Imperator Alexander II ex Grassendale
Imperator Alexander II.jpg (31473 bytes)

Merimatkan jälkeen ankkurissa Sydneyssä vuonna 1902. Saapunut Fredrikstadista puutavaralastissa. Brassip piukka 3. Rauman Merimuseoyhdistyksen julkaisuja.

Rautafregatti
Tunnuskirjaimet:			VDHM
Rakentaja:				R. Williamson & Son, Workington 1885, Englanti
Vesillelasku:				14.05.1885
Vetoisuus:				1848,56 brt, 1766,51 nrt
Kantavuus:				puutavaralasti 853 standarttia, salpietarilasti 2115 tonnia, kivihiililasti 2789 tonnia, 
					vehnälasti 2820 tonnia = 62683 ctls (sentneriä)
2802,5 tonnia = 33567 säkkiä
Painolasti:				800 tonnia	
Mitat:					79,05 x 11,60 x 7,20 m
Miehistö:				1+2+21 
Omistajat:
Gabriel Granlund nuorempi, Rauma	15.06.1899 - 1903
Gabriel Granlund & Co., Rauma		1903 - 28.02.1907
Kansallisosakepankki			28.02.1907 - 05.03.1907 
Rauman Laivanvarustaja-yhtiö, Rauma	05.03.1907 - 09.01.1917
Oy Tonnage Ab, Rauma			09.01.1917 - 1918 syyskuu
Maanviljelysneuvos ja lahjoittaja Alfred Kordelin (1868 - 1917). Suomen Kuvalehti n:o 46/1917. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.
Päälliköt:
Viktor Albert Henriksson (1869-1949)	29.06.1899 - 13.07.1904, 09.09.1905 - 13.08.1907 (toimi 18 vuotta Rauman satamakapteenina)
Karl Fredrik Lindeman (1862-1918)	13.07.1904 - 09.09.1905
Frans Wilhelm Tork (1860-1918)		13.08.1907 - 1911 toukokuu
Emil Julius Rosvall (1874-1947)		1911 toukokuu - 1918 syyskuu

Fregatti rakennettiin varustamolle R.W. Leyland & Co. Liverpooliin. Neitsytmatka purjehdittiin 2770 tonnin rautatiekiskolastissa Cardiffista Negapatamiin Intiaan 4.7.1885 - 9.1.1886.

Vuonna 1887 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping omistaja on varustamo Sailing Ship "Grassendale" Co. Ld. (R.W. Leyland & Co.) Liverpoolista.

Suomeen laiva ostettiin varustamolta Sailing Ship Grassendale Co. Liverpoolista ja se oli ostohetkellä Antwerpenissa.

Ensimmäinen matka purjehdittiin painolastissa Antwerpenista Raumalle, jonne saavuttiin 31.7.1899. Matka Kööpenhamina - Rauma tehtiin kahdessa vuorokaudessa. Alus oli nopea purjehtija. Uudeksi nimeksi laivalle tuli Imperator Alexander II.

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin Ruotsin Hudiksvallista puutavaralastissa Melbourneen 30.9.1899 - 15.2.1900.

Vuonna 1901 laiva kuljetti 2115 tonnin salpietarilastin Chilen Iquiquesta Bremerhaveniin (2.5. - 7.9.1901).

Vuonna 1903 matkalla puutavaralastissa Kanadan St. Johnista Melbourneen I ja II perämies sairastuivat Beriberi-tautiin, mutta tervehtyivät. Matka purjehdittiin 15.8. - 30.12.1903.

Imperator Alexander II 1907.jpg (61308 bytes)

Matkalla vehnälastissa (24764 säkkiä) Australian Port Adelaidesta Irlannin Queenstowniin 13.4. 1907. Paikka: Latitudi =  56°E,   Longitudi =  74°L.  Matka tehtiin 6.3. - 25.6.1907.  Kuva: Kapteeni V.A. Henriksson. Aina Lähteenoja: Rauman kaupungin historia IV.

Alkuperäisen kuvatekstin mukaan: "Laiva kulkee aika vauhtia ja välillä on kannelle tullut vähän vettäkin". Etualalla "elämänlangasta" roikkuva mies on kapt. Henrikssonin puolison "Emmin" veli ja aluksen 1. perämies, merikapteeni Janne Grålund, Raumalta. Nämä tiedot on lähettänyt merikapteeni Kalle Aarnio, jonka isoisoisä on kapteeni Henriksson.

Merikapteeni Fredrik Lindeman (1862 - 1918). Hän toimi päällikkönä rautafregatissa Finland 1906 - 1907,  parkkilaivassa Usko 1908 ja parkkilaivasssa Osmo 1912. © Merikapteeni Hannu Vartiainen.

Vuonna 1913 matkalla puutavaralastissa Sundsvallista Sydneyhyn laiva ankkuroi Drogdenin läheisyyteen. Sen ollessa ankkurissa tanskalainen höyrylaiva Maja törmäsi alukseen 8.10.1913 kello yksi yöllä. Fregatti vaurioitui törmäyksessä ja se hinattiin kuivatelakkaan Kööpenhaminaan korjauksia varten. Matka Sydneyhyn jatkui 18.10.1913.

Merikapteeni Emil Rosvall (1874 - 1947). Hän toimi päällikkönä rautafregatissa Harbinger 1908 - 1910, nelimastoparkissa Port Stanley 1919 - 1922, rautaparkissa Karhu 1925 - 1926 ja  nelimastokuunarissa Salisbury 1928. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 9/1944.

Fregatilla tuotiin mm. kahdeksalla matkalla yhteensä 221 457 säkkiä vehnää Australiasta Eurooppaan.

Laiva myytiin Ruotsiin syyskuussa 1918 ja uudeksi nimeksi tuli Ernst. Alus upposi Hertha Flackin miinakenttään Tanskan rannikolla 25.4.1920. Koko miehistö menehtyi. Laiva lähtenyt Santosista 22.1.1920 ja määräsatama oli Aarhus Tanskassa. Skagen sivuutettiin 25.4.1920. Laiva kuului varustamolle Svenska Lloyd.

Hylky löydettiin noin 4 mailia suuntaan ESE Skagenin majakkalaivasta. Sen löysi tanskalainen sukeltaja Allan Jensen vuonna 1998. Löydön yhteydessä hän nosti hylystä aluksen laivakellon.

Sylfid maalaus.jpg (34356 bytes)

Akvarelli. Copyright Risto Honkaharju 2000. Alkuperäisen taulun omistaa merikapteeni Kalle Aarnio.

Englantilainen keulakuvanveistäjä Andy Peters on tehnyt replikan aluksen keulakuvasta. Se on Rauman merimuseossa. Katso linkki Rauman merimuseo.

Sisaralukset: Aigburth, Crown of England ja Garston.

Matkoja vuosina 1899 - 1919

Kirjoja ja kirjoituksia:
Aftonbladet:			Segelfartygens jätte i Stockholm
				Aftonbladet 169/1907, 24.7.1907 s. 5
The Argus:			"Beri beri" fever
(Melbourne)			The Argus, 1 January 1904, page 7
Båtologen:			Svenska järn- och stålseglare
				Båtologen 2/1992 s. 42-43
Carlisle Express and Examiner:	Ship Launch at Workington
				Carlisle Express and Examiner, 16 May 1885, page 6
Finlands Sjöfartstidning:	Kollision
				Finlands Sjöfartstidning 41/1913, 11.10.1913 s. 3
				Påseglingen af Imperator Alexander II
				Finlands Sjöfartstidning 42/1913, 18.10.1913 s. 2
Fredrikshamns Tidning:		Införsel af hvete från Australien till Sverige
				Fredrikshamns Tidning 58/1907, 27.7.1907 s. 3
Göterborgs Dagblad:		Skeppet "Ernsts" undergång
				Göteborgs Dagland 101/1920, 3.5.1920, s. 6	
Hella, Tenho:			Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä
				Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet
				Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001
				612 sivua, (s. 213)
				ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Hufvudstadsbladet:		Dödsfall. Direktören Gabriel Granlund
				Hufvudstadsbladet 96/1943, 9.4.1943 s. 7
Hvar 8 Dag:			En fasansfull sjöolycka... Vår bild visar fartyget då det lämnas Santos
				Hvar 8 Dag 33/1920, 16.5.1920, s. 15
Kokko, Tuomas:			Puuveistokset ovat merihistoriaa
				Helsingin Sanomat 2.7.2007
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
				Lieto 1979
				224 sivua (s. 68)
				ISBN 951-9064-31-1
Länsi-Suomi:			Merikapteeni E.J. Rosvall 60-vuotias
				Länsi-Suomi 212/1934, 16.9.1934 s. 2
				V.A. Henriksson 70-vuotias
				Länsi-Suomi 150/1939, 4.7.1939 s. 3
Nya Pressen:			Införsel af hvete från Australien till Sverige
				Nya Pressen 197/1907, 25.7.1907 s. 6
				"Imperator Alexander II"
				Nya Pressen 198/1907, 26.7.1907 s. 6
Parsons, Ronald:		Sail in the South
				The Great Days of Sail around Australia and New Zealand
				Robert Hale & Company, London
				Singapore 1975
				209 pp. (p. 24-25), ill.
				ISBN 0 7091 5374 0	
Rauman Lehti:			Laiwankauppa
				Rauman Lehti 69/1899, 22.6.1899 s. 2
				Fregatti "Imperator Alexander II"...
				Rauman Lehti 87/1899, 5.8.1899 s. 2
				Meriselitys
				Rauman Lehti 112/1905, 3.10.1905 s. 4
				Laivahuutokauppa
				Rauman Lehti 11/1907, 26.1.1907 s. 1
				Laivahuutokauppa
				Rauman Lehti 23/1907, 23.2.1907 s. 1
				Laiwankauppoja
				Rauman Lehti 26/1907, 2.3.1907 s. 2
				Imperator Alexander II:n vauriot
				Rauman Lehti 116/1913, 11.10.1913 s. 2
				Kuollut. Merikapteeni Karl Fredrik Lindeman
				Rauman Lehti 61/1918, 8.8.1918 s. 4
				Kuolleita. Merikapteeni Frans Wilhelm Tork
				Rauman Lehti 95/1918, 26.10.1918 s. 2
Soinila, Hannu:			Rauman kauppalaivasto 1890-1910
				Brassip piukka 3
				Rauman Merimuseoyhdistyksen julkaisuja n:o 3
				Rauma 1995
				62 sivua (s. 23-25, 28)
				ISBN 951-96645-0-7
Söderhamns Tidning:		Förolyckat fartyg
				Söderhamns Tidning, 4.5.1920, s. 3
Talvio, Maila:			Alfred Kordelinin 50:ntenä syntymäpäivänä
				Suomen Kuvalehti 45/1918, 9.11.1918 s. 6-11				
Uudenkaupungin Sanomat:		Merivahinko
				Uudenkaupungin Sanomat 139/1907, 3.12.1907 s. 4
Vartiainen, Hannu:		Rauman merenkulun historia
merikapteeni			Rauman merimuseo 2016
				606 sivua (s. 288, 294-296, 328-329, 411-412)
				ISBN 978-952-68562-0-9
Åbo Tidning:			Fartygsköp
				Åbo Tidning 164/1899, 20.6.1899 s. 2
Åbo Underrättelser:		Fregatten Imperator Alexander II
				Åbo Underrättelser 211/1899, 7.8.1899 s. 2
				Imperator Alexander II...
				Åbo Underrättelser 329/1907, 3.12.1907 s. 4
				Påseglingen av "Imperator Alexander II"
				Åbo Underrättelser 276/1913, 11.10.1913 s. 3
				Åter ett svenskt fartyg minsprängt
				Åbo Underrättelser 120/1920, 4.5.1920 s. 5
				Vraket av "Ernst" funnet nära Skagen fyr
				Åbo Underrättelser 144/1920, 1.6.1920 s. 5
   
                                Copyright © Jukka Mikkola