Imberhorne

Upea fregatti. Helge Heikkinen (1910 - 1997): Tuntematon merimies.

Rautafregatti
Tunnuskirjaimet:		TPHC
Rakentaja:			Archibald McMillan & Son, Dumbarton 1882, Skotlanti
Vesillelasku:			Dockyard, 28.11.1882
Vetoisuus:			1958,39 brt, 1866,47 nrt
Kantavuus:			kivihiililasti 3060 tonnia, malmilasti 3063 tonnia, puutavaralasti 760 standarttia, vehnälasti 37139 säkkiä
Mitat:				84,08 x 12,77 x 7,22 m
Miehistö:			1+2+18
Omistaja:
Robert Mattson (1851-1935),
Maarianhamina			04.03.1913 - 01.05.1917

Kauppaneuvos Robert Mattson (1851 - 1935). Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Päällikkö:
Erik Isidor Eriksson (1877-1963) 1913 maaliskuu - 01.05.1917

Rautafregatti rakennettiin varustamolle W.R. Price & Co. Lontooseen. Laiva teki matkan painolastissa Glasgowista Queenstownin kautta Lontooseen, jonne lähdettiin 31.12.1882. Gravesendiin tultiin 20.1.1883. Neitsytmatka purjehdittiin kappaletavaralastissa Lontoosta Sydneyhin 7.2. - 25.5.1883.

Muodoltaan kaunis fregatti palkittiin yhdessä sisarlaivansa kanssa ensimmäisellä palkinnolla ja kultamitalilla kansainvälisessä laivamallien näyttelyssä Lontoossa kesällä 1882.

Vuonna 1897 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1897 Sailing Vessels omistaja on J. Karran Castletownista Man-saarelta.

Vuonna 1900 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1900 Sailing Vessels omistaja on G.C. Karran Castletownista Man-saarelta.

Vuonna 1908 laiva purjehti 2955 tonnin kivihiililastissa Newcastlesta Valparaisoon 36 päivässä (18.3. - 23.4.1908).

Ahvenanmaalle alus ostettiin Man-saarelta G.C. Karranilta hintaan 5500 puntaa ja se otettiin vastaan Glasgowissa.

Suomen merimuseon kuvakokoelma.

Ensimmäisenä matkana fregatti purjehti kivihiililastissa vain 45 vuorokaudessa Glasgowista Rio de Janeiroon 12.5. - 24.6.1913. Samana vuonna alus joutui hirmumyrskyyn matkalla Riosta Australian Newcastleen. Matka kesti 65 vuorokautta ja perille tultiin 18.10.1913.

Vuonna 1914 alus purjehti Vancouverista Kap Hornin kautta Kapkaupunkiin 87 päivässä (7.8. - 31.10.1914), jota pidettiin nopeana matkana.

Laivan ollessa lastaamassa puutavaraa Missisippin Pascagoulassa se ajautui hirmumyrskyn seurauksena maihin 5.7.1916.

Saksalainen sukellusvene UC 73, päällikkönään kapteeniluutnantti Kurt Schapler upotti aluksen tykkitulella ja polttamalla toukokuun 1 päivänä vuonna 1917 Irlannista noin 100 mailia länteen paikassa lat. = 54°07’P, long. = 13°04’L. Alus oli puutavaralastissa (pitchpine) matkalla Alabaman Mobilesta, Meksikon lahdelta Skotlannin Greenockiin. Miehistö poistui ennen upotusta aluksesta ja pelastui. Alus oli lähtenyt Mobilesta 28.3.1917.

Erik Isidor Eriksson.jpg (6651 bytes)

Merikapteeni Isidor Eriksson (1877 - 1963). Hän toimi päällikkönä myös parkkilaivassa Esmeralda 1906 - 1908, nelimastoparkeissa Marlborough Hill 1919 - 1923, Carradale 1923 ja Archibald Russell 1924 - 1925 sekä rautaparkissa Lalla Rookh 1926 - 1927. Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).

Sisarlaiva oli nimeltään Falconhurst, joka laskettiin vesille 28.4.1883.

 

Matkoja vuosina 1913 - 1917

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Argus:			Icebergs in the Indian Ocean
(Melbourne)			The Argus, 31 May 1895, page 5
The Daily Colonist:		Imberhorner’s Master Writes of Voyage
(Victoria, Vancouver Island)	The Daily Colonist, April 23, 1915, page 13
The Glasgow Herald:		Launches
				The Glasgow Herald, 29 November 1882, page 9
Grundström, Kaj:		Robert Mattson - Varg-Mattes pojke
				Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1996-1997:9
				Mariehamn 1997
				175 s.(s.118-135)
				ISBN 952-90-9240-7
				ISSN 0788-799X
Grönstrand, Lars:		Fullriggade järnskeppet Imberhorne
fil.mag.			Ålands Sjöfart 6/1984 s. 310-313
				Tolv åländska seglare
				Monitor, Mariehamn 1990
				157 s. (s. 55-62)
				ISBN 952-90-1546-1
Heikkinen, Helge:		Tuntematon merimies
merikapteeni			WSOY, Porvoo 1975
				326 sivua (s. 121-123)
Helsingin Sanomat:		Kauppaneuvos Rob. Mattson kuollut
 				Helsingin Sanomat 126/1935, 12.5.1935 s. 7
Herzog, Bodo:			Die deutschen U-boote 1906 bis 1945
				J.F. Lehmanns Verlag, München 1959
				236 Seiten (s. 71)
Hufvudstadsbladet:		Robert Mattson död
				Hufvudstadsbladet 126/1935, 12.5.1935 s. 4, 12
Kåhre, Georg			Den åländska segelsjöfartens historia
magister			Ålands Nautical Club r.f.
Kåhre, Karl			Mariehamn 1988		
sjökapten:			815 s. (s. 458)
				ISBN 951-99965-1-6
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
				Lieto 1979
				224 sivua (s. 67)
				ISBN 951-9064-31-1
Reich, Konrad
Pagel, Martin:			Himmelbesen über weissen Hunden
				VEB Verlag für Verkehrswesen, Berlin 1981
				472 Seiten (s. 236), illustiert
Suomen Merenkulku:		80 år. Kommerserådet Robert Mattson
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6-7/1931 s. 209
				70 år. Sjökapten Erik Isidor Eriksson
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1947 s. 91
				75 år. Sjökapten Erik Isidor Eriksson
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1952 s. 138
				100 vuotta laivanvarustajan toimintaa kolmessa polvessa
				Rederi Ab Curt Mattsson firar 100-års-jubileum
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1954 s. 190
				85 år. Sjökapten Erik Isidor Eriksson
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1962 s. 138
				Dödsfall. Sjökaptenen Erik Isidor Eriksson
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1963 s. 329
The Sydney Morning Herald:	One of the most remarkable... 
				The Sydney Morning Herald, 14 June 1883, page 12
				The Imberhorne
				The Sydney Morning Herald, 1 June 1895, page 10
				The Imberhorne - all sail lost
				The Sydney Morning Herald, 23 July 1906, page 8
				A Hurricane
				The Sydney Morning Herald, 20 October 1913, page 9
Åbo Underrättelser:		Åter ett Ålandsfartyg sänkt
				Åbo Underrättelser 125/1917, 8.5.1917
Åland:				Värdefull ökning i Ålands handelsflotta
				Åland 18/1913, 5.3.1913 s. 3
				Snabb sjöresa
				Åland 51/1913, 28.6.1913 s. 2
				Isidor Eriksson 70 år
				Åland 39/1947, 10.4.1947 s. 3
Ålands Sjöfart:			Isidor Eriksson död
				Ålands Sjöfart 3/1963 s. 57
 
				Copyright © Jukka Mikkola