Imperator Alexander II ex Grassendale
Merimatkan jälkeen ankkurissa Sydneyssä vuonna 1902. Saapunut Fredrikstadista puutavaralastissa. Brassip piukka 3. Rauman Merimuseoyhdistyksen julkaisuja.
Rautafregatti
Tunnuskirjaimet: VDHM
Rakentaja: R. Williamson & Son, Workington 1885, Englanti
Vesillelasku: 14.05.1885
Vetoisuus: 1848,56 brt, 1766,51 nrt
Kantavuus: puutavaralasti 853 standarttia, salpietarilasti 2115 tonnia, kivihiililasti 2789 tonnia, vehnälasti 2820 tonnia = 62683 ctls (sentneriä)
2802,5 tonnia = 33567 säkkiä
Painolasti: 800 tonnia
Mitat: 79,05 x 11,60 x 7,20 m
Miehistö: 1+2+21
Omistajat:
Gabriel Granlund nuorempi, Rauma 15.06.1899 - 1903 Gabriel Granlund & Co., Rauma 1903 - 28.02.1907 Kansallisosakepankki 28.02.1907 - 05.03.1907 Rauman Laivanvarustaja-yhtiö, Rauma 05.03.1907 - 09.01.1917 Oy Tonnage Ab, Rauma 09.01.1917 - 1918 syyskuu
Maanviljelysneuvos ja lahjoittaja Alfred Kordelin (1868 - 1917). Suomen Kuvalehti n:o 46/1917. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.
Päälliköt:
Viktor Albert Henriksson (1869-1949) 29.06.1899 - 13.07.1904, 09.09.1905 - 13.08.1907 (toimi 18 vuotta Rauman satamakapteenina) Karl Fredrik Lindeman (1862-1918) 13.07.1904 - 09.09.1905 Frans Wilhelm Tork (1860-1918) 13.08.1907 - 1911 toukokuu Emil Julius Rosvall (1874-1947) 1911 toukokuu - 1918 syyskuu
Fregatti rakennettiin varustamolle R.W. Leyland & Co. Liverpooliin. Neitsytmatka purjehdittiin 2770 tonnin rautatiekiskolastissa Cardiffista Negapatamiin Intiaan 4.7.1885 - 9.1.1886.
Vuonna 1887 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping omistaja on varustamo Sailing Ship "Grassendale" Co. Ld. (R.W. Leyland & Co.) Liverpoolista.
Suomeen laiva ostettiin varustamolta Sailing Ship Grassendale Co. Liverpoolista ja se oli ostohetkellä Antwerpenissa.
Ensimmäinen matka purjehdittiin painolastissa Antwerpenista Raumalle, jonne saavuttiin 31.7.1899. Matka Kööpenhamina - Rauma tehtiin kahdessa vuorokaudessa. Alus oli nopea purjehtija. Uudeksi nimeksi laivalle tuli Imperator Alexander II.
Ensimmäinen kaukomatka tehtiin Ruotsin Hudiksvallista puutavaralastissa Melbourneen 30.9.1899 - 15.2.1900.
Vuonna 1901 laiva kuljetti 2115 tonnin salpietarilastin Chilen Iquiquesta Bremerhaveniin (2.5. - 7.9.1901).
Vuonna 1903 matkalla puutavaralastissa Kanadan St. Johnista Melbourneen I ja II perämies sairastuivat Beriberi-tautiin, mutta tervehtyivät. Matka purjehdittiin 15.8. - 30.12.1903.
Matkalla vehnälastissa (24764 säkkiä) Australian Port Adelaidesta Irlannin Queenstowniin 13.4. 1907. Paikka: Latitudi = 56°E, Longitudi = 74°L. Matka tehtiin 6.3. - 25.6.1907. Kuva: Kapteeni V.A. Henriksson. Aina Lähteenoja: Rauman kaupungin historia IV.
Alkuperäisen kuvatekstin mukaan: "Laiva kulkee aika vauhtia ja välillä on kannelle tullut vähän vettäkin". Etualalla "elämänlangasta" roikkuva mies on kapt. Henrikssonin puolison "Emmin" veli ja aluksen 1. perämies, merikapteeni Janne Grålund, Raumalta. Nämä tiedot on lähettänyt merikapteeni Kalle Aarnio, jonka isoisoisä on kapteeni Henriksson.
Merikapteeni Fredrik Lindeman (1862 - 1918). Hän toimi päällikkönä rautafregatissa Finland 1906 - 1907, parkkilaivassa Usko 1908 ja parkkilaivasssa Osmo 1912. © Merikapteeni Hannu Vartiainen.
Vuonna 1913 matkalla puutavaralastissa Sundsvallista Sydneyhyn laiva ankkuroi Drogdenin läheisyyteen. Sen ollessa ankkurissa tanskalainen höyrylaiva Maja törmäsi alukseen 8.10.1913 kello yksi yöllä. Fregatti vaurioitui törmäyksessä ja se hinattiin kuivatelakkaan Kööpenhaminaan korjauksia varten. Matka Sydneyhyn jatkui 18.10.1913.
Merikapteeni Emil Rosvall (1874 - 1947). Hän toimi päällikkönä rautafregatissa Harbinger 1908 - 1910, nelimastoparkissa Port Stanley 1919 - 1922, rautaparkissa Karhu 1925 - 1926 ja nelimastokuunarissa Salisbury 1928. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 9/1944.
Fregatilla tuotiin mm. kahdeksalla matkalla yhteensä 221 457 säkkiä vehnää Australiasta Eurooppaan.
Laiva myytiin Ruotsiin syyskuussa 1918 ja uudeksi nimeksi tuli Ernst. Alus upposi Hertha Flackin miinakenttään Tanskan rannikolla 25.4.1920. Koko miehistö menehtyi. Laiva lähtenyt Santosista 22.1.1920 ja määräsatama oli Aarhus Tanskassa. Skagen sivuutettiin 25.4.1920. Laiva kuului varustamolle Svenska Lloyd.
Hylky löydettiin noin 4 mailia suuntaan ESE Skagenin majakkalaivasta. Sen löysi tanskalainen sukeltaja Allan Jensen vuonna 1998. Löydön yhteydessä hän nosti hylystä aluksen laivakellon.
Akvarelli. Copyright Risto Honkaharju 2000. Alkuperäisen taulun omistaa merikapteeni Kalle Aarnio.
Englantilainen keulakuvanveistäjä Andy Peters on tehnyt replikan aluksen keulakuvasta. Se on Rauman merimuseossa. Katso linkki Rauman merimuseo.
Sisaralukset: Aigburth, Crown of England ja Garston.
Matkoja vuosina 1899 - 1919
Kirjoja ja kirjoituksia:
Aftonbladet: Segelfartygens jätte i Stockholm Aftonbladet 169/1907, 24.7.1907 s. 5
The Argus: "Beri beri" fever (Melbourne) The Argus, 1 January 1904, page 7
Båtologen: Svenska järn- och stålseglare Båtologen 2/1992 s. 42-43
Carlisle Express and Examiner: Ship Launch at Workington Carlisle Express and Examiner, 16 May 1885, page 6
Finlands Sjöfartstidning: Kollision Finlands Sjöfartstidning 41/1913, 11.10.1913 s. 3
Påseglingen af Imperator Alexander II Finlands Sjöfartstidning 42/1913, 18.10.1913 s. 2
Fredrikshamns Tidning: Införsel af hvete från Australien till Sverige Fredrikshamns Tidning 58/1907, 27.7.1907 s. 3
Göterborgs Dagblad: Skeppet "Ernsts" undergång Göteborgs Dagland 101/1920, 3.5.1920, s. 6
Hella, Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001 612 sivua, (s. 213) ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Hufvudstadsbladet: Dödsfall. Direktören Gabriel Granlund Hufvudstadsbladet 96/1943, 9.4.1943 s. 7
Hvar 8 Dag: En fasansfull sjöolycka... Vår bild visar fartyget då det lämnas Santos Hvar 8 Dag 33/1920, 16.5.1920, s. 15
Kokko, Tuomas: Puuveistokset ovat merihistoriaa Helsingin Sanomat 2.7.2007
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 68) ISBN 951-9064-31-1
Länsi-Suomi: Merikapteeni E.J. Rosvall 60-vuotias Länsi-Suomi 212/1934, 16.9.1934 s. 2
V.A. Henriksson 70-vuotias Länsi-Suomi 150/1939, 4.7.1939 s. 3
Nya Pressen: Införsel af hvete från Australien till Sverige Nya Pressen 197/1907, 25.7.1907 s. 6
"Imperator Alexander II" Nya Pressen 198/1907, 26.7.1907 s. 6
Parsons, Ronald: Sail in the South The Great Days of Sail around Australia and New Zealand Robert Hale & Company, London Singapore 1975 209 pp. (p. 24-25), ill. ISBN 0 7091 5374 0
Rauman Lehti: Laiwankauppa Rauman Lehti 69/1899, 22.6.1899 s. 2
Fregatti "Imperator Alexander II"... Rauman Lehti 87/1899, 5.8.1899 s. 2
Meriselitys Rauman Lehti 112/1905, 3.10.1905 s. 4
Laivahuutokauppa Rauman Lehti 11/1907, 26.1.1907 s. 1
Laivahuutokauppa Rauman Lehti 23/1907, 23.2.1907 s. 1
Laiwankauppoja Rauman Lehti 26/1907, 2.3.1907 s. 2
Imperator Alexander II:n vauriot Rauman Lehti 116/1913, 11.10.1913 s. 2
Kuollut. Merikapteeni Karl Fredrik Lindeman Rauman Lehti 61/1918, 8.8.1918 s. 4
Kuolleita. Merikapteeni Frans Wilhelm Tork Rauman Lehti 95/1918, 26.10.1918 s. 2
Soinila, Hannu: Rauman kauppalaivasto 1890-1910 Brassip piukka 3 Rauman Merimuseoyhdistyksen julkaisuja n:o 3 Rauma 1995 62 sivua (s. 23-25, 28) ISBN 951-96645-0-7
Söderhamns Tidning: Förolyckat fartyg Söderhamns Tidning, 4.5.1920, s. 3
Talvio, Maila: Alfred Kordelinin 50:ntenä syntymäpäivänä Suomen Kuvalehti 45/1918, 9.11.1918 s. 6-11
Uudenkaupungin Sanomat: Merivahinko Uudenkaupungin Sanomat 139/1907, 3.12.1907 s. 4
Vartiainen, Hannu: Rauman merenkulun historia merikapteeni Rauman merimuseo 2016 606 sivua (s. 288, 294-296, 328-329, 411-412) ISBN 978-952-68562-0-9
Åbo Tidning: Fartygsköp Åbo Tidning 164/1899, 20.6.1899 s. 2
Åbo Underrättelser: Fregatten Imperator Alexander II Åbo Underrättelser 211/1899, 7.8.1899 s. 2
Imperator Alexander II... Åbo Underrättelser 329/1907, 3.12.1907 s. 4
Påseglingen av "Imperator Alexander II" Åbo Underrättelser 276/1913, 11.10.1913 s. 3
Åter ett svenskt fartyg minsprängt Åbo Underrättelser 120/1920, 4.5.1920 s. 5
Vraket av "Ernst" funnet nära Skagen fyr Åbo Underrättelser 144/1920, 1.6.1920 s. 5
Copyright © Jukka Mikkola