutta täyttyi vedellä. Lisäksi alus menetti purjeita. Laiva hakeutui hätäsatamaan Falmouthiin 12.2.1881.
Matkalla Hampurista New Yorkiin alus joutui kovaan myrskyyn Atlantilla ja menetti useita purjeita 16.10.1886.
Alus myytiin Ahvenanmaalle 19.7.1893.
Vuonna 1896 matkalla koksilastissa Lontoosta Kööpenhaminaan laiva joutui kovaan myrskyyn Pohjanmerellä. Alus, joka oli lähtenyt Lontoosta 12.12.1896, sai myrskyvaurioita ja menetti purjeita. Lisäksi laiva sai vuodon noin 150 mailia Englannin rannikosta. Fregatti ajelehti useita päiviä tuulessa, kunnes noin 80 mailia Aberdeenista kalastusalus Grebe otti sen hinaukseen. Saapuessaan hinauksessa 25.12.1896 Aberdeenin satamaan ruumassa oli vettä kolme jalkaa.
Laiva myytiin siellä 22.5.1897 hintaan 250 puntaa.
Fregatti purjehti maailman meriä 28 vuotta, joka on osoitus sen aikaisesta loistavasta laivanrakennus- ja merimiestaidosta.
Matkoja vuosina 1868 - 1896
Kirjoja ja kirjoituksia:
Aberdeen Press and Journal: Stormy Voyage of a Barque Aberdeen Press and Journal, 26 December 1896, page 3
Ahti: Onnettomuus Ahti 4/1878, 30.3.1878 s. 2
Finlands Allmänna Tidning: Fartygsutskjutning Finlands Allmänna Tidning 231/1868, 5.10.1868 s. 1
Helsingfors Dagblad: Skeppen Kristinestad och Imatra utskjutas Helsingfors Dagblad 229/1868, 2.10.1868 s. 2
Sjöfartnotiser Helsingfors Dagblad 224/1875, 19.8.1875 s. 3
Fregatten Imatra tillhörigt firman Vendelin i Kristinestad lidit skeppsbrott Helsingfors Dagblad 53/1881, 24.2.1881 s. 3
Melan, Leonard: Min första resa till sjöss Kapten Minnen från hav och hamn upptecknade av våra sjöfarande E. Wallenius Förlag, Åbo 1918 s. 188 (s. 169-179)
Minnen från hav och hamn Min första resa till sjöss (1872-1873) Åbo Underrättelser 84/1916, 25.3.1916
Norrvik, Christer: Purjeiden kaupunki Kristiinankaupungin merenkulku vuoden 1809 jälkeen Kristiinankaupungin kaupunki 1999 Kirjapaino: Oy Fram Ab, Vaasa 1999 636 s. (s. 242-244, 250-251, 258-263, 309, 335, 369-370, 376) ISBN 951-96339-2-8
Stad under segel Kristinestads sjöfart efter 1809 Staden Kristinestad 1999 Tryckeri: Oy Fram Ab, Vasa 1999 576 s. (215-218, 221-222, 229-233, 268, 274, 298, 328-329, 334) ISBN 951-96339-1-X
Sanomia Turusta: Kuollut Merikapteeni Christian Feilcke
Sanomia Turusta 256/1892, 2.11.1892 s. 2
Shields Daily Gazette: Disastrous Voyage of A Finland Vessel Shields Daily Gazette, 24 May 1872, page 3
Uusi Suometar: Myyty laiwa Uusi Suometar 171/1887, 28.7.1887 s. 3
Vasabladet: Dödsfall. Sjökaptenen Herman Backman Vasabladet 43/1887, 28.5.1887 s. 3
Wasa Tidning: Försåldt fartyg Wasa Tidning 86/1887, 26.7.1887 s. 1
Åbo Tidning: Dödsfall. Sjökapten Christian Feilcke Åbo Tidning 298/1892, 2.11.1892 s. 2
Åbo Underrättelser: Fartygsutskjutning Åbo Underrättelser 117/1868, 1.10.1868 s. 2
Sjöfart och Handel Åbo Underrättelser 83/1872, 3.6.1872 s. 4
Utdrag ur skeppet Imatras journal (Chr. Feilcke) Åbo Underrättelser 96/1872, 27.6.1872 s. 3
Finska sjöassuransföreningens årsberättelse Åbo Underrättelser 50/1876, 1.3.1876 s. 2
Direktionens för andra sjöassuransföreningen årsberättelse Åbo Underrättelser 60/1881, 3.3.1881 s. 1
Fartygsköp Åbo Underrättelser 230/1893, 26.8.1893 s. 3
Sjöfart och Handel Barken Imatra... Åbo Underrättelser 3/1897, 4.1.1897 s. 3
Dödsfall. Sjökapten Carl Mauritz Pousar Åbo Underrättelser 204/1903, 31.7.1903 s. 2
J.G.W. Snellman. In memoriam Åbo Underrättelser 277/1916, 12.10.1916 s. 3
Åland: Dödsfall. Sjökapten Matts Reinhold Rosenberg Åland 19/1926, 6.3.1926 s. 1, 2
Copyright © Jukka Mikkola