Imberhorne
Upea fregatti. Helge Heikkinen (1910 - 1997): Tuntematon merimies.
Rautafregatti
Tunnuskirjaimet: TPHC
Rakentaja: Archibald McMillan & Son, Dumbarton 1882, Skotlanti
Vesillelasku: Dockyard, 28.11.1882
Vetoisuus: 1958,39 brt, 1866,47 nrt
Kantavuus: kivihiililasti 3060 tonnia, malmilasti 3063 tonnia, puutavaralasti 760 standarttia, vehnälasti 37139 säkkiä
Mitat: 84,08 x 12,77 x 7,22 m
Miehistö: 1+2+18
Omistaja:
Robert Mattson (1851-1935), Maarianhamina 04.03.1913 - 01.05.1917
Kauppaneuvos Robert Mattson (1851 - 1935). Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).
Päällikkö:
Erik Isidor Eriksson (1877-1963) 1913 maaliskuu - 01.05.1917
Rautafregatti rakennettiin varustamolle W.R. Price & Co. Lontooseen. Laiva teki matkan painolastissa Glasgowista Queenstownin kautta Lontooseen, jonne lähdettiin 31.12.1882. Gravesendiin tultiin 20.1.1883. Neitsytmatka purjehdittiin kappaletavaralastissa Lontoosta Sydneyhin 7.2. - 25.5.1883.
Muodoltaan kaunis fregatti palkittiin yhdessä sisarlaivansa kanssa ensimmäisellä palkinnolla ja kultamitalilla kansainvälisessä laivamallien näyttelyssä Lontoossa kesällä 1882.
Vuonna 1897 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1897 Sailing Vessels omistaja on J. Karran Castletownista Man-saarelta.
Vuonna 1900 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1900 Sailing Vessels omistaja on G.C. Karran Castletownista Man-saarelta.
Vuonna 1908 laiva purjehti 2955 tonnin kivihiililastissa Newcastlesta Valparaisoon 36 päivässä (18.3. - 23.4.1908).
Ahvenanmaalle alus ostettiin Man-saarelta G.C. Karranilta hintaan 5500 puntaa ja se otettiin vastaan Glasgowissa.
Suomen merimuseon kuvakokoelma.
Ensimmäisenä matkana fregatti purjehti kivihiililastissa vain 45 vuorokaudessa Glasgowista Rio de Janeiroon 12.5. - 24.6.1913. Samana vuonna alus joutui hirmumyrskyyn matkalla Riosta Australian Newcastleen. Matka kesti 65 vuorokautta ja perille tultiin 18.10.1913.
Vuonna 1914 alus purjehti Vancouverista Kap Hornin kautta Kapkaupunkiin 87 päivässä (7.8. - 31.10.1914), jota pidettiin nopeana matkana.
Laivan ollessa lastaamassa puutavaraa Missisippin Pascagoulassa se ajautui hirmumyrskyn seurauksena maihin 5.7.1916.
Saksalainen sukellusvene UC 73, päällikkönään kapteeniluutnantti Kurt Schapler upotti aluksen tykkitulella ja polttamalla toukokuun 1 päivänä vuonna 1917 Irlannista noin 100 mailia länteen paikassa lat. = 54°07’P, long. = 13°04’L. Alus oli puutavaralastissa (pitchpine) matkalla Alabaman Mobilesta, Meksikon lahdelta Skotlannin Greenockiin. Miehistö poistui ennen upotusta aluksesta ja pelastui. Alus oli lähtenyt Mobilesta 28.3.1917.
Merikapteeni Isidor Eriksson (1877 - 1963). Hän toimi päällikkönä myös parkkilaivassa Esmeralda 1906 - 1908, nelimastoparkeissa Marlborough Hill 1919 - 1923, Carradale 1923 ja Archibald Russell 1924 - 1925 sekä rautaparkissa Lalla Rookh 1926 - 1927. Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).
Sisarlaiva oli nimeltään Falconhurst, joka laskettiin vesille 28.4.1883.
Matkoja vuosina 1913 - 1917
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Argus: Icebergs in the Indian Ocean (Melbourne) The Argus, 31 May 1895, page 5
The Daily Colonist: Imberhorner’s Master Writes of Voyage (Victoria, Vancouver Island) The Daily Colonist, April 23, 1915, page 13
The Glasgow Herald: Launches The Glasgow Herald, 29 November 1882, page 9
Grundström, Kaj: Robert Mattson - Varg-Mattes pojke
Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1996-1997:9
Mariehamn 1997
175 s.(s.118-135)
ISBN 952-90-9240-7
ISSN 0788-799X
Grönstrand, Lars: Fullriggade järnskeppet Imberhorne
fil.mag. Ålands Sjöfart 6/1984 s. 310-313
Tolv åländska seglare Monitor, Mariehamn 1990 157 s. (s. 55-62) ISBN 952-90-1546-1
Heikkinen, Helge: Tuntematon merimies merikapteeni WSOY, Porvoo 1975 326 sivua (s. 121-123)
Helsingin Sanomat: Kauppaneuvos Rob. Mattson kuollut Helsingin Sanomat 126/1935, 12.5.1935 s. 7
Herzog, Bodo: Die deutschen U-boote 1906 bis 1945 J.F. Lehmanns Verlag, München 1959 236 Seiten (s. 71)
Hufvudstadsbladet: Robert Mattson död Hufvudstadsbladet 126/1935, 12.5.1935 s. 4, 12
Kåhre, Georg Den åländska segelsjöfartens historia magister Ålands Nautical Club r.f. Kåhre, Karl Mariehamn 1988 sjökapten: 815 s. (s. 458) ISBN 951-99965-1-6
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 67) ISBN 951-9064-31-1
Reich, Konrad Pagel, Martin: Himmelbesen über weissen Hunden VEB Verlag für Verkehrswesen, Berlin 1981 472 Seiten (s. 236), illustiert
Suomen Merenkulku: 80 år. Kommerserådet Robert Mattson
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6-7/1931 s. 209
70 år. Sjökapten Erik Isidor Eriksson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1947 s. 91
75 år. Sjökapten Erik Isidor Eriksson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1952 s. 138
100 vuotta laivanvarustajan toimintaa kolmessa polvessa Rederi Ab Curt Mattsson firar 100-års-jubileum Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1954 s. 190
85 år. Sjökapten Erik Isidor Eriksson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1962 s. 138
Dödsfall. Sjökaptenen Erik Isidor Eriksson
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1963 s. 329
The Sydney Morning Herald: One of the most remarkable... The Sydney Morning Herald, 14 June 1883, page 12
The Imberhorne The Sydney Morning Herald, 1 June 1895, page 10
The Imberhorne - all sail lost The Sydney Morning Herald, 23 July 1906, page 8
A Hurricane The Sydney Morning Herald, 20 October 1913, page 9
Åbo Underrättelser: Åter ett Ålandsfartyg sänkt
Åbo Underrättelser 125/1917, 8.5.1917
Åland: Värdefull ökning i Ålands handelsflotta Åland 18/1913, 5.3.1913 s. 3
Snabb sjöresa Åland 51/1913, 28.6.1913 s. 2
Isidor Eriksson 70 år Åland 39/1947, 10.4.1947 s. 3
Ålands Sjöfart: Isidor Eriksson död Ålands Sjöfart 3/1963 s. 57
Copyright © Jukka Mikkola