Imperator Alexander II
Parkkilaiva, rakennettu puusta, kuparilla kiinnitetty ja pohja kuparilla peitetty.
Rakentaja: Hans Henrik Kjäldström (1830-1877), laivarakennusmestari,
Hartmanin ja Kräkin veistämö, Uusikaupunki 1864
Vesillelasku: 06.07.1864
Vetoisuus: 1021 brt, 920 nrt. (511 lästiä)
Kantavuus: kivihiililasti 1330 tonnia, maissilasti 1285 tonnia = 50620 bushelia
Mitat: 52,06 x 11,95 x 6,92 m (syväys = 6,09 m)
Omistajat:
Johan Frans Oskar Hartman ja Gabriel Leonard Kräki, Uusikaupunki 1864 - 1872
Laivanvarustaja Johan Frans Oskar Hartman (1824 - 1875). Kyösti Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, kolmas osa 1809 - 1875 (1930).
Kauppias, varakonsuli Leonard Kräki (1850 - 1911). Kyösti Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, kolmas osa 1809 - 1875 (1930).
Päälliköt:
Robert Hartman (1837-1922) 1864 - 1865 Hugo Wahlroos (1836-1910) 1866 - 1868 Alexander Mölsä (1839-1873) 1868 - 1870 toukokuu Johan Gustaf Dahlberg (1839-1892) 1870 toukokuu - 1871 Gustaf Ferdinand Hellman (1830-1877) 1872 - 03.12.1872 (kuoli fregatti Waltikan päällikkönä Negapatamissa Itä-Intiassa 26.5.1877)
Alus oli valmistuessaan siihen mennessä suurin rakennettu alus Suomessa. Se sai nimensä Venäjän keisarin mukaan. Rakennuskustannukset olivat 140 000 markkaa.
Laivanrakennusmestari Hans Henrik Kjäldström (1830 - 1877). Kyösti Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, kolmas osa 1809 - 1875 (1930).
Neitsytmatka tehtiin puutavaralastissa Porista Barcelonaan 4.9. - 23.10.1864. Barcelonasta Cardiffiin purjehdittiin 24.11. - 29.12.1864.
Merikapteeni, pankinjohtaja Robert Hartman (1837 - 1922). Hän toimi päällikkönä fregatissa Waltikka 1873-1876. Niilo Jussila (1917 - 1996): Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista.
Laiva teki matkan 1330 tonnin kivihiililastissa Cardiffista Genovaan 29.1.1865 - 1.3.1865.
Parkkilaiva purjehti mm. Viipurista Bordeauxiin Ranskaan 1.9. - 14.10.1865. Sieltä mentiin Swanseaan, jonne saavuttiin 6.12.1865. Swanseasta lähtö Adeniin tapahtui 17.2.1866 ja perille saavuttiin 91 vuorokaudessa 21.5.1866.
Sieltä jatkettiin Ceylonin Point de Galleen. Gallesta mentiin Cheriboniin ja sieltä Batavialle. Alus purjehti sokerilastissa Jaavan Bataviasta (nykyisin Jakarta) Amsterdamiin 21.10.1866 - 30.1.1867 (101 vuorokautta). Parkkilaiva oli ensimmäinen uusikaupunkilainen laiva, joka teki matkan Itä-Intiaan ja takaisin Eurooppaan (11 kuukautta ja 10 päivää).
Laiva vei 1274 tonnin kivihiililastin Cardiffista Japanin Yokohamaan 12.12.1868 - 6.6.1869.
Laiva lähti kivihiililastissa Liverpoolista Point de Galleen Ceylonille 11.10.1870. Se joutui kovaan myrskyyn viisi päivää myöhemmin. Myrskyn vallitessa laiva sai vaurioita menettäen mm. useita purjeita. Alus hakeutui takaisin hätäsatamaan Liverpooliin 20.10.1870. Matkaan lähdettiin korjausten jälkeen uudelleen 3.11.1870 ja perille saavuttiin 110 vuorokauden matkan jälkeen 24.2.1871.
Matkalla kappaletavaralastissa Hampurista New Yorkiin alus joutui hirmumyrskyyn paikassa lat. = 31ºP, long. = 71ºL maaliskuun 10. päivä vuonna 1872. Myrsky kesti 72 tuntia, jolloin alus menetti purjeita ja sai vuodon. Laiva saapui New Yorkiin 22.3.1872.
Alus sai vuodon 22.11.1872 Atlantilla ollessaan maissilastissa matkalla New Yorkista Queenstowniin tai Falmouthiin f.o. kovassa myrskyssä. Bremeniläinen parkkilaiva La Plata päällikkönään kapteeni Spille pelasti miehistön 3.12.1872 paikassa lat. = 46º46'P, long. = 15º38'L. Pahoin kallistunut vuotava laiva jätettiin noin 440 mailia Ushantista lähes länteen. Parkki La Plata saapui viisi päivää myöhemmin 9.12.1872 Liverpooliin, jonne fregatin miehistö jätettiin.
Matkoja vuosina 1864 - 1872
Kirjoja ja kirjoituksia:
Finland: Dödsfall. Sjökaptenen Johan Gustaf Dahlberg Finland 135/1892, 14.6.1892 s. 2
Finlands Sjöfartstidning: Dödsfall. Sjökaptenen Hugo Wahlroos Finlands Sjöfartstidning 47/1910, 26.11.1910 s. 2
Folkwännen: Finlands största fartyg Folkwännen 44/1864, 2.11.1864 s. 2
Helsingfors Dagblad: Sjöfartsnotis Helsingfors Dagblad 99/1872, 13.4.1872 s. 2
Jussila, Niilo: Uudenkaupungin laivat Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö Uusikaupunki 1987 96 sivua (s. 35) ISBN 951-99912-9-8
Morgonbladet: Sjöolyckor Morgonbladet 296/1872, 19.12.1872 s. 4
Paasio, Veikko: Uudenkaupungin suuri laivanrakennuskausi 1857-1876 Uusikaupunki 1933 104 sivua (s. 51)
Sanomia Turusta: Laivan Imperator Alexander II:n haaksirikosta... Sanomia Turusta 52/1872, 27.12.1872 s. 2
Uudenkaupungin Sanomat: Kapt. Robert Hartman kuollut Uudenkaupungin Sanomat 36/1922, 30.3.1922 s. 2
Hans Henrik Kjäldström Uudenkaupungin Sanomat 41/1933, 8.4.1933 s. 3
Vakka-Suomi: Robert Hartman kuollut Vakka-Suomi 36/1922, 30.3.1922 s. 1, 2
Åbo Underrättelser: Nystad.Skeppet Suomalainen gått af stapeln, samt skeppet Imperator Alexander II Åbo Underrättelser 81/1864, 12.7.1864 s. 2
Andra sjöassuransföreningens Årsberättelse Åbo Underrättelser 34/1872, 2.3.1872 s. 1
Sjöfart och Handel Åbo Underrättelser 57/1872, 15.4.1872 s. 3
Sjöolycka Åbo Underrättelser 195/1872, 17.12.1872 s. 3
Finska sjöassuransföreningens Årsberättelse Åbo Underrättelser 34/1873, 3.3.1873 s. 1-2
Finska sjöassuransföreningens Årsberättelse Åbo Underrättelser 47/1874, 26.2.1874 s. 1
Dödsfall. Kaptenen Johan Gustaf Dahlberg Åbo Underrättelser 159/1892, 14.6.1892 s. 2
Dödsfall. Sjökaptenen Hugo Wahlroos Åbo Underrättelser 315/1910, 18.11.1910 s. 1, 4
Copyright © Jukka Mikkola